LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bkr hypotheken

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
andreenschede

Bkr hypotheken

Ongelezen bericht door andreenschede »

Hallo iedereen,

Nadat ik enkele jaren als zelfstandige werkzaam was ben ik in 2005 failliet gegaan. Inmiddels ben ik uit mijn faillissement en wil ik graag een woning kopen. Het faillissement is beeindigd ivm gebrek aan baten.

Ik heb dus nog wat schulden open staan. Mijn vraag is dan ook of ik een zogenoemde bkr hypotheek kan opnemen van bijvoorbeeld 165000 euro en een woning koop van 130000. Zo zou ik dan ook mijn schuld kunnen inlossen. Wij zijn daadkrachtig genoeg, mijn vrouw en ik werken beiden.

Als ik het niet inlos,de schuld, dreigen ze me weer in een faillissement te gooien waar ik zojuist uitgehaald ben ivm gebrek aan baten.

Ik hoop dat er iemand hier wat antwoorden voor me heeft.

Met vriendelijke groet,

André[/b]

kweenie

Re: Bkr hypotheken

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk niet dat een bkr hypotheek tot een heel hoog percentage van de executiewaarde gaat. Daar komt bij dat je bij de aanschaf van een huis van 130.000 ook ander kosten hebt, zodat je minstens een bedrag van 140.000 nodig zult hebben.

Dan heb je een executoewaarde van ongeveer 80%-85% van de verkoopwaarde, dus ongeveer 110.000 euro. Als je geen bkr notering hebt, is een hypotheek van 125% van de e.w. mogelijk, dus zeg 145.000 euro. Dan houd je nog 5000 euro over voor aflossing van je schuld. Maar met bkr zul je waarschijnlijk niet zo snel zoveel kunnen lenen.

Ik begrijp alleen je situatie niet. Je hebt blijkbaar een schuld uit het verleden van pak 'm beet 35.000, maar wel een goed inkomen. (Ik neem tenminste aan dat je draagkrachtig bedoelt met daadkrachtig.) En dat moet worden afgelost omdat ze je anders failiet verklaren. Kun je dan niet een gewone lening aangaan (of een aflossingsregeling) om die schuld af te lossen?

andreenschede

Bedankt voor je reactie,

Zojuist heb ik een gesprek gehad met hypotheeknet. Een hypotheek van 166000 was geen probleem wel zou de rente op bijna 8 procent komen te liggen.
Mijn maandlasten t.o.v. nu (huur 550,-) zullen hoger worden. Ik zal dan aan hypotheek in de maand zo´n 750 euro kwijt zijn de eerste drie jaar. Daarna is de gehele of gedeeltelijke schuld afbetaald en wordt de maandlast t.o.v. nu 150 euro lager.
Als ik een betalingsregeling aanga dan wordt m´n maandlast hoger dan wat ik nu krijg als ik deze woning koop.
Mijn vrouw is zwanger en ik wil gewoon een keer van dit probleem af, daarom lijkt mij het beste om te gaan kopen.
Een woning behoud immers z´n waarde. Een aflossingsregeling op zo´n bedrag duurt dan ook veel te lang en tevens dat ik mijn huur iedere maand in principe weggooi, en bij een woning zie ik het meer als een investering in de toekomst.
Ik kan het verkeerd zien of denken, ik ben nieuw op deze markt en weet nog niet echt wat me te wachten staat. Daarom is alle info van harte welkom.
Groeten,
André

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Andre,

Wie is hypotheeknet? Heb je daar een website van?

Succes!

Jack

andreenschede

de website is www.hyponet.nl

andreenschede

sorry hypnet.nl

Jack747

Was die genoemde 166.000 gebaseerd op je inkomen, of op de executiewaarde van de woning?

andreenschede

nee het geen ik wil opnemen, ivm koopwoning + overige kosten en om mijn schuld in te lossen in z´n geheel. Kreeg net te horen dat mijn schuld euro 15000 bedraagt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Houd je er wel rekening mee dat je het deel voor de hypotheek voor de schuld niet van de belastingen kunt aftrekken?

Ik begrijp je berekening nog niet helemaal. Je schrijft dat je de eerste drie jaar 750 per maand betaalt en daarna 150 minder dan nu (dus 550-150=400, neem ik aan?). Daarmee zou je na 3 jaar de schuld van 15.000 hebben afgelost. Maar als ik alleen al kijk naar de rente (bij bijna 8%) die je moet betalen over die 166000, dan is dat bij 52% belastingen en volledige aftrek al 530 euro per maand. Blijft nog over 220 per maand voor aflossing. Na 3 jaar is je schuld dan nog steeds ruim 157.500 euro en geen 151.000. Om toch tot 151000 te komen zou je hypotheekrente ongeveer 5.3% moeten zijn.

Dat is dus nog zonder er rekening mee te houden dat je geen belastingaftrek over dat laatste stuk hebt. De feitelijke maandlast is dus nog een stuk hoger.

