LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Discussieer hier over kinderopvang.
koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door koters »

De kinderopvang Catalpa heeft een nieuwe manier gevonden om zich te verrijken;
In een proef worden de openingstijden een half uur vervroegd zonder deze kosten in rekening te brengen bij de ouders.
In de contracten staan deze extra uren dus niet vermeld, er wordt ook bijna geen gebruik van gemaakt door ouders.
Nu gaan niet alleen de uurprijzen omhoog maar worden de extra uurtjes met terugwerkende kracht in rekening gebracht. "U moet immers betalen voor de "beschikbare" uren!
Uren waar we niet om gevraagd hebben, waar geen vraag naar is en dus een minimale bezetting nodig is waardoor er een grove winst wordt gemaakt. Immers, alle ouders moeten daarvoor wel gaan betalen!
Onder het mom van de tijden veranderen niet, ze waren altijd al zo (alleen hebben we het nooit in rekening gebracht en dus hebben we de ouders nu mooi tuk) en dus contractueel veranderd er niets....????
Is dat wel zo? Alle oudercommissies die een adviesrecht hebben, hebben over deze verruiming van de tijden en negatief advies gegeven. En wat zegt Catalpa, "Die negatieve adviezen leggen we naast ons neer en gaan door met ons plan".
De Musharaf van opvangland!
Weg met de dictatuur!, weg met die zgn extra uren! Die willen we helemaal niet! Een enquete onder de ouders wees uit dat bijna 70% die extra tijden helemaal niet wil!
En mochten die er wel komen, zorg dan maar dat je klaar staat met de volledige bezetting, want dan kom ik iedere ochtend "gezellig" een kopje koffie drinken van 1/2 8 tot 8 en afvinken of iedereen aanwezig is waar ik voor betaal!! Oplichters!
Wat gaan we volgend jaar voor proefje doen? Extra openingstijden tot middernacht? Een kerstopvang?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij kunnen ze de uurtarieven niet zomaar tussendoor aanpassen. Ook niet als er extra service tegenover zou staan. Je hebt immers een contract voor een bepaalde dienstverlening tegen een bepaalde prijs.

Bovendien zouden de extra kosten voor die extra uren in principe grotendeels betaald moeten kunnen uit de standaardprijs voor die extra uren. Nu lijkt het of ze voor die extra uren dubbel worden betaald. Zowel doordat sommige kinderen er langer zullen zijn als door de hogere tarieven. Of om het (gechargeerd) te zeggen: we bieden 10% meer opvangtijd aan, dus de prijzen per uur gaan met 10% omhoog én we verkopen 10% meer uren.

Overigens is dan dus blijkbaar wel 30% blij met de uitbreiding van de uren?

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

@katalpa: Waar maak je je druk om? Jij verrijkt jezelf ook over mijn rug, dus geef ze eens ongelijk. Ik betaal namelijk belasting voor jou kinderopvang. Jij wilde toch kinderen? Wees dan ook zo volwassen om de consequenties daarvan te dragen! :!:

En nu nog piepen ook als een ander hetzelfde doet? Dan weet je ook eens hoe dat voelt. Het doet me elke dag verdriet als ik al die kleintjes zie die gedumpt worden bij de kinderopvang omdat pa en ma zo nodig moeten werken voor een 2e vakantie, een 2e auto en hun status hoog houden in de buurt. :evil:

Lees de kleine letterkes maar even. Een tussentijdse verhoging en er niet mee eens? Dan kun je het contract ontbinden.

Een enquete onder belastingbetalers zal ook uitwijzen dat degenen die niet van kinderopvang gebruik maken daar niet voor willen betalen. Weg met de dictatuur, weg met die kinderopvangbijdrage uit de algemene middelen! Die willen we helemaal niet!

