LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
herm
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2008 16:34

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door herm »

Hallo,

Over een droge mond kan ik je helaas niets vertellen heb ik nooit gehad maar de bijwerkingen zijn denk ik bij iedereen verschillend toen ik begon zat ik behoorlijk stuk en in eerste instantie als je pas bezig bent kan dat de klachten verergeren en staat de wereld volledig op z'n kop als je s'morgens op staat. Dan praat je over een depressie dus ik zou goed de bij sluiter lezen en proberen door te zetten het middel moet eerst echt goed inwerken en dat duurt een paar weken reken maar zeker op 4 weken voordat je echt wat resultaat kunt verwachten maar het is echt de moeite waard dus probeer om door te gaan.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door eeliane »

LET wel op, antidepressiva hebben geen oplossende werking, t helpt je leven ietwat op de rol te krijgen maar het probleem dient nog altijd te worden behandeld wel of niet met hulp van een psycholoog/psychiater.

Tinette
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2008 14:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Tinette »

Iedereen heeft het over de werking van het medicijn paroxetine/seroxat.
Wat ik veel interessanter vind is, waarom slik je dit medicijn en wat nheb je allemaal al geprobeerd om van je klachten af te komen.
Ben zelf zo'n 9 jaar aan de paroxetine en sinds negen maanden gestopt omdat ik zwanger ben.
Mijn huisarts vond het beter om het te proberen zonder medicatie.
Het medicijn onderdrukt mijn klachten nu niet langer en ze zijn in alle hevigheid weer aanwezig.
Ik ben weer vreselijk afhankelijk van mijn moeder/vriend. Durf nergens alleen naar toe, zelfs naar de supermarkt boodschappen doen bezorgt me al een paniekaanval.
Nog 6 weken en dan ben ik uitgerekend, maar welk kind wil nou zo'n labiele moeder???
Ik moet toch juist kunnen genieten van mijn kindje, maar ondertussen doe ik niets anders dan mij zorgen maken. Ik heb straks wel de verantwoording voor dit kleine wezentje, zij redt zich niet alleen, maar ik ook niet.
Graag wil ik weten of er mensen zonder medicatie, maar dmv een ander soort van therapie van hun klachten zijn afgekomen?
Zelf ga ik deze week nog op intakegesprek voor neurofeedback, ik laat het jullie weten als hierdoor de angstklachten afnemen.
Heb ook accupunctuur gedaan, dit leverde mij niets op.

Benn benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes

klaas40
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2008 14:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door klaas40 »

Mijn ervaringen met seroxat zijn ook zeer gemengd. Ik ben het in 2002 voor het eerst gaan slikken omdat ik last had van paniek-aanvallen en ook soort van sociale fobie (overigens voornamelijk in de werksfeer). Waarschijnlijk liep ik ook al tegen overspannen aan nav een reeks teleurstellingen, ontslagen en failissementen in het werk. Bij mij uitte zich dat vooral in de vorm van een soort stotteren, behalve dat ik soms helemaal niet meer kon praten en zelfs bij het voorstellen aan een nieuwe collega mijn eigen naam niet meer kon zeggen. Zeer beangstigend en gaf mij het idee dat ik nu echt "gek was geworden".
De seroxat had hier een gunstig effect op, de klachten verdwenen vrijwel geheel. MAar ook de orgasme-reflex werd sterk verzwakt, en ik kon amper nog genieten van een biertje of een wijntje zondfer doodmoe te worden.

Al na een jaar deed ik mijn eerste stop-poging, en daarna heb ik dat nog zeker 4x geprobeerd. Altijd verliep dit op dezelfde manier, de eerste 5-6 weken na het stoppen merkte ik niets, daarna sloegen de hoofdpijnen, duizelingen en tintelingen in volle hevigheid toe, en begon ik maar weer met slikken...
Heel anders dus dan de artsen en de meeste sites vermelden, daar staat dat onttrekkingsverschijnselelen daags na het stoppen beginnen en met enkele weken over zouden moeten zijn....
De laatste x heb ik besloten door te zetten. Afgelopen september gestopt (cold-turkey van 10 mg naar niets). Nu nog steeds last van duizelingen en sinds een week of 23 ook enorme misselijkheid, hang wel 5x per dag boven de WC met braak-aanvallen, meestal komt er bijna niets uit...
Toch wil ik volhouden, en weet ik dat dit de ultieme poging is. Als ik nu weer begin, is het vrijwel zeker levenslang...
Iemand vergelijkbare ervaringen met stoppen ? Ik voel me nl. nogal alleen staan... :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door eeliane »

Hoe ben je dan gestopt Klaas, mag hopen onder begeleiding van...
en niet in 1 x.
Wat zegt je huisarts of in deze de psychollog of psychiater ervan?
Zijn je probelemen al opgelost?

