LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teveel GAS bij NUON

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bigdutch

teveel GAS bij NUON

Ongelezen bericht door bigdutch »

Ik zou 1000m2 gas meer verbruiken dan mijn buurvrouw, mijn buurvrouw is mijn zus woont in een zelfde woning als ik en daar komt nog bij, mijn zus is ziekelijk, zij heeft de cv altijd hoog staan, zij kookt voor ons beide, ik heb mijn gasstel niet eens aangesloten staan, toch is mijn verbruik 1000m2 hoger dan wat mijn zus heeft.

Hoe kan dit??

Een antwoord van klantenservice van NUON:

dan hebben Kaboutertjes dit gedaan

Shine

Re: teveel GAS bij NUON

Ongelezen bericht door Shine »

Daar gaan we weer......

Zijn uw vorige standen (dus nu uw beginstanden) toevallig de geschat? Zijn uw eindstanden, tbv uw jaarafrekening nu door een meteropnemer opgenomen?

Al gecontroleerd door ook uw cv en andere apparatuur die gas nemen volledig uit te schakelen en dan te kijken wat uw gasmeter doet? (wel/niet draait)

bigdutch

ja de meteropnemer heeft ze opgenomen, ja ik heb alles ooit afgesloten, nee de meter draait niet door.

maar dat zeg ik, het enigste dat gas afneemt is de HR ketel en deze is ook een jaar oud en toch zit ik op 2800m2 voor mij alleen dit jaar, vorig jaar net zo, ook ruim 1000m2 meer dan mijn zus.

en daar gaan we weer, ik betaal mij scheel, dus de HR ketel verbruikt dit dus alleen.

chat

Ongelezen bericht door chat »

Aha, sinds een jaar een nieuwe hr ketel.
Nou de vermoedelijke oorzaak geef je nu zelf aan.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

maar dat zeg ik, het enigste dat gas afneemt is de HR ketel en deze is ook een jaar oud en toch zit ik op 2800m2 voor mij alleen dit jaar, vorig jaar net zo, ook ruim 1000m2 meer dan mijn zus.
Begrijp ik goed dat, voordat u de nieuwe HR ketel had u ook al 1000m3 meer verbruikte dan uw zus. Dus als ik het goed begrijp en lees toen ook al rond het jaarverbruik van 2500-2800 m3 zat? Want het afgelopen jaar zegt u, zit u, met de HR-ketel 1000m3 hoger in verbruik dan uw zus.
Ik stel dan vast dat uw verbruik erg consistent is.

De ketel verzorgt naast de warmte ook het warme water. (denk aan douchen)
En, staan alle radiatoren bij u aan?

bigdutch

ja en nee, ja ik heb de HR ketel een jaar, maar het is niet sinds ik de ketel heb, het was voordat ik de nieuwe ketel ook al zo.

men maakt immers reclame dat als er een nieuwe HR ketel word geplaatst, dat het verbruik juist moest minderen en zo`n €250 per jaar moet schelen, maar dat is dus niet zo.

het verbruik per gezin 2 mensen zo word gesteld, zou komen op een verbruik van 1700m2 per jaar, bij mij is het al jaren dat ik op de 2800m2 zit en dan ben ik alleen.
en ik heb niet overal de cv aan, ik kook niet, dus ik moet besparen omdat ik alleen ben, het kan toch geen strafmaatregel zijn dat als je alleen bent dat je hoger word aangeslagen?

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Naast het feit dat een HR ketel gegarandeerd moet leiden tot een besparing van misschien wel 20 tot 30 % is er afgelopen jaar ook nog eens bijzondere warme winterperiode geweest. M.a.w. er moet wel degelijk verschil zitten in jou jaarverbruiken. In mijn situatie had ik in het verbruikersjaar medio 2004 tot medio 2005 een gasverbruik van ± 2800 m3. Van 2005 tot 2006 ook zoiets, maar van 2006 tot 2007 (“warme winter”) 2100 m3 gas. En ook tijdens het huidige verbruikersjaar ga ik weer richting 2800 m3 gas, of er moet nog een zachtere periode komen. Indien er niets anders dan ander jaren wordt gedaan, thermostaat hoger of uitbreiding cv (vloerverwarming bijvoorbeeld) zal het verbruik fluctueren afhankelijk van de buitentemperatuur. In eerdere topics heb ik dit met de graaddagen methodiek onderbouwd.
Ik kan niets anders constateren dan dat er iets niet klopt bij jou bigdutch. De laatste opmerking van, dat als je alleen bent dat je hoger wordt aangeslagen, begrijp ik ook niet. Immers het voorschotbedrag wordt op het (historisch) verbruik gebaseerd. Dus…..
En 1700 m3 gasverbruik is ongeveer het gemiddelde verbruik van de tegenwoordige nieuwe doorsnee woningen, voorzien van de wettelijke isolaties enz. Ook maakt het niet uit of je alleen bent of z’n tweeën, in beide gevallen moet je stoken. In een groter gezin geven de personen enige warmte af maar wordt er vervolgens weer meer warm water gebruikt, waardoor er weer meer gas wordt gebruikt.
Tenslotte, vergelijken met iemand anders is zeer moeilijk.

