LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Goedeavond,

Na 6 maanden 37,5 mg nu sinds 4 dagen 75 mg. Nu een beetje last van veel dromen en wakker worden 's nachts. Na een 1,5 week ga ik naar 112,5 mg. Na hoeveel tijd merk je een verbetering van je stemming????

wen-d1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2008 11:10

Re: Efexor

Ongelezen bericht door wen-d1980 »

hoihoi
na ongeveer 2 tot 3 weken merkte ik dat mijn piek van de depressie afging.ik slik ze nu al jaren en heb het idee dat ze niks meer doen maar dan slik ik ze 2 dagen niet en dan sluipt mijn depri gevoel er langzaam weer in.

F.G.
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2008 23:55

Re: Efexor

Ongelezen bericht door F.G. »

Hoi allemaal, ik ben frank en sinds 3 á'4 jaar aan t worstelen met me depressie. Heb het eerste 1 1/2 jaar Fluoxetine gehad, voelde me net n zombie, heb 2 kids, en daar wil ik toch van genieten (zover dat gaat) maar dat lukte daar dus absoluut niet mee.
die afgebouwd en vanaf toen op Mirtazapine, ging geleidelijk aan steeds beter, zat n paar maanden terug zelfs te denken om af te bouwen,echter niet gedaan..Nou de afgelopen maand ging t snel achteruit, terug naar me psycholoog, deze nam contact op met me arts, en ze stellen beide Efexor XR 75mg voor. Omdat mn depressie weer aardig de kop op steekt, maar vooral omdat ik weer geheel futloos en moe ben/ zelfs me hobbies totaal geen zin meer in..
daarbij verslaap ik me om de haverklap, gedeeltelijk ook als gevolg van slaap apneu...
Nu lees ik zo t e.e.a. op t forum hier, maar ben n beetje bang dat ik dus wéér als n zombie rond ga dwalen, en dat was de reden om te stoppen met fluoxetine...
Heb ergens in t begin van t forum gelezen over Satieté-dat stimuleerd de aanmaak van natuurlijke serotonine in combinatie met Phyto-Vite- die beschadigde cellen weer zou herstellen, of dit allemaal waar is weet ik niet....tegen bijwerkingen las ik over Xanax Retard, heeft er iemand hier meer info over?
Zie er tegen op om met Efexor te beginnen, ik vergelijk t nu al met fluoxetine, waarvan ik als n zombie rond gedwaald heb, en dus ook helemaal nix met me kids heb gedaan :? :cry: ...grtjs

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hoi F.G,

Blijft een moeilijk verhaal om over je gevoelens te praten en ze te beschrijven. Ik stoei ook al zo'n drie jaar met mezelf. Waarbij ik vooral het gevoel heb niet te leven of te bestaan. Ik maak alles wel mee maar beleef het niet. Alles voelt heel erg vlak. Ik zit sinds 6 maanden aan efexor 37,5 en sinds een week opgebouwd tot 112,5. Ben veel moe lichamelijk en geestelijk. Het zombie gevoel hoeft niet van de medicijnen te komen denk ik want voor de medicijnen voelde ik me ook al zo vlak. Psychiater zegt dat je de depressie hard aan moet pakken als een soort infectie. Je moet doorzetten ondanks eventuele bijwerkingen. Doe je dit niet dan blijf je sukkelen. Ik wacht nog steeds op de ommekeer en het moment waarop ik kan zeggen dat ik lekker in mijn vel zit en weer van alles kan gaan genieten. De weg is lang en lijkt daardoor ook hopeloos, maar ik blijf hoop houden en geloven in de ommekeer. Ik weet niet of je met natuurproducten ver komt. Ik zelf heb ook Sint Janskruid gebruikt maar dat is allemaal echt te mild als je met jezelf in de knoop zit. Ik zou zeggen probeer Efexor en bouw het goed op. Belangrijk is dat je het langdurig gebruikt ook als de depressie weg gaat. Geef het een kans zou ik zeggen! Sterkte.

