LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
anniecoevorden
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jul 2003 17:51

Restschuld

Ongelezen bericht door anniecoevorden »

Over 2 jaar loopt de AEX PLUS af. In Tiel staan wij geregistreerd voor een aandelen pakket van 142500 gulden.(wat wij sinds een half jaar weten)
Is dat zo dat er ook nog 12 procent rente overheen komt.
Ook wij dachten te sparen,over aandelen is niet geproken en leggen in de maand nog elke keer 700 gulden in.
Wie kan hier op reageren??

j.moret
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jul 2003 21:01

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door j.moret »

hij loop af dus die loo pnog dan kan je toch niet geregistreerd worden je heb toch nog geen definitieve schuld?

Tomi
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 aug 2003 22:41

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Tomi »

Voor zover ik het weet, word je zowiezo geregistreerd bij het BKR bij een lening, hypotheek, etc. Maar dat zegt helemaal niks. Alleen als het afloopt en Dexia je aanmeldt bij het BKR dat je niet wil betalen, is er een probleem, aangezien je dan nergens nog geld zal kunnen lenen :(

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door CB »

Kredietgegevens
In CKI staat precies welk krediet iemand op zijn naam heeft of had staan in Nederland. Het gaat alleen om kredieten. Een hypothecair krediet is in principe niet bij ons bekend. Deze wordt pas bij ons aangemeld als u langer dan 120 dagen een termijnbedrag niet hebt betaald. Andere betalingsverplichtingen dan kredieten zijn niet bij ons bekend. Wij verwerken alleen die gegevens die nodig zijn om een beeld te geven van uw leen- en aflosgedrag. Zo is bijvoorbeeld zichtbaar hoe hoog het geleende bedrag is, maar niet waarvoor u het gebruikt.

In CKI komen de volgende kredietgegevens voor:

het geleende bedrag of het bedrag dat u maximaal mag besteden,
het moment waarop het krediet ontstond
de maand waarin volgens afspraak met de deelnemer het krediet volledig moet zijn afgelost.
de maand waarin het krediet daadwerkelijk is beëindigd.
de kredietsoort en
eventuele bijzonderheden gedurende de looptijd van het krediet.
Voorwaarden gegevensverwerking
We informeren over vrijwel alle kredieten die aan consumenten in Nederland zijn verstrekt. Een krediet wordt bij ons gemeld volgens de BKR regels.

het krediet heeft een looptijd van tenminste drie maanden,
het geleende bedrag is minimaal € 500 en maximaal € 125.000,
het krediet is verstrekt aan een natuurlijk persoon.
Met een natuurlijke persoon wordt een consument bedoeld, maar ook bedrijven waarbij de directeur/eigenaar hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld. Bijvoorbeeld bij een éénmanszaak.

Persoonsgegevens
In CKI staat wie welk krediet op zijn naam heeft of had staan in Nederland. Niet meer en niet minder. Wij verwerken alleen de gegevens die hiervoor van belang zijn. Dat wil zeggen: wel iemands naam, maar niet diens afkomst. Wel iemands adres, maar niet diens politieke voorkeur. Wel iemands geboortedatum, maar niet diens geloof. Zaken als huidskleur, politieke voorkeur of geloof zijn immers niet relevant voor een objectief beeld van iemand zijn leen- en aflosgedrag.

Als u een krediet op uw naam hebt of de afgelopen vijf jaar hebt gehad, dan zijn de volgende persoonsgegevens van u bekend in CKI:

Geboortenaam
Voorletter(s)
Geboortedatum
Adres
Postcode en Woonplaats

Wat niet bekend is bij BKR
Veel mensen denken dat bij BKR alles over iemands financiële situatie bekend is. Dit is niet het geval. Zaken als inkomen, huurschuld, belastingschuld of onbetaalde rekeningen bij het energiebedrijf zijn niet bij ons bekend. Ook studiefinancieringen van de Informatie Beheer Groep komen niet bij BKR voor. Wij verwerken en informeren alleen wie in Nederland welk krediet op zijn naam heeft of had staan, mits het binnen onze voorwaarden voor gegevensverwerking valt.

Bijzonderheden
Het Centraal Krediet Informatiesysteem maakt inzichtelijk wie in Nederland welk krediet op zijn naam heeft staan. Om wie het gaat, blijkt uit de persoonsgegevens. Uit de kredietgegevens blijkt om welk krediet het gaat. Tenslotte verwerken wij ook eventuele bijzonderheden gedurende de looptijd van een krediet.

