LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woekerpolis??

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
elkie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2008 15:29

woekerpolis??

Ongelezen bericht door elkie »

ik heb voor mijn zoon een postbank winstvastplan genomen in 2000.
valt deze nu ook onder een woekerpolis.
ik begrijp er niks meer van.

Urco
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2008 19:19

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door Urco »

Men heeft het over een woekerpolis wanneer de kosten extreem hoog zijn van de polis. Dus wanneer 30 tot 40 procent van de inleg elk jaar niet wordt belegd maar als kosten worden berekend.

Of je dus een woekerpolis hebt hangt puur van de kosten af.... dus moet je kijken naar de kosten die in rekening worden gebracht in vergelijking met de inleg. Kan dus niet zo zeggen of dat bij jou het geval, dat zul je zelf even moeten bekijken en berekenen.

Crystal
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2006 17:48

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door Crystal »

Ik heb een AOW-gat van 20 % en slechts heel weinig pensioenopbouw. Om te voorkomen dat ik op mijn 65ste voor aanvullende bijstand bij de gemeente aan moet kloppen heb ik in 1991 een lijfrenteverzekering afgesloten. De premie was fl 100, nu € 45 per maand voor 25 jaar. Zelfs in zeer financiële moeilijke tijden ben ik dit bedrag trouw per maand blijven betalen. In 2001 krijg ik een bericht van AMEV dat een bedrag van 50.500 over de polis is doorgegeven aan de fiscus. AMEV en Fortis fuseren. In 2008 krijg ik bericht van Fortis dat de polis
€ 10.600 waard is en dat ik over het jaar 2007 € 2,27 winst heb gemaakt! Datzelfde jaar heeft Fortis ingehouden: € 79 voor overlijdensrisico, € 62 voor kosten en € 25 voor de bemiddelaar. Dat is een kleine 30 procent.
Hierop heb ik gebeld naar Fortis en kreeg vrij brutaal te horen dat ze mij niet konden helpen maar dat ik mijn tussenpersoon moest contacteren. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn tussenpersoon belt naar mij terug en zegt dat wegens de privacywet hij niet veel gegevens los kon krijgen maar dat Fortis zegt dat in juni een werkelijk overzicht van de waarde van de polis naar mij opgestuurd zal worden. Ik geloof er niet in!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt dus 79 aan verzekeringspremie betaald en 87 euro aan kosten. Op een bedrag van 10.600 is dat nog geen procent aan kosten! Vind je dat een woekerpolis?

Als je een beetje de beurzen in de gaten hebt gehouden, dan weet je dat er veel fondsen zijn die het afgelopen jaar geen rendement hebben gehaald (of soms negatief), dus zo raar is het niet dat de waarde van je polis het afgelopen jaar niet is gestegen.

Je had het ook in een gewoon aandelenfonds kunnen steken. Had je waarschijnlijk ook geen rendement behaald, maar had je wel 1,2% vrh moeten betalen, dus zo'n 127 euro. Dan had je dus 40 euro meer kosten gehad.

Urco
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2008 19:19

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door Urco »

Crystal, jouw probleem zit hem dus niet in de kosten die je dit jaar betaald hebt, die zijn best wel laag zoals kweenie zegt.

Zoals ik al in andere topics heb gezegd, het verlies komt tot stand door de relatief hoge kosten in de eerste jaren van de polis. De inleg die je dan verliest, zou eigenlijk het langst renderen en het meeste groeien dus over een lange looptijd. Als er dan veel wordt ingehouden als kosten ga je dus verlies lijden.

Jouw polis gaat waarschijnlijk winst maken de komende jaren en dan moet je hopen dat de aandelenmarkt een beetje wil meewerken, dan kan de waarde van je polis nog redelijk veel groeien.

achtermans
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2008 17:08

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door achtermans »

@ Urco
betaal je de kosten over je inleg of over je totaalwaarde en waarom betaal ik in hemelsnaam een overlijdensrisico? en wel afgelopen jaar van 25% van mijn inleg ad ruim €1000,00? Ik kom hier niet mee uit en denk weg te lopen met wat er nog over is (ABC AMEV 1991-2021)

Urco
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2008 19:19

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door Urco »

Crystal.

