LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasrekening van Greenchoice

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Inimini

Gasrekening van Greenchoice

Ongelezen bericht door Inimini »

Geachte lezer, dit is een erg lang verhaal, waarvan ik hoop dat u hem wil lezen. Het gaat over een slepende geldkwestie bij het bedrijf GREENCHOICE, waardoor er nu met afsluiting gedreigd wordt. Ik zal bij het begin beginnen en hopelijk zijn er dan mensen die mij kunnen helpen.

Ik woon per 1 december 2007 in een eengezinswoning in Hoofddorp, met 4 tot 5 huisgenoten. De huur die we aan onze huurbaas betalen is exclusief gas/water/licht. Dit moeten wij zelf regelen.
Toen ik daar kwam wonen was er een flinke wisseling van huisgenoten en op dat moment woonde er nog maar één iemand van de oud-bewoners. Alle andere waren, net als ik, nieuw. De "oud-bewoner" vertelde mij dat er een zakelijke rekening was bij de POSTBANK en dat we elke maand €65,- op deze rekening moesten storten. Zo gezegd, zo gedaan, ik heb in december €65 overgemaakt. Een paar dagen later bleek echter dat oud-bewoners zich niet aan de afspraken hadden gehouden, dat de zakelijke rekening rood stond en dat er een schuld van 3 maanden was ontstaan bij het gasbedrijf GREENCHOICE. De gegevens van de rekening(en) waren echter verdwenen, dus wij hadden geen mogelijkheden dit op te lossen.

Ik heb contact opgenomen met GREENCHOICE om te vertellen dat die schuld niet onze verantwoordelijkheid is en dat wij aan het proberen waren met de oud-bewoners de problemen op te lossen. Dit lukte echter niet, en toen hebben we besloten dat we vanaf dat moment de rekeningen niet meer vanaf de zakelijke rekening, maar vanaf mijn persoonlijke rekening zouden gaan betalen.

Ik heb in januari 2008 GREENCHOICE gebeld om de gegevens te laten aanpassen. Daar vertelde iemand mij dat ik dat heel makkelijk kon regelen via internet. Ik moest dat een directe overname regelen. Via internet bleek dit niet te lukken en daarover heb ik toen een e-mail gestuurd.

Reactie: Wij hebben dat verschillende gegevens van u nodig, waaronder de stand van de gas- en elektriciteitsmeters.

Omdat ik dacht dat wij geen stroom afnamen van GREENCHOICE heb ik alleen de gasmeterstand doorgegeven, met de overige gegevens en de vraag of het klopte dat wij alleen gas afnamen. Ook heb ik gezegd dat wij per acceptgiro wilde gaan betalen, en niet meer automatisch. Bij de gegevens heb ik ook vermeld met wie ze contact op konden nemen om de oude rekeningen betaald te krijgen.
Reactie: Het klopt dat u alleen gas bij ons afneemt. (verder niets over de rest van de e-mail die ik gestuurd had)

In de weken daarop gebeurde er niets en heb ik weer gemaild. Om het kort samen te vatten: er is nog niets veranderd. Ik heb toen uiteindelijk gemaild dat ik graag de maanden januari, februari en maart wilde betalen, en dat ze voor de overige drie maanden contact op konden nemen met mijn huisbaas, voor de gegevens van de oud-bewoners.
Reactie: Het openstaande bedrag is €635,- (6 maanden) als u dat niet binnen 10 dagen betaald, zullen wij maatregelen moeten treffen.

Nu vraag ik u, ik ben steeds ten goede wil geweest en heb dit op willen lossen, ik wil echter niet betalen voor de maanden waar ik niet verantwoordelijk was voor gedane zaken en zelfs nog niet in het huis woonde! Ik heb de gegevens overhandigd, maar ze schuiven nu zelfs alle verantwoordelijkheid op mij!
Wat moet ik nu doen? Ben ik nu fout of GREENCHOICE? Wat zijn mijn rechten en plichten?
Alvast hartelijk dank voor uw hulp.
Met vriendelijke groet,
Roxanne Kusters

diamondvoodoo

Re: Gasrekening van Greenchoice

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Het zou raar zijn dat u over de maanden moet betalen van de "oud-bewoner." Wat er had moeten gebeuren is dat u zich als nieuwe klant had aangemeld op dat adres waar u nu woont en de oud-bewoner werd dan afgemeld of heeft zichzelf moeten afmelden. De oud-bewoner kreeg dan een eindafrekening met zijn schulden en u begon een schone lei.

Vreemd genoeg is dat nog niet opgevallen bij Greenchoice dat het in deze situatie om een nieuwe bewoner gaat. Staan de gegevens wel op uw naam bij greenchoice?

Inimini

Bedankt voor de reactie!

In eerste instantie zouden we een directe overname regelen. Wij zouden dus het lopende contract overnemen van de 'oud-bewoners' Na een aantal keer heen en weer mailen is dit nog niet gebeurd, en nu wil ik dit ook niet meer, want ik heb mijn buik er vol van!

Er staat dus helemaal niets op mijn naam! Ik wil wel graag betalen voor de maanden dat ik verantwoordelijk was voor de betalingen, maar niet van daarvoor. Dit heb ik ook al een aantal keer aangegeven aan Greenchoice, maar blijkbaar komt het niet helemaal aan.

diamondvoodoo

Dan word het een verhaal van hoe waren de standen op het moment dat u daar energie ging verbruiken en de oud-bewoner weg ging? Weet u dat nog en wil Greenchoice dat geloven?

Het word wel erg complex op deze manier. Voortaan uzelf altijd als nieuwe klant aanmelden op elk adres waar u gaat wonen.

