LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent Gas & Electra

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wiedanwel
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2008 12:30

Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door wiedanwel »

Beste Forumlezers,

Wie kan mij helpen?

Het zit namelijk zo, we zijn hier komen wonen in Aug.2006 en hebben in ons andere huis Essent gehad voor de electra en een andere voor het gas.
Nu dachten we op het nieuwe adres alles bij Essent te nemen leek ons makkelijk, alles op 1 rekening.

Nou.... niet dus ! :(
Nu is de electra wel vanaf die datum overgegaan van Nuon naar Essent maar 't gas niet.
De aanmelding daarvan is een beetje fout gegaan die zou van Eneco naar Essent moeten gaan.

De eerste keer waarschijnlijk niet goed begrepen omdat het over Gas & Electra ging.(Aug.2006)

De tweede keer waarschijnlijk contract zoek geraakt bij Essent(Dec.2007)
Wel een bevestiging van aanmelding en dat die in zou gaan per06-01-2007 :?

De derde keer wederom contract zoek bij Essent?? (Apr.2007)
Ook hier weer een bevestiging dat het gas per 13 april in zou gaan :?

De vierde keer kreeg ik weer een contract toegestuurd en ben wederom gaan bellen dat ik genoeg contracten heb ingevuld en heb een mail gestuurd met daarin een verhoging van de electra om zo de jaarafrekening proberen te minderen van mijn Gas en dat hun de zaken maar eerst eens goed uit moesten zoeken aan wie ik nou de rekeningen moest betalen?

Dat ging natuurlijk niet zomaar maar na een maandje was 't me dan toch gelukt om mijn electra te verhogen van €14,- naar €120,-
En jawel in Mei kreeg ik wederom een bevestiging dat de levering per 17-05-2007 in zou gaan.
met een Meterstandenverhuisformulier !!!
Die had ik al meerdere keren doorgegeven dus bellen of ik die wéér door moest geven?
Dat was niet meer nodig want die hadden ze al :roll:

Nu hebben ze dus de meterstanden die ik in Dec. 2006 in 't contract heb ingevuld, opnieuw gebruikt en als beginstand van Mei2007 gezet.

Nu heb ik zelf ook niet goed opgelet wat ons voorschot zou zijn omdat ik dacht dat het nu eindelijk geregeld was.
Want in Juni kreeg ik een brief met daarin het verwacht jaarverbruik:
Electra 2044kWh
Gas 1800m3

Veel te weinig dus ! :shock:
Niet alleen het gas maar ook de electra.
Terwijl ik dacht dat het met de electra wel goed zou zitten omdat wij vorig jaar zelfs 48 euro terug kregen en ook hier zijn in Jan.2007 & 2008 (toevallig allebij de jaren op 09-01 vertelde die van Nuon ook nog zo mooi) de meterstanden opgenomen door Nuon.
Maar had ik niet ver genoeg gekeken want ons verbruik stond van Sep. t/m Dec. 2006 op 131kWh .

En op de jaarafrekening van dit jaar van 23-12-2006t/m 09-01-2007 een verbruik van 2138 in 2 weken tijd!!!!
En we hadden niet eens kerstverlichting dat jaar :cry:
Dit kan natuurlijk nooit.
En dan zeggen ze ook nog bij Essent "tenzij u natuurlijk een wietplantage hebt"
Ik zeg op mijn beurt nee natuurlijk niet anders zou ik toch niet bellen !!!
En had ik die maar dan kon ik tenminste die rekening betalen !!
Grappenmakers...... :cry:

In totaal met in 2007 een verbruik van electra 7526kWh en gas 3590 !!! :shock:
Dus te weinig in rekening gebracht: 1446,69 en nieuw voorschotbedrag €355,- p.m. !!!!
Door Essent te incasseren €1801,69 !!!!
Verwacht verbruik 2008: Electra 5674
Gas 5052

Dus maar wéér bellen dat er iets niet klopt en hoe dat nou kan terwijl er in Jan. wél iemand van de Nuon hier is geweest en ook de Eneco voor opname.
Eerst naar Essent en toen naar Nuon en toen weer naar Essent en toen weer naar Nuon .......... :cry:
U raad het al, het bekende verhaal van het kasje naar de muur verhaal.

En dan ben ik nog niet eens begonnen aan het Gasverhaal.........

Weet iemand wat ik hier nog aan kan doen en of ik hier iets aan kan doen???
Hopelijk is het allemaal een beetje duidelijk want ik weet het niet meer en het is uiteindelijk een aardig lang verhaal geworden.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door Shine »

Het zit namelijk zo, we zijn hier komen wonen in Aug.2006 en hebben in ons andere huis Essent gehad voor de electra en een andere voor het gas.
Nu dachten we op het nieuwe adres alles bij Essent te nemen leek ons makkelijk, alles op 1 rekening.

