Juridische onzin, meer is het niet. Bel de consuwijzer maar eens op en vraag hen eerst hoe de economische levensduur van een product moet worden bepaald.
Er worden steeds zaken verdraaid, ook door de geschillencommissies en consumentenorganisaties.
Als een product niet aan de overeenkomst die tussen de consument en de winkelier gemaakt is dan alleen is er spraken van non-conformiteit.
De producteigenschappen worden door de fabrikant bepaald en niet door iemand anders.
De economische levensduur wordt ook door de fabrikant bepaald.
En wat gebeurd er?
Men vind dat de consument beschermd moet worden tegen de boze fabrikant en boze winkelier die toch alleen maar de boel aan het oplichten is.
Daar zijn de regels op gemaakt.
En de producteigenschappen en de economische levensduur worden opeens door iemand anders bepaald (geschillencommissies, rechters, advocaten).
En over die non-conformiteit:
Die gaat al lang niet meer over de overeenkomst tussen de winkelier en de consument, maar is bepaald door de advocaten, rechters, geschillencommissies, enz.
Deze regels hebben totaal niks meer met de overeenkomst tussen de winkelier en de consument te maken en ook niet meer met de wetboeken.
Europa heeft zelf gezegd dat de consument kost wat het kost niet beperkt mag worden.
En nog iets:
Als er sprake is van non-conformiteit, dan wordt er gesproken wat de mening en uitspraken zijn van rechters, geschillencommissies e.d. en dan wordt er gezegd dat het niet conform de overeenkomst is.
Als er in de overeenkomst staat dat een laptop een garantieperiode heeft van 1 jaar en een economische levensduur van 3 jaar en de laptop gaat in het 4e jaar kapot, dan wordt er gratis reparatie geëist omdat de laptop onder de non-conformiteit valt.
Jaja, een zeer vreemde situatie.
Met deze regels weet de winkelier niet waar hij aan toe is en heeft dan totaal geen bescherming.
Ja, van een laptop van €1000,- waarop hij maar €109,- op verdient, moet hij wel gedurende de technische levensduur voor de kosten betalen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat van de regels steeds een uitzondering voor de consument wordt gemaakt, waardoor men helemaal niet meer weet waar hij aan toe is.
Men vind dat de consument beschermd moet worden tegen de boze fabrikant en boze winkelier die toch alleen maar de boel aan het oplichten is.
Alsof de consumenten zulke lievertjes zijn!
Lees het volgende maar:
http://www.channelweb.nl/nieuws.jsp?id= ... dium=email