Circa 95% van de consumenten die bij ons bekend is, komt zonder problemen de betalingsverplichtingen na. Uit de BKR informatie blijkt dat zij altijd stipt hebben voldaan aan hun verplichtingen. Soms komt het voor dat er betaalproblemen rijzen bij de aflossing van een krediet. Of dat bijvoorbeeld een vordering tot terugbetalen in handen is gegeven van een incassobureau. Dergelijke bijzondere situaties worden in CKI weergegeven met een 'bijzonderheidscode'. Zo'n code geeft op neutrale wijze aan wat er aan de hand is, zonder een oordeel te geven.

Achterstand en Herstel
De deelnemers zijn verplicht om een betalingsachterstand te melden bij ons. Maar dat gebeurt niet zo maar. Zij zijn verplicht u vooraf te waarschuwen dat de achterstand bij ons wordt gemeld als u langer wacht met betalen. Het moment waarop deze melding plaatsvindt, hangt af van het soort krediet. Deze periode tussen het moment dat de betalingsachterstand ontstaat en het moment waarop deze bij ons wordt aangemeld, varieert tussen de twee en vier maanden. Bij een aflopend krediet gebeurt dit bijvoorbeeld na twee maanden. Officieel heet het melden van een achterstand een 'Achterstandsmelding'. In uw gegevens is deze zichtbaar met een 'A' bij het betreffende krediet.


Hebt u uw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar in CKI. Een 'H', van Herstel, bij het betreffende krediet geeft dit aan. De 'H' wordt alleen vermeld als het krediet doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee het krediet hebt beëindigd, dan is alleen een einddatum zichtbaar bij het betreffende krediet. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen uw gegevens over het beëindigde krediet automatisch uit ons bestand.

Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' kennen wij nog vier bijzonderheidscodes die aangeven dat er iets aan de hand is.

Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
Code 2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
Code 3: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer afboeking wegens finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
Code 4: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.
In tegenstelling tot Achterstands- en Herstelmeldingen geldt voor het aanmelden van bijzonderheidscodes geen wachttijd. Deelnemers zijn niet verplicht u vooraf aan te kondigen dat zij een bijzonderheidscode melden bij ons.

BKR beslist niet
Wij verwerken alle gegevens inclusief bijzonderheden om neutraal en zonder oordeel te informeren over kredieten die iemand op zijn naam heeft of had staan. Wij beslissen namelijk niet of u een krediet krijgt. Het is de deelnemer die beslist. Op basis van alle beschikbare informatie maakt hij een afweging of het verstrekken van een krediet verantwoord is. Om een goede afweging te maken heeft de deelnemer ook gegevens nodig die niet bij ons bekend zijn. Denk hierbij aan uw inkomen, woonlasten, energielasten en gezinssituatie.




Alles wat je wilt weten over BKR staat op

http://www.bkr.nl/home/1.html

CB

hphjansen
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:15

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door hphjansen »

beste belegger,

uw restschuld zal worden afgelost vanuit de gevangenis !!
Het voormalig LEGIO-personeel dat uiteraard veroordeeld zal worden tot forse gevangenisstraffen (we leven immers in een rechtsstaat !!) in deze zeer omvangrijke fraudezaak, dient het salaris dat men in de gevangenis verdient af te staan om zo een symbolische bijdrage te leveren !!!

groet,
H.JJ

hphjansen
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:15

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door hphjansen »

in die zelfde gevangenis ontmoeten ze hopelijk MARTIN k. uit Middelburg.

Dat is nl. ook zo'n oplichter.

niet de groeten,
HJJ

Rechter
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 aug 2003 19:51

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Rechter »

En jij gaat ook de cel in. Met je Niet de groeten van aan te M

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Sonja »

POLITIEK als u dit leest,

bouw er nog maar 100.000 hokjes bij voor ons,

want wij betalen NIET>

Of even tellen hoeveel mensen aan de andere lini staan.....

Het is een rare wereld hier in Nederland.

Doe er iets aan SVP...

Ragrin
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 jul 2003 17:47

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Ragrin »

Weet je Sonja, het is zeker een rare wereld geworden in Nederland.
Alles draait aleen nog maar om geld.
Wanneer ik bijv. de straat op ga en mijn portemonee vergeten ben,
voel ik me naakter dan wanneer ik echt ongekleed over straat zou
gaan.
Overigens is dit Lease gedoe een eigen leven gaan lijden, of is het
leiden????
Waar het op neer komt is inderdaad.......GELD :twisted: :twisted:
Die 100.000 cellen voor ons lijken me niet nodig overigens, wij houden
voet bij stuk door ons recht te halen. Laten de echte misdadigers
maar gaan zitten :!: :!: :!: .

