LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
pietje28
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2008 12:40

Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door pietje28 »

Hallo,
Ik woon sinds kort samen met mijn vriend.
Nu staat het (huur)huis op mijn naam, alles staat op mijn naam
en zijn ook eigenlijk alle spullen van mij op een paar dingen na.
Ik heb zelf geen schulden maar mijn vriend heeft voordat wij elkaar leerde kennen wel schulden opgebouwd. De hoogte van deze schulden is nog onbekend.
Hij staat ook nog niet ingeschreven bij mij als inwonend of bij een gemeente. Hij is nu nog als:"zonder woon of verblijfplaats" bekend bij elke instantie.
Nu is mijn grootste angst dat zodra we hem gaan inschrijven bij de gemeente op mijn adres er deurwaarders komen die MIJN spullen mee willen nemen terwijl ik helemaal niks met de schulden van mijn vriend te maken heb of ooit heb gehad!

Kan iemand mij helpen?
Hoe voorkom ik dat mijn spullen mee worden genomen?

Alvast heel erg bedankt.

Gr. Pietje

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door Walter van V »

hem niet op jouw adres laten inschrijven, in ieder geval niet voordat duidelijk is welke schuldenlast er precies is. Laten we wel wezen: iedereen weet van zichzelf wanneer, waar en voor hoeveel schulden gemaakt zijn... Het enige wat er nog bovenop komt zijn de incassokosten en dat kan ook aardig oplopen als hij laks is geweest.

DUs is het hem serieus weet ie wat hem te doen staat: achter de schuldeisers aangaan om dingen recht te zetten...

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door caruso »

Als jij kan aantonen dat jij de huurder van de woning bent en eigenaar van de spullen, o.a door het overleggen van aankoopnota's, dan mag er niemand jouw spullen inbeslagnemen. Zelfs geen deurwaarder.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door Walter van V »

Als jij kan aantonen dat jij de huurder van de woning bent en eigenaar van de spullen, o.a door het overleggen van aankoopnota's, dan mag er niemand jouw spullen inbeslagnemen. Zelfs geen deurwaarder.
klopt helemaal... maar wie heeft nu alle aankoopnota`s van de hele inboedel nog, en daarnaast: zeer vaak staan aankoopnota`s niet eens op naam...

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door caruso »

Tenaamstelling van aankoopnota's is niet van belang. Het tonen/ in bezit hebben is voldoende.
En ja, niet alle nota's worden bewaard...heb je een uitdaging...

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Helemaal eens met Walter van V

Wat je kan doen bij de gemeente is hem op jouw adres laten inschrijven maar dan niet als verblijfadres maar als postadres. Op een postadres kunnen ze namelijk geen beslag leggen. Ik weet het omdat ik dit, na de scheiding van mijn zus haar bij mij ingeschreven maar dan als postadres. Dan komen de brieven van deurwaarders e.d. wel maar met een kopie van de gemeente waarop staat dat het alleen een postadres is trekken ze zich terug.

pietje28
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2008 12:40

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door pietje28 »

Bedankt voor de vele reacties..

Nu heb ik gehoord dat je je spullen kan notuleren en deze kan aangeven bij de belastingdienst.
Zij zetten er een stempel en handtekening op waardoor er officieel vast staat dat die spullen van jou zijn en de deurwaarder dus niet aan jou spullen kunnen komen als ze komen voor je huisgenoot of partner of enz..

Klopt dit?

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door Mendoza »

Misschien ten overvloede, maar zorg dat je vriend zo snel mogelijk contact opneemt met de gemeentelijke kredietbank of een schuldsaneerder.

Yorik
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2006 17:03

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door Yorik »

Misschien nog ten overvloede maar het is verstandig om eerst even contact op te nemen met een notaris. Deze kan je informeren over een samenlevingscontract waar jullie beider rechten en plichten worden beschreven. In een samenlevingscontract wordt ook beschreven wat je o.a. inbrengt als boedel.

Twijfel je dan kun je eerst informatie vragen c.q. jouw probleem voorleggen. Voor notariële vragen, op werkdagen van 09.00 tot 14.00 uur: 0900 346 93 93.

