LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Woudbloem
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2008 16:06

Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door Woudbloem »

December 2003 heb ik mij T-Mobile abonnement opgezegd wegens wijziging algemene voorwaarden. T-Mobile vond dit geen geldige reden om op te zeggen en zette de rekening voor de resterende maanden abonnementsgeld door naar Transfair (een incassobureau).

Met hun heb ik een jaar gecorrespondeerd, en na mijn laatste brief van augustus 2005 niets meer van ze vernomen.

Nu staat er ineens iemand op de stoep met een dagvaarding. 12 Maart mag ik schriftelijk of in persoon in verweer voor de kantonrechter.

Heb ik gelijk als ik meen dat een eenzijdige aanpassing van de algemene voorwaarden een vorm van contractbreuk is die mijn opzegging rechtvaardigt? Bij mijn toenmalige werkgever, KPN, werden we er altijd op gewezen dat bij een wijziging alg. voorw. de klant per direct op kon zeggen, ondanks de duur van het contract.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door vladja »

Je kan alleen opzeggen als de algemene voorwaarden veranderen in jouw nadeel. Als ze veranderen in jouw voordeel dan is dat geen reden om te mogen opzeggen.

Vladja

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door vladja »

Iemand die een proces begint, moet eerst op het gerecht griffierechten betalen. Dat zijn een soort administratiekosten.

Een rechtszaak als deze begint altijd schriftelijk en nooit met een zitting. Als je tot de zitting wacht dan ben je al je rechten al kwijt!!

Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering
Iemand/een instantie begint een proces (bijv. om geld/betaling te eisen). Dat is de eiser. De tegenpartij krijgt dan een oproep om voor de rechter te verschijnen. Die oproep heet dagvaarding en wordt door een deurwaarder aan de tegenpartij betekend (=bezorgd). In een dagvaarding staat precies wat een eiser wil. De tegenpartij (= de gedaagde) kan hierop schriftelijk reageren. Dit heet de conclusie van antwoord (verweerschrift). De rechter beslist met name op basis van deze schriftelijke stukken.
Art. 128, lid 3
De gedaagde brengt alle excepties en zijn antwoord ten principale tegelijk naar voren, op straffe van verval van de niet aangevoerde excepties en, indien niet ten principale is geantwoord, van het recht om dat alsnog te doen.
Het proces begint dus altijd schriftelijk en nooit met een zitting bij de rechter. Voer je dus geen schriftelijk verweer, dan heeft de rechter niet jouw kant van het verhaal en verspeel je alle mogelijkheden (op straffe van verval) om nog een verweermiddel (exceptie) in te brengen òf als je geen inhoudelijk verweer hebt gevoerd om dat alsnog te doen. Dit laatste is bijv. een briefje schrijven dat je het er niet mee eens bent zonder duidelijk en uitgebreid aan te geven waarom je het er niet mee eens bent.
Na deze schriftelijke ronde volgt een zitting, waarin de rechter kijkt of partijen er samen uit kunnen komen, zodat niet nog een schriftelijke ronde nodig is. Altijd naar de zitting gaan, anders loop je de kans bij verstek veroordeeld te worden.
Lukt het niet de zaak te schikken dan krijgen beide partijen nog 1 maal de kans op verder schriftelijk verweer, te beginnen bij de eiser. Daarna doet de rechter een uitspraak op grond van de schriftelijke stukken.
Exceptie = verweermiddel, zoals bijv. kopie van betalingsbewijs, contract etc.
Vladja

Woudbloem
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2008 16:06

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door Woudbloem »

Na augustus 2005 heb ik niets meer van Transfair vernomen. Tot vandaag een dagvaarding is afgeleverd met een rolzitting op 12-03-2008.

Hierbij kan ik schriftelijk of mondeling verweer voeren, in het eerste geval moet dit voorzien van bewijsstukken in tweevoud tijdig naar de griffie worden verzonden. Ik ga schriftelijk verweer voeren.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste TS,

De regels voor het starten van een procedure voor het kantongerecht lijken me wel gevolgd. Dus terug naar het topic.