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door SJZ »

Ook ik heb Legiolease aan de telefoon gehad in 1999. Klonk allemaal fantastisch. Alleen heb ik toen gezegd: stuur mij maar eerst eens informatie. Nou, daar stond precies in wat ik zou krijgen als de beurs zou stijgen. Dus toen ze weer belden vroeg ik: wat gebeurt er nu als de beurs DAALT? Daar wilden ze geen antwoord op geven.

Dus heb ik mijn geld maar op een spaarrekening gezet. En dan deden sommigen in die tijd of ik gek was. "Op een spaarrekening? Dat levert je maar een paar procent op!"

Ben ik nu gek? Waarom hebben de Legiolease klanten niet eerst de folder gelezen?

Inge
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 aug 2003 11:57

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Inge »

Dan ben jij een grote jongen. Ik had het geluk met 3-contracten ,alvorens de beurzen daalden een winst van f 40.000,= te boeken.

Velen zijn misleid door de Banken.

Inge.

Patrick
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 jul 2003 21:47

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Patrick »

Hallo SJZ,

Je bent niet gek, en mensen hebben de folder wel gelezen, maar die was voldoende misleidend opgesteld om de werkelijke gang van zaken te verdoezelen voor leken.

Mijn voornaamste grief ligt niet zozeer bij het feit dat er aandelen gekocht zijn en dat die in waarde gedaald zijn, maar in het feit dat er, zonder dat ik het me realiseerde, een enorme lening op mijn naam werd afgesloten om aandelen van te kopen. Als ik het forum lees zijn er een boel mensen als ik die dachten dat de maandelijkse inleg gebruikt werd om aandelen mee te kopen. Als dat namelijk zo was geweest, had ik nu namelijk € 5.000 van Dexia gekregen (ipv de € 8.000 die ik heb ingelegd). Maar nee, Legio leende op mijn naam € 39.000 en kocht daar aandelen van, en de inleg kwam daar nog eens bovenop als rente (totaal dus € 47.000). Gevolg: € 8.000 inleg kwijt en € 22.000 restschuld die ik moet voldoen.

Om samen te vatten: het "genaaid voelen" zit hem voornamelijk in het feit dat Legio niet gewoon eerlijk tegen me heeft gezegd dat het over een totaalbedrag van € 47.000 ging in plaats van € 8.000. Als ze dat namelijk hadden gedaan, was ik er nooit in gestapt (in die tijd was dat nog een ton aan guldens, onvoorstelbaar veel voor mij en ver buiten mijn bestedingspatroon).

Groeten,

Patrick

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door SJZ »

Kijk Inge, zulke denigrende reacties (zoals jij nu schrijft "grote jongen") kreeg ik in 1999 nu ook toen ik niet meedeed aan de winstverdriedubbelaar.

En zoals jij schrijft: je KON zeker dikke winsten maken met dit plan. En dat wilden de deelnemers toch ook? OK, het was link, maar als het GOED zou gaan maakte je dikke winst. Jij geeft juist argumenten waarom het verstandig was mee te doen.

En Patrick, ik vraag me toch nog iets af. Toen jij meedeed en dacht dat het maar om € 8.000 ging, dacht je toen niet: hoe kan Legio nu die winst verdriedubbelen. Daar moet toch een constructie achter zitten die ik niet snap? Je dacht toch niet echt dat je € 8.000 euro belegde, en dan gewoon in aandelen zou stappen, en dat Aegon (Legio) uit liefdadigheid je extra zou betalen?

Let wel: ik ben geen promotor van Legio of zo, ik vond het zelf een te link product. Alleen: al diegenen die er winst mee gemaakt hebben doen alsof het een goed product is, al diegenen die er geld mee verloren doen net of ze misleid zijn. Maar ik weet nog steeds niet zeker of dat wel zo is.

Gerdi
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:20

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Gerdi »

Ga jou nou maar gauw buiten de bloemetjes water geven en kom achter die PC vandaan, want dit heeft geen enkele waarde meer hier, wat jij schrijft.

Groetjes aan Monique.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door SJZ »

kijk, zo'n reactie geeft nou precies aan dat het verdraaid lastig is om over dit onderwerp een serieus gesprek te voeren. Een paar jaar geleden moest je meedoen, en vragen stellen over de risico's was zo ongeveer taboe.
Nu moet je medelijden hebben met de slachtoffers, en als je daar dan een vraag over stelt krijg je te horen dat je bijdrage "geen waarde" heeft. Ik wil me best verdiepen in de positie van gedupeerden, maar mag ik dan ook een vraag stellen? Nee? Als het zo ligt twijfel ik echt aan de oprechtheid van de "gedupeerden".

