LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe bindend is een offerte

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
All_P

Hoe bindend is een offerte

Ongelezen bericht door All_P »

Hoi, ik geloof best dat de volgende vraag al vaak gesteld maar ik wil het toch even stellen.

Afgelopen weekend heb ik eindelijk een keuken besteld. Hiervoor heb ik alleen een offerte ondertekend waarin staat wat er allemaal in komt (kastjes, apparatuur en werkblad).
Thuis aangekomen kom ik er echter achter dat mijn apparatuur op internet voor 2800 euro te koop is. Dit is dus 1200 euro goedkoper dan op de offerte staat (dat vind ik redelijk wat voor een keuken van 7500). Ik ben dus teruggegaan en kreeg te horen dat ik wel 200 euro korting zou krijgen maar het voelt nog steeds alsof er 1000 euro door mijn neus geboord is. Van mij hoeft het echter niet per se dat zij hun prijzen gaan zakken met 1000 euro, internetprijzen zijn altijd wel lager. Meer dan 300 euro winst vind ik niet meer acceptabel (want ik durf te wedden dat ze op de kastjes e.d. ook rond de 1500 euro winst maken).

Nu heb ik echter ook een meetfout ontdekt waardoor 2 kastjes eruit moeten. Nu krijg ik te horen dat ik wel kastjes kan weglaten uit de offerte maar als ik het apparatuur eruit wil halen gaan ze wel moeilijk doen. Ze zouden dan alleen maar 2800 euro van het totaalbedrag halen (precies het bedrag waarmee ik het op internet kan kopen. Dit klopt natuurlijk niet want dan betaal ik ze wel 1200 voor niks.

Ik heb echter alleen de offerte ondertekend en geen koopcontract. Hoe bindend is een offerte als ik wel kastjes mag schrappen maar niet de apparatuur? Dat klopt toch niet? Zou iemand dit kunnen toelichten. Het liefst regel ik namelijk de kasten bij de keukenboer en het apparatuur ergens anders.

Mvg,

All_P

keukenklepper

Re: Hoe bindend is een offerte

Ongelezen bericht door keukenklepper »

Je gebruikt het woord offerte wel, maar volgens mij heb je (per ongeluk?) een keuken gekocht bij de keukenconcc.. heel veel succes daarmee..

Ik wil verders niet te l_ullig gaan reageren maare.. een beetje laat om achteraf naar internetprijzen te gaan zoeken, vind je zelf ook niet?

All_P

Nee ik heb bewust geen keukenconcurrent gekozen. En het is een offerte welke alleen door mij éénmalig ondertekend is. Tevens heb ik na de 200 euro reductie wel een nieuwe aangevraagd welke helemaal niet ondertekend is.
Ik ben tevens meerdere zaken langsgegaan en heb nooit een offerte mee kunnen krijgen. Deze tent vertrouwde ik wel aangezien de verkoper een oude bekende was.
En ja, het is achteraf, maar het blijkt dus wel dat het een en ander niet vast staat.
Dus wat stelt zo'n ding nou precies voor?

Pruim

Ongelezen bericht door Pruim »

Wat zo'n ding nu precies voorsteld?
Dat hangt ervan af wat er allemaal instaat, en waar je je handtekening onder hebt gezet.

Vind het wel vreemd dat je voor een offerte zou moeten tekenen. Weet je wel zeker dat het geen koopcontract is?

All_P

Het is geen koopcontract. Er was niet eens een stippellijn waar ik mijn handtekening of datum op moest zetten. Het enige wat erinstaat zijn mijn klantgegevens, de producten met per category een totaalbedrag (meubels, apparaten en blad) en het uiteindelijke bedrag. Ik heb niet eens een kopie van het 'getekende' exemplaar. Moet een koopcontract niet door beide partijen getekend worden en staan er dan niet allemaal voorwaarden in?

En nu heb ik zowiezo een nieuwe versie met 200 euro korting waar helemaal niet voor getekend is.

Wat ik wel misschien kan begrijpen is dat als ik teveel aan de offerte wijzig ze misschien de gratis montage eruit halen. Maar dan gaat voor mij het verhaal gewoon niet door, want het blijft een offerte.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

waar denk je dat die gratis montage vandaan komt?
apparaten 1200 goedkoper, -200 verschil keukenboer = 1000 euro,
voor 1000 euro wordt je keuken geinstalleerd.... best netjes als alles etc. ook aangesloten wordt, voor losse apparaten wordt al snel 100 euro oid in rekening gebracht voor installeren, een standaardinstallatie is volgens mij al iets van 750 euro...
maar goed, je kan het idd zo proberen:
ik wil een keuken
oh 7500 incl montage gratis
wilt u dan de apparatuur eraf doen, houden we nog 4500 over incl gratis montage uiteraard.
weet u wat, dat werkblad, daar heb ik ikea voor, nu dus 3500 incl gratis montage
uw buurman bood me dezelfde apparaten aan voor 3500 euro, nu nog over, 0 euro + gratis montage.....

sterkte met de onderhandelingen....