F.G.
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2008 23:55

Re: Efexor

Ongelezen bericht door F.G. »

inderdaad, vanmiddag me psych aan de telefoon gehad, die raadde me aan om 't toch te proberen. Wat me opvalt, is dat de meeste zoniet alle die efexor gebruiken vermelden dat ze moe zijn k weet dit hoort bij n depressie, echter agopen 1,5 jr had ik mirtazapine en versliep ik mij regelmatig. de laatste 1,5maand verslaap ik me :oops: eigenlijk bijna iedere dag, en merk dat mn stemming weer drastisch achteruit gaat. dit was de reden dat ik over zou gaan op efexor, daar zou ik meer energie van krijgen zei de arts (ik dacht: doe mij maar n pallet :wink: )
ach ik ga 't proberen en hou in mn agenda p/dag bij hoe en wat ik voel(of niet..) tenminste dat is opnieuw wéér een goed voornemen...
sterkte en grtjs FG

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

´k Kan alleen maar zeggen, na 6 maanden 150 mg Efexor gaat het eindelijk de goede kant op. Ben wel ontzettend moe, maar mijn negatieve buien zijn zo goed als weg. Komen af en toe nog wel naar boven, maar kan ze handelen. Heb ook 3 kleine kids, maakte me vreselijke zorgen dat ik niet kon genieten, maar het gaat steeds beter en ik denk ook, nu moet ik genieten, ik probeer het gewoon. Ondanks het afgevlakte gevoel. Ik denk ook dat wij als ´gebruikers´ veel dingen wijten aan onze ´ziekte´ maar ´gewone´ mensen hebben deze dingen ook. Hebben ook wel eens een rotdag en willen in bed blijven liggen. Ik zou vooral zeggen, doorgaan en eens komt er een tijd dat we af kunnen bouwen en we ons goed voelen. En zo niet, blijven we toch gewoon slikken!! Ik doe het ook liever niet maar sommigen hebben een chronisch tekort aan serotonine en die hebben dus continu die medicijnen nodig. Zet hem op! jrs66

Dizzy31
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 feb 2008 12:34

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Dizzy31 »

Hoi allemaal,
Iets nieuws heb ik ongetijfeld niet toe te voegen maar wel een vraag.
Ik ben drie weken terug van 150mg efexor teruggegaan naar 75 mg. Geen enkel probleem. Afgelopen maandag vol goed vertouwen met de laatste 75 mg gestopt (moest kunnen volgens mijn arts). Eerste dag prima, tweede dag duizelig en raar gevoel. Derde dag kon ik m'n bed niet meer uitkomen en nu lig ik hier nog steeds. Klachten als duizelig (kan niet eens meer zelf naar dewc komen(en dit typen kost me nu al een half uur geloof ik), hoofdpijn, spierpijn, zweten, vreselijke nachtmerries en constant flitsen in mn hoofd.
We hebben hier een praktijk met drie artsen. Volgens de eerste kon het afbouwen zo, geen probleem. De tweede zei dat ik toch gewoon griep had en de derde zegt dat ik weer moet starten met 37,5 mg. :evil: wat heb je hier nou weer aan??!! Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Wat zijn jullie ervaringen en tips??? oja, alle bijmedicatie als oxazepam om rustig te worden, ibuprofen tegen de pijn en iets tegen de duizeligheid heplen allemaalniets en maken het alleen maar erger.HELP!!! :(

annick***
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2008 13:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door annick*** »

Dizzy
ik wil je even laten weten dat je niet alleen bent!
Ik ben sinds vorige week maandag aan het afbouwen en sinds deze week volledig gestopt met efexor.
Ik nam al 5 jaar Efexor 75 en had verschrikkelijk veel last van nevenwerkingen.
Ik wil je even laten weten, dat ik net als jij, mijn bed niet uit kan, misselijk ben, constant zit te wenen, die elektrische schokken in mijn hoofd zijn niet te uit te houden! Ik kan niet eten, noem maar op!
Maar ik vertik het om nog ooit dat vergif binnen te nemen! Stel je voor wat het met je doet, als je dit soort "afkickverschijnselen hebt!"
Op sigaretten moeten allerhande waarschuwingen staan, maar dit word je gegeven door een "geneesheer"?
Je bent niet alleen! Ik tel de dagen en uren af tot het voorbij zal zijn!

houd je sterk en samen slaan we ons er doorheen!
ik denk aan je!

