LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] boete bij adreswijziging
boete bij adreswijziging
Mijn zoon woonde vorig schooljaar op kamers in Utrecht. Hij was dus uitwonend en ontving een overeenkomstige beurs. Afgelopen augustus verandert hij van kamer in Utrecht. Hij heeft wel de IBG op de hoogte gebracht van zijn adreswijziging maar heeft helaas verzuimd om zijn adres ook in de GBA te veranderen. De IBG heeft een controle brief gestuurd zowel naar zijn oude als naar zijn nieuwe adres. De op het oude adres aangekomen brief is wellicht niet doorgestuurd, de brief op het nieuwe adres is waarschijnlijk in de combinatie van verhuizen en taken bij de introductie van de eerstejaars verloren gegaan. Geheel volgens de wet op de studiefinanciering is zijn uitwonende beurs omgezet in een thuiswonende. De schade die wij hierdoor hebben opgelopen beloopt ongeveer € 1000,00. Wij hebben uiteraard bezwaar aangetekend maar dit bezwaar is afgewezen op grond van het zojuist genoemde wetsartikel. Daarbij is voorbijgegaan aan het feit dat mijn zoon en wijzelf met bankafschriften en aansluitende huurcontracten konden bewijzen dat hij onafgebroken uitwonend was. Ik heb grote moeite met het feit dat er een boete, want zo zie ik het, van € 1000,00 wordt opgelegd voor een verkeerde administratieve handeling. Er is immers geen sprake van bedrog. Ik vind het buiten proporties dat een zo hoge schade ontstaat voor zo'n kleine misser. Verder begrijp ik niet dat de controle brief die klaarblijkelijk zo bepalend is voor het verdere verloop van de procedure niet aangetekend wordt verstuurd. Ten slotte begrijp ik niet dat een controle brief niet naar het ouderlijke adres wordt gestuurd wanneer men er toch automatisch van uitgaat dat mijn zoon weer thuis is komen wonen. Immers men kent hem een beurs toe als thuiswonende.
-
Re: boete bij adreswijziging
U zegt dat Uw zoon zelf verzuimd heeft het formulier in te vullen en op te sturen omdat hij deze heeft kwijtgeraakt. De IBG gaat er dan vanuit, nadat ze de formulier niet hebben ontvangen, dat uw zoon niet meer uitwonend is en verlaagd de studiebeurs.Ik heb grote moeite met het feit dat er een boete, want zo zie ik het, van € 1000,00 wordt opgelegd voor een verkeerde administratieve handeling
Een aantal jaren geleden was ik zelf te laat met het versturen van deze formulier. Ik kreeg 2 maanden studiebeurs van een thuiswonend student. Meteen mijn beroepschrift gezonden en een brief van de woningbouw waarin staat dat ik een woning bij hun huur voor onbepaalde tijd. Ik kreeg daarna weer studiebeurs voor een uitwonende student + het ingehouden bedrag van die 2 maanden met terugwerkende kracht.
Ze gaan niet automatisch ervan uit dat uw zoon thuis woont, het is om te controleren of uw zoon nog uitwonend is en daarom word het naar het bij hun bekende verblijfadres van uw zoon verzonden.Ten slotte begrijp ik niet dat een controle brief niet naar het ouderlijke adres wordt gestuurd wanneer men er toch automatisch van uitgaat dat mijn zoon weer thuis is komen wonen. Immers men kent hem een beurs toe als thuiswonende.
Tja, het is een fors bedrag. Maar uw zoon is wettelijk verplicht om zijn verhuizing binnen vijf dagen na wijziging door te geven. Wanneer hij dit nalaat om te doen, is het vanuit de Wet GBA zelfs mogelijk om hem hiervoor een boete op te leggen. Dit gebeurd zelden, maar het is mogelijk...
Uw zoon valt onder het sanctiebeleid; dat betekent dat hij ervoor moet zorgen dat zijn woonadres gelijk moet zijn aan het gemeenteadres. Wanneer er wordt geconstateerd dat dit afwijkt volgt de brief waar u het over heeft.
Hierna had hij nog vier weken de tijd om een en ander te herstellen; in zijn geval zich te laten inschrijven bij de gemeente.
Dit heeft hij niet gedaan vandaar dat hij gesanctioneerd is. Op het moment dat hij zich alsnog laat inschrijven bij de gemeente, kan hij de maand erop volgend weer als uitwonende worden geregistreerd. Dit kan d.m.v. een telefoontje worden geregeld. Wel wordt het verschil tussen uit- en thuiswonend nog verrekend op zijn beurs.
Op de site van de IBG staat alles vermeld omtrent dit sanctiebeleid; uw zoon had dit dus kunnen weten wanneer hij dit had gelezen.
Hierna had hij nog vier weken de tijd om een en ander te herstellen; in zijn geval zich te laten inschrijven bij de gemeente.
Dit heeft hij niet gedaan vandaar dat hij gesanctioneerd is. Op het moment dat hij zich alsnog laat inschrijven bij de gemeente, kan hij de maand erop volgend weer als uitwonende worden geregistreerd. Dit kan d.m.v. een telefoontje worden geregeld. Wel wordt het verschil tussen uit- en thuiswonend nog verrekend op zijn beurs.