Trouwens, ik ken geen Monique. Over wie heb je het?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door SJZ »

ik zit net nog naar een van de eerste uitzendingen van Radar over legiolease te kijken. Daarin kwam toch ook een stukje kritiek op de klanten voor: hoe kan het nu dat je NIET wist dat je geld leende, maar dat je WEL wist dat de rente die je betaalde fiscaal aftrekbaar was. Hoe kan dat nou? Wel rente betalen, wel rente van de belasting aftrekken, maar denken dat je niks geleend had?

Sorry hoor, ik wil niemand beschuldigen, maar ik snap het echt niet.

Inge
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 aug 2003 11:57

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Inge »

Gerdi heeft het over Monique van Legiolease. Je weet wel jouw vriendin.

Inge.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door SJZ »

Monique is geen vriendin van mij. Ik vond Legiolease altijd veels te link voor zo'n simpele burger als ik die slechts een beperkt vermogentje heeft.

Maar ja, ik was gek volgens veel legiolease klanten .... Legiolease, daar moest je altijd over juichen hoe goed dat was.

Patrick
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 jul 2003 21:47

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door Patrick »

Hallo SJZ,

Je schreef:
En Patrick, ik vraag me toch nog iets af. Toen jij meedeed en dacht dat het maar om € 8.000 ging, dacht je toen niet: hoe kan Legio nu die winst verdriedubbelen. Daar moet toch een constructie achter zitten die ik niet snap? Je dacht toch niet echt dat je € 8.000 euro belegde, en dan gewoon in aandelen zou stappen, en dat Aegon (Legio) uit liefdadigheid je extra zou betalen?
Je vat het goed samen; ik snapte niet wat er precies gebeurde. Ik had die bedragen allemaal wel gezien, maar had niet de link gelegd dat ik dat grote geldbedrag van Legio zou moeten lenen. Al wat ik begreep was dat er een financiele constructie was waarvoor je moest inleggen en die inleg zou wel eens minder waard kunnen worden in plaats van meer, maar daar stond tegenover dat hij ook harder zou kunnen stijgen. Nou, daar durf ik best € 227 per maand aan te spenderen...

Blijft de vraag waarom ik iets teken wat ik niet snapt. Voor een deel ben ik gewend dat financiele constructies niet te snappen zijn, voor een ander deel interesseert het me gewoon ook niet en vertrouw ik erop dat een financiele instelling als Banque Labouchere het beste met haar klanten voorheeft (na aftrek van winst uiteraard). Tel daarbij op de positieve verhalen die je tot dan toe af en toe hoorde en de "opschieten, tekenen want we hebben de aandelen al gekocht"-brief van Legio, en dan is een handtekening snel gezet.

Ben ik te goed van vertrouwen? Ja.
Pleit dat Legio vrij? We zullen het zien, de rechter zal het zeggen. Ik vind persoonlijk van niet.

Groeten,

Patrick

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Restschuld

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste Patrick,

Dank voor je reactie. Gelukkig toch nog iemand die serieus kan reageren als het over dit onderwerp gaat (dat zal de rechter meer waarderen dan de toon van veel andere reacties in deze discussie).

Ik heb niet echt een mening wie er nu voor de rechter gelijk gaat krijgen. Wel lees ik in jouw reactie zinnen waarvan ik denk: dat zal de rechter jou vast wel aanrekenen (zoals: "het interesseert me gewoon niet" ..... "dan is een handtekening snel gezet".

Blijf ik wel zitten met de vraag: hoe kon het nu dat je niet wist dat je zo'n groot bedrag leende, maar je wist toch wel dat je jaarlijks HFL 6.000 rente van de belasting af kon trekken? Snapte je toen niet dat je veel geld leende?

Of Legio misleidend was? De telefoongesprekken in ieder geval wel. De folders vond ik al beter, maar niet 100% duidelijk. Maar in ieder geval kon je uit de folder begrijpen dat je ook forse verliezen kon lijden. Of ook duidelijk was dat je met een schuld kon blijven zitten weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Nogmaals: ik heb niks met Legio te maken, maar ik mag toch wel vragen stellen? Nu ja, waarschijnlijk mag dat niet in deze nieuwsgroep. Je mag hier alleen maar zeggen hoe fout Dexia is (terwijl het in die tijd Aegon was die dit spul verkocht) en een serieuze vraag wordt helaas afgeblafd.

Groeten,
Sjoerd

Gesloten