LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aegon mix fund lijfrente pollis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Walther73

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door Walther73 »

Ik heb Aegon gebeld over deze kosten voor bemiddeling. Aegon geeft aan dat het hierbij niet om aanloopkosten gaat: ik betaal ze gedurende de hele looptijd. Het contract is na het faillissement van Qua Raad overgenomen door Spaaradvies en daar betaal ik nu ook deze bemiddelingskosten aan.

Tja, ik heb getekend voor het eindplaatje, ik ben me ervan bewust dat ik nu jaarlijks een belastingvoordeel heb omdat ik de betaalde premie kan aftrekken, maar wat er bij mij niet in wil is dat de bemiddelaar (in mijn geval een knul van amper 20) ruim 9000 euro vangt voor een advies van een uur, en zelfs 18.000 euro als je bedenkt dat m'n vriendin ook zo'n polis heeft genomen. Als mij was verteld dat de tussenpersoon dat zou opstrijken, was ik er niet ingestapt. Ja, zegt Aegon, die provisie vinden wij ook hoog, maar die betaal je overal. Aegon heeft me uitgenodigd om een brief te schrijven.

Harderwijk

Ongelezen bericht door Harderwijk »

die 250 euro voor 2007 voor je bemiddelaar geldt volgens mij voor de eerste 10 jaar. Daarna betaal je nog steeds echter dit is een heel laag bedrag. De kosten structuur van je levenlooppensioen is de eerste 10 jaar erg hoog.

Heb je geen financiele bijsluiter gehad? Daarin staan de kosten gespecifiseerd.

Walther73

Voor wat het waard is: de polisvoorwaarden die we van Aegon ontvingen stammen uit februari 2002 (geloof niet dat de Wfd toen al van kracht was) en daarin staat m.b.t. deze bemiddelingskosten 'de kosten die gemaakt zijn voor het sluiten van de verzekering/ de polis'. That's it.

En ik heb daar heel expliciet naar gevraagd en de mevrouw van Aegon verzekerde me dat ik die 250 euro ieder jaar blijf betalen. Toen ik aangaf dat het totaal daarmee op ruim 9000 euro komt, was ze er ook niet verbaasd over.

d'n Woerd

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

Het werd tijd dat die naam eens genoemd werd... Qua Raad, misschien wel de grootste verkoopsjonnietent uit de jaren 90. In 2002 al in hun nadagen maar nog steeds werkend op dezelfde manier (alles voor Qua Raad). Walther, deze lui werden afgerekend op omzet en ook slechts op omzet. Men kreeg een probleem met het management als men bij een paar adressen iets niet verkocht. Ze zijn inderdaad failliet gegaan toen ze geen rekening hadden gehouden met een verlaging van het spaarloon en de terugboekingen die daaruit kwamen. De klanten bleven met te hoge kosten zitten. Je bent er helaas een van...

Dotteke

Ongelezen bericht door Dotteke »

Het is alleen zo, dat niet alleen Qua Raad dat doed/deed, maar wij hebben dus via Spaaradvies (=Aegon) hetzelfde afgesloten en betalen dus ook constant die 222€ aan kosten...

mlvld

Ongelezen bericht door mlvld »

@harderwijk, ik ben al over de 10 jaar heen en betaalde dit jaar het bedrag wat je nu noemt. Dus het zijn echt geen aanloopkosten, ik heb van alles bewaard maar destijds (1995) heb ik geen financiële bijsluiter ontvangen.

Walther73

Qua Raad of Spaaradvies: je kunt de rol van Aegon toch niet buiten beschouwing laten. Door hun 'deals' met tussenpersonen zijn ze toch mede verantwoordelijk voor de hoogte van de provisie? Uiteindelijk komt de offerte ook van Aegon, daar zit die provisie gewoon ingebakken. Of zou Aegon (nu en in het verleden) verschillende offertes uitbrengen bij verschillende tussenpersonen. Dat lijkt me toch niet. Wat me wel duidelijk is, is dat er een behoorlijke marge zit op dit product. Een marge die ik zelf betaal.

