LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie laptop

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
cfi
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 aug 2005 22:26

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door cfi »

Het volgende staat op WWW.Consuwijzer.nl, Site van de overheid. Het is toch vrij simpel:

Garantie is extra
Over garantie bestaan veel misverstanden. Krijgt u van de verkoper of fabrikant garantie op uw aankoop, dan is dat iets extra’s. Met het verstrekken van een garantie staat de verkoper of fabrikant uitdrukkelijk in voor de kwaliteit van dat product voor de periode van bijvoorbeeld een jaar. Voordeel is dat u in die periode gemakkelijk terug kunt met klachten over het product. U hoeft namelijk niet te bewijzen wat de oorzaak van het mankement is. Buiten de arantieperiode is dat anders. Dan moet u aannemelijk maken dat u het product op de juiste wijze heeft gebruikt als u wilt dat de winkelier zorgt voor reparatie. Maar uw klacht over een product mag door de winkelier nooit van de hand gewezen worden omdat u geen garantie (meer) heeft. U heeft namelijk ook zonder garantie of na het verstrijken van de garantietermijn nog steeds recht op een goed product.

Dus daarom geldt die 2 jaar Europese garantie niet. De verkoper moet gewoon gedurende de gemiddelde levensduur het product garanderen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

Dus daarom geldt die 2 jaar Europese garantie niet. De verkoper moet gewoon gedurende de gemiddelde levensduur het product garanderen.
Bij computers is dat dus 3 jaar.

Maar dat betekent niet automatisch dat buiten de garantieperiode recht hebt op gratis reparatie of vervanging, je dient dan ook zelf mee te betalen met de kosten. De sleutelverdeling is ook bepaald.

In die periode is de winkelier verplicht om het probleem op te lossen.

cfi
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 aug 2005 22:26

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door cfi »

Dat bijbetalen moet je dan maar eens boven water tillen, in deze tekst lees ik er niets over. Ik hou van uitspraken die worden ondersteund door teksten uit wetgeving of uitgegeven door de officiele instanties.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik hou van uitspraken die worden ondersteund door teksten uit wetgeving of uitgegeven door de officiele instanties.
Als je het topic goed gelezen hebt, kan je weten dat je dat niet aan BBCS moet vragen. Die komt alleen met holle frasen en zijn eigen mening!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik denk als je het kunt opbrengen om 20 pagina's door te werken je, uit met name de reactie's van alfatrion, goed beeld kunt vormen over de wettelijke bepalingen omtrent garantie, europese richtlijn en bijkomende zaken zoals non-conformiteit.

Er zitten ook bijdragen bij van mensen die hun eigen uitleg geven aan de aangehaalde wetsartikelen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik denk als je het kunt opbrengen om 20 pagina's door te werken je, uit met name de reactie's van alfatrion, goed beeld kunt vormen over de wettelijke bepalingen omtrent garantie, europese richtlijn en bijkomende zaken zoals non-conformiteit.


Jij zegt dus keihard dat de consument gewoon recht heeft op gratis reparatie of vervanging als de schade niet door hem veroorzaakt is, zelfs na 5 jaar.

Dream on!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik zeg niks, ik verwijs alleen naar de goed onderbouwde bijdragen van o.a alfatrion, waarin met verwijzingen naar relevante artikelen in het BW en de europese richtlijn de rechten van de consument bij consumentenkoop duidelijk en helder uiteen worden gezet.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat bijbetalen moet je dan maar eens boven water tillen, in deze tekst lees ik er niets over. Ik hou van uitspraken die worden ondersteund door teksten uit wetgeving of uitgegeven door de officiele instanties.
Dat kan hij niet want dit is een verzinsel.

Dat geld overgens ook voor de gemiddelde levensduur.
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml

De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar (bron: C't 2003/21, p. 149). Er is een kleine markt voor tweedehands computers, de gemiddelde levensduur van deze modellen ligt op circa 3 jaar.
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de kwaliteit (van nieuwe modellen) verschil uitmaakt waardoor het ene model een levensverwachting van 3 jaar en het andere een levensverwachting van 8 jaar kan hebben.

cfi
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 aug 2005 22:26

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door cfi »

Weet iemand nog de oorsprong van deze hele discussie? Er was eens iemand die door de Harense Smid na 14 maanden nul op recest kreeg, 2 maanden na afloop van de fabrieksgarantie.

Ik heb dit probleem voorgelegd aan De Harense Smid. Zij komen met onderstaande reactie. Zo te zien moet je zo'n bedrijf alleen maar wijzen op je rechten als consument, wat ondersteund met wetsartikelen. Gewoon even deze tekst uitprinten en met de aankoopbon naar de winkel terug gaan. Zo zie je maar weer dat het geen onwil is maar meer een gebrek aan kennis.

