betreft lijfrentepolis beleggingen: (woekerpolis?)
AXA houdt in per maand kosten voor...
1.overlijdensrisico.
2.doorlopende kosten????
3.eerste kosten premie???
4.afsluitprovisie.???
5.doorlopende provisie????
6.incassokosten....
en als er dan nog wat overblijft gaat men daarvan beleggen!!!
u bent gewaarschuwd!!!!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] lijfrentepolis
Re: lijfrentepolis
Zegt niet zo veel als je geen percentages of bedragen geeft. Dit zijn inderdaad allerlei kosten en verzekeringspremies die je moet betalen en die nu allemaal uitgesplitst (moeten) worden. Maar of het veel of weinig is zeg je er niet bij.
Ander voorbeeld, beleg in een simpel beleggingsfonds. Dan heb je te maken met:
aankoopkosten
beheerskosten
verkoopkosten
kosten door spread (verschil aankoop en verkoop koers)
management fee
transactiekosten die het fonds zelf maakt
rentekosten die het fonds maakt
etcetera etcetera.
Is het dan ook een woekerbeleggingsfonds?
Ander voorbeeld, beleg in een simpel beleggingsfonds. Dan heb je te maken met:
aankoopkosten
beheerskosten
verkoopkosten
kosten door spread (verschil aankoop en verkoop koers)
management fee
transactiekosten die het fonds zelf maakt
rentekosten die het fonds maakt
etcetera etcetera.
Is het dan ook een woekerbeleggingsfonds?
Ook wij hebben van Aegon een overzicht van onze polissen gehad.
premie inleg 787,68
hiermee is het volgende verrekend:
eerste kosten en doorlopende kosten -109,67
kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur -107,74
aan-en verkoopkosten - 18,--
de totale kosten zijn dus 235,41
dit is ca. 30% van de inleg !!!!!!!!?????????
tel uit je winst!!!!!!!!![/url]
premie inleg 787,68
hiermee is het volgende verrekend:
eerste kosten en doorlopende kosten -109,67
kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur -107,74
aan-en verkoopkosten - 18,--
de totale kosten zijn dus 235,41
dit is ca. 30% van de inleg !!!!!!!!?????????
tel uit je winst!!!!!!!!![/url]
-
Fred Broekhuizen
Een polis bij Reaal verzekeringen.
Ik heb deze polis nu 10 jaar.
Heb deze genomen om op mijn 65e een pensioen op te bouwen.
De resultaten laten echter iets te wensen over:
Saldo per 1-1-2007 = 10173,34
Betaalde premie in 2007 = 1361,28
Saldo plus inleg in 2007 = 11534,62
Dit gaat eraf:
Overlijdensrisicodekking = 1,70
Arbeidsongeschiktheidsrisico = 93,44
Kosten verzekeringsmaatschappij = 174,47
Kosten bemiddelaar = 54,48
Aan en verkoopkosten = 12,92
Er gaat dus in totaal 337,01 af aan kosten
Na aftrek hiervan houd ik 11197,61 over.
Mijn netto winst over 2007 is dus 7,37
Het is werkelijk schandalig.
Had ik gewoon zelf gespaard dan had ik zonder rente te krijgen een bedrag gehad van 13560 euro.
Ik ga de boel stoppen en buiten de verzekeringsmaatschappijnen zelf iets regelen, want dit kan ik zelf veel beter dan dat de "experts" het voor mij doen.
Ik heb deze polis nu 10 jaar.
Heb deze genomen om op mijn 65e een pensioen op te bouwen.
De resultaten laten echter iets te wensen over:
Saldo per 1-1-2007 = 10173,34
Betaalde premie in 2007 = 1361,28
Saldo plus inleg in 2007 = 11534,62
Dit gaat eraf:
Overlijdensrisicodekking = 1,70
Arbeidsongeschiktheidsrisico = 93,44
Kosten verzekeringsmaatschappij = 174,47
Kosten bemiddelaar = 54,48
Aan en verkoopkosten = 12,92
Er gaat dus in totaal 337,01 af aan kosten
Na aftrek hiervan houd ik 11197,61 over.
Mijn netto winst over 2007 is dus 7,37
Het is werkelijk schandalig.
Had ik gewoon zelf gespaard dan had ik zonder rente te krijgen een bedrag gehad van 13560 euro.
Ik ga de boel stoppen en buiten de verzekeringsmaatschappijnen zelf iets regelen, want dit kan ik zelf veel beter dan dat de "experts" het voor mij doen.
Nogmaals, die verzekeringen zijn geen kosten, maar verzekeringen waarvoor je een bepaalde dekking hebt. Anders kun je wel zeggen dat je 100% kosten hebt, omdat de pensioenverzekering zelf ook een verzekering is (namelijk een verzekering tegen het risico dat je lang blijft leven)
Al eens gehoord van de stichting verliespolis, is al zeer vaak aan de orde geweest bij Tros Radar.
De polis stoppen is niet echt het slimste wat je kunt doen, kijk op de website van de stichting verliespolis: www.verliespolis.nl en meld je aan.
De polis stoppen is niet echt het slimste wat je kunt doen, kijk op de website van de stichting verliespolis: www.verliespolis.nl en meld je aan.
Heb ik een woekerpolis?