Tinette
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2008 14:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Tinette »

Zoals ik al zei gestopt iom huisarts. Ben wel heel snel gestopt, binnen een maand ofzo, was ik er vanaf. Voel me verder wel goed, heb alleen dezelfde klachten als voordat ik stopte en daar wil ik vanaf.
Dus ben erg nieuwsgierig of iemand al eens wat anders heeft geprobeerd ipv medicijnen en wat aansloeg?

klaas40
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2008 14:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door klaas40 »

@eeliane: Ik heb sinds een jaar of 5 10 mg seroxat geslikt, dus een halve tablet. Mijn huisarts zei dat midner dan 10 mg "homeopatisch" is, maar daar geloof ik bij nader inzien neits van... als ik kijk hoe sterk het effect van 10 mg was, en hoe heftig de klachten na het stoppen...
Ik ben dus wel "cold turkey" gestopt, dus in 1x van 10 mg naar niets. Ik was wel voorbereid op afkickverschijnselen, maar nu ben ik 5 maanden verder, en ben nog steeds beroerd: misselijk, (droog)braken en duizelig. Niemand kon voorspellen dat het zo lang zou durenm, en het is ook lastig om onderscheid te maken tussen ontwenningsverschijnselen of terugkeer van de klachten. Overigens ben ik totaal niet depressief en heb nauwelijks angstklachten... maar misschien spoeelt wel mijn oude overspannenheid op, die ik mogelijk jarenlang heb onderdrukt met seroxat.
Ik wil voorlopig volhouden maar wanneer komt er licht aan het einde van deze tunnel ? De psychiater zegt ook dat ontrekkingsverschijnselen na zo lange tijd niet meer zouden moeten optreden, maar toch voel ik me nog als een junk die zn shotje meot hebben, nu 5 maanden na stoppen...

Ben toch benieuwd of dit voor iemand herkenbaar is !!!

nootje13
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2008 12:09

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door nootje13 »

Ben zelf gestopt met de medicatie naar 8 maanden wel eerst 2 weken afgebouwd!!

Nu heb ik last van afkickverschijnselen, eerst voelde ik me licht in het hoofd, dat is gelukkig nu weg. Maar nu krijg ik op de stomste momenten last van transpireren. Nu ik dit vaker heb zet dit me weer aan tot obsessieve gedachtes waar ik een heel eind van af was.

Ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen last hadden van afkickverschijnselen???

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door eeliane »

Denk dat je als je iets negatiefs meemaakt of een vervelende reactie in je lichaam, niet meteen moet denken dat dat aan de medicatie (of het juist ontbreken daarvan) ligt. Hallo zonder medicijn zit je weer in het normale leven met al zijn ups en downs, dus je kan je wel eens niet lekker voelen, lichamelijk of geestelijk, niks om je druk over te maken.

jamiejdk
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:38

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jamiejdk »

hallo ook ik heb paroxetine gebruikt en nog,maar ben het nu aan het afbouwen.
ik snap niet dat mensen er zo raar over kunnen praten.
het is een heel goed medicijn,en heeft me echt geholpen.
ik was altijd een binnen propper en zei nooit veel,was altijd erg verlegen naar mensen toe.
maar nu is dat allemaal weg en durf ik alles aan alles gaat veel beter en met me depressie ook.
ik ben het nu aan het afbouwen omdat ik wil kijken of ik ook zonder kan.
ben er wel wat van aangekomen van de medicijnen,maar dat moet je er voor over hebben toch,als het zo goed werkt.
je mag er nooit zo maar mee stoppen,ik las dat sommige dat doen,maar dat is heel fout.
je moet de eerste 2 weken om de dag slikken en dan 2 weken om de 2 dagen.
groetjes jamie

ellendig
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2008 17:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door ellendig »