groetjes
annick

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Goedeavond, nu na 6 maanden 37,5 mg 1,5 week 75 mg en nu 1 week 112,5 mg efexor. Ik heb opvallend weinig last van bijwerkingen alleen wat stijve kaken en moeite met klaarkomen. Ik hoop echt dat ik me snel weer gelukkig kan gaan voelen. Hopelijk merk ik dit binnen enkele weken. Het is vervelend om zo opgesloten te zitten in jezelf. Genieten en voelen is wat ik wil. Nogmaals nu onderga ik alles i.p.v dat ik ervan geniet. Ik hoop hier wat steun te krijgen van mensen die ook met hetzelfde zitten en ervaringen kunnen delen.
mvg.

jgeer
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2007 10:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jgeer »

Ik heb efexor ongeveer een jaar geslikt, ben toen gestopt omdat ik zwanger wilde worden.Ik had erg veel last van ontwenning verschijnselen en durfde niet alleen te zijn en had last van paniekaanvallen. De psychiater heeft me toen alprazolam voorgeschreven en dit heeft me door deze periode heen geholpen.
Het duurde wel ongeveer 3 weken en ik heb 2 weken lang mijn familie bij me gehad omdat ik anders dacht dat ik rare dingen zou doen en echt gek zou worden.Maar ik hoef efexor nooit meer

annick***
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2008 13:48

Re: Efexor

Ongelezen bericht door annick*** »

Ik ben ondertussen meer dan een week volledig gestopt met Efexor. Ik begin me weer een beetje mens te voelen, maar het is nog ver van normaal. Ik heb angst en ben ook heel bang om alleen te zijn, zie rare dingen en voel me écht elke seconde van de dag misselijk en draaierig. De meeste mensen uit mijn omgeving raden me aan om iets anders als overbrugging te gebruiken, maar dat vertik ik, ik heb mijn lesje geleerd met psychopharmica!

Ik kan enkel zeggen aan de mensen die er mee beginnen: "Let goed op voor de nevenwerkingen en dat zijn er heel wat en ga niet zo maar vertrouwen op het idee dat Efexor je problemen zal oplossen, want dat doet het NIET!"
Aan de mensen die aan het stoppen zijn: "Zet door, bijt door de bijzonder bittere pil, maar laat je niet kisten!"
Ik heb mensen zien afkicken van heroïne en het spijt me dit te moeten zeggen, maar mij doet het daar heel erg aan denken!

Ze moesten het uit de handel nemen! Moest dit Amerika zijn, ik zou naar de rechtbank stappen!

Veel sterkte aan iedereen.....

Tinymill
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2008 21:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Tinymill »

Ik ben 26 jaar. vrouw, en slik al bijna 3 jaar lang 300 mg effexor iedere dag, daarnaast ook nog 50 mg seroquel..
Wat ik leest doet mij begrijpen dat eht ene medicijn juist meer Serotonine moet produceren en de ander het juist probeert te filteren..

Ik ben begonnen met Effexor nadat bij mij een gegeneraliseerde angststoornis was vastgesteld gedurende een psycho therapeutishe behandeling.
Ik heb de afgelopen 3 jaar geen noemenswaardige angstaanvallen gehad, en anderhalf jaar voor start van dit medicijn eigenlijk ook niet.

Ik voel mij nu niet meer angstig of erg depressief..ik wil juist lekker gaan leven, maar ik denk dat ik mij door deze medicijnen tegenwerk.

Ik ben vaak moe, slaap ongeveer 14 uur per nacht, alleen nachtmerries, heb weinig eetlust, vaak misselijk, futloos en een concentratie van niks..Terwijl ik wel heel graag dinge wil gaan doen en nondernemen, en zelfs een zeer creatief persoontje ben..
Het kan er niet uit komen..en het werkt me zelfs tegen in het opbouwen van mijn leven..

Vanaf volgende week ga ik afbouwen, ik ben bekend met de afkick verschijnselen..en mijn part ben ik een paar maanden van slag..als ik dan eindelijk kan gaan leven het zij zo..

Hulpverlening vergeet dat men ook medicatie moet afbouwen waneer men het leven wil opbouwen..En krijgt volgens mij een flinke subsidie om mensen te drogeren wanneer zij zwak zijn..