Succes!

reddevill
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2008 13:49

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door reddevill »

Met een postadres krijg je geen nieuwe id kaart of iets dergelijke.

Notaris met een samenlevingscontract waarin je de spullen laat vastleggen en laat vastleggen dat zijn schulden zijn schulden blijven is in dat geval de beste optie.

Verloopt zijn paspoort of id kaart pas over een paar jaar nadat de schulden helemaal zijn afgelopen is een postadres weer de goedkoopste oplossing.

MvG,

sheilia
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2008 09:19

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door sheilia »

Oke, begrijp ik het nu goed??

Als iemand bij mij staat ingeschreven (als INWONENDE), en diegene heeft schulden en blijft deze maar opbouwen.. dan kunnen deurwaarders dus de boel bij mij thuis leeghalen???
:?

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Oke, begrijp ik het nu goed??

Als iemand bij mij staat ingeschreven (als INWONENDE), en diegene heeft schulden en blijft deze maar opbouwen.. dan kunnen deurwaarders dus de boel bij mij thuis leeghalen???
Klopt helemaal!
Er word beslag gelegd op het woonadres geregistreerd bij de GBA van die persoon. Maar eerst moet de deurwaarder een uitspraak van de rechter hebben om zo beslag te leggen.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door vladja »

Overheidsinstanties, zoals de Sociale Dienst, Gemeentelijke belastingen, studiefinanciering, waterschappen, de belastingdienst etc. kunnen beslag leggen zonder uitspraak van de rechter. De belastingdienst kan zelfs grondbeslag leggen, dat houdt in dat alles in beslag genomen wordt. Jij moet dan maar bewijzen dat het jouw spullen zijn om ze terug te krijgen.

Het hangt er dus vanaf wie er geld komt eisen.

Vladja

dekra
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mar 2008 10:32

Re: Mijn spullen, schulden van mijn vriend.

Ongelezen bericht door dekra »

Het zijn vervelende situaties wanneer er 'gedreigd' wordt met een beslag en of openbare verkoop. Tevens onnodig kostbaar.
Gelukkig is dit bij de deurwaarders ook bekend. Die trachten vaak. zelfs na een betekening, het niet zover te laten komen.
Want de boedel moet wel voldoende opleveren bij openbare verkoop !
Daarbij kan je verzet aantkeken bij de rechtbank tegen de beslaglegging. Zelfs bij de de belasting deurwaarder.
'Het zijn mijn spullen.. aantonen.. bijv. rekening / foto's verklaringen etc).

Alleen het kost heeeel veeeeel tijd en energie..Zowel voor jouw en deurwaarder . (kosten en baten afweging)
Voor dat er uiteindelijk openbare verkoop plaats vindt (publicatie in de krant etc).

Je kan je vriend er ook gewoon uit schoppen.
'Maar de mantel der liefde bedekt alle zonde'

Samenlevingscontract..
Voor deze schuld is het nu te laat.
"Eiseres kan aannemelijk maken dat dit een contructie is om beslaglegging te voorkomen.". Ten tijde van.. .etc tct.. "
Zeker wel verstandig om toekomstige problemen te voorkomen..

Grondbeslag.
ofwel het maakt niet uit wat er staat op het perceel. een betekening is voldoende om hierop beslag te leggen. Bij overige... tja.. dan kan de deurwaarder de deur door de politie laten openbreken en beslag leggen etc. Niet leuk...

Zoals ik al eerder opmerkte
het kost veel tijd en geld van de deurwaarder
Staat dit in verhouding tot het te vorderen bedrag.
etc etc
Vaak zal hij wel tot betekening overgaan. Maar zal ook trachten de situatie op te lossen. Kosten en baten. ver

Beter is een betalingsregeling te treffen.
sociale dienst/ bewindsvoorder / Schuldhulpverlening.
verschild per gemeente..Alleen dan kan je niet meer beperken tot postadres

Zorg dat je correspondeert met de deurwaarder.
Verzoek utistel/ betalingsregeling
ter voorkoming van onnodige kosten





Succes..
8)

Gesloten