LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bibliotheek boete 3 euro

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
itsgreen

Bibliotheek boete 3 euro

Ongelezen bericht door itsgreen »

Ik ben te laat geweest met het inleveren van een boek bij mijn bibliotheek. Ik had het begin februari moeten inleveren en nog niet gedaan.

De boete was 3 euro.

Ik kreeg nu een incasso melding van Nedic Incasso B.V. of ik 72,50 wilde betalen. Nu heb ik nagebeld met de bibliotheek en ben er achtergekomen dat 50 euro daarvan media vervanging was en dat als ik het boek inleverde die niet hoef te betalen.

Maar dan nog staat er 22,50 open voor een boete van 3 euro.

Dit staat niet in verhouding vind ik.

De beschreven kosten zijn:
13,61 voor Nedic Incasso als incassokosten
en
8,89 voor administratiekosten van de bibliotheek

Ik voel er verdomd weinig voor om een premium van 800% te betalen.

Mede omdat ik me slecht geinformeerd voel door de bibliotheek.

Zij hebben mij vier mails gestuurd, elk een week na elkaar en elke keer gingen de kosten met een euro omhoogtot 3 euro.

Die mails zagen er zo uit:
Geachte Heer/Mevrouw,

De leentermijn van geleend materiaal is verlopen.
Het berichtnummer geeft aan wat uw mogelijkheden zijn.

Lijst van geleend materiaal met verlopen leentermijn:
------------------------------------------------------------------------------

Lopende boete:: 1.00

Berichtnummer: 2
Auteur/Titel: Antaki, Ch / Explaining and arguing : the social orga
Vervaldatum: 04/02/2008
Barcode: 34672794
Collectie en Plaatsnummer: S-LA : 6Z 431
Lopende boete:: 1.00

Verklaring van de Berichtnummers:

1:
U wordt in gebreke gesteld voor het overschrijden van de leentermijn. U kunt tot 5 dagen na de vervaldatum het geleende materiaal verlengen of inleveren zonder boete.

2:
U wordt in gebreke gesteld voor het overschrijden van de leentermijn. U betaalt 1 euro boete per boek. U kunt tot 10 dagen na de vervaldatum het geleende materiaal verlengen of inleveren voordat de boete wordt verhoogd naar 2 euro per boek.

*:
Een * bij het berichtnummer geeft aan dat het materiaal gereserveerd is door een andere lener. Verlengen is dan niet mogelijk.

U kunt verlengen via de catalogus: http://aleph.library.uu.nl of contact opnemen met de bibliotheek.

Meer informatie over de Boeteregeling en de incassoprocedure vindt u in het Leenreglement , Artikel 6. (http://www.library.uu.nl - Informatie over diensten - lenen)

Met vriendelijke groet,

Publieksdienst
Universiteitsbibliotheek Utrecht
[email protected]
http://www.library.uu.nl
en
Geachte Heer/Mevrouw,

De leentermijn van geleend materiaal is verlopen.
Het berichtnummer geeft aan wat uw mogelijkheden zijn.

Lijst van geleend materiaal met verlopen leentermijn:

Lopende boete:: 3.00

Berichtnummer: 4
Auteur/Titel: Antaki, Ch / Explaining and arguing : the social orga
Vervaldatum: 04/02/2008
Barcode: 34672794
Collectie en Plaatsnummer: S-LA : 6Z 431
Lopende boete:: 3.00

Verklaring van de Berichtnummers:

1:
U wordt in gebreke gesteld voor het overschrijden van de leentermijn. U kunt tot 5 dagen na de vervaldatum het geleende materiaal verlengen of inleveren zonder boete.

2:
U wordt in gebreke gesteld voor het overschrijden van de leentermijn. U betaalt 1 euro boete per boek. U kunt tot 10 dagen na de vervaldatum het geleende materiaal verlengen of inleveren voordat de boete wordt verhoogd naar 2 euro per boek.

3:
U wordt in gebreke gesteld voor het overschrijden van de leentermijn. De boete is verhoogd naar 2 euro per boek. U kunt tot 15 dagen na de vervaldatum het geleende materiaal verlengen of inleveren voordat de boete wordt verhoogd naar 3 euro per boek.

