Nu is het inmiddels 17 maart en heb nog steeds geen reactie van XS4ALL ontvangen (telefonisch geprobeerd / email).[If you need a translation, please contact [email protected]]
Geachte klant,
Het XS4ALL Abuse Centre heeft geconstateerd dat er vanaf uw systeem spam wordt
verstuurd. Dit veroorzaakt veel overlast. Lees deze mail alstublieft aandachtig.
Mogelijk is uw verbinding al gedeeltelijk afgesloten om verdere overlast te
voorkomen. Door de proxy server in te stellen kunt u website's bezoeken,
programma's en update's downloaden, hulp bij het instellen van de proxy
vindt u op:
<https://www.xs4all.nl/helpdesk/beveiliging/proxy/>
Vermoedelijk wordt de spam vanaf uw systeem verstuurd door derden, door
middel van een zogenaamde 'Trojan horse'. Dit is software die
waarschijnlijk zonder uw medeweten ge?nstalleerd is op uw systeem met
de intentie dit systeem te misbruiken en spam te versturen.
Daarom staan er in deze waarschuwing scanners die u kunt gebruiken om het
probleem op te sporen en te verwijderen. Om de scanners hun werk goed te
laten doen, moeten ze voorzien te zijn van de laatste updates en moeten
scannen terwijl de pc in safe mode is opgestart.
U kunt het beste met alle drie de programma's scannen omdat deze niet
hetzelfde doen, maar elkaar aanvullen.
TrojanHunter: <http://www.trojanhunter.com>
Antivir: <http://www.free-av.com/>
The Cleaner: <http://www.moosoft.com/>
De programma's dienen handmatig voorzien te worden van de laatste
updates om ook de meest recente infecties op te kunnen sporen.
Hieronder kunt u lezen hoe dit werkt:
Trojanhunter: zie <http://www.trojanhunter.com/trojanhunter/updating/>
Antivir: zie <http://www.free-av.com/vdfdown.htm>
The Cleaner: heeft een update functie in het programma zelf
We raden u aan, te scannen in Windows Veilige Modus, zie
<http://www.xs4all.nl/helpdesk/beveiliging/modus/>
Na het verwijderen van de trojans dient uw systeem herstart te worden,
en de scans opnieuw uitgevoerd, pas daarna weet u zeker dat de trojans
daadwerkelijk verwijderd zijn.
Het is aan te raden antivirus en firewall software te installeren, deze
kunt u downloaden uit het service centre. Deze software moet wel
regelmatig (liefst automatisch) voorzien worden van updates, net zoals Windows.
<https://service.xs4all.nl/>
Graag vernemen wij van u het volgende:
- welke trojan(s) en/of virus(sen) er verwijderd zijn ;
- met welke programma's de trojan(s) en/of virus(sen) er verwijderd zijn ;
- of de programma's voorzien zijn van de laatste updates en de scans zijn uitgevoerd in safe mode ;
- of er antivirus en/of firewall software ge?nstalleerd is ;
- of alle software van Windows, antivirus en firewall voorzien zijn van de laatste updates;
Voor hulp kunt u ons per email bereiken op <[email protected]>
Wanneer we uw verbinding gefilterd hebben, kunt u mogelijk geen email
versturen met uw normale emailprogramma. U kunt dan mail sturen via secure webmail:
<https://webmail.xs4all.nl>, of door in uw emailprogramma de poort
voor uitgaande email (smtp) te veranderen in poort 587 en smtp-autenticatie aan te
zetten. Onze helpdesk kan u daarbij helpen, bel 020 - 398 7666.
Met vriendelijke groet,
XS4ALL Abuse Centre
Het probleem waar ze op doelen is waarschijnlijk afkomstig van een besmette pc die ik inmiddels gecleaned heb. Het vreemde vind ik vooral dat men geen waarschuwing stuurt maar meteen mensen afsluit...
Nu was mijn vraag wat jullie ervaringen hiermee zijn?