LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Argenta Bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
zafier

Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door zafier »

Tot en met vorige week stond de Argenta Bank steeds
in onze Vergelijking spaartarieven.
Afgelopen zaterdag hebben wij de Argentabank niet meer opgenomen.
Verscheidene lezers hebben ons gevraagd om een toelichting.
De Argentabank is vooralsnog geen Nederlandse rechtspersoon. Ook al heeft de bank inderdaad een kantoor in Nederland, het is een in België
geregistreerde bank. Dat betekent dat de gelden niet onder de Nederlandse garantieregeling vallen maar onder de Belgische.
Die is minder gunstig.

Volgens de Nederlandse regeling wordt boven 20.000 euro nog eens 20.000 euro gegarandeerd, zij het met een eigen risico.

Kijk voor verdere informatie op de website van de Nederlandsche Bank
www.dnb.nl en voor de Belgische regeling op
www.beschermingsfonds.be.

Bron: Telegraaf van 01 maart 2008

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door kweenie »

Is het dan niet logischer om deze bank nog wel op te nemen, met daarbij een noot waarin je deze informatie zet? Dan kunnen de mensen namelijk zelf makkelijker de keuze maken of ze dat risico willen nemen.

Consumentt
Berichten: 758
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door Consumentt »

Ik vind het wel een goede zaak.
Zo help je mee de mensen te behoeden mensen voor een eventueel financieel drama.
Het zal niet zo snel gebeuren dat een bank failliet gaat, maar dat vertrouwen heb ik gezien de bankperikelen van de laatste tijd toch steeds minder.
Het zal banken ook prikkelen om wel te zorgen dat ze klanten wel een goede bescherming krijgen oftewel voldoen aan de NL voorwaarden van DNB.

rjdrent
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 dec 2005 19:59

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door rjdrent »

Argenta is een grote bank in België. Die zal niet zomaar failliet gaan.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Marktprotectie heet dat.

De Telegraaf kan zich beter druk maken over marktpartijen die willens en wetens mensen oplichten.


Waarom bang zijn voor in het Buitenland als betrouwbaar bekend staande geldinstelling.

Maar ja, Europees denken is ook voor de Telgraaf heel moeilijk te aanvaarden.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door SJZ »

Het zal banken ook prikkelen om wel te zorgen dat ze klanten wel een goede bescherming krijgen
Je hebt ook een goede bescherming: De Nationale Bank van Belgie garandeert de eerste 20.000 euro per persoon!

Ook als je bij een Nederlandse bank je riscio maximaal wilt beperken zet je niet meer dan 20.000 euro bij 1 bank!

Peter Lubbers
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2008 11:23

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door Peter Lubbers »

Argenta is zonder meer een veilige bank. Bij de hypotheekverstrekking zijn ze zeer zorgvuldig met name als het gaat om appartementen in de grote steden. Dit geeft aan dat zij waken voor zaken zoals nu met de subprimeleningen in Amerika. Overigens worden bij deze problematiek alle grote bekende namen genoemd en Argenta niet! Ook bij de woekerpolis worden alle grote bekende namen genoemd en Argenta juist niet. Ook hier geldt weer, de banken die de meeste reclame maken wekken vertrouwen, maar hoeven dit niet te zijn getuige de woekerpolisaffaire.

Die enorme reclamecampagnes zorgen er ook voor dat die 'terugverdiend' worden met een lage rente op de spaarrekening. Argenta maakt nagenoeg geen reclame en deze lage kosten zorgen ervoor dat Argenta een hoge rentevergoeding kan geven, ook in de toekomst.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Ook bij de woekerpolis worden alle grote bekende namen genoemd en Argenta juist niet.
Lijkt me ook logisch: Argenta verkoopt in Nederland helemaal geen beleggingsverzekeringen.

Argenta kan een hogere rentevergoeding geven dan de meeste "reguliere banken" omdat ze een slechtere kredietratio hebben (standard & poor's: BBB). Daarmee is het voor Argenta duurder om geld op de kapitaalmarkt aan te trekken dan voor bijvoorbeeld Rabobank, ABN, ING, Fortis e.d. Dat geld heeft Argenta nodig om hypotheken uit te kunnen zetten.

Om toch (voordelig) geld binnen te krijgen zit Argenta in NL dan ook aan de bovenkant van de spaarrente-aanbieders. En waarom een dit Belgische bedrijf dan geld verzameld in Nederland? Logisch: in ons landje zijn we bijzonder spaarzaam en daarom aantrekkelijk genoeg om hier bankje te spelen.

Voor de rest geen kwaad woord over Argenta hoor: ik bankier er naar volle tevredenheid.

Peter Lubbers
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2008 11:23

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door Peter Lubbers »

Dat Argenta een hogere rentevergoeding geeft, heeft niet alleen te maken met de creditrating. Argenta maakt geen gebruik van dure promotiecampagnes en ze hebben geen duur bankpersoneel. Dat is een aanzienlijke besparing. Ze maken gebruik van tussenpersonen zoals onafhankelijke verzekerings- en financieel adviseurs en die staan niet bij hun op de loonlijst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, tussenpersonen doen alles natuurlijk gratis...