Wat misschien het proberen waard is om Greenchoice op te bellen en u aan te melden als nieuwe klant op dat adres per de datum dat u daar kwam wonen met die standen van toen. Dan gaat greenchoice u berekenen aan de hand VANAF de standen dat u daar woont en alles wat daarvoor heeft afgespeeld dat moeten ze verhalen bij de oud-bewoner.

Inimini

Ja dat hebben we niet gedaan omdat die mevrouw aan de telefoon in januari zei: oh dat is heel makkelijk te regelen. Ik wilde me dus ook aanmelden, maar wel met die zekerheid dat ik niet verantwoordelijk zou worden voor de achterstallige betalingen.

Omdat het een huis met studenten is, waarvan de samenstelling regelmatig veranderd, leek dit de makkelijkste manier, anders moet er elke keer opnieuw aangemeld worden en dat kost handen vol geld.

Maar goed, ik wil nu weg bij Greenchoice, ik wil per 1 april een andere gasleverancier. En ze zoeken het maar uit daar. Ik heb elke keer geprobeerd het op te lossen, verteld hoe de vork in de steel zit en verteld welke maanden ik wel wil betalen, terwijl ik nogsteeds niet bij hun geregristreerd sta!

We wachten af, ik heb ze vandaag dus nogmaals gemaild en waarschijnlijk duurt dat wel weer even, voordat ik daarop iets hoor.

diamondvoodoo

"Anders kost het handen vol geld"

Aanmelden is geheel kosteloos, alleen neemt het wat administratie mee. Wat er nu gebeurt kost misschien pas handen vol geld en neemt net zo goed administratie en stress mee.

Want houd er rekening mee dat wanneer je word afgesloten dat dat bericht het landelijk systeem ingaat en bijna elke andere leverancier waarborg vraagt ivm afsluiting greenchoice. Oftewel u word min of meer als wanbetaler gezien wat dus onterecht is in deze situatie.

Inimini

Ja, maar we wilden het meteen regelen door een directe overname te doen, dan zou het allemaal op mijn naam komen.

Verder kan ik toch niet als wanbetaler geregristreerd worden, want ik heb toch helemaal geen contract met Greenchoice? Er staat niets op mijn naam, ik heb niets getekend, het enige wat ik wil doen is betalen voor de maanden januari, februari en maart, zodat we het gezamelijk op kunnen lossen. Ik heb ze ook de informatie gegeven over het vinden van de oud-bewoners (al meerdere malen) maar blijkbaar doen ze daar dan niets mee.

Maar bedankt voor de tip, ik zal het in ieder geval nu in de gaten houden.

Inimini

Ik heb net trouwens even ons dossier geopend op de website van Greenchoice. Dit kan heel gemakkelijk met het klantnummer, postcode en huisnummer. Daar staat een heel ander adres van "die persoon" (zij gebruiken een naam die ik helemaal niet ken :shock: ) en dan als leveringsadres wel ons huisadres. Betekend het dat ze straks op dat andere adres op de stoep staan als ze geld willen gaan innen via het incassobureau:?:

Snappen jullie het nog, wat een vaag verhaal is het eigenlijk he? Ik had dit van te voren niet kunnen bedenken!

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Roxanne de mogelijkheid dat er afgesloten wordt is wel degelijk aanwezig. :roll: Probeer een verhuizing of afmelding van de vorige verbruiker te regelen. ( Ze kunnen met de noorderzon vertrokken zijn.) Vervolgens meldt je de nieuwe verbruiker aan, eventueel met de stand(en) van 1 decmber 2007. Maar kijk uit, diegene waar de aansluiting op komt te staan is aansprakelijk. Het is met meerdere personen altijd moeilijk. Je zou een maatschap kunnen oprichten en die aanmelden als verbruiker. Dan blijft iedereen hoofdelijk aansprakelijk.
(Waarom denk je dat de huurbaas de aansluitingen niet op zijn naam neemt, namelijk om de aansprakelijkheid.)
Het afsluiten kan op het adres waar het omgaat gebeuren, maar ook op het nieuwe adres indien dit bekend is van de vorige verbruiker. Maar waar of op wie staat of stonden de aansluitingen eerder?

Inimini

Ja kijik dat is ook een probleem, we weten niet wie precies het contract heeft afgesloten.
De post die wij krijgen is gericht aan de heer/mevrouw XXX. Maar ik weet dat de vorige bewoners bij sommige bedrijven ons aangemeld hebben als bedrijf onder de naam Villa Mabelgate en ik vind die namen wel erg veel op elkaar lijken. Ik vermoed dus (en hoe het dus precies gegaan is, weet ik niet) dat die naam XXX fictief is.

Ik wil nu eigenlijk over gaan stappen naar NUON en mij daar als nieuwe bewoner aanmelden, we krijgen al stroom van hen geleverd. En dan betaal ik mijn deel aan Greenchoice en verder trek ik mijn handen er vanaf. Ik snap namelijk nog steeds niet hoe IK verantwoordlijk kan zijn voor de wanbetalingen van oud-bewoners.

Inimini

Vandaag ben ik gebeld door Greenchoice. Ze hadden mijn berichten gelezen en ze vonden het allemaal heel vervelend, bla bla bla. Maar het lijkt nu in ieder geval opgelost.

Ik betaal voor de maanden januari, februari en maart en ze hebben nu eindelijk contact opgenomen met mijn huisbaas voor de oud-bewoners. Per 1 april stappen we over naar NUON, die ook al onze stroom levert.

Iedereen bedankt voor de tips!

Gesloten