bigdutch

Tja en NUON klantenservice vond het ook een beetje hoog, maar konden er niets aan doen, wel zijn men, je kan je gasmeter laten Eiken, kosten 600 euries, ook mooi toch?
een nieuwe meter zou ook een oplossing zijn zei men, maar ik heb al diversen nieuwe meters gehad en elke keer die standen zei ik.

ooit kreeg ik als antwoord "dan hebben de kaboutertjes dat gedaan" wat moet je nou met zo`n uitspraak.

wat betreft het vergelijken:
mijn zus woont ook alleen, ze is ziekelijk en heeft de cv op 23 à 24 staan, ze kook, dus ze verbruikt aanmerkelijk meer dan ik.

maar er was ooit een kranten artikel, dat warmte de meter kon beiinvloeden, klopt dat ook?

want dan komt er een koelellement rond de meter te zitten.

h@rm@n

Ijken wordt op basis van ongelijk gedaan. D.w.z. dat diegene die ongelijk heeft moet betalen. Of anders gezegd is de meter goed dan moet jij voor de kossten opdraaien.
Het antwoord "dan hebben de kabouterjes gedaan" raakt natuurlijk kant noch wal en kan aanleiding zijn voor een klacht bij een meerdere, in ieder geval bij Nuon.
Je schrijft dat je zus de cv op 23 à 24 heeft staan en zelfs meer kookt. Dit koken heeft niet zoveel invloed op verschil in het gasverbruik.
Hoe zijn jullie meterkasten ten opzichte elkaar gesitueerd? Het zal toch niet zo zijn dat de cv installatie van je zus op jou gasmeter aangesloten is en de cv installatie van jou op de gasmeter van je zus? (De wonderen zijn de wereld nog niet uit).Zeker klopt het dat indien de meterkast warm is de registratie van het gasverbruik kan beïnvloeden. Het gas zet uit en er wordt meer gas geregistreerd. Men gaat er van uit dat het gas met een temperatuur van zo'n 7 graden binnenkomt. Maar dit kan bij jou niet de oorzaak zijn van het hoge gasverbruik.

bigdutch

zij kookt niet meer, zij kookt voor ons twee.

nee de meterkast staat 10 meter van elkaar.

dan zal de warmte het doen denk ik dan, ooit stond deze in een schuur binnenshuis, de schuur is weg maar nu staat de meter in een kast als het ware binnenshuis.

ik was toch al van plan het halletje te vergroten, nu zeker, dan staat de meter in de hal bij de voordeur maar in een kast.

en waarschijnlijk nog een Wan/Van om te koelen.

he thnks voor de uitleg

h@rm@n

zij kookt niet meer, zij kookt voor ons twee. Bedoel je: ik kook niet meer? Anders begrijp ik het niet bigdutch.
Als de meterkasten 10 m van elkaar staan zou volgens mij alleen nog de mogelijkheid kunnen zijn (een laatste een hint) dat de meter van je zus op jou naam staat en die van jou op de naam van je zus. Zoals Shine al opmerkte is jou verbruik consistent (betekend vast, gelijk), maar nogmaals dit kan niet indien er een HR ketel is geïnstalleerd en er verder niets is veranderd. En tenslotte kan het hoge gasverbruik, zoals eerder opgemerkt, niet liggen aan de omgevingswarmte waar de meter hangt.
Verder heb ik graag met je meegedacht, succes.

bigdutch

nee klopt, zij kookt voor ons twee dus, ik kook helemaal niet, het gasfornuis is niet eens aangesloten bij mij.
en mijn meterstand is juist hoger als die van haar.

maar ik zal maatregelen nemen, ik plaats hem in de vriezer, zodat alles trager gaat.

nogmaals thnks

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Nuon maakt 15 % meer winst, de baas gaat weg en er komt een dure Noor als baas :twisted: :roll:

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

dure Noor als baas
Vertel eens?
Die Noor dat weet ik maar duur?

Overigens zijn ook die andere 25.000+ "Kaboutertjes" niet al te goedkoop meer. Ook daar geld de marktwerking.
Niemand meer in de techniek = hogere lonen voor de laatste der mohikanen die nog wel bereid zijn om die electronen bij U door het stopcontact te persen 8)

Gesloten