Beste allemaal,

Ik heb zo eens de reacties gelezen en ik word soms eigenlijk een beetje boos op de mensen die oordelen geven over het gebruik van paroxetine. Mijn mening is nl dat een ieder voor zichzelf het beste kan bepalen of hij/zij het medicijn moet gebruiken. En dat met nadruk op moet, want ook ik wilde er niet aan, maar ik kon niet anders. Als ik enigszins een normaal leven wil leiden zal ik iets moeten.
Ben nu vier maanden zwanger en geloof ik vervloek die medicijnen. Nou niet zozeer de medicijnen, maar mijzelf. Waarom kan ik niet zonder. Ik heb het geprobeerd, maar ik dacht dat ik helemaal doordraaide. Continue duizelig en continue de zenuwen door me lijf gieren met hartkloppingen. Toen maar besloten om met 5 mg verder te gaan. Heb ik 3 maanden volgehouden en nu ben ik weer terug bij af. Ik voel me iedere dag weer zo ellendig. Had zo graag van mijn zwangerschap willen genieten. In overleg met de huisarts besloten om de medicatie met 5 mg te verhogen, ik geloof dat ik nu nog meer zenuwen door mijn lijf heb gieren en hartkloppingen je wordt er niet goed van. En ik ben zo zo ontzettend bang dat het risico's voor de kleine met zich meebrengt. Zo'n gestresste moeder en dan natuurlijk het gebruik van de medicijnen. Ik ben echt ten einde raad en zie zo op tegen de komende 5 maanden. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ik me nog slechter had gevoeld als ik helemaal niks zou slikken.

willie logtenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2008 17:10

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door willie logtenberg »

ik ben blij dat ik deze site heb gevonden,ik ben 4 dagen geleden ook met paroxetine begonnen ivm een lichte depressie. ik begin met 10mg en hoop dat ik het daar mee redt.maar als ik me rot blijf voelen moet ik dan verder met de andere 10mg en zo wanneer na een paar dagen of moet er een week tussen zitten.en als je de medicijnen verhoogt krijg je de bijverschijnselen dan net zo hevig als toen ik begon met 10mg

willie logtenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2008 17:10

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door willie logtenberg »

ik zou graag willen weten of je je nou 2 weken elke dag steeds beroerd voeld ik slik het nu 5 dagen en heb het idee dat het steeds erger word is het na 2weken dan ineens heel goed met je of gaat het geleidelijk steeds beter want 2weken me zo rot voelen ik weet niet of ik datwel redt sta te trillen en ben angstig huilen en niet weten waarom liever niet onder de mensen komen mijn huis is nu een veilig plekje de bank is ook heel veilig elke keer zeg ik tegen mijn man ik ben bang dat dit nooit meer goed komt en dan zegt hij alles komt weer goed maar zoals ik me nou voel ik heb mijn twijvels ik hoop echt dat er iemand is die zegt dat het gelijdelijk steeds beter zal gaan groetjes willie

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi Willie

Het is zelfs zo dat het ineens weer een stuk beter gaat en dat je 's-morgens opstaat en dat je het verschil merkt maar dat duurt wel even in die tijd moet je doorbijten en zoveel mogelijk rustig aan doen en vooral geen bijzondere dingen ondernemen

sterkte jermen

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Ik weet nog goed toen ik ooit (in 2005) met Paroxetine begon, dat ik me ook de eerste 2 weken vreselijk heb gevoeld. De eerste week begonnen met 10 mg en na een week op 20 mg.
Na 2 weken werd ik op een ochtend wakker en ik voelde me ineens helemaal top! Het was echt of ik in een andere wereld was beland.
Dus ik wil je echt adviseren om vol te houden!

willie logtenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2008 17:10

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door willie logtenberg »

jongens wat fijn dat jullie gereageerd hebben dat had ik wel nodig zulke antwoorden want ik stond echt op het punt om te stoppen maar nu ga ik door ik begin vanavond meteen aan de andere 10mg.mijn man steunt me heel veel zal voor hem ook niet meevallen om een depressieve vrouw in huis te hebben ik snap ook niet hoe ik zoineens depressief ben geworden met carnaval had ik nog nergens last van,en zoineens zit ik in die dip een mens zit gek inelkaar maar we houden de moed er maar in .nogmaals bedankt jongens

refluS
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2008 17:19

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door refluS »

Hoi

ik ben een jongen van 27 jaar en student.
Omdat ik last heb van depressieve klachten, angsten en spanningen in sociale gebeurtenissen heb ik vandaag Paroxetine Sandoz 20mg opgehaald na gisteren Xerosat(als ik het goed spel) op recept te hebben gekregen.