Het spijt ons dat het overkomt als zouden wij een klant hebben ´afgescheept´.
Wij hebben de klant hebben willen duidelijk maken, dat de fabrieksgarantie van een laptop inderdaad 12 maanden is.
Klant kan de laptop met zijn aankoopbon in een van onze filialen aanbieden voor reparatie.
Wij zullen de rechten van de klant, middels de wet op de consumentenkoop, respecteren.

met vriendelijke groeten
de Harense Smid
XXX
Laatst gewijzigd door cfi op 19 feb 2008 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de kwaliteit (van nieuwe modellen) verschil uitmaakt waardoor het ene model een levensverwachting van 3 jaar en het andere een levensverwachting van 8 jaar kan hebben.
Dat geld voor de technische levensduur, niet voor de economische levensduur.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat moet je ook maar eens boven water tillen. Ik hou namelijk ook van uitspraken die ondersteunt worden door teksten uit wetgeving of uitgegeven door de officiele instanties. Ik baseer me op artikel 7:17 BW als ik beweer dat de economische levensduur de gemiddelde (technische) levensduur is van alle exemplaren van een model.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik baseer me op artikel 7:17 BW als ik beweer dat de economische levensduur de gemiddelde (technische) levensduur is van een model.
Dat haal ik er echt niet uit.
In het wetboek kom ik het niet tegen, maar ik ben wel op andere zaken tegengelopen:

Economische levensduur
Gaat een product kapot buiten de garantietermijn en u wilt dat de verkoper (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet u aan kunnen tonen dat er sprake is van vroegtijdige slijtage. Dus dat de slijtage tijdens de economische levensduur van het product plaats heeft gevonden.

Om dat te bewijzen vraagt u de producent van het product naar de verwachte levensduur van het apparaat.
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=591
Economische levensduur
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Met economische levensduur wordt bedoeld de periode waarin een machine verouderd is. Veroudering treedt op doordat er nieuwe machines op de markt komen waarin de jongste technische kennis is verwerkt. De economische levensduur komt tot uitdrukking in de afschrijving van de investering in de machine. Een kostbare machine wordt bijvoorbeeld over 10 jaar afgeschreven.

Daarna kan de machine echter nog steeds gebruikt worden. De periode totdat de machine echt kapot is wordt de technische levensduur genoemd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_levensduur
Economische levensduur van een machine
Vaste kapitaalgoederen slijten op twee manieren. Aan de ene kant door het gebruik, de zogeheten technische slijtage. Aan de andere kant doordat ze verouderen: er komen nieuwe machines op de markt waarin de jongste technische kennis is verwerkt. Deze veroudering wordt ook economische slijtage genoemd.

http://www.economische-begrippen.nl/def.htm#ee
Wat is de economische levensduur van een laptop?

--------------------------------------------------------------------------------

Toelichting:
Hoe lang gaat een laptop mee?

Antwoord:
De economische levensduur van een laptop is 3 jaar.
Echter vaak gebeurt het dat laptops wel 10 jaar mee gaan, maar uiteindelijk afgedankt worden omdat de specificaties niet voldoende zijn voor de huidige applicaties en wensen.

Houd er echter ook rekening mee dat een laptop veel eerder defect kan gaan. Dit is ook sterk afhankelijk van het merk.

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=219
Garantie laptop

--------------------------------------------------------------------------------

Toelichting:
In september 2005 heb ik een laptop Compaq Presario gekocht. Echter, in november 2006 is deze laptop defect gegaan, 2 maanden na het verlopen van de fabrieksgarantie. Ik heb contact opgenomen met de verkoper die mij doorverwees naar de fabrikant (compaq) die mij weer terug verwees naar de verkoper enz. Het komt er op neer dat de verkoper (Makro) de laptop niet terug wil nemen. Ik heb begrepen dat ik echter wetterlijk recht heb op een vergoeding. Mijn vraag is hoe ik hiermee om moet gaan.


Antwoord:
De garantie is van uw laptop verlopen. De economische levensduur van een laptop is 3 jaar. U mag er dus redelijkerwijs vanuit gaan dat uw laptop 3 jaar meegaat.
Niet de fabrikant maar de Makro is verantwoordelijk voor een oplossing c.q. tegemoetkoming. Dit kunt u inderdaad juridisch afdwingen waarna Makro als nog zal moeten over gaan op het geven van 'garantie' op uw laptop.

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=388

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat zijn geen officiele instanties op de consuwijzer na en als ik hun tekst lees zijn ze het met mij eens.

"Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij (...) niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten."

De economische levensduur is in mijn uitleg (de gemiddelde (technische) levensduur is van alle exemplaren van een model) een eigenschap van het product.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_levensduur
http://www.economische-begrippen.nl/def.htm#ee

Deze uitleggen gelden voor niet voor deze context maar een andere context.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dat zijn idd 5 quotes. Maar daar vroeg alfatrion niet om. Hij vraagy wetsteksten of uitspraken van oddicieële instanties. Kom daar dan ook mee.