Ik hoor hier meer mensen over hoge kosten. Gaat het daarbij altijd om kosten voor de tussenpersoon? En zijn er geen afspraken over redelijke provisievergoedingen voor tussenpersonen?

d'n Woerd

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

In de jaren 90 is zeer gemakkelijk zeer veel geld verdiend zowel door tussenpersonen van het kaliber Qua Raad als door in dit geval Aegon. Echter, de laatste jaren zijn met name de marges van tussenpersonen aanzienlijk verlaagd terwijl ze er meer voor moeten doen. Walther heeft gelijk dat ook Aegon in de jaren 90 het makkelijk maakte voor provisiegedreven adviseurs. Het % goede en eerlijke adviseurs die het goed met de klant voorheeft is enorm toegenomen. Ook een partij als AEGON heeft het roer omgegooid.

Helaas is er echter geen één verzekeraar die expliciet zegt dat hij met bepaalde tussenpersonen geen zaken doet omdat deze de kennis niet hebben of niet de juiste instelling hebben. Omzet is blijkbaar nog steeds het belangrijkste voor hen. Ook een volstrekt open kostenstructuur vanuit een verzekeraar is vooralsnog zeldzaam.

Overigens kun je tegenwoordig als adviseur je beloning handmatig verlagen. Vroeger kon dat vaak niet.

baekker

Ongelezen bericht door baekker »

@Walther73,
wij hebben een soort gelijke polis, met soort gelijke hoge kosten.

Belangrijk is wel dat er in onze polis een eindbedrag gegarandeerd is.

Ik vermoed zelf dat gezien de kosten, het opgebouwde vermogen nooit
de garantie waarde zal halen.
Dus die garantie waarde is geruststellend, echter ook een dwangmiddel
om nooit tussentijds te stoppen....

nicohoekstra

Ongelezen bericht door nicohoekstra »

@Walther73

ook wij hebben met 2 personen zo'n polis en ook ik schrok me het apezuur van deze kosten en zeker toen ik begreep dat aegon zegt dat dit bedrag gedurende hele looptijd wordt berekend, wat in ons geval ook neer komt op ongeveer 18.000 euro. Dit verhaal riekt naar een open riool:

Ik kan je namelijk verzekeren dat de bemiddelaar maar een fractie van dit geld ooit te zien krijgt: De bemiddelaar voor mijn hypotheek was mijn vader die in die tijd via zijn bedrijf de mogelijheid had om deze hypotheek af te sluiten. Dit bedrijf is inmiddels failliet, maar ik ken het precieze provisiebedrag en kan je verzekeren dat het slechts ongeveer een zesde bedraagd van datgene wat je er uiteindelijk aan betaald. Nu wordt er over dit provisiebedrag wel nog wat rente berekend, maar dat komt nooit op 18.000 euro uit. Verder kan ik je vertellen dat de adviseur ook nooit een dergelijk bedrag ontvangt. Mijn vader was ernstig verbaasd toen hij het totaal bedrag hoorde. Het verhaal dat de provisie overgaat op spaarbeleg is ook een wonderlijk verhaal, want dat is een 100% aegon dochter. Conclusie: Aegon int en incasseert om onduidelijke redenen 18.000 euro. Sinds dit jaar zijn ze verplicht om openheid te geven over kosten van dergelijke producten, het lijkt mij dat ze met bovenstaande verhaal in het achterhoofd die verplichting bepaald niet nakomen. Ik ga ze morgen bellen, ben erg benieuwd.

Walther73

@Nico Hoekstra: ik ben benieuwd wat ze je vertellen, Dat Aegon deze kosten opvoert als kosten voor bemiddeling is dan zeker niet zuiver.

Ik denk overigens niet dat dit een woekerpolis is, ook al omdat er sprake is van een gegarandeerd bedrag aan het einde van de looptijd. Ik vind wel dat er sprake is van woekerprovisie.

