LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] informatie gevraagd

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pruppie
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mar 2007 00:42

informatie gevraagd

Ongelezen bericht door pruppie »

Beste mensen

In de komende maanden hoop ik volledig op mezelf te kunnen gaan wonen. Ik probeer alvast een indicatief kostenplaatje in elkaar te draaien, zodat ik verstandige beslissingen kan nemen ;)

Ik zit alleen een klein beetje met de kosten die ik voor energie (gas en elektra) moet incalculeren. Als alles volgens plan verloopt, kom ik in een rijtjeshuis (eengezinswoning) met dubbelglas te wonen. Ik kom daar alleen te wonen, tenzij je m'n kat wilt meerekenen. Ik werk 32 uur per week en zal voornamelijk 's avonds thuis zijn. Daarom denk ik dat het voor mij verstandig is om piek/dal tarief te gaan gebruiken. Ik gebruik natuurlijk de standaard energie-slurpers zoals een koelkast, wasmachine, magnetron, tv, computer en stereoinstallatie, maar ik gebruik GEEN droger en vaatwasmachine. De koelkast, en wasmachine zullen constant aangesloten zijn, maar verder ben ik het type dat niets op standby laat staan als ik er geen gebruik van maak. Ook zet ik de thermostaat omlaag als ik niet thuis ben.
Ben van plan om energie en gas van Essent af te gaan nemen.

Is er iemand die hier enig inzicht in heeft en kan zeggen op wat voor voorschotbedrag ik dan moet rekenen? Is 100 euro een reele inschatting? Of moet ik hoger/lager denken?

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: informatie gevraagd

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Hoi Pruppie,

Allereerst vraag ik me af of het piek/daltarief voor jou voldoende prijsverschil gaat maken, juist omdat je zegt geen gebruik te gaan maken van de "slurpers".

In het programma Kassa is het uitvoerig in beeld geweest en wat een mogelijke besparing kan zijn.
Kijk hier maar: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_overzicht , het wordt besproken in de uitzending van 1 maart 2008.

Dan nog over de berekening van wat ongeveer je maandvorschot zou gaan zijn, uitgaande van Essent.

Voor zover ik weet heeft Essent daarvoor op zijn website een zogenaamde verbruikscalculator.

Hierin geef je aan wat je woonsituatie is en welke apparaten je hebt danwel gebruikt.

Vervolgens rekent de calculator mee met wat je aan voorschot "zou kunnen" verwachten.

Je vind hem op: http://www.essent.nl/essent/consument/z ... lator.html

Succes!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: informatie gevraagd

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een hoog-laag meter heb je een hoger vastrecht. Het bedrag dat je maandelijks sowieso kwijt bent, is dus hoger. Om dat verschil terug te verdienen, zou je in het weekend extra veel stroom moeten gebruiken. Gebruik je niet veel stroom, dan zullen je verbruikskosten waarschijnlijk wel ietsje lager worden, maar door het hogere vastrecht ben je toch duurder uit.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: informatie gevraagd

Ongelezen bericht door Shine »

Verbruik is altijd persoonsgebonden.
Hoe vaak wassen per week, hoe hoog staat de kachel als u thuis bent, hoe snel wordt de kachel aangezet (wel/niet een kouwkleum), hoe lang douched u....etc.,etc). DE door u aangehaalde apparaten zijn inmiddels standaard tot de huishoudens aangehaalde apparaten.
Uitgaande van mijzelf, met iets meer apparaten (afwasmachine, 2 computers, zonnehemel), lijkt me in uw geval 100,= een redelijk bedrag. Ikzelf betaal 120,= 130 euro p/mnd, maar krijg altijd geld terug.
Hieronder mijn jaarlijks gemiddeld verbruik:
Gas: 1800 - 2000 m3
Elektra: 2000 - 2200 KwH

Hoog/Laag tarief:
met boven aangehaald verbruik, is hoog/laag tarief absoluut neit interessant voor u.
Mocht het al ACTIEF in de woning aanwezig zijn, kunt u het behouden, maar indien dit niet het geval is, zult u een investering moeten doen om hoog/laag te activeren. En met uw verbruik zult het geinvesteerde bedrag niet terug verdienen.
Hoog/Laag lijkt leuk, maar is eigenlijk nog een voortvloeisel uit vroegere jaren, toen men nog luiers waste en er gezinnen waren met -tig kinderen.
Nu is het interessant voor hen die slurpers hebben zoals aquaria e.d.