Heb even snel wat berekend.

Als de polis nu 10.600 waard is en de kosten blijven constant de rest van de looptijd dan zou je bij 4% gemiddeld rendement op ongeveer 18150 euro uitkomen uiteindelijk, bij 6% gemiddeld rendement op ongeveer 20880 euro.

Aangezien jouw kosten nu relatief laag zijn, gaat het van de beurs afhangen wat je uiteindelijk gaat krijgen. Ik denk dat jouw situatie niet echt zo hopeloos is. Met wat geluk moet je toch ergens in de buurt van die 50000 gulden (neem aan dat je guldens bedoelde) kunnen komen.
Laatst gewijzigd door Urco op 11 mar 2008 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Urco
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2008 19:19

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door Urco »

@ achtermans

Dat van die kosten hangt van je polis af. Dat kan bij iedereen verschillen.

Het kan dus op beide manieren, dat eerst de kosten van je inleg worden gehaald en het restant belegd wordt. Kan dus ook dat ze het eerst beleggen en daarna uit de totale pot de kosten halen. Vooral dat laatste kan riskant zijn wanneer de beurzen crashen.
Maar het kan dus op beide manieren zijn.

Dat van de overlijdensrisico premie weet ik jammergenoeg niet veel van, daar kan ik je niet mee helpen.

achtermans
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2008 17:08

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door achtermans »

@urco
tnx voor snelle reactie.
ik leg in 90 per maand al 195 maanden ik ben nu waard zeggen ze 17, als ze eerst de kosten eraf trekken voor te beleggen met hun rendement van 9,7 gemiddeld kom ik ook wel uit op die 17 (-/- 500 ong). want dan heb ik maar 46 ingelegd, ik snap er de jota niet meer van.
@ iedereen: weet iemand die overlijdensrisicozooi? waar ben ik tegen verzekerd? tegen die bij doodgaan 5% rente op rente over je totale inleg???????

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door kweenie »

Waar je tegen verzekerd bent staat op de polis. Klinkt misschien flauw, maar je kunt een heleboel verschillende soorten overlijdensrisicoverzekeringen hebben, je kunt dus niet zomaar zeggen waartegen je bent verzekerd.

Vaak is het zo dat je een polis hebt met een bepaald doel-eindbedrag, afhankelijk van het rendement waarmee je rekent, en dat je bij voortijdig overlijden in totaal dat bedrag krijgt uitgekeerd. Het risico dat dan jaarlijks moet worden afgedekt door de overlijdensrisicoverzekering is het gat tussen het doelbedrag en het al opgebouwde saldo. Of iets preciezer, de kans dat jij in het komende jaar overlijdt vermenigvuldigd met dit gat.

Maar nogmaals, waartegen je verzekerd bent hangt van de polis af. Het kan ook zijn dat het op twee levens is, dan betaal je dus veel meer premie omdat de verzekeraar meer kans loopt dat één van beide overlijdt. Het kan ook zijn dat je bv. 110% van de inleg krijgt, dan betaal je veel minder premie. Het kan zelfs zo zijn dat je helemaal niets krijgt, dan hoef je geen premie te betalen maar krijg je juist bonusparticipaties (als een soort 'omgekeerde' overlijdensrisicoverzekering).

En de premie hangt voor een groot deel af van je leeftijd (en geslacht).

Crystal
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2006 17:48

Re: woekerpolis??

Ongelezen bericht door Crystal »

Schijnbaar niet goed uitgelegd:

Mijn polis was: 50.500 waard in 2001.
Anno 2007 is deze polis waard: 10.600

Ik betaal per jaar: 545
Ingehouden onkosten per jaar: 166

Onkosten zijn: 32 %

Als dat geen woekerpolis is!

Gesloten