Ben er gister nog achter gekomen dat de polis in het geval van mijn vriendin zelfs niet gunstig is, omdat ze de premie niet mag aftrekken. Polis ging in in 2002, toen er nog sprake was van een basisruimte van zo'n 1000 euro die iedereen aan premie mocht aftrekken. Die is daarna komen te vervallen.

beukie

Ongelezen bericht door beukie »

Wat mij betreft kap ik met deze polis...
Ik heb hem 3 jaar en jaarlijks 900 euro inleg.
Mijn huidig saldo: 1770Eur. Een min van bijna 900euro.....

Kosten: 300 euro per jaar.
"Eerste kosten en doorlopende kosten" + " kosten bemiddelaar"
Maar volgens Aegon heb ik enorm geluk, want ze hebben een plafond ingesteld van maximaal 35% kosten.
35!!!!!!! Net of 20% bijvoorbeeld al niet hoog genoeg is....

Als dit geen woekerpolis is, dan weet ik het niet. En dan een gegarandeerd rendement van 4%, lijkt me knap, want dan moet men 34% rendement behalen met hetgene dat overblijft als inleg na aftrek van die kosten.

Ook het belasting voordeel is nu leuk inderdaad, maar vergeet niet dat je bij uitkering hier toch echt belasting over moet betalen..
Kijken we dan ook nog eens naar inflatie, dan springen over 30 jaar de tranen in mijn ogen bij uitkering.

Helaas een verkeerde beslissing om hieraan te beginnen, maar ik neem liever nu mijn verlies, dan om hier nog 30 jaar het salaris van een ander te betalen die inderdaad een uurtje is langsgeweest.

Beleggen in mixfondsen kun je tegenwoordig makkelijk zelf zonder daarvoor 30% kosten te betalen. 0,5% is eerder normaal!.

Mensen sterkte ermee.... maar ik ga nooit meer met zo'm partij in zee.

nicohoekstra

heb ze gebeld. Een vriendelijke dame gekregen die me er niet verder mee kon helpen. Als het goed is word ik binnen twee weken teruggebeld door een adviseur. Ze wist me wel te vertellen dat ze hier heeeeel veel vragen over kregen en dat ze het zelf ook wel wat raar vond....

eilan129

Ongelezen bericht door eilan129 »

Premie betaalt over 2007 774.15 Euro

Kosten:
Premie overlijdensrisicodekking 70.30
Kosten verzekeringsmaatschappij 124.62
Kosten verzekeringsadviseur 128.10
Aan en verkoopkosten 13.86
Totale kosten 336.88 :cry: :cry: :cry:

Verdiend over 2007 op beleggingen 181.23

Verlies over 2007 155.65 EURO :cry: :cry: :cry:

Hoezo een woekerpolis :cry: :cry: :cry:

baekker

Ja, zei de overheid: doe mee aan spaarloonregeling en premiesparen! :lol:

Zorg voor je oude dag! :lol:

Eerst: weg premiesparen...... :shock: :| :cry: :evil: :evil:

En nu hebben we Aegon voor het afromen en opeten van onze oude dagvoorziening. :evil:

Dat zijn aanvullingen op onze AOW!!!!

Het is dat ze een garantie geven op het eindkapitaal,
dus dat je niet in de min geraakt. Maar je zit zo wel dus jaren aan de polis vast.

Deze garantie is overigens erg laag, bij ons: 29% rendement over 29 jaar inleggen.
Dus zeg gemakshalve 1% per jaar (heel, heel positief benadert).

Bij het inrekening brengen van al die Aegon kosten kun je dus NOOIT beter dan het garantie bedrag scoren.
Dus echt geen eindkapitaal als gepresenteerd als 4% of 'historisch rendement' op het jaaroverzicht.

En ben eerlijk, 4% verwacht iedereen toch minimaal!!!!

Kortom: we zijn met zijn allen er behoorlijk ingestonken,
want er zullen wel weer regeltjes in de polisvoorwaarden staan
waar Aegon veel kosten mee in rekening kan brengen,
maar die niet verteld zijn bij het afsluiten.

Ik verwacht dat 2008 dan ook het laatste jaar voor dit soor polissen zullen zijn:

spaar toch gewoon je geld op een spaarrekening,
leg iedere maand je 55 Euro in en ontvang 4% rente per jaar,
levert na 30 jaar ~ 37000,= op.
En mocht je financieel aan de grond zitten: je kunt dat geld in geval van nood gewoon gebruiken.