Wees blij met openingstijden tot middernacht, dan kun je meer overuren draaien en ook nog met de kerst doorwerken! Als je zo nodig moet werken, wees dan blij met alle extra uren die je kunt investeren in jezelf (ego) en je baan (status) en niet in je kinderen (toekomst, liefde)

Herman01
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2007 13:53

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door Herman01 »

Jonny,

Je gaat wel heel kort door de bocht.

In heel veel gevallen werken ouders niet voor een 2e vakantie, 2e auto of andere luxe goederen, maar enkel om het gezin een normale levensstandaard te geven. Daarbij is nederland aan het vergrijzen en veel ouders worden gestimuleerd om allebei te gaan werken. Immers, hoe meer werkenden op de arbeidsmarkt, hoe meer inkomsten voor pensioenen, ziektekosten, infrastructuur, etcetera. Daarbovenop helpen ouders met kinderen ook om Nederland op de lange termijn economische gezond te houden. Want hoe gaat onze samenleving eruit zien wanneer er over 30-40 jaar enkel bejaarden zijn.

Je relaas over sociale status geeft mooi weer wat jij daaronder verstaat. Voornamelijk materiele zaken die volgens jou statusverhogend zijn. Je gaat in je pleidooi ervan uit dat anderen datzelfde beeld hebben en dat ook najagen. Waarschijnlijk heb je ongelijk en delen maar weinigen jouw wereldbeeld of willen ze die najagen.

Als laatste nog een opmerking over de kleine lettertjes. Een tussentijdse prijsverhoging kan volgens de overeenkomst tussen Catalpa en ouders. Echter, Catalpa verhoogt niet enkel de prijs van overeengekomen opvanguren, ze verandert ook het aantal opvanguren. En dat is een productaanpassing die volgens de Algemene Voorwaarden niet eenzijdig mag worden doorgevoerd.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door roerganger »

Mijn reactie op de posts van Johny en Herman (en in feite alle klagende ouders die vinden dat ze teveel betalen):

Ik heb een tijdje als vrijwilliger op de TussenSchoolse Opvang gewerkt. Als vrijwilliger kreeg ik een tientje per keer voor bijna twee uur werk. De ouders betaalden via abonnement 1,60 per kind per keer, en 2 euro voor een losse keer.

Vergelijk dat eens met het uurtarief wat die ouders verdienen. Dat ging dus mooi wel over mijn rug en die van mijn medevrijwilligers. Niet dat ik het zo erg vond; ik heb een WAO-tje, tijd zat, en het was gewoon een mooi extraatje.

Dat ik ermee gestopt ben heeft een heel andere reden. Ik vind het in- en intriest dat ik de meeste ouders nooit heb leren kennen. Ouders brengen hun kroost naar overblijfouders terwijl ze geen idee hebben bij wie hun kinderen terecht komen. Dat is één.

Ten tweede waren er heel wat kinderen die van de ouders veel te weinig emotionele steun en aandacht kregen. Die zochten ze dan bij mij. Ik vindt dit eerlijk gezegd ongezond. Ook de pret die ik met veel kinderen had: ik vind het onnatuurlijk dat ik als buitenstaander de grootste lol met de kinderen van anderen heb terwijl ik die ouders helemaal niet eens ken, laat staan dat ik de ouders kan vertellen hoe leuk hun kroost is. (Op een enkele uitzondering na, en toen werd het door de moeder heel erg gewaardeerd toen ik vertelde dat het mij opviel dat haar zoontje een tijdlang zo stil was)

Ten derde merkten mijn collega's meerdere malen op dat in ieder gezin wel een play-station en dat soort dingen staan. Dat is dus mogelijk doordat ouders over onze rug (en in feite over de rug van hun kinderen heen, want die krijgen minder aandacht van hun eigen ouders) hun geld verdienen.

Dan wil ik nog niet eens opschrijven wat je soms met kinderen en kortzichtige ouders (want die melden zich dan weer wel) meemaakt. Daar wordt je ook niet altijd blij van, hoewel dat voor mij geen reden was om te stoppen.