Ik stond altijd zee sceptisch tegeover medicatie omdat ik het eng vind. maar het werd me aanbevolen en ik zag het zelf ook wel in dat het misschien beter was om het toch te gaan proberen.
Nu vind ik het vooral spannend en ben benieuwd of het me eindelijk zal helpen.
ik werd al wat minder enthousiast door de hele stapel papieren te lezen die ik als bijsluiter mee kreeg. En schrok van de reacties en verhalen in dit forum.
10 kilo aankomen, moeheid, verminderde sexuele plezier, etc etc.
En laat staan of het wel eens helpt?
Nu wilde ik morgen beginnen met inname, maar ik ben nu erg aan het peinzen.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hallo refluS,

Niet peinzen, gewoon slikken. Hoe langer je piekert over wel of niet, hoe meer je er tegenop gaat zien.
Je weet pas was het met je doet als je het geprobeerd hebt. Ik heb nauwelijks last van sexuele problemen gehad, het duurde wat langer voor ik klaar kon komen, maar dit zag ik eerder als voordeel. Aankomen doet ook niet iederen, er zijn zelfs mensen die afvallen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Succes.

willie logtenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2008 17:10

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door willie logtenberg »

hallo reflus jk zou er maar aan beginnen want anders hou je die depressieve klachten. ik gebruik het nu 10 dagen en ik voel me iets beter angsten zijn weg heb alleen nog last van zweten en soms komt het depressieve gevoel eventjes terug ,ben nog wel moe en heb nergens zin in maar dat gaat ook wel over .ik hoop gewoon dat over 2 weken de dag komt dat ik me weer happy voel. ik slik savonds mijn pil heb ik minder last van de bijverschijnselen.veel sterkte en hou de moed er in groetjes willie

jannes123
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:25

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jannes123 »

Ik heb vanaf mijn 16 jaar tot mijn 22ste vrijwel elke dag wiet gerookt.
Heb hier nooit problemen mee gehad en heb altijd goed kunnen functioneren.
Omdat ik de laatste maand een paar keer een depressief dipje kreeg van meestal een minuut of 5 a 10 besloot ik voorgoed te stoppen.
Maar na een week zonder enige problemen gestopt te zijn kwam ik na mijn werk thuis.
Toen ging ik naar bed en kreeg een soort van paniekaanval waarbij gedachtes door mijn hoofd schoten en ik heel erg moest zweten en hartkloppingen kreeg.
Toen ben ik naar de huisartsenpost gegaan waar de dokter daar constateerde dat ik aan het hyperventileren was. Volgens hem konden dit afkickverschijnselen zijn van het stoppen met blowen.
Hij gaf mij een aantal tabletten oxazepam mee om rustig te worden en te kunnen slapen.
De volgende dag voelde ik mij nog steeds niet echt de oude en maakte een afspraak met de huisarts.
Ik had zelf al opgezocht op internet dat het kon komen door een tekort aan serotonine in mijn hersenen.
De dag daarna vertelde ik alles aan mijn huisarts die mij paroxetine voorschreef en nog wat extra oxazepam.
Nu gebruik ik vanaf die dag nu een week paroxetine en ik voel mij er eigenlijk helemaal niet goed bij, hele dag erg down, emotieloos en misselijk.
Op internet lees ik dan nu ook een hoop slechte ervaringen met paroxetine.
Zou het kunnen dat die paniekaanval bij het afkicken van de thc hoorde en mijn dokter mij te snel paroxetine heeft voorgeschreven waardoor ik mij nu al een week lang niet goed voel of zouden het de gewenninsverschijnselen van de paroxetine zijn die vanzelf overgaan?
Ik weet nu niet of ik door moet slikken of en onmiddelijk mee moet stoppen..


Met vriendelijke groet,

Anoniem

Gesloten