Pruim

Ongelezen bericht door Pruim »

Gratis montage?

Kan een van de redenen zijn voor de prijsverschillen die je hebt gevonden.
Ze laten de kosten voor montage uit de offerte, maar plakken die kosten ergens anders wel weer bij. (tenslotte zullen die monteurs ook hun brood moeten verdienen)

All_P

Dat beantwoord nog steeds mijn vraag niet:
Wat houdt die offerte nou in en is het bindend?

Wat u hierboven beschrijft is niet wat ik bedoel. Er mag best verdiend worden op een keuken.
Maar de prijzen van keukens zijn zo ondoorzichtig als wat. Het kan goed zijn dat ik 7.500 euro betaal (en dat met zgn korting die standaard erop zit) voor een keuken die maar 2000 euro inkoopprijs heeft. En dat vind ik wel geldklopperij

Pfffff

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 16 mar 2008 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

All_P

Dan weet ik genoeg :) Een offerte kan gewijzigd worden indien beide partijen het daar mee eens zijn en is dus wel bindend.
Het is voor mij allemaal wel duidelijk nu.

PS: ik kom hier om een antwoord te krijgen op mijn vraag en meteen voelen alle keukenverkopers zich aangevallen. Dit vind ik wel apart aangezien jullie zelf best wel weten hoe ontransparant deze markt is en hoe geheimzinnig jullie allemaal doen. Dit viel mij ook al op bij zaken als de keukenconcurrent, van die sjofele verkopers die doen alsof een keuken kopen appeltje eitje is. Heb een beetje begrip voor je klanten en gun ze gwoon de tijd en informatie die ze nodig hebben. Ik vertrouw de zaak waar ik nu mijn keuken heb gekocht maar schrok dus wel van het verschil. Vind je het echt zo raar dat ik wat meer licht op de zaak wil?

GWTE

Ongelezen bericht door GWTE »

Afgelopen weekend heb ik eindelijk een keuken besteld. Hiervoor heb ik alleen een offerte ondertekend
Mmmmm, en wat is de vraag..
Wat houdt die offerte nou in en is het bindend?
Tja, je maakt het me wel moeilijk......wat zal ik zeggen..
Er mag best verdiend worden op een keuken.
Oh gelukkig...
Het kan goed zijn dat ik 7.500 euro betaal (en dat met zgn korting die standaard erop zit) voor een keuken die maar 2000 euro inkoopprijs heeft. En dat vind ik wel geldklopperij
Ik dacht dat alleen de apparaten al € 2800, - waren (via Internet leveren ze zo goed als netto)....maargoed dat gaat wellicht wat diep. Maar he, ik ben eruit.....ja, je handtekening is bindend...gelukkig maar.

GWTE :wink:

zaankanter

Ongelezen bericht door zaankanter »

Nee ik heb bewust geen keukenconcurrent gekozen
Had je beter wel kunnen doen, dan had je in ieder geval geweten wat je gekocht had, en met welke voorwaarden.

Ben het helemaal met Pffff eens knippen en scheren en de volgende schaap.

Een offerte ondertekenen is over het algemeen een order aangaan, maar dat ligt eraan waar je geweest ben.
Je zou het kunnen gooien op misleiding

Sterkte, zou voor de zekerheid toch in de winkel nagaan wat er nu precies ondertekent is. en volgende keer gewoon de kleine lettertjes lezen voor je ergens een handtekening onder zet.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

......en volgende keer gewoon de kleine lettertjes lezen voor je ergens een handtekening onder zet.
Die kleine lettertjes, de algemene voorwaarden, behoren "ter hand gesteld te worden" voordat de koop gesloten worden. Laat de verkoper dat na, dan kan de verkoper daar later problemen mee krijgen....
De veelgehoorde kreet "vraag naar de voorwaarden" slaat dus nergens op (of betreffen actie voorwaarden).
Meer dan 300 euro winst vind ik niet meer acceptabel
Kun jij dan de kostenstructuur van een keukenwinkel vergelijken met die van een achterkamer internetwinkel?