Nou.... niet dus !
Nu is de electra wel vanaf die datum overgegaan van Nuon naar Essent maar 't gas niet.
De aanmelding daarvan is een beetje fout gegaan die zou van Eneco naar Essent moeten gaan.
Euhmmm,....... u zat bij Essent voor elektra op uw oude adres.
Gas bij een andere leverancier.
Voor uw nieuwe adres wilde u alle producten bij Essent afnemen. Dus Elektra en Gas.
Hoe kunt u dan overgaan mbt Elektra van Nuon naar Essent?

Alleen al deze alinea is een raar verhaal van uw kant. Wat hebt u toch allemaal gedaan destijds?
Uw verhaal is hier dus al warrig.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Correcte opmerking Shine. Dit was mij ook al opgevallen Wiedanwel.
Eerst schrijf je in ander huis elek. van Essent en gas van een ander (Eneco). Je dacht alles op nieuw adres van Essent te nemen en vervolgens schrijf je vanaf die datum overgegaan van Nuon naar Essent. Verder worden voorschotten gebaseerd op historische verbruiken, vandaar elek. 2044 kWh en 1800 m3 gas. (min of meer de tegenwoordige gemiddelde jaarverbruiken). Dat nu de verwachte verbruiken 5674 kWh en 5052 m3 zijn heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat de standen van dec 06 in mei 07 als beginstanden zijn ingevoerd.
Mogelijke oplossing: Kijken naar dichtsbijzijnde klantenbalie van Essent. Alle bescheiden, afrekening(en), standen en recente standen, data etc. meenemen en ter plekke alles proberen op te lossen. Persoonlijk contact in deze werkt verhelderender en is gemakkelijker dan telefonisch (je krijgt in een callcenter mogelijk telkens iemand anders aan de lijn) en/of mailen of schrijven.

wiedanwel
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2008 12:30

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door wiedanwel »

Bedankt Shine en H@rm@n voor een reactie.
Ik zal 't proberen uit te leggen want het is best verwarrend ja :oops:

Ons oude adres hadden wij Essent voor de electra en gas RWE omdat wij erg tevreden waren over Essent dachten wij alles over te laten schrijven naar Essent .

Op het nieuwe adres zijn de netwerkbeheerders van de electra Nuon en van 't gas Eneco.

H@rm@n, jij schrijft "Verder worden voorschotten gebaseerd op historische verbruiken"
Welke historische verbruiken bedoel je hiermee?
De historie van ons of van het nieuwe huis?
Als het die van ons zijn die lagen toch wat hoger, en als het de historie van dit huis moet zijn die ligt een héél stuk lager omdat dit huis zo'n 2 jaar heeft leeggestaan voordat wij 't kochten.

En inderdaad misschien kunnen we beter naar een kantoor gaan voor enig uitleg en die €1800 maar "gewoon" betalen, bedankt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door Shine »

Ah, u haalt de netbeheerder en de leverancier door elkaar in uw verhaal.

Ten tijden van uw verhuizen hebt u contact met uw Leverancier Essent gehad om uw verhuizing door te geven. Toen hebt u ook aangegeven dat u voor uw nieuwe adres naast het bestaande leveringscontract van Elektriciteit, ook Gas door geleverd wilt hebben.
Essent zal, naast het meenemen van uw bestaande leveringscontract van E, u aangemeld moeten hebben voor levering van gas op uw nieuwe adres.
Het leveringsbedrijf geeft dit dan automatisch door aan de desbetreffende netbeheerder(s).
Toen u uw aanmelding voor het nieuwe adres aan Essent door hebt gegeven, hebt u ook uw beginstanden doorgegeven. Toch?!
Hebt u deze nog? Staan ze eventueel ook op de overdrachtpapieren of huurovereenkomst?
Probeer ze iig te achterhalen.
Neem vervolgens de stand van heden op, dan weet u precies wat u de afgelopen periode aan dadwerkelijk verbruik hebt gehad.
Leg daarnaast de termijnbedragen die betaald zijn....... Afijn u moet dan gaan rekensommen.

Teon u uw oude woning verliet hebt u contact gehad met leverancier RWE, om door te geven dat u de levering van Gas stop wilde zetten en het contract niet meenam naar uw nieuwe adres.
RWE geeft dit dan weer door aan de desbetreffende netbeheerder. En zo wordt dat stuk volledig bei-eindigd.

Historisch verbruik:
Hiermee wordt het historisch verbruik van de vorige bewoner/eigenaar bedoeld van uw nieuwe woning.
De netbeheerder berekend het historisch vebruik van dat pand en koppelt dit terug naar de leverancier(s). De leverancier(s) op hun beurt koppelen hier dan weer een termijnbedrag aan vast voor de nieuwe bewoner. U in dit geval.
Zodra u dit nieuwe termijn voorstel bedrag hebt ontvangen, kunt u dat altijd aanpassen door contact op te nemen met de desbetreffende leverancier.
U past dan alleen het bedrag van het leverancie gedeelte aan. Dus niet het netbeheer gedeelte.
Van de desbetreffende netbeheerders krijgt u een afzonderlijke rekening. Soms verzorgd door een leverancier omdat zij deze taak tbv van de netbeheerder verzorgen.
Zodra u uw jaarafrekening van uw woning krijgt zal het termijnbedrag indien nodig bijgesteld worden. Dan immers is uw eigen verbuik de recente historie van verbruik.