BasO
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2008 17:49

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door BasO »

Ga gewoon op de feiten af.
Er zijn genoeg banken die een hogere rente geven dan de Postbank (om er maar een te noemen) en die vallen onder de Nederlandse garantieregeling.
Voor heel veel spaarders is die Belgische garantie genoeg en het staat ook duidelijk op hun site.

http://www.argenta.nl/inhoud/sparenbetalen/cgr.php

http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... e_stelsel/

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Kweenie,

Een spaarrekening wordt door ons als bijproduct aangeboden. Van de proisie worden wij echt niet rijk al je dat soms denkt.

Wij bieden spaarproducten aan omdat wij voor onze relaties een complete dienstverlener willen zijn. Dat Argenta gewoon een goede rente zonder verdere poespas aanbied is dat voor ons en de concument alleen maar gunstig.


Regelmatig is Argenta TOP-5 in Nederland en zelfs koploper over de afgelopen 24 maanden qua rentevergoeding. Zie daarvoor de internetsite van Independer.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door Mk »

Een spaarrekening wordt door ons als bijproduct aangeboden. Van de proisie worden wij echt niet rijk al je dat soms denkt.

Wij bieden spaarproducten aan omdat wij voor onze relaties een complete dienstverlener willen zijn. Dat Argenta gewoon een goede rente zonder verdere poespas aanbied is dat voor ons en de concument alleen maar gunstig.
Dus jij hebt geen portefeuillerechten op de spaarrekeningen die je op deze manier heel eenvoudig slijt? En je ontvangt geen doorlopende provisie over de saldi op deze spaarrekeningen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door kweenie »

hypotheekadviseurs, ik had al zo'n vermoeden. Dat is één van de redenen waarom ik nog geen rekening bij Argenta heb. Ik heb namelijk geen zin in adviseurs, ik regel mijn zaken liever zelf. En als ik een rekening bij Argenta wil openen, zal ik bij een adviseur langsmoeten, die dan ofwel mij zal proberen andere producten te verkopen (waar ik geen zin in heb), of hij moet voor mij die dingen gratis regelen zonder enige tegenprestatie, wat ik ook niet netjes zou vinden.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door SJZ »

En als ik een rekening bij Argenta wil openen, zal ik bij een adviseur langsmoeten, die dan ofwel mij zal proberen andere producten te verkopen
Kletskoek, ik heb zelf een Argenta spaarrekening en de adviseur heeft nooti geprobeerd mij andere producten te verkopen. Ik ken meer mensen die een Argenta spaarrekening hebben en ook die zijn niet door de adviseur benaderd voor andere producten.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Kletskoek, ik heb zelf een Argenta spaarrekening en de adviseur heeft nooti geprobeerd mij andere producten te verkopen. Ik ken meer mensen die een Argenta spaarrekening hebben en ook die zijn niet door de adviseur benaderd voor andere producten.
kletskoek, ik ken mensen die een argenta rekening wilden, maar de adviseur raadde ze ook aan om dit, dit en dit te nemen..... Uiteraard niet gedaan...
Kom op zeg, een adviseur werkt niet voor niks en terecht, kan me helemaal vinden in de opmerking van kweenie, doe dat niet af als onzin omdat jezelf een andere ervaring hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door kweenie »

iets verder lezen, SJZ.
"die dan ofwel mij zal proberen andere producten te verkopen (waar ik geen zin in heb), of hij moet voor mij die dingen gratis regelen zonder enige tegenprestatie, wat ik ook niet netjes zou vinden."

In geval van SJZ geldt dus het tweede.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door SJZ »

of hij moet voor mij die dingen gratis regelen zonder enige tegenprestatie, wat ik ook niet netjes zou vinden."

In geval van SJZ geldt dus het tweede.
Ook kletskoek, want er is nog een andere (dus derde) mogelijkheid: de adviseur krijgt van Argenta betaald voor het uitvoeren van deze procedure. En laat DAT nou juist de waarheid zijn voor wat betreft de relatie adviseur - Argenta!

Jouw stelling dat er maar twee opties mogelijk zijn slaat nergens op.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door Gerborgh »

de adviseur krijgt van Argenta betaald voor het uitvoeren van deze procedure.
"De procedure" is het (helpen met) invullen van het aanvraagformulier en het vaststellen van de identiteit van de rekeninghouder. Omdat Argenta geen eigen kantoren heeft, besteden ze dit dus uit aan tussenpersonen. De vraag is natuurlijk hoeveel beloning een tussenpersoon voor deze handelingen mag ontvangen.

Argenta betaalt een doorlopende provisie aan tussenpersonen van 0,15 tot 0,20% per jaar over het gemiddelde saldo op een spaarrekening. Voor een rekeninghouder die dus een jaar lang 10.000 euro op zijn Argentarekening heeft staan ontvangt de tussenpersoon 15 a 20 euro (per jaar!) aan provisie op de rekeningen die via zijn bemiddeling zijn gesloten.



Zoals in dit forum al is aangeven is de spaarrekening dan ook echt een bijproduct voor tussenpersonen.

Mahoney
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 feb 2008 16:39

Re: Garantie Argenta Bank

Ongelezen bericht door Mahoney »

Allee zunne, niks slechts over ons bankske he, tis goe bij Argenta, zowel hypotheken als sparen. Zunige Ollanders moeten meer geld stoppen in woekerpolissen, daar worde ge rijk van. Die van de Wabeke wordt ook betaald door de banken en zit op pluche in een bankgebouw. Loat me nie lache he.

Gesloten