Effexor; doe het met mate, en het liefst zo kort mogelijk//

succes allemaal

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo,

Ik vind het jammer dat er zoveel mensen negatieve reacties plaatsen/ervaren. Ik zou graag meer positieve ervaringen lezen. Ik denk ook dat Efexor bij een ieder anders aanslaat. Ik heb heel langzaam opgebouwd tot 150 mg sinds vandaag. De bijwerkingen zijn bijna nihil op wat stijve kaken en spieren na. Ik hoop uit mijn roes te komen en dat mijn hoofd helder wordt. Het is nog steeds alsof ik alles vaag meemaak i.p.v beleef. Tevens hoop ik weer wat leefvreugde terug te vinden en te kunnen gaan genieten van alles. Ben benieuwd hoe jullie je voelen.

gr.

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Marer »

Ik heb ook efexor geslikt van 2005 tot oktober 2007. In 2005 voorgeschreven door de anesthesist (75 mg per dag) en zaldiar. Niet vanwege een depressie maar tegen neuropatische (=zenuw) pijn na het doorsnijden van een zenuw bij een borstkankerbehandeling. Efexor schijnt te helpen bij de stekende pijn. En om te voorkomen dat pijn chronisch wordt schijnt efexor ook ingezet te kunnen worden.
Ik ben beslist niet depressief eerder het tegenover gestelde.
In 2007 gelukkig afgebouwd. Als bijverschijnselen kan ik noemen. Afvlakking van mijn bewustzijn, verschrikkelijk dromen (hele boekwerken), ontzettend zweten vooral 's nachts, sexueel veel minder actief, lang kunnen slapen. Het heeft wel geholpen bij het niet chronisch worden van de stekende pijn in borstholte en arm. Voor mij dus uiteindelijk positief uitgewerkt maar het had op mijn "gezonde vrolijke" brein ook wel de nodige bijwerkingen. Ik ben heel blij dat ik het niet meer hoef in te nemen.

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo iedereen

SvG, jij wilde graag wat positieve geluiden over efexor. Bij deze. Ik zit inmiddels zo'n 4 maanden op 150 mg. De eerste drie weken na de verhoging van 75 mg waren heel moeilijk, maar toen ging het snel beter. De postieve lijn zette zich zo'n 6 weken voort, waarna het naar mijn idee stabiliseerde. Echt heerlijk: stabiliteit, genieten van het leven, rust, concentratie. Dingen waar ik vijf tot maanden geleden alleen maar van kon dromen. Dit had ik 20 jaar geleden moeten weten (of bestond efexor toen nog niet?) Bijwerkingen ervaar ik vrijwel niet.

Inmiddels kijk ik zelden meer op dit en dergelijke platforms. Zo gaat dat he, je voelt je (weer) goed en houdt je niet langer bezig met het voorbije leed. Misschien wat egoistisch, maar het verklaart wel waarom er relatief weinig positieve berichten op dit platform staan. Maar ik denk dat je dit al wist.

In ieder geval: het lijkt echt waar te zijn dat minstens 60% van mensen met depressies en/of angsten baat hebben bij efexor. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen: zet door! De eerste drie weken van iedere verhoging zijn een ramp, die moet je op een of andere manier zien door te komen: oxazepam, slaapmiddelen, enz enz. Maar voor 60% van de 'gevallen' gaat de zon daarna schijnen.

Heel veel sterkte iedereen!

janine29
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2008 08:45

Re: Efexor

Ongelezen bericht door janine29 »

hallo allemaal

Ik wil stoppen met efexor, Ik heb een aantal maanden geleden een poging gedaan tot afbouwen, maar dit ging al na 3 dagen mis, doordat ik zo onwijs ziek, duizelig, misselijk enz enz werd.
Ik ben toen weer snel begonnen met efexor, omdat ik 2 kleine kinderen (nu net 4 en 2) heb, en het mezelf niet kon veroorloven om dagen weken ziek te zijn, omdat ik er moet zijn voor mijn kinderen.
Mijn man moet immers ook gewoon naar zijn werk en kan overdag niet voor de kinderen zorgen.
Toch wil ik nu weer graag stoppen met efexor.
En van de zomer wil mijn man vrij nemen zodat ik in 1 x helemaal kan stoppen met efexor (cold turky heet dat geloof ik)
Kan iemand mij vertellen hoelang de afkickverschijnselen, het beroerde zieke gevoel ongeveer duurt????

