LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door Inter »

Nou ik heb er voor het eerst dit jaar één gehad.
Belachelijk want ze gaan nu naar een inkomen kijken wat al helemaal niet haalbaar is .

Terwijl ik verleden jaar als zoveel terug moest betalen door de eigen domme fouten van de belastingdienst .

Voor duidelijkheid ben geen ondernemer of iemand met een hoog vermogen


Daartegen moet de TBU van mijn vader nog steeds worden uitgekeerd .
Wanneer gaat de bezem in dit kantoor of een frisse wind die daar op het kantoor in Rotterdam zuid bij de Erasmusbrug bijna altijd staat .

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door SJZ »

Belachelijk want ze gaan nu naar een inkomen kijken wat al helemaal niet haalbaar is .
Wordt ook altijd gebaseerd op het laatst bekende jaar, dus waarschijnlijk 2006 of 2005.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door Mendoza »

@inter

Gelukkig zit er een vrij eenvoudig formulier bij om bezwaar te maken. Even een juiste schatting maken voor 2008 dan wordt het binnen zo'n 6 weken gecorrigeerd.

De TBU zal waarschijnlijk op basis van 2006 zijn, zodra je vader een definitieve aanslag heeft ontvangt hij binnen 1 maand een TBU beschikking mocht hij daar recht op hebben.
Een definitieve aanslag mag uiterlijk 3 jaar na het belastingjaar opgelegd worden(exclusief verleend uitstel). Zou theoretisch eind 2009 kunnen worden.

Feitelijk is er dus niks aan de hand, gewoon geduld hebben.

Ik heb overigens mijn definitieve aanslag voor 2006 net in de bus gehad, dus zo lang wachten zal het niet meer zijn.

engelsman
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2008 10:06

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door engelsman »

dit moet mij toch even van het hart
heb net berricht gekregen belastingteruggave te betalen
over het jaar 2008.
hoe verklaar je dat je nu al inkomstenbelasting van 2008
moet gaan betalen terwijl je die inkomsten helemaal nog niet \
hebt gehad, en wat gebeurd er wanneer je die inkomsten in
2009 niet meer hebt, moet je dan eerst nog ongeveer 8 maanden
inkomstenbelasting gaan betalen in 2009 over inkomen die je
niet krijgt.
ik ben maar een particulier en waar haal ik dat geld dan vandaan???
Mijn baas betaald mij toch ook niet alvast loon uit voor alle maanden in 2008 maar toch ook achteraf wanneer ik ook echt gewerkt heb????
ik vind dit een rare gang van zaken want de enige die hier beter van
wordt is de belastingdienst zelf en wij als betaler worden hiervan de dupe, en kunnen hierdoor echt goed in de problemen komen.

groetjes engelsman

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door SJZ »

moet gaan betalen terwijl je die inkomsten helemaal nog niet \
hebt gehad,
Lijkt me een sterk verhaal van jou. Je mag in 11 termijnen betalen, de eerste eind februari en de laatste eind december. Verdien jij al je inkomen pas in december of zo?
Mijn baas betaald mij toch ook niet alvast loon uit voor alle maanden in 2008 maar toch ook achteraf wanneer ik ook echt gewerkt heb????
En iedere maand wordt daar meteen loonbelasting op ingehouden en binnen een maand aan de fiscus afgedragen.
wanneer je die inkomsten in
2009 niet meer hebt, moet je dan eerst nog ongeveer 8 maanden
inkomstenbelasting gaan betalen in 2009 over inkomen die je
niet krijgt
Nee, dat hoeft niet. Als je geen (extra) inkomsten (buiten je loon) hebt in 2009 hoef je ook geen voorlopige aanslag te betalen.
de enige die hier beter van
wordt is de belastingdienst zelf en wij als betaler worden hiervan de dupe
Nee, want de belastingdienst helpt jou om te voorkomen dat je volgend jaar een bak rente moet betalen.

luppie
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2008 23:16

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door luppie »

Ik begrijp de reactie, ik behartig de belangen van mijn moeder en die kreeg ook inkomstebelasting 2008 betalen.
2008 is amper begonnen en de belasting denkt god te zijn door al te weten wat er in 2008 gebeurt. Situatie voor mijn moeder is al in 2007 veranderd. Daar komt bij dat ze in afgelopen oktober 2006 moest betalen, in december 2007 en nu 2008 , wat bijelkaar toch 6000 euro is.

Wat redelijk is gewoon het jaar betalen wat afgelopen is, niet zoals vroeger paar jaar.

Ik vind het belachelijk.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door Mendoza »

@luppie

Waarom zou je achteraf willen betalen? Zoals SJZ al zegt bespaar je daarmee de rente die je nergens zou kunnen sparen.

Bovendien kunnen veel mensen niet omgaan met een grote aanslag ineens en komen daardoor in de problemen.

In jouw geval is het een kwestie van het bezwaarformulier invullen en het is binnen 6 weken opgelost.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is toch vrij simpel. Juist om de situatie van luppie te voorkomen, dat je achteraf in een keer een flink bedrag extra moet betalen, werkt de belastingdienst met een voorlopige aanslag die je in maandelijkse termijnen kunt voldoen.

Maar om te kunnen inschatten hoeveel belasting je komend jaar ongeveer zult moeten betalen, moet de belastingdienst toch ergens vanuit gaan. In het gros van de gevallen zit er tussen de verschillende jaren weinig verschil in hoeveel je verdient en hoeveel belastingen je dus moet betalen. Daarom gaat de belastingdienst uit van wat er al bij hun bekend is. (Waar zouden ze anders vanuit moeten gaan?)