Algemene voorwaarden.Ik hoop dat je nog de oude en de nieuwe exemplaren hebt.
Je zult moeten aantonen dat ze tijdens jouw abonnement veranderd zijn, en dat deze verandering voor jouw nadelig is. In dat geval ben je inderdaad gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.

Dit moet je dus dan wel gedaan hebben. Ik hoop dat je dus nog een bewijs hebt dat je de overeenkomst wegens eenzijdige verandering van voorwaaden hebt ontbonden.

De periode van drie jaar is verder geen argument. De vodering is hiremee nog niet verjaard.

Woudbloem
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2008 16:06

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door Woudbloem »

De AV zijn nadelig veranderd, de opzegtermijn is verlengd en een aantal randvoorwaarden zijn slechter geworden. Bij de aankondiging van de nieuwe AV werd vermeld dat alle vorige versies hiermee ongeldig werden.

Pas ruim na mijn opzegging kreeg ik te horen dat alleen nieuwe klanten nieuwe AV krijgen, dit is dus strijdig met de eerdere berichtgeving hierover.

Aangezien ik na zo'n tijd alleen mijn helft van de briefwisseling nog maar heb (digitaal) heb ik (met handtekening retour) bij de deurwaarder alle relevante stukken inclusief de betreffende correspondentie opgevraagd.

Lastig is dat Lindorff Purchase (voorheen Transfair) de vordering heeft opgekocht, en niet namens T-Mobile optreed.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Volgens mij moeten AV ook bij de KvK gedeponeerd worden. Misschien kan je hier de benodigde exemplaren opvragen en inscannen.

Woudbloem
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2008 16:06

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door Woudbloem »

Ik heb ze niet meer, weet ook niet waar en onder welk nummer ze geregistreerd zijn. Daarom heb ik ze zowel bij T-Mobile als bij Lindorff opgevraagd. Jammer is alleen dat er tien werkdagen zitten tussen uitreiken dagvaarding en rolzitting, dit ervaar ik na 30 maanden niets te hebben gehoord als belemmering van het goed onderbouwd voeren van verweer.

Alvast bedankt iedereen voor het meedenken.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

je kan uitstel vragen hiervoor. Een advokaat of rechtswinkle kan je hierbij helpen.

Woudbloem
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2008 16:06

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door Woudbloem »

Dank je, seagoing racer2, ik zal dat maandag direct oppakken. Mijn vrouw moet komende week naar het ziekenhuis dus uitstel zou me zeer goed uitkomen.

kadzunk63
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2008 10:30

Re: Dagvaarding 30 maanden na laatste correspondentie

Ongelezen bericht door kadzunk63 »

Ik kreeg gisteren een brief in de bus van Lindorff Incasso voor maar liefst een bedrag van €6405,83 met de opmerking dat er al eerdere correspondentie is geweest met Lindorff Purchase B.V. en dat ik 6 dagen de tijd heb om dit bedrag te betalen. Ik had nog nooit gehoord van Lindorff. Via deze site kom ik erachter dat het om Transfair gaat. Ik heb ooit een schuld gehad bij T-Mobile van rond de 1800 euro, die is meegenomen in een schuldsanering en is men dus mee akkoord gegaan. Vind het dus een rare zaak dat er nu ineens bijna 5.000 euro méér gevorderd wordt! Ook stond er nog dat men het te betalen bedrag gaat vermeerderen met wettelijke rente en dat er een gerechtelijke procedure gaat plaatsvinden als ik niet betaal.

Ik heb geprobeerd gisteren telefonisch contact te krijgen met Lindorff maar daar werd geen telefoon aangenomen. Ik heb al contact gehad met mijn contactpersoon binnen de schuldhulpverlening en ga haar ook de link van dit onderwerp en de andere topic over Lindorff sturen.

Gesloten