Op de site van de IBG staat alles vermeld omtrent dit sanctiebeleid; uw zoon had dit dus kunnen weten wanneer hij dit had gelezen.
Afgelopen juli ben ik verhuisd, binnen 2 dagen heb ik mijn adrse gewijzigd bij de gemeente. Mijn adres bij de IBG heb ik gewijzigd toen ik mijn aanmeldingsformulier voor het nieuwe studiejaar heb opgestuurd. In augustus ontving ik een aanmaning dat mijn adres bij het IBG niet overeenkwam met het GBA dit formulier was naar mijn oude adres gestuurd. Ik heb daarom nogmaals mijn goede adres aan de IB groep doorgegeven.
In november ben ik 3 week naar het buitenland geweest en bij terugkomst lag er weer brief van IBG dat mijn uitwonende beurs met terugwerkende kracht was stopgezet omdat na waarschuwing mijn adres niet overeenkwam met GBA. Ik dacht dat er een misverstand was dus heb onmiddelijk contact opgenomen met IBG toen kwam ik erachter dat ik aan het GBA perongeluk het verkeerde huisnummer had doorgegeven namelijk nummer 86 ipv 68.
Ik ging er vanuit dat dit zo kon worden opgelost omdat het duidelijk een misverstand was. Ik heb meerdere malen telefonisch contact gehad met IBG maar daar kreeg ik niet meer reactie dan eigen schuld of jammer voor je. daarom heb ik uiteindelijk een vriend van mij (werkzaam bij IBG) ingeschakeld. Hij had overlegt met collega's en zij dat ik me met terugwerkende kracht moest inschrijven bij de gemeente. Ik heb dit dezelfde middag nog geprobeerd maar dat blijkt onmogelijk, hij wist daarna ook geen andere mogelijkheden meer.
Vanwege energiegebrek hebben mijn ouders het overgenomen tenslotte ging het in principe om een boete van 600 euro.
Mijn moeder heeft nogmaal contact opgenomen met IBG en haar werd aangeraden een bezwaarschrift te schrijven (stomstomstomhad ik simpelweg niet aan gedacht) want telefonisch kon er sowieso niks geregeld worden telefonisten mogen niks doen.
Naar aanleiding daarvan heb ik een bezwaarschrift geschreven maar deze is niet in behandeling genomen omdat het niet binnen de termijn van 6 weken gebeurt ook mijn argumenten waarom het niet binnen 6 week is zijn niet goedgekeurd omdat ik tijden mijn verblijf in het buitenland iemand had moeten aanstellen die mijn post zou waarnemen.
Ik geeft toe dat ik fouten heb gemaakt maar ik vind de verhouding van de boete tot de fout die ik gemaakt heb erg krom en als ik andere verhalen hier lees vind ik de boetes ook extreem hoog.
In november ben ik 3 week naar het buitenland geweest en bij terugkomst lag er weer brief van IBG dat mijn uitwonende beurs met terugwerkende kracht was stopgezet omdat na waarschuwing mijn adres niet overeenkwam met GBA. Ik dacht dat er een misverstand was dus heb onmiddelijk contact opgenomen met IBG toen kwam ik erachter dat ik aan het GBA perongeluk het verkeerde huisnummer had doorgegeven namelijk nummer 86 ipv 68.
Ik ging er vanuit dat dit zo kon worden opgelost omdat het duidelijk een misverstand was. Ik heb meerdere malen telefonisch contact gehad met IBG maar daar kreeg ik niet meer reactie dan eigen schuld of jammer voor je. daarom heb ik uiteindelijk een vriend van mij (werkzaam bij IBG) ingeschakeld. Hij had overlegt met collega's en zij dat ik me met terugwerkende kracht moest inschrijven bij de gemeente. Ik heb dit dezelfde middag nog geprobeerd maar dat blijkt onmogelijk, hij wist daarna ook geen andere mogelijkheden meer.
Vanwege energiegebrek hebben mijn ouders het overgenomen tenslotte ging het in principe om een boete van 600 euro.
Mijn moeder heeft nogmaal contact opgenomen met IBG en haar werd aangeraden een bezwaarschrift te schrijven (stomstomstomhad ik simpelweg niet aan gedacht) want telefonisch kon er sowieso niks geregeld worden telefonisten mogen niks doen.
Naar aanleiding daarvan heb ik een bezwaarschrift geschreven maar deze is niet in behandeling genomen omdat het niet binnen de termijn van 6 weken gebeurt ook mijn argumenten waarom het niet binnen 6 week is zijn niet goedgekeurd omdat ik tijden mijn verblijf in het buitenland iemand had moeten aanstellen die mijn post zou waarnemen.
Ik geeft toe dat ik fouten heb gemaakt maar ik vind de verhouding van de boete tot de fout die ik gemaakt heb erg krom en als ik andere verhalen hier lees vind ik de boetes ook extreem hoog.