En kan iemand mij ook vertellen of er een ad is waarmee het ongevaarlijk is om zwanger te worden? want ik wil geen enkele risico nemen voor een eventueel kindje wat we graag nog zouden willen.

Ik hoop dat jullie wat antwoorden voor me hebben
alvast bedankt

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

cold turkey afkicken van de antidepressiva is gewoonweg erg gevaarlijk......ik raad het je echt af hoor. antidepressiva horen in een aantal maanden te worden afgebouwd...en niet in 1 keer.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

@ Charisma, bedankt voor de positieve reactie erg goed om te horen! Ik ben in augustus begonnen met 37,5 en na 6 maanden na 75 en na een week naar 112,5 en na weer een week naar 150 sinds 8 dagen. Opvallend is dat ik bijna geen bijwerkingen heb terwijl het toch best een hoge dosis is. alleen beetje stijve nek en moeite met een orgasma krijgen. Maar ik voel me echt niet ziek of ellendig. Heb af en toe wel last van een onbehaaglijk gevoel en voel me een beetje vreemd maar meer niet. Ik hoop echt dat ik de komende weken weer kan gaan genieten van alles en weer volop in het leven sta. Ik maak nu alles heel automatisch mee maar lijk wel afwezig en te dromen. Heel vaag zo'n gemaskeerde depressie. Ik wil echt weer kunnen genieten van de zon of van een vrije dag. Echt weer te kunnen voelen en beleven dat lijkt me weer echt geweldig. Ik houd vol en hoop het beste!

shanai
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2008 11:26

Re: Efexor

Ongelezen bericht door shanai »

Hallo SvG,
Je zegt dat je weer wil genieten.........dat kan wel met Efexor maaaaaaar uit mijn ervaring kan ik je zeggen dat het wel beperkt zal zijn. Het is natuurlijk bij iedereen anders. Maar ik heb de afgelopen weken gemerkt dat ik me veel meer bewust ben van alles om me heen.
Ik heb, schrik niet, 10 jaar Efexor gebruikt. In eerste instantie heb ik Seroxat geslikt maar omdat dit op een bepaald moment niet meer hielp ben ik overgegaan op Efexor. Dat is nu zo'n 4 jaar geleden. En het hielp inderdaad wel beter. Aangezien ik geen last meer heb van straatvrees, waar het allemaal mee begonnen is, wilde ik er van af. Heb in de loop van jaren steeds een mindere hoeveelheid genomen tot 37,5 mg. Een maand geleden ben ik om de andere dag in gaan nemen. Dit was een paar dagen heel moeilijk, de "bekende" gevoelens, zoals hier al eerder omschreven. Ik merkte toen heel sterk dat ik veel helderder was. Het kostte me niet meer zoveel moeite om me te concentreren.......Sinds vorige Donderdag helemaal gestopt. De eerste 3 dagen dacht ik de hele wereld aan te kunnen. Kreeg wel "de rare gevoelens" in mijn hoofd, maar dat was te doen. Sinds gister is het terug bij af. Voel me vreselijk beroerd, duizelig en vooral veel huilen. Het is echt "afkicken" maar ik wil er persé vanaf dus houdt vol.
Wat ik je wil zeggen, je zal je nu beter voelen maar als het even kan, probeer er dan weer zo snel mogelijk mee te stoppen. Het is een middel wat je door een depri periode heen helpt maar probeer op een andere manier je problemen op te lossen en stop als het kan.

wen-d1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2008 11:10

Re: Efexor

Ongelezen bericht door wen-d1980 »

hoihoi,
ik ben nu na 4 jaar effexor sind enkel weken aan t afbouwen,ben van 150 mg naar 75 mg gegaan en ga deze week naar 37,5 mg.
is er iemand die me kan adviseren wat het beste is?
een dag 75 en een dag 37,5 mg,of gewoon meteen elke dag 37,5 mg??

Gesloten