Als de situatie nu anders is dan bij de laatste definitieve aangifte, dan weet de belastingdienst dat dus niet. Dan is dus ook de voorlopige aanslag gebaseerd op andere gegevens dan de werkelijkheid. En dat kun je zelf eenvoudig corrigeren met een eenvoudig briefje.

Prikker
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door Prikker »

Ik vind 't ook belachelijk dat de aanslag 2008 al binnen is.

Als je een behoorlijk spaarpotje hebt ga je vanaf januari 2008 al flink belasting betalen over rente/dividend-inkomsten die je pas vanaf januari 2009 gaat ontvangen. Dat is toch belachelijk !!!

Strict gezien derf ik ook rente/dividend-verlies over die vooraf in 2008 geheven belastingen.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door Kicoa »

Nou ik ben blij met mijn voorlopige aanslag, keurig op tijd en niet achteraf een torenhoog bedrag betalen waarvan ik de rente niet bij elkaar kan sparen. En achteraf tenminste niet het geneuzel dat het weer zo lang duurt voor er een aanslag komt. Er is altijd de mogelijkheid van bezwaar of zelfs halverwege het jaar nog om een herziening vragen, geen probleem toch?

Prikker
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door Prikker »

Kicoa... of je maakt een grapje of is dit onderdeel van de campagne van de belastingdienst om het tijdig betalen van belasting leuker te maken ? Hoe bedoel je trouwens keurig op tijd ?!?! Zat je erop te wachten of zo ?!?!? Wie wacht er nu op een belastingaangifte ????
Je gaat me toch niet vertellen dat je blij bent dat je tijdig en liever vooraf je belastingen betaalt he ? En dan ook nog een meedenk tip geven ?!? Da's allemaal niet zo heel geloofwaardig weet je... hier riekt iets naar propaganda.

TROS Radar... doe hier 'ns iets aan. Dit klopt niet.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik vind 't ook belachelijk dat de aanslag 2008 al binnen is.
Dat mag je vinden, misschien kun je die mening goed onderbouwen.
Als je een behoorlijk spaarpotje hebt ga je vanaf januari 2008 al flink belasting betalen over rente/dividend-inkomsten die je pas vanaf januari 2009 gaat ontvangen. Dat is toch belachelijk !!!
Hoezo is dat belachelijk, Die heffingsrente van 5,3% kun jij gewoon nergens sparen. Achteraf een aanslag betekent dus gegarandeerd meer betalen, dat is pas belachelijk.
Strict gezien derf ik ook rente/dividend-verlies over die vooraf in 2008 geheven belastingen.
En nu noem je zelf ook nog een heel mooi voorbeeld waarom het nog eens extra voordelig is voor mensen die vermogen hebben in box 3 om in het lopende jaar te betalen.

Als jij namelijk belasting betaald in het lopende jaar betaald is de waarde van je bezittingen(vermogen) lager op peildatum 31 december. Wat betekent dat je belastbaar inkomen in box 3 lager word en betaal je dus ook nog eens minder belasting.

Vooruit betalen betekent dus,
geen heffingsrente, en minder belasting betalen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door SJZ »

Je gaat me toch niet vertellen dat je blij bent dat je tijdig en liever vooraf je belastingen betaalt he
Nou, ik betaal mijn belasting ook liever tijdig en vooraf. Dat bespaart mij uiteindelijk geld (rente!).

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: Al een voorlopige aanslag 2008 gehad

Ongelezen bericht door Kicoa »

Geplaatst op 24 Feb 2008 11:53 door Prikker


--------------------------------------------------------------------------------

Kicoa... of je maakt een grapje of is dit onderdeel van de campagne van de belastingdienst om het tijdig betalen van belasting leuker te maken ? Hoe bedoel je trouwens keurig op tijd ?!?! Zat je erop te wachten of zo ?!?!? Wie wacht er nu op een belastingaangifte ????
Je gaat me toch niet vertellen dat je blij bent dat je tijdig en liever vooraf je belastingen betaalt he ? En dan ook nog een meedenk tip geven ?!? Da's allemaal niet zo heel geloofwaardig weet je... hier riekt iets naar propaganda.

TROS Radar... doe hier 'ns iets aan. Dit klopt niet.

Hoezo propaganda??? Ik ben zelfstandig ondernemer, ik kan aan de hand van mijn administratie perfect uitrekenen wat ik aan belasting moet betalen in een jaar. Uiteraard betreft het vooraf een inschatting (die ik dus gaandeweg het jaar gerust kan bijstellen) maar ik betaal liever vooraf (met betalingskorting als ik de liquide middelen heb) of desnoods maandelijks een bedrag. Liever dat dan achteraf met een fikse heffingsrente moeten betalen. Als je in loondienst bent wordt toch ook gewoon iedere maand loonheffing ingehouden? Daar hoor je mensen niet over klagen (hooguit dat ze vinden dat ze te veel moeten betalen). Nee, persoonlijk vind ik het systeem van de voorlopige aanslagen prima!
En wat betreft netjes op tijd: ja, ik verwacht 'm en hoe later deze komt hoe minder termijnen er over blijven om te betalen. En betalen moet ik hoe dan ook, net als iedereen.

Gesloten