En als je na die 3 jaar toch op 151.000 zou zitten en je zou 400 euro netto aan rente betalen, dan zou je op een rentepercentage van ongeveer 6.5% moeten zitten, veel lager dan jou 8% dus.

Jou beschrijving lijkt mij dus op meerdere punten niet echt mogelijk. Tenzij je een vreemde dubieuze hypotheekconstructie zou hebben met het bijlenen van geld om dat te beleggen en dan uit te gaan van een hoger beleggingsrendement dan de hypotheekrente of zo.

Jack747

Een hypotheekverstrekker zal naar een aantal dingen kijken:

- kredietwaardigheid
- hoogte van het inkomen
- executiewaarde van de woning

Een faillisement dat is opgeheven bij gebrek aan baten, betekent dat de schulden weer opgeeist kunnen worden. In principe is een nieuw faillissement mogelijk. Van belang is dat er een slotakkoord is met de schuldeisers, dan houd het namelijk een keer op.
Nu dat niet het geval is is er naar mijn idee geen enkele geldverstrekker die je een hypotheek gaat geven. Ga maar na, voor aankoop heb je de aankoopprijs plus 10% kosten nodig. Zoals Kweenie al aangaf is dat 125% van de executiewaarde van de woning. Het risico voor een geldverstrekker is dus dat jij weer failliet gaat, het pand tegen executiewaarde wordt verkocht. Jij bent failliet, dus de restschuld (verschil tussen executiewaarde en hypotheek) zal de geldverstrekker niet terug ontvangen.
Geen geldverstrekker die dat zal doen, ook niet via hypotheeknet.

Heb je wel alle info verschaft aan hypotheeknet?

Succes!

Jack

andreenschede

Ik begrijp je verhaal, ongeveer. Nogmaals deze markt is nieuw voor me.
Maar let wel, de marktwaarde is 159.000 euro terwijl ik deze kan kopen voor euro 132000. Dus naar, zeg maar jaar, is de woning meer waard, ik ben van mijn schuld af (of gedeeltelijk)en ik kan hem verkopen, hopenlijk. Dat is beter dan nu te blijven huren voor euro 550 en daarnaast een betalingsregeling te treffen van bvb 400 euro. De huur gooi ik op straat en mijn maandelijkse lasten zijn hoger.lijkt me!

andreenschede

alle info is verstrekt. Volgens hen kan ik dus ondanks mijn 15000 euro schuld kopen. Gezien mijn huidige financiele situatie, gezinsinkomen is erg goed. Zonder mijn bkr codering zal ik een woning van 250.000 euro kunnen kopen. Nu heb ik een codering en kan ik tot max. 166000 gaan. En dus mijn schuld in 1x afbetalen. Dit is mij vanochtend medegedeeld.

Jack747

Hoi Andre

Ik hoop het voor je. Maar realiseer je wel dat hypotheeknet een tussenpersoon is. Geen geldverstrekker dus, en die beslist uiteindelijk. Ik wil je niet frustreren, maar ik denk dat het niet gaat lukken.

Succes!

Jack

andreenschede

ok bedankt voor alle info,

Ik laat overal nog eens naar kijken en zal bepaalde dingen naast elkaar neerleggen. Mij gaat het in de hoofdzaak om de maandlast.

jurdirks

Ongelezen bericht door jurdirks »

Vrienden van ons hebben in een wsnp (wet schuldsanering natuurlijke personen) gezeten.

Ze zijn er in 2005 uitgekomen met slotuitdeellijst en een schonen lei, maar tot op heden kunnen ze GEEN hyphotheek aanvragen, kunnen wel, maar het wordt gewoon afgewezen en krijgen te horen kom maar terug eind 2010 (dan is de BKR notering weg), zelf toen ze een erfenis kregen van ongeveer € 62.000,- en dat geld wilden inversteren in een woning van € 156.000,- ze zouden in dat geval maar € 93.000,- bij te lenen, zelfs toen werd het nog steeds afgewezen.

Volgens de normen (nhg) en verantwoord kunnen lenen een bedrag van €246.300,- (als ze goed geboekt stonden bij BKR).

Ze hebben er ondanks alle afwijzigingen wel begrip voor dat de aanvraag wordt afgewezen.

Dus ik wens andreenschede veel succes met de hyphoteek aanvragen, zeker als ik lees dat de failissement is opgeheven is met gebrek aan baten, want een failissement blijft 20 jaren staan (zo heb ik het begrepen) tot je alle schulden zijn voldaan of er moet als nog een bindend slot uitdeellijst komen.

Deze berichtgeving heb ik met toestemming / samenspraak met onze vrienden gedaan.

Ik wil tenslotte niet achter / over hun rug doen.

:)

[/b]

andreenschede

dus met andere woorden, mocht er een bindend slot uitdeellijst komen dan zal ik ervan af wezen??

Gesloten