De norm was: gemiddels 16 kinderen op één overblijfouder. Soms leidde dat tot onverantwoorde situaties. Bijvoorbeeld op één school dat ik met een groep van 12 kinderen op het ene deel van het schoolplein sta, een ander met een groep van 20 op een ander deel van het schoolplein, want dat mocht vooral niet bij elkaar van de school, en als er dan wat is dan moet je ofwel de hele groep alleen laten, wat niet mocht, of het kind in kwestie maar naar binnen sturen en de leerkracht een pleister laten plakken, wat ook niet mocht, want die hadden pauze. Dan heb ik het nog niet eens over het moment dat een deel van de kinderen uitgegeten is en alvast naar buiten gaat, terwijl de rest aan het eten is. Hoe moet je je splitsen om beide groepen in de gaten te houden?

Er was trouwens nog een derde groep: de kleuters, die zaten wel met twee begeleiders, maar in een heel ander deel van het gebouw en een heel ander deel van het schoolplein.

Of wat dacht je hoe je het moet doen als twee kinderen seksuele spelletjes spelen op de wc? Je kunt dat niet alleen oplossen, je móet de ander erbij halen om te voorkomen dat je later zelf in de problemen komt. Gevolg: op dat moment waren er in twee klaslokalen en op twee schoolpleinen kinderen zonder toezicht.

Ik zal je maar niet vertellen hoe de coördinator was, die is gelukkig uiteindelijk (naar aanleiding van mijn vertrek naar een andere school en een boze brief van mijn kant naar het bestuur) de laan uitgestuurd. Uiteindelijk heeft het bestuur van de TSO voor die school de norm van 16 kinderen op één overblijfouder losgelaten, en zijn er per groep twee overblijfouders. Niettemin was ik wel al naar een andere school vertrokken.

Tot groot verdriet van de meeste kinderen van mijn groep (groepen 6, 7, en acht), sommigen hadden tranen in de ogen, en de vrijwilligster van de groepen 4 en 5. Maar ik had geen keus, omdat de coödinator zowel ons als de kinderen als beesten behandelde, niet openstond voor verandering, en het bestuur de boel niet al te serieus nam. Slechts door mijn vertrek en door een boze brief kon er actie ondernomen worden.

Dit zijn dingen die je als TSO-kracht, en waarschijnlijk ook in de buitenschoolse opvang meemaakt. Ouders weten dat niet, omdat ze ons niet horen klagen. Weten dat niet, omdat het ze geen hol interesseert hoe het met hun kinderen gaat. Anders zouden ze zich wel eens aan ons voorstellen. Weten dat niet, omdat ze niet met hun kinderen praten, er geen diepgaand kontakt met hun kinderen is, er geen speciale emotionele band met hun kinderen is. Anders zouden die kinderen hen dat wel vertellen. En zouden die ouders wel aan de bel trekken. Maar geld is blijkbaar belangrijker dan het welzijn van hun kinderen. Vandaar dat zielige gemiauw hier dat er een paar centen meer betaald moeten worden. Of dat er een half uurtje in rekening wordt gebracht terwijl de eigen kindertjes nog thuis op de eigen playstation spelen omdat pa en moe toch geen tijd voor ze hebben. (Ja, ik ben cynisch, heb geen enkel begrip voor dat geblaat over die paar centen)

Houdt me ten goede: een alleenstaande moeder/vader zal wel gebruik MOETEN maken van de kinderopvang, wil hij/zij in het eigen onderhoud voorzien.

Maar tweeverdieners? Als je kinderen hebt zul je er voor moeten zorgen. En niet alleen in financieel opzicht, en zeker niet over de rug van anderen (vrijwilligers in de opvang) heen. Doe me dus een lol en ga niet zitten miauwen als de kosten eens wat hoger worden.