Advies: Géén hoog/laag tarief
Termijnbedrag: 100,= / 110,=
Na een jaar zal uw termijnbedrag bijgesteld worden a.d.h van uw verbruik.
Let Op: indien het een bestaande woning is, zal uw termijnbedrag een afgeleide zijn van het gemiddeld verbruik van de vorige bewoner. Dit termijnbedrag kunt u bijstellen zodra u de bevestigingspapieren met ingesloten termijnbedrag hebt ontvangen!
Is de woning een nieuwbouw zal men u aanslaan voor een landelijk gemiddeld verbruik.

Theo Spanjer
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2008 14:16

Re: informatie gevraagd

Ongelezen bericht door Theo Spanjer »

Dag-/nachttarieven verschillen per leverancier, dus aan de hand daarvan moet je het berekenen. Echter als je niet opzettelijk 's nachts gaat wassen/drogen/vaatwassen etc is de kans erg klein dat je voordeliger uit bent met een dubbele meter. Dit hangt echter ook af van wanneer de tarieven gelden, dit verschilt per leverancier, het kan om 20:00 uur ingaan, maar ook om 24:00 uur.

Mocht je later nog je keuze willen wijzigen: om een dubbele of enkele meter te laten installeren betaal je eenmalig een kleine bijdrage en er kan een kleine verandering in de meterhuur plaatsvinden. Dit verschilt echter per leverancier, dus neem contact op met je leverancier voor exacte gegevens.

Als je gaat verhuizen, bekijk dan ook welke energie leverancier voor jou het goedkoopst is. Ik heb zelf ook bij verschillende sites vergeleken (er zaten een paar hele slechte bij met onduidelijk bedragen maar ook een paar goede vergelijkingssites) en uiteindelijk heb ik op www.prizewize.nl een contract afgesloten bij GreenChoice. Per maand scheelt het me ongeveer 25 Euro, dat lijkt niet veel, maar als je het op jaarbasis bekijkt is dit de makkelijkste paar honder Euro die ik ooit heb verdiend. Succes in ieder geval.


Groeten Theo

pruppie
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mar 2007 00:42

Re: informatie gevraagd

Ongelezen bericht door pruppie »

hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Bij nader inzien (dankzij jullie informatie) ben ik in ieder geval van het idee afgestapt dat piek/dal goedkoper is voor mij.

Op basis van de verbruikscalculator lijkt het erop dat ik met 100 euro per maand idd redelijk in de buurt zit, al zal de toekomst het natuurlijk uit moeten wijzen :)

Mochten andere mensen nog aanvullende info/tips hebben, dan zijn reacties natuurlijk nog steeds welkom

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: informatie gevraagd

Ongelezen bericht door wicher »

Misschien helemaal overbodig nu:

http://www.nu.nl/news.jsp?n=1456146&c=37

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: informatie gevraagd

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Waar niemand aan heeft gedacht pruppie is: van wanneer tot wanneer loopt het verbruikersjaar en waar of wanneer stap jij in het lopende verbruikersjaar. Dit heeft invloed op de hoogte van het voorschotbedrag. Zou je precies beginnen aan 't begin van een nieuw verbruikersjaar dan geeft Shine wel een redelijke indicatie bij normaal gebruik. Dag- nachtstroom (piek-daltarief) moet je afzetten tegen enkeltarief. Als je dan meer dan 43% in het nachttarief gebruikt heb je t.o.v. enkeltarief voordeel. Je kunt ook nog voor voordeeltarief kiezen, dan wordt aan het eind van het verbruikersjaar door het Levringsbedrijf gekeken of je uberhaupt wel voordeel hebt. Maar moet je hiervoor de elek. meter laten uitwisselen, kijk of je 2 telwerken hebt, dan loont het niet zo snel. Immers de kosten voor het uitwisselen van de meter dat moet je terug verdienen. Met de huidige daltarieven zal dat meerdere jaren duren.
Bel eenvoudig 0800-0330 (gratis) en leg je situatie uit. Bij het callcenter van Essent Levering (goeie keuze :lol: ) kunnen ze je van alle informatie geven. Bovendien moet je je hier melden voor een contract, anders geeft het Netwerkbedrijf je geen spanning of komen je afsluiten.

Gesloten