LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
marketingstudent
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2007 22:40

royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door marketingstudent »

Beste allemaal,

Gisteren werden we bezocht door onze tussenpersoon voor verzekeringen. Daar er sinds een jaar problemen zijn tussen de intermediair en ons, verbaasde het ons dat we evengoed een bezoek kregen. We hebben vorig jaar namelijk gekeken of we tegen betere voorwaarden verzekeringen konden krijgen en dat was inderdaad het geval. We wilden daarom met al onze verzekeringen overstappen naar deze nieuwe maatschappij, maar omdat de looptijd van de meeste lopende verzekeringen 5 jaar bedroeg, konden we niet meteen alles laten oversluiten. In 2011 loopt alles af en de verzekeringen staan daarom ook klaar om door de 'nieuwe' maatschappij te worden overgenomen.

Natuurlijk probeerde de tussenpersoon ons gisteren te overtuigen om terug te komen naar de 'oude' maatschappij. We hebben namelijk vorige maand een huis gekocht en de opstalverzekering afgesloten bij de 'nieuwe' maatschappij, maar de inboedelverzekering loopt nog bij de 'oude' maatschappij. Na een tijdlang overleg kwamen we overeen dat ze een vrijblijvende offerte zou maken, en dan konden we altijd nog beslissen wat we daarmee wilden doen.

Nu kreeg ik vandaag een telefoontje van een vriend van mij, die toevallig werkt bij het callcenter van mijn bank. Om hem niet in de problemen te brengen, noem ik hier geen namen.
Hij vertelde mij dat een collega van hem mij aan de telefoon had gehad, en dat hij mij net had gemist. Ik snapte niet zo goed waar hij het over had, en vroeg waarover ik dan gebeld had moeten hebben. Toen kwam ik erachter dat er onder mijn naam, met mijn gegevens gebeld is, om mijn 'nieuwe' verzekeringen te royeren. Een telefoontje van mijn eigen bank, met de vraag waarom ik de verzekeringen had opgezegd en of ik niet meer tevreden was, bevestigde mijn vermoeden.
De tussenpersoon heeft onder mijn naam, met mijn gegevens, maar zonder mijn toestemming mijn verzekeringen geroyeerd.
De bank verzekerde mij dat er niets geroyeerd kon worden, zonder mijn handtekening, maar een poging daartoe, zonder mijn toestemming vind ik al voldoende. Dit is toch volledig illegaal?!!!!

Wie heeft er meer verstand van dit soort zaken en wat kunnen we hiermee doen?

In afwachting van jullie reacties,

Met vriendelijke groet,

Esther

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door Gerborgh »

De meeste banken nemen gesprekken op. Misschien kan je via "je bekende" een kopie van het bestandje met het gesprek krijgen. Daarmee heb je een bewijsstuk in handen van poging tot fraude.

Optie 1 is dan aangifte doen (zal geen prioriteit hebben bij justitie, dus eigenlijk zinloos)

Optie 2 is kijken of je (oude) tussenpersoon is aangesloten bij een standsorganisatie (bijvoorbeeld NVA of de NBVA). Deze organisatie van kwalitatief betere tussenpersonen hebben een klachtenregeling. Als klopt wat je verteld, wordt je tussenpersoon bijna zeker geroyeerd als lid (au, dat doet pijn!)

Optie 3 is met het bewijs een klacht indienen bij het KiFid (www.kifid.nl)

Omdat de bank geen actie heeft ondernomen heb je geen financiele schade, dus wijzer zal je er niet van worden. Door je actie kan je alleen volgende slachtoffers van deze wanpraktijk proberen te beschermen.

suc6 en laat eens op het forum weten wat je hebt gedaan.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door Jack747 »

Dag Esther,

Als je je kennis niet wilt belasten met de zaak zou ik de bank bellen of bezoeken en rechtstreeks vragen of er idd opnamen gemaakt worden van telefoongesprekken. Als dat zo is, hetgeen ik betwijfel, dan kun je een kopie van de opname vragen. Op grond van de wet Bescherming Persoonsgegevens is de bank dat verplicht te doen.

In dat geval heb je bewijs in handen. Lukt dat niet, dan kun je ook nog de tussenpersoon bellen, en hem confronteren. Dus gewoon de vraag stellen waarom hij de bank uit jouw naam heeft gebeld. Dan hoor je het wel.