En idd: veel ouders gingen meerdere malen met vakantie, hebben twee auto's, enzovoorts. Voor velen ging het wél om status. Dat was ook de mening van mijn medecollega's op de tweede school waar ik werkte. En dat waren dan mensen die zelf kinderen op de school hadden, die veel van de ouders persoonlijk kenden. Die dus heus wel weten waar ze over praten.

koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door koters »

Helaas deel ik de meningen van de mensen met commentaar niet helemaal.
Jullie gaan voorbij aan de klacht;
dat een "dienstverlenend" bedrijf zomaar een overeenkomst mag wijzigen. Triest dat mensen dit forum aangrijpen om persoonlijke frustratie te ventileren. Roep dat lekker op straat en vervuil een ander zijn werk niet.
Het gaat niet om geld of materie, het gaat om het principe wat overal voorkomt, in de verzekeringen, beleggingspolissen, overal om je heen word je door de corporate bonzen genaaid waar je maar genaaid kan worden en dat moet gestopt worden.
Trouwens, denk er maar eens bij na hoe goed het voor kinderen is om op jonge leeftijd al sociaal om te leren omgaan met anderen.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik geloof ook dat bijv een johnnydegroot enz. niet begrijpen dat onze kinderen straks hard nodig zijn om de maatschappij draaiende te houden. Of blijft hij tot zijn dood werken en voorzichzelf zorgen?
Misschien zijn het wel onze kinderen(opgeleid van zijn belastinggeld) die hem straks moeten verzorgen als hij ziek zou worden!

Dus eigenlijk is het niet krijgen van kinderen egoïstisch! Lekker andermans kinderen voor je laten zorgen als je oud en ziek bent! :lol:

Goudkuipje
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 mei 2007 19:22

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door Goudkuipje »

Loes,

Wel eens aangedacht dat sommige mensen graag kinderen willen krijgen, maar door medische omstandigheden dit niet kunnen???

koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door koters »

Catalpa schrijft nu in een reactie op een klachtbrief dat ze de overeenkomst opzeggen en dus komen mijn kinderen op straat te staan ondanks dat de rekeningen wel gewoon betaald worden. daarmee willen ze niet afwachten wat een geschillencommissie voor uitspraak doet.
De dame aan de telefoon wil niet ingaan op de vraag of de kinderen op de opvang kunnen blijven als de rekeningen wel worden betaald en de enige manier volgens catalpa om opvang te kunnen blijven krijgen is door het tekenen van de nieuwe overeenkomst vóór 1 maart! Doe ik dat niet dan staan de kinderen per 1 april op straat!
Raar, want ik heb al een overeenkomst met Catalpa en ik wil geen nieuwe. Volgens de algemene voorwaarden kan catalpa de overeenkomst, als deze durrt van 0 tot de 4e verjaardag van het kind opzeggen als deze gemotiveerd is in een brief...
De motivatie is volgens Catalpa dat ik het niet eens ben met de prijswijziging maar de prijswijziging zoals ik in mijn brief heb uitgelegd, is niet het probleem! Het is het aantal uren wat Catalpa wil wijzigen is het probleem. Om kort te zijn: Catalpa stelt dat ik het niet eens ben met de prijs en dus zeggen ze de huidige overeenkomst op maar ik ben het wel eens met de prijs maar niet met het aantal uren dat wijzigt! En ik wil helemaal niet opzeggen!!!
Ik ga nu juridisch advies inwinnen en als iemand nog adviezen of soortgelijke ervaringen heeft, laat het weten en schrijf ze op dit forum. Schrijf Tros Radar aan over deze problematiek. Zie hiervoor de contactgegevens op de website van tros radar.

henri10
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2008 22:20

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door henri10 »

De consumentenbond vraagt gedupeerde ouders te reageren. Je kunt hen bellen, ook als je geen lid bent. (070-4454000)

Boze ouder
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:11

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door Boze ouder »