Rekeningen:
U krijgt van Nuon een rekening mbt netbeheerdkosten elektra, tbv netbeheerder Continuon.
U krijgt van Eneco een rekening mbt netbeheerkosten gas tbv netbeheerder Eneco.
Van Essent krijgt u de rekening mbt levering Gas en Elektra.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door Henri42 »

tja met Essent treft niemand het, alle geledingen fietsen naast elkaar af, mails en brieven vragen een antwoordtijd van zo,n 30 dagen, alles aangetekend doorgeven of massaal overstappen naar Oxxio

wiedanwel
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2008 12:30

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door wiedanwel »

Ah dus daar zit 'm de fout kwa berekening, omdat deze woning dus heeft leeggestaan zijn wij daarop beoordeeld.
Die berekeningen van begin 1-8-2006 tot nu heb ik gedaan en dan kom ik idd op een heel normaal gasverbruik van 2450 p.j. en de electra 5740 p.j. (electra vind ik nog vrij hoog)
Essent zal, naast het meenemen van uw bestaande leveringscontract van E, u aangemeld moeten hebben voor levering van gas op uw nieuwe adres.
En hier is het fout gegaan met de aanmelding van 't gas dan?
Daar zijn wij dan het dupe van geworden.
Door al die contracten en 10 maanden bellen met de vraag aan wie en wat wij moeten betalen is die gasrekening dan dus opgelopen naar 1800 euro die wij nu dan maar "even" moeten ophoesten.
Das ook wat.... wel willen betalen in die 10 maanden maar niet mogen en dan nu maar in 1 keer.

Toch eens vragen of dat niet verekend kan worden met volgend jaar want zoals het er nu uitziet met 355 pm krijgen wij volgend jaar een dikke 1200 euro terug !
Of kan ik dit toch beter niet doen?

En Henri42,
Na wat gelezen te hebben hier en daar lijkt mij Oxxio helemaal geen oplossing en dan daarbij hebben wij voorheen nooit problemen gehad met Essent en dat is al zo´n 12 jaar onze leverancier.
Het is alleen nu na een verhuizing en dat andere netwerkbeheerders in ´t verhaal komen dat er problemen komen.
En wie is daar verantwoordelijk voor?

domi
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2006 13:24

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door domi »

Daarom verander ik niets meer géén nieuwe provider, wat was dat een drama met KPN. geen nieuwe telekommer want van DailyCom kwam ik ook pas af ná 8 maanden en tussekomst van advokaat! En de onderlinge energieprijzen maakt ook al niks uit het meeste van de energie nota is toch al belasting met dank aan Duyvendak en andere geitenwollen sokken

bnijmeij
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 nov 2006 07:35

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door bnijmeij »

Mijn advies aan Wiedanwel is het hele verhaal met kopieën van alle stukken, die op deze kwestie betrekking hebben, aangetekend verzenden aan Afdeling Klantenservice Essent, Postbus 1484, 5200 BM 's-Hertogenbosch. Mijn ervaring is, dat ze je daar wel serieus nemen en oplossingsgericht werken.

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2007 22:10

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door [email protected] »

in januari kreeg is bericht van essent, dat ik geld terugkrijg. in jauari hebben ze bij essent het eerste voorschot ingehouden van het terug te krijgen bedrag. de rest krijg ik pas eind februari terug. ik noem dat diefstal! het geld wordt door essent een maand vastgehouden (natuurlijk krijg ik geen rente!) is hier niets aan te doen?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Essent Gas & Electra

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Aan de reactie en uitleg van Shine heb ik niets meer aan toe te voegen. Shine jij bent goed geïnformeerd en geeft deskundig advies/uitleg.
Normaliter, wiedanwel, kun je vragen om de € 1800,-- in een redelijk aantal termijnen te betalen. Verder zou ik met recente standen aantonen dat het nieuwe voorschotbedrag te hoog is en verzoeken dit enigszins aan te passen. Misschien allemaal regelen tijdens het bezoek aan een klantenbalie van Essent.
Verder zou ik niet reageren op opmerking(en) van Henri42, die alleen reageert om te jennen. Henri42 wat voegt dit toe en waarom stap jij niet over van Essent naar Oxxio?
r3sa@ als je in januari middels de jaarafrekening bericht krijgt dat je geld terug krijgt wordt in die jaarafrekening vanzelfsprekend het eerste voorschotbedrag van het nieuwe verbruikersjaar ingehouden. Vervolgens wordt per omgaande, en niet eind februari, het overige geldbedrag teruggestort (mits dat Essent je bankrekening heeft). Het zal bij jou niet anders zijn dan bij mij en de overige klanten.

Gesloten