Misschien zit er naast,
maar is er iemand (op de wereld) die hoger dan zijn garantie waarde heeft gescored???

nicohoekstra

heb er een hekel aan om opgelicht te worden en ik zou voor deze hele situatie geen ander woord kunnen bedenken... Het erge is dat aegon waarschijnlijk gelijk heeft als men zegt dat andere maatschappijen net zulke grappen uithalen. Het valt nu pas op omdat ze openheid moeten geven. Ik ben er inmiddels diep van overtuigd dat het verruit het vestandigst is om zoveel mogelijk geld bij dit soort instanties weg te houden. Mijn pensioenopbouw vetoont namelijk een zelfde soort verloop, bijna 10 jaar dikke premies betalen levert mij inmiddels een saldo van 2500 euro op opzo.... veruit het grootste gedeelte is opgegaan aan 'kosten'....

Hoog tijd dat we als consumenten collectief het hele circus met al hun fantastische en bizar ingewikkelde belegginsproducten met vuistdikke pollisen eruit schoppen. Gewoon zelf wat sparen is met afstand de beste optie!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn legio andere manieren om je geld te investeren. Waarom niet simpel geld in een beleggingsfonds gestopt in plaats van in een product waarvan je blijkbaar de voorwaarden niet kent?

En baekker, je hoefde je spaarloon en premiespaargeld toch niet in zo'n product te stoppen. Je kunt het ook gewoon sparen. Levert je in elk geval 4 jaar lang 1,2% winst op vanwege het niet hoeven te betalen van vermogensrendementsheffing én je krijgt het geld dat je van je bruto loon hebt betaald netto uitgekeerd. Dat geeft je heel wat meer voordeel dan een gewone spaarrekening.

baekker

@kweenie:

natuurlijk hoefde niets!
eea werd echter duidelijk in de jaren 90 gestimuleerd

feit blijft: voorbeeld rendements berekeningen die afgegeven zijn,
zijn/waren misleidend.

ik zal er nooit achterkomen, maar de voorbeeld rendementen uit het verleden zijn mi bedrog:
het zijn rendementen, maar geen rendementen incl. de kosten die de heren zich in rekening brengen: appels en peren!

vandaar mijn conclusie, die jij ook aangeeft: mensen ga gewoon sparen.

ik/we zullen ons verlies moeten nemen, helaas.

of het echter zinvol is door te gaan? hangt van je polis af,
de komende dagen ga ik mij eens concentreren op het feit of het zinvol is een polis af te kopen.....

mlvld

Ongelezen bericht door mlvld »

Het blijft toch belachelijk als een product op een dusdanig duidelijke manier niet voldoet aan de voorgestelde verwachtingen dat ze je nu kunnen verplichten hem af te kopen ?

Eerst zijn ze niet eerlijk en open over de kosten en als ze dat na tien jaar wel zijn dan kunnen ze nog een keer kosten in rekening brengen.

Lijkt me een vreemde gang van zaken en ik snap niet dat onze regering geen verdere stappen neemt hiertegen. Als particulier kun je zo weinig tegen deze grote organisaties en daar maken ze misbruik van.

Ik weet wel dat Aegon voor mij heeft afgedaan als betrouwbare organisatie.
Zeker omdat er nu al een aantal jaar commentaar is op deze polissen en ze uit zichzelf niets doen om de kosten omlaag te brengen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

In het verleden werden inderdaad vaak de fondsrendementen genoemd en niet de productrendementen. Maar ik weet uit eigen ervaring dat er ook toen al een groot gat zat tussen het genoemde voorbeeld-eindkapitaal van het product bij dat productrendement, en het kapitaal dat je zou krijgen met dat fondsrendement. Het was toen voor mij ook al vrij helder dat er flink veel kosten aan zulke producten zaten.

Die afweging had iedereen kunnen doen.

En net als dat je nu bij bijvoorbeeld de levensloopregeling de keuze hebt tussen sparen, beleggen en een levensverzekering, is er ook nu niemand die je verplicht om een verzekering te nemen.

Gesloten