4:
Laatste waarschuwing! U wordt in gebreke gesteld voor het niet reageren op eerdere berichten en het niet inleveren of verlengen van het geleende materiaal. De boete is verhoogd naar 3 euro per boek.

U kunt tot 20 dagen na de vervaldatum het geleende materiaal inleveren of door de bibliotheek laten verlengen, alvorens uw pas wordt geblokkeerd en u wordt overgedragen aan het incassobureau.

*:
Een * bij het berichtnummer geeft aan dat het materiaal gereserveerd is door een andere lener. Verlengen is dan niet mogelijk.

U kunt verlengen via de catalogus: http://aleph.library.uu.nl of contact opnemen met de bibliotheek.

Meer informatie over de Boeteregeling en de incassoprocedure vindt u in het Leenreglement , Artikel 6. (http://www.library.uu.nl - Informatie over diensten - lenen)

Met vriendelijke groet,

Publieksdienst
Universiteitsbibliotheek Utrecht
[email protected]
http://www.library.uu.nl
Ze hebben dus heel sneaky steeds een status update onderaan de mail, terwijl het mij alleen opviel dat er een euro boete bij kwam. Wat ik een redelijk boete vind en ik best wil betalen.

Grappig genoeg staat dus bij berichtnummer 4 (ik dacht gewoon dit is melding nummer 4 was dat ik te laat was, maar blijkbaar heeft dat een dubbele betekenis) dat 20 dagen na het te laat zijn je naar het incassobureau wordt gegooid, maar de mail kreeg ik 21 dagen na de inlever datum.

Overigens werd dus bij mail 1 2 en 3 geen melding gemaakt van een incasso procedure. Of opvolgende boetes.

Ik ging er dan ook vanuit aangezien de mails er hetzelfde uitzien dat er niets bijzonders aan de hand was. En ik 'gewoon' een euro meer aan boete moest betalen.

Maar wat moet ik hiermee?

Ik bedoel 22,50 is geen groot bedrag, maar het staat totaal niet in verhouding tot de originele boete van 3 euro. Ook is er erg slecht gecommuniceerd dat als ik niet direct die 3 euro betaalde er een incasso procedure in werd gesteld en wat de kosten daarvan zijn.

(het boek lever ik sowieso zeer binnenkort in)
Laatst gewijzigd door itsgreen op 08 mar 2008 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

itsgreen

Re: Bibliotheek boete 3 euro

Ongelezen bericht door itsgreen »

Nou voor 3 euro vind ik het raar ja?

Daarnaast vind ik de informatie erg slecht over gebracht.

Pruim

Ongelezen bericht door Pruim »

Dat wordt gewoon betalen. Je hebt blijkbaar vaak genoeg bericht gehad dat je te laat was. Niet de moeite genomen om het boek terug te brengen of te verlengen. En dan vind je het vreemd dat de bibliotheek uiteindelijk een incassoprocedure start?

De fout ligt in dit geval toch echt bij jezelf.

Geoffrey

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Als een bibliotheek een rekening uit handen moet geven aan een incassobureau, denk je dan echt dat het incassobureau dan slechts voor één euro werkt ofzo? Bibliotheken zijn publieke instanties waar je voor een superlaag bedrag per jaar kunt lenen wat je wilt. En zelfs als je iets te laat bent met inleveren, kom je er nog goed vanaf. Maar om dat systeem in stand te kunnen houden, is het natuurlijk niet de bedoeling dat mensen boeken twee maanden in hun bezit houden. Die herinneringen waren meer dan duidelijk: jij had dat boek óf moeten verlengen, óf terug moeten brengen. En elke herinnering verwees ook naar de incassoprocedure van de bibliotheek.

Kortom: met een beetje moeite had je kunnen weten dat je extra had moeten betalen. En als je dan net zo laks bent met herinneringen als met het terugbrengen van boeken, is het niet verwonderlijk dat je uiteindelijk op de blaren moet zitten. Je vergeet in ieder geval niet nog een keer om je boeken op tijd terug te brengen, en dat is precies wat de bedoeling was.

antonh

Ongelezen bericht door antonh »

@itsgreen,

dat wordt betalen.
4 maningen niet reageren is duidelijk betalen dan.
Wie zijn billetjes brandt moet op de blaren zitten

:( :?

Gesloten