Woekerpolissen komen in vele vormen. Het gaat om tientallen producten van allerlei instellingen: lijfrenteverzekeringen, sommige kapitaalverzekeringen (spaarkasproducten) en beleggingsverzekeringen die zijn gekoppeld aan hypotheken. Ze dragen onder meer namen als ABC-spaarplan, Spaarbeurs of Aandelenspaarplan.
Het betreft het altijd polissen met beleggingen in combinatie met een levensverzekering. Het zijn beleggingsverzekeringen. Een complete lijst daarvan vindt u op http://www.kifid.nl/consumenten/lijst+b ... ekeringen/.
De woekerpolissen zijn de beleggingsverzekeringen waar de verzekeraar te hoge kosten aftrekt van uw inleg. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek berekende dat die kosten gemiddeld 40% zijn. Alleen de resterende 60% werd belegd. Bij zulke kosten is het niet reëel dat u nog winst maakt op de beleggingen, wat de beurs ook doet.
Wat precies 'te hoog' is, is nu bepaald door de financiële ombudsman. Meer dan 3,5 procent van uw inleg vindt hij te veel. Het betreft dan de administratiekosten van de verzekeraar. De kosten voor extra verzekeringen komen daar nog bovenop: die mogen niet hoger zijn dan de tarieven die gebruikelijk zijn in de branche, zegt de ombudsman.
Wat de kosten van uw eigen beleggingspolis zijn, hebt u als het goed is gehoord van uw verzekeraar in het jaaroverzicht 2007. Zo niet, dan kunt u zelf nog een brief sturen met een verzoek om informatie.
Waaruit bestaan de kosten?
Een belangrijk deel bestaat uit kosten voor verzekeringen. Deze kosten wat, maar leveren ook wat op. De vraag is of de kosten redelijk zijn: de verzekeringen mogen niet meer kosten dan een gewone marktconforme losse verzekering met dezelfde dekking. Vaak afgesloten is de overlijdensrisicoverzekering, evenals de verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. Soms is er extra premie om de polis over te laten gaan op nabestaanden. Verder zijn er premies voor het verzekeren van een minimumbedrag als uitkering, mochten de beleggingen niet goed gaan.
Daarnaast zijn er nog gewone kosten: administratiekosten, kosten voor klantinformatie, aan- en verkoopkosten van beleggingen, kosten voor het voldoen van provisie aan de tussenpersoon, beheerkosten van de beleggingsfondsen waar de verzekeraar in zit. Die mogen maximaal 3,5% zijn.
Een groot deel van de kosten wordt doorgaans in de eerste jaren waarin de polis loopt in rekening gebracht. Daarom is het extra nadelig om een beleggingspolis af te breken in het begin van de looptijd.
Het AD heeft alles op een rijtje gezet : Lees hier verder
Woekerpolissen komen in vele vormen. Het gaat om tientallen producten van allerlei instellingen: lijfrenteverzekeringen, sommige kapitaalverzekeringen (spaarkasproducten) en beleggingsverzekeringen die zijn gekoppeld aan hypotheken. Ze dragen onder meer namen als ABC-spaarplan, Spaarbeurs of Aandelenspaarplan.
Het betreft het altijd polissen met beleggingen in combinatie met een levensverzekering. Het zijn beleggingsverzekeringen. Een complete lijst daarvan vindt u op http://www.kifid.nl/consumenten/lijst+b ... ekeringen/.
De woekerpolissen zijn de beleggingsverzekeringen waar de verzekeraar te hoge kosten aftrekt van uw inleg. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek berekende dat die kosten gemiddeld 40% zijn. Alleen de resterende 60% werd belegd. Bij zulke kosten is het niet reëel dat u nog winst maakt op de beleggingen, wat de beurs ook doet.
Wat precies 'te hoog' is, is nu bepaald door de financiële ombudsman. Meer dan 3,5 procent van uw inleg vindt hij te veel. Het betreft dan de administratiekosten van de verzekeraar. De kosten voor extra verzekeringen komen daar nog bovenop: die mogen niet hoger zijn dan de tarieven die gebruikelijk zijn in de branche, zegt de ombudsman.
Wat de kosten van uw eigen beleggingspolis zijn, hebt u als het goed is gehoord van uw verzekeraar in het jaaroverzicht 2007. Zo niet, dan kunt u zelf nog een brief sturen met een verzoek om informatie.
Waaruit bestaan de kosten?
Een belangrijk deel bestaat uit kosten voor verzekeringen. Deze kosten wat, maar leveren ook wat op. De vraag is of de kosten redelijk zijn: de verzekeringen mogen niet meer kosten dan een gewone marktconforme losse verzekering met dezelfde dekking. Vaak afgesloten is de overlijdensrisicoverzekering, evenals de verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. Soms is er extra premie om de polis over te laten gaan op nabestaanden. Verder zijn er premies voor het verzekeren van een minimumbedrag als uitkering, mochten de beleggingen niet goed gaan.
Daarnaast zijn er nog gewone kosten: administratiekosten, kosten voor klantinformatie, aan- en verkoopkosten van beleggingen, kosten voor het voldoen van provisie aan de tussenpersoon, beheerkosten van de beleggingsfondsen waar de verzekeraar in zit. Die mogen maximaal 3,5% zijn.
Een groot deel van de kosten wordt doorgaans in de eerste jaren waarin de polis loopt in rekening gebracht. Daarom is het extra nadelig om een beleggingspolis af te breken in het begin van de looptijd.
Het AD heeft alles op een rijtje gezet : Lees hier verder