Hoe je het ook noemt (offerte opdrachtformulier, overeenkomst) wettelijk is er sprake van een aanbod. Door de handtekening is dit aanbod aanvaard, en is een bindende overeenkomst gesloten

Pfffff

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 16 mar 2008 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

rayke

Ongelezen bericht door rayke »

Deze tent vertrouwde ik wel aangezien de verkoper een oude bekende was.
Fijne mensen, die ouwe bekenden.
Laatst ook nog geprobeerd : kocht sinasappels bij AH en drie deuren verder bij de Super waren ze 50 eurocent goedkoper. Ik terug naar AH.......
Ik heb ze maar opgegeten :-)

GWTE

De veelgehoorde kreet "vraag naar de voorwaarden" slaat dus nergens op (of betreffen actie voorwaarden).
Hi hi hi, die 16again. Vraag naar de voorwaarden hi hi hi.....nooit geweten dat ze dat bedoelde....slaat nergens op, tuurlijk jongen het slaat ook nergens op die opmerking van jou...hi hi hi wat een lolbroek zeg.....en druk fouten voorbehouden mag dan natuurlijk ook niet, want dat is bedrog....hi hi hi

GWTE

16again

Ook de eigen CBW branchevereniging lijkt mij duidelijk: Consument hoeft voorwaarden niet te vragen, de verkoper moet die op eigen initiatief aantoonbaar verstrekken (en loopt anders het risico dat de koper ongunstige bedingen uit die voorwaarden kan vernietigen):
http://www.cbw.org/view.cfm?page_id=9568
1. Wanneer zijn algemene voorwaarden correct van toepassing verklaard op een koop?
Uitgangspunt is dat de algemene voorwaarden moeten zijn overhandigd aan de consument voorafgaande aan de koop (‘ter hand gesteld’). Daarnaast is het van belang, bewijstechnisch, dat de ondernemer kan aantonen dat hij ze ter hand heeft gesteld. Dit doet hij door op de overeenkomst de consument te laten tekenen voor ontvangst van de voorwaarden. Een CBW-erkende winkel is verplicht de algemene voorwaarden van de CBW te gebruiken.

akalichs

Ongelezen bericht door akalichs »

Keukenkoper, als je een offerte ondertekend is dit een koopovereenkomst.
Weet jij of de leverancier aangesloten is bij het CBW? Mocht het wél zo zijn dan moet de verkoper jou de voorwaarden vooraf geven. Hiervoor vink je het ook af. Dwz dat je de voorwaarden ontvangen en doorgenomen hebt.
Is de zaak aangesloten bij het CBW dan kun je met succes van je overeenkomst af. Volgens de voorwaarden moet de leverancier vóór de koop jou de voorwaarden afgeven.
Eerder heb ik gepleit dat kopers een bedenktijd moeten krijgen voor het kopen van een keuken of badkamer. Het gebeurt al te vaak dat kopers bedrogen voelt of dat verkopers een handtekening ritselt. De korting is alleen vandaag geldig en nu tekenen etc.etc. Lees consumentengids maart 08. Een leverancier die haar klanten bedenktijd geeft van bv. 72 uur zal op termijn de meeste succesvolle klanten binnen halen.

16again

Weet jij of de leverancier aangesloten is bij het CBW? Mocht het wél zo zijn dan moet de verkoper jou de voorwaarden vooraf geven.
Dat is een wettelijke eis en geldt ook voor alle winkels, niet alleen CBW.

Indien de voorwaarden niet verstrekt zijn, dan kan je het beding van de annuleringskosten succesvol vernietigen. Echter, nederlandse wet is nog steeds van toepassing op de overeenkomst, en volgens de wet ben je verplicht bij het niet naleven van een overeenkomst de schade van de tegenpartij te vergoeden. Uiteindelijk kan je dan nog steeds tegen annuleringskosten oplopen.
Topic starter moet zich ook op het causaliteitsbeginsel beroepen:
Indien de voorwaarden wel vooraf waren verstrekt, waren de zaken anders gelopen:
-Indien duidelijk gemaakt was wat de kosten zouden zijn bij annuleren van de overeenkomst zou minder lichtvaardig of helemaal niet getekend zijn
-Doordat geen voorwaarden zijn verstrekt is het de topicstarter niet voldoende duidelijk geweest dat er al sprake was van het sluiten van een overeenkomst.

Een leverancier die haar klanten bedenktijd geeft van bv. 72 uur zal op termijn de meeste succesvolle klanten binnen halen
Echter, overleeft die winkel lang genoeg om dat mee te maken? Kopers kunnen dan 3 dagen verder shoppen, andere winkels gaan even 500,- onder de prijs gaan zitten.....

GWTE

Ik voel me eigelijk te slim om op deze dombo's te reageren maar doe het toch maar even, in naam van de consument, daar gaat 't ie dan:

Door 16again,
De veelgehoorde kreet "vraag naar de voorwaarden" slaat dus nergens op
Deze kreet luid meestal echter "vraag naar de actie voorwaarden" er wordt in ieder geval altijd verwezen naar speciale voorwaarden die voorbonden zijn aan tijdelijke acties waar bepaalde speciale spelregels aan zijn verbonden en niet naar de algemene CBW voorwaarden die 16again bedoelt. Hij draaft een beetje door. Maargoed verder een prima jongen hoor, die 16again.

GWTE

Gesloten