LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgtoeslag Wijzingsformulier of Aanvraagformulier apart.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
roli
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2008 15:17

zorgtoeslag Wijzingsformulier of Aanvraagformulier apart.

Ongelezen bericht door roli »

Vorig jaar heb ik mijn Zorgtoeslag gewijzigd. Ik kreeg meer inkomsten en het is dus logisch dat je dan niet meer in aanmerking komt voor Zorgtoeslag en terug moet betalen. Al is het wel een harde eis van de Belastingdienst dat je binnen een bepaald termijn -ik dacht 2 weken- het teveel aan Zorgtoeslag terug betaald.

Nu heb ik in december 2007 de belasting gebeld en uitgelegd dat ik over 2008 minder inkomsten verwacht. Van de ambtenaar kreeg ik keurig een formulier toegezonden. Dit formulier heb ik ingevuld en naar de Belasting gestuurd.

Krijg in afgelopen zaterdag een brief van Belastingdienst Toeslagen: 'U hebt een wijziging voor zorgtoeslag ingediend. Maar u ontvangt nog geen zorgtoeslag voor 2008. Daarom kunnen wij uw wijziging niet verwerken'.

Vreemd! Gebeld met de Belastingdienst. Wat blijkt nu? Ik heb van die ambtenaar die ik belde in december een Wijzingsformulier gehad en ik had een Aanvraagformulier moeten krijgen om in te vullen.
Goed, ik krijg nu alsnog een aanvraagformulier toegezonden, maar moet dan vervolgens weer 8 weken wachten voor ik bericht krijg.

Er blijkt dus ook dat het Wijziginsformulier en het Aanvraagformulier apart zijn gegaan. Voordien was het 1 formulier voor Wijziging of Aanvraag. Maar ineens zijn er dus 2 formulieren. Wist U dat? Ik dus niet en de ambtenaar die mij het foute formulier heeft toegestuurd, waardoor ik nu dus ruim 16 weken zonder Zorgtoeslag zit, schijnbaar ook niet.

Wordt het nu dan toch echt niet eens hoog tijd om als consument harde eisen te gaan stellen aan de Belastingdienst? Ik dacht het wel!!!


Nieuwe Slogan voor de Belastingdienst: 'Leuk toch, we maken het U steeds lastiger'.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: zorgtoeslag Wijzingsformulier of Aanvraagformulier apart.

Ongelezen bericht door sprokkel »

Men heeft de diverse problemen toe gegeven, maar tevens gezegd dat de puinhoop ongeveer nog 3 jaar duurt.
En aangezien de belastingdienst de opdrachten krijgt van de huidige politieke leiders, kun je het wel vergeten om als consument harde eisen te stellen.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: zorgtoeslag Wijzingsformulier of Aanvraagformulier apart.

Ongelezen bericht door Mendoza »

Waarom maakt u het zichzelf lastig door formulieren te gebruiken terwijl u een internet verbinding heeft. Bij die formulieren hoeft u maar 1 kruisje te vergeten of verkeerd te zetten en het gaat mis.

Ik heb elektronisch de zorgtoeslag 2007 aangevraagd op 12-01-08. Heb een beschikking ontvangen gedagtekend 01-02-08, en de betaling op 31 januari. Dus het kan wel goed. :shock:

roli
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2008 15:17

Re: zorgtoeslag Wijzingsformulier of Aanvraagformulier apart.

Ongelezen bericht door roli »

De optie van elektronisch aanvragen is wel een oplossing voor mij althans. Maar niet voor de mensch die niet met internet kan omgaan of geen internet heeft e.d. Dus zal er toch ook een goede mogelijkheid moeten zijn om formulieren gewoon via telefoon aan te vragen? Is dat zo moeilijk voor de belastingdienst? Ik dacht het niet toch?

Harde eisen stellen is wel mogelijk m.i. Goed de Belastingdienst heeft grote veranderingen moeten ondergaan, maar dat is geen excuus om zoveel fouten te maken.
En het vreemde is dat de belastingdienst bijzonder snel is wanneer het er op aan komt dat consumenten geld dienen terug te betalen. Dan heb je direct een belastingconsulent + terugvordering 'in huis'. Dus dan stelt de Belasting wel die eis van direct terug te betalen aan ons, maar wij als consument kunnen niet eisen dat we snel uitbetaald krijgen?
Kom nou toch, joh!

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: zorgtoeslag Wijzingsformulier of Aanvraagformulier apart.

Ongelezen bericht door Mendoza »

De optie van elektronisch aanvragen is wel een oplossing voor mij althans.
Direct doen, scheelt een hoop tijd.
Maar niet voor de mensch die niet met internet kan omgaan of geen internet heeft e.d.
Die mensen kunnen zonder afspraak bij het dichtsbijzijnde regiokantoor naar binnen stappen.
Dus zal er toch ook een goede mogelijkheid moeten zijn om formulieren gewoon via telefoon aan te vragen? Is dat zo moeilijk voor de belastingdienst? Ik dacht het niet toch?
Fouten worden gemaakt helaas, heel spijtig. Maar waarom heeft u het wijzigingsformulier ingevuld als u nog geen zorgtoeslag voor 2008 had gekregen? U had direct kunnen zien dat u een aanvraagformulier had moeten hebben, het had u een aantal weken kunnen besparen.
En het vreemde is dat de belastingdienst bijzonder snel is wanneer het er op aan komt dat consumenten geld dienen terug te betalen.
Absoluut niet waar, u kunt het forum erop na lezen. Er zijn genoeg mensen die nu pas de definitieve aanslag krijgen over 2005 dat ze moeten betalen. Dat is nu dus al een goede 2/2,5 jaar later. Die mensen hebben daar alleen niet op gerekend en dan is het ineens binnen 2 maanden dat een aanslag betaald moet worden.

Dit probleem ontstaat omdat mensen altijd goed in de gaten houden of er teruggaaf mogelijk is, maar met een te betalen aanslag houden mensen over het algemeen geen rekening.

En ook dan zijn er voldoende mogelijkheden om in termijnen te betalen, om te informeren naar de mogelijkheden is 1 telefoontje genoeg.
Dan heb je direct een belastingconsulent + terugvordering 'in huis'.
Overigens is een "belastingconsulent" geen deurwaarder. Een belastingconsulent doet voor u tegen betaling de aangifte/boekhouding.

Een deurwaarder/beslaglegging is nodig als iemand na de vervaldatum nog niets betaald heeft en geen betalingsregeling heeft getroffen.
Dus dan stelt de Belasting wel die eis van direct terug te betalen aan ons, maar wij als consument kunnen niet eisen dat we snel uitbetaald krijgen?
Bij de toeslagen zijn er ook voorschotten mogelijk mocht de situatie schrijnend zijn, ook hiervoor kunt u telefonisch informeren.
Harde eisen stellen is wel mogelijk m.i.
Ik wens u daarin veel succes.

Gesloten