LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overuren

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Bianca32

overuren

Ongelezen bericht door Bianca32 »

Als je bij een bedrijf werkt, waar er geen CAO afspraken zijn... (vrij beroep), kan de werkgever dan besluiten om je overuren of een gedeelte daarvan niet uit te betalen, maar op te sparen om de dipmaanden mee op te vangen? dus dagen dat er geen werk voor je is? En zo ja hoeveel overuren kunnen/mogen ze hiervoor reserveren?
Graag ook een verwijzing naar een website of wetsartikel, want ik moet een onderbouwd verhaal hebben naar mijn werkgever........

roro25

Re: overuren

Ongelezen bericht door roro25 »

als er geen cao of een handboek in het bedrijf is (waar jij ook schriftelijk mee akkoord bent gegaan) dan geldt de hoofdregel uit het Wetboek. Maar overuren staan niet gedefinieerd en ook geen aanvullende regels. Dus dan geldt de hoofdregel dat elk gewerkt uur uitbetaald wordt. Staat niet zo letterlijk in de wet.
Uit een arrest van de Hoge Raad is vastgesteld dat loon de vergoeding is die iemand ontvangt voor het ter beschikking stellen van zijn arbeid.

Volgens art. 7:616 BW is de werkgever verplicht de werknemer zijn loon op bepaalde tijd te voldoen. Volgens Nederlandse normen is dat of per week of per vier weken of per maand.
Dus hieruit volgt dat de overuren uitbetaald worden in de periode na de periode waarin ze ontstaan zijn.

Dat de werkgever ook periodes heeft waarin er minder werk is ligt in de risicosfeer van de werkgever zelf en niet bij de werknemer. Dan zal hij maar seizoenskrachten moeten aannemen en minder vaste krachten

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Bianca,

Ik neem aan dat je een schriftelijk arbeidscontract heb. Staat daar niks in over overuren?

Bianca32

Ongelezen bericht door Bianca32 »

Nee in mijn arbeidsovereenkomst staan alleen de toeslagen en dat je eerst toestemming moet hebben om overuren te maken. Er staat niets bij over het uitbetalen of opsparen ervan.
Betekend dit dat ik er van kan uitgaan dat de uren moeten worden uitbetaald tenzij er een wederzijds akkoord is om ze op te sparen bijvoorbeeld na akkoord OR of zelf toestemming geven?

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Bianca,

Ja ik denk dat dat klopt.

Blijkbaar is het bedrijf groot genoeg om en OR te hebben. Ik zou het bij hun eens navragen, of bel de vakbond eens op .

Gesloten