Als je weg wilt bij de tussenpersoon in kwestie, kan dat overigens ook zonder dat de verzekeringen bij de verzekeringsmaatschappij beeindigd zijn.
Veel banken zijn ook tussenpersoon. Misschien jou bank ook van de maatschappij waar je nu verzekerd bent. In dat geval kun je middels een intermediairwijziging het beheer van de polissen overdragen aan de bank. Op het moment dat de contracten bij deze verzekeringsmaatschappij dan eindigen gaan de polissen over naar de bank.

Dan ben je in ieder geval van deze kennelijk onetische tussenpersoon verlost.

Succes!

Jack

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door brenda229 »

wist je dat je van een 5 jaar contract kan terug laten zetten naar 1 jaar contract. Gewoon brief sturen.

En zou zeker een klachtenbrief sturen naar de verzekeraar en tussenpersoon en zou aangifte doen, ook al is het alleen maar om hun bang te maken.
Daarbij zou ik zeker eisen alle zaken per direct stop te zetten ivm vertrouwen die je niet meer hebt.

vind dit echt schokkend.

marketingstudent
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2007 22:40

Re: royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door marketingstudent »

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Ik ga eerst eens bij de bank vragen voor opnamen van dit gesprek, want ik weet dat het gesprek is opgenomen. (mijn vriend in kwestie, die werkzaam is bij het callcenter heeft mij dit verteld en dit behoor ik niet te weten, vandaar dat ik ook niet zeg om welke maatschappij en welke bank het gaat)
Helaas is mijn tussenpersoon geen lid van de NVA, noch van de NBVA, dus op dat gebied kan ik hen niets maken. Jammer, dat had ik ze wel gegund! :twisted:
Brenda, mijn tussenpersoon bij de bank heeft inderdaad geprobeerd om mijn contracten om te zetten naar jaarcontracten, maar daar wilde mijn 'oude' verzekeringsmaatschappij niet aan, dus dat is niet gelukt. Daarbij werkt mijn bank helaas niet samen met mijn 'oude' verzekeringsmaatschappij, dat had ik al gevraagd, dus ook dat is niet de oplossing.

Ik wil jullie allen bedanken voor jullie waardevolle reacties en ik ga ermee aan de slag. Ik zal jullie zeker laten weten hoe dit verhaal afloopt.
Nogmaals bedankt!
Groeten,
Esther

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Meestal hoef je van brancheverenigingen weinig te verwachten.
Zij staan immers aan de kant van hun leden, en willen geen leden kwijtraken.

Heb echter geen ervaringen met nva of nvba.

Zelfs bij KIFID (voorheen Klachteninstituut verzekeringen of Ombudsman verzekeringen) heb ik het idee dat daar zaakbehandelaars werken die ten gunste van de verzekeraars beslissen. (misschien wel omgekocht?)

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Zelfs bij KIFID (voorheen Klachteninstituut verzekeringen of Ombudsman verzekeringen) heb ik het idee dat daar zaakbehandelaars werken die ten gunste van de verzekeraars beslissen. (misschien wel omgekocht?)
Kan je deze complottheorie ook onderbouwen of is dit gewoon weer stemmingmakerij mr Floppy?

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Kan ik onderbouwen, maar doe ik niet, omdat het een zaak van iemand anders betreft. Hiervan heb ik alles in kunnen zien, en je zou je echt rotschrikken als je zou weten wat er in die zaak allemaal is voorgevallen met tussenpersoon; verzekeraar en expert.
Ze beschermen elkaar allemaal, en het lijkt wel één grote corrupte zooi.
De meeste mensen zouden het niet geloven, todat ze zelf met eigen ogen alles ingezien hebben. (en geluisterd, want er zijn ook geluidsopnamen gemaakt)

Heeft dus ook geen nut om hier verhaaltje neer te zetten, want niemand zal het geloven.
Kan je deze complottheorie ook onderbouwen of is dit gewoon weer stemmingmakerij mr Floppy?
Wat bedoel hier nu mee?
Ik doe nooit aan stemmingmakerij, en heb dat dus zeker nooit eerder gedaan.
Dus zeg even waarnaar je verwijst met het woordje "weer".

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: royement verzekering door tussenpersoon, zonder toestemming

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Het woordje 'weer' is niet specifiek op jou gericht mr floppy maar een algemene opmerking over postings op dit forum: vaak worden er dingen geroepen zonder ook maar enige onderbouwing.

Ik zou dit forum graag meer zien als een mogelijkheid om elkaar te informeren en te helpen in plaats van als klaag- en schreeuwmuur.

Als je het woordje 'weer' op jezelf hebt betrokken dan excuses hiervoor.

Gesloten