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Zoals al zo vaak geschreven:

Economische levensduur is niet van toepassing op de consumentenwetgeving.
Het gaat om de verwachte levensduur.

Consuwijzer schrijft het zelf ook verkeerd, maar het wordt wel duidelijk dat men de verwachte levensduur bedoeld.
Economische levensduur
Gaat een product kapot buiten de garantietermijn en u wilt dat de verkoper (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet u aan kunnen tonen dat er sprake is van vroegtijdige slijtage. Dus dat de slijtage tijdens de economische levensduur van het product plaats heeft gevonden.

Om dat te bewijzen vraagt u de producent van het product naar de verwachte levensduur van het apparaat.
Bovendien is alleen de wet bepalend, en niet allerlei teksten van diverse instanties.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

Economische levensduur is niet van toepassing op de consumentenwetgeving.
Het gaat om de verwachte levensduur.
Des te meer reden om de wet aan te passen, puur omdat de fabrikanten na het verlopen van de garantieperiode bijna geen onderdelen meer leveren.

Voor laptops zijn meestal na 3 jaar zeer veel onderdelen niet meer leverbaar.

Na het verlopen van de economische levensduur (3 jaar) stoppen ook veel fabrikanten met de ondersteuning ervan.

Koop maar een nieuwe, zeggen ze dan.

Nog iets:

Als de fabrikanten de goede werking van de producten na het verstrijken van de economische levensduur (voor laptops 3 jaar) dan kun je de winkelier dan niet dwingen om dat wel te doen.

Want als de fabrikant het niet kan, kan de winkelier het ZEKER NIET.

Daarnaast:

De winkelier wordt gedwongen om een keiharde garantie te geven dat een product zeker binnen een bepaalde periode probleemloos mee zal gaan.

Ik kan je verzekeren dat GEEN WINKELIER dat ooit zal doen. En terecht.

Ik zal zelf nooit dergelijke garanties op papier garanderen, zelfs niet na een gerechtelijk bevel, puur omdat ik het niet KAN garanderen.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mr. Floppy schreef:Economische levensduur is niet van toepassing op de consumentenwetgeving.
De term wordt gebruik door juristen binnen dergelijke de context van contractpartijen gebruikt. Taal technisch is dat prima mogelijk. Bank heeft immers ook meerdere betekenissen. Je moet natuurlijk wel de juiste betekenis uit kiezen anders kun je rare situaties krijgen. Iemand die niet snapt waarom het hem niet lukt om rente te krijgen op geld dat hij naar de bank (de sofa) heeft gebracht. Dat geld ook bij verbintenissenrecht. Binnen het verbintenissenrecht betekent economische levensduur gewoon gemiddelde levensduur of levensverwachting.
BBCS schreef:Van een Bauknecht mag je niet hetzelfde verwachten als van een Miele.
bron
En daarom is de economische levensduur van een Bauknecht dus per definitie niet gelijk aan de economische levensduur van een Miele. Het mes snijd aan twee kanten.

cfi
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 aug 2005 22:26

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door cfi »

BBCS ga gewoon bij een bedrijf werken dan heb je die garantieproblemen niet. Doe je dat niet, dan moet je je gewoon aan de wetgeving houden. Je gaat je klanten toch niet willens en wetens belazeren.

Toch zijn er winkels die zich willen houden aan de wet als je ze wijst op de wetgeving. Zo te zien is dat ook de winkel die deze discussie heeft opgereoepen. Lees mijn vorige bijdrage even op pagina 21, daar zie je de vetgedrukte reactie van De Harense Smid. Die laptop kan gewoon terug naar de winkel.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS,

Ik heb hier nog altijd geen wetsartikel of tekst gezien van een officiele instantie waarbij de economische levensduur op iets anders is gebaseerd op de gemiddelde levensduur c.q. levensverwachting. Laat je jouw bewering vallen of kom je hier alsnog mee?

peterwint
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2008 14:59

Re: garantie laptop

Ongelezen bericht door peterwint »

Heb momenteel een zaak liggen bij de geschillencommissie aangaande de Harense Smid. Heb Panasonic TV van 1.5 jaar oud al 2 keer moeten laten repareren voor ca. 200 Euro (nieuwwaarde 800). Zit zelf in deze materie en volgense Europeesche richlijnen heb ik recht op een product dat voldoet aan de verwachting voor een periode van minimaal 2 jaar (geldend voor een TV van Panasonic). Heb net een brief van de geschillencommissie dat de Harense Smid nog geen reactie heeft gegeven. Jammer dat de Nederlandse wet hier zo onduidelijk in is geweest met de implementatie. De zitting moet nog komen en ik heb er uiteraard alle vertrouwen in omdat ik geheel in mijn recht sta. Maar ja, hebben of krijgen is compleet iets anders......

Gesloten