Ik heb gisteren ook een opzegging gekregen en ik ben echt van m'n stoel gevallen. De procedure bij de geschillencommissie loopt nog, maar Catalpa wacht dat niet af en drukt haar zin gewoon door! Ze zeggen m'n overeenkomst gewoon op, omdat ik weiger te betalen voor de extra openingstijden die niet met mij zijn overeengekomen.
Ik kan voor 1 maart (lekker kort dag!) een nieuwe overeenkomst tekenen, anders is het per 1 april gebeurd.....
Als ik niet teken ben ik de plek voor m'n zoon kwijt (en nee, wel gaan niet ergens anders heen omdat dit kindercentrum het echt super doet, anders dan het hoofdkantoor) en als ik wel een nieuwe overeenkomst teken dan heeft de hele procedure bij de geschillencommissie (met bindende uitspraak!!) geen zin meer! Ik snap die mensen echt niet.
Ik ga morgen bellen met het hoofdkantoor, hopelijk krijg ik ook de naam van hun advocaat want dit kan zo niet.
Zijn er mensen die al juridische stappen hebben gezet? Ik overweeg om in kort geding de opzegging tegen te houden, in elk geval totdat de geschillencommissie heeft beslist. Dat lijkt me zeker haalbaar.
Ik zal ook de consumentenbond bellen, kijken wat die doen.
Hopelijk gaat via de Overkoepelende Oudercommissie ook het één en ander gebeuren, wellicht dat de staatssecretaris zich er nog eens mee wil bemoeien???

henri10
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2008 22:20

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door henri10 »

voor meer informatie over de situatie bij Catalpa, kun je ook kijken op http://84.41.139.218/, de site van de overkoepelende oudercommissie.

maddutches
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:45

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door maddutches »

Ook wij hebben de brief ontvangen waarin je oude contract is opgezegt. Ze eisen gewoon dat je hun contract ondertekend zonder enig bezwaar terwijl het de nederlandse belastingbetaler veel geld gaat kosten en ik plostseling mijn kind niet meer op de normale tijd mag brengen. Bij vele instanties aangeklopt maar niemand die echt iets kan doen! Het ergste is dat ze alles in werking hebben gezet zodat jij niet kan protesteren en ze komen er ook nog mee weg!
Aangezien er haast geen andere mogelijkheden zijn, blijft er ook voor mij als protesterende ouder maar een ding over. Het contract tekenen en als er een andere oplossing is het conract op te zeggen.
.
vrijheid van menigsuiting is bij catalpa ver te zoeken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, als het allemaal echt zo erg is, er is niemand die het je verbiedt om een andere opvang te zoeken of op te richten. Als je al een aantal mensen van je opvang kent die ook zo genoeg hebben van de opvangoraganisatie, dan heb je al een eerste vaste 'klantenkring' zodat ook dat geen probleem hoeft te zijn.

Parrent
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:40

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door Parrent »

Ik wil graag zo snel mogelijk in contact komen met de mensen wiens contract door Catalpa is opgezegd. Mogelijk kunnen we gezamenlijk actie ondernemen. Mijn situatie: lees het verhaal van Maddutches en Boze ouder. Brief van advocaat inmiddels ontvangen: boel is opgezegd. Reageren via emailadres. Thanx![/quote]

sitaofmistydreams
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2009 11:49

Re: Opvangtijdenverruiming of verrijking?

Ongelezen bericht door sitaofmistydreams »

Hallo mensen,
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en de tijden worden steeds verder uitgebreid dat weet ik omdat ik zelf langer moet gaan werken.
Deze mevrouw/meneer vind het niet eerlijk om meer te gaan betalen voor de extra uren, maar een kinderdagverblijf gaat niet zomaar de tijden verlengen. Er zijn dus wel degelijk mensen die gevraagd hebben om deze verlening (en nee dat is er niet 1).
Het kinderdagverblijf waar ik werk is geopend van 7.30 tot 18.30 en toch zijn er nog altijd ouders die zouden willen dat we nog langer open zijn, het is nooit genoeg...

Groetjes Sanne..

Gesloten