Ik wil graag de volgende stelling onder de aandacht brengen; De IBG is een onbuigbare instelling die het te pas en te onpas uitdelen van boetes aan studenten als de normaalste zaak van de wereld beschouwt en daarbij op geen enkele manier bereid is concessies te doen in situaties die een grotere persoonlijke benadering verdienen?
Zoals u aan de lengte van mijn stelling kunt afleiden ben ik een gedupeerde IBG klant. Ik ben namelijk verbolgen over de regeltjes politiek die in dit land tot op de waanzinnigste schaal bedreven wordt.
Ik ben een 4e jaars student die bij terugkomst van zijn buitenlandstage op een nogal erg onaangename verassing van de IBG getrakteerd werd. Ik zal u eerst een situatieschets van mijn positie geven. Ik ben alleenwonend, mijn ouders wonen niet in Nederland. Verder heb ik geen noemenswaardige familie in het land die mij eventueel ondersteuning kan geven in dergelijke zaken. Voor mijn stage naar de VS heb ik allerlei zaken moeten regelen en financieren om het zover te kunnen laten komen. Dit zorgde in de periode voor midden augustus 2006 voor een heksenketel aan correspondentie, afspraken, ambassade bezoeken, interviews en noem maar op. Bovendien ben je als student, vooral in de pre stage fase, meer zombie als mens. Menigeen weet wat hiermee bedoelt word.
Zonder flauwe excusen aan te willen voeren wil ik u met het voorgaande duidelijk maken dat je op zo'n moment weleens iets ontgaat. Zo is het mij ontgaan dat de ov jaarkaart in oktober van 2006 ingeleverd diende te zijn.
Met het idee alles toch nog te hebben kunnen regelen, mijn punten gehaald, aangenomen bij het bedrijf, alle zaken rondom vertrek geregeld, een huishuurder gevonden, iemand die mijn post opvangt gevonden, enzovoorts, ben ik met goede moed vertrokken naar de VS. Na een aantal weken kreeg ik echter een mededeling van degene die de post opving dat ik zsm een boete van 136 euro moest betalen voor het onrechtmatig bezit van de ov kaart. Verbaasd hoorde ik het nieuws aan. De ov kaart lag op mijn nachtkastje, in de VS. Ik heb de kaart namelijk gebruikt om naar schiphol te kunnen afreizen. De geldigheid was toen nog niet verstreken. Ik besloot een bezwaarbrief te schrijven. Die brief is uiteindelijk aangekomen bij de IBG en daar is een uitspraak over gedaan, terwijl ik nog steeds niet in Nederland was. Vervolgens is het contact met de postverzorger dusdanig verwaterd dat ik op geen enkele wijze contact kon krijgen en dus ook geen stand van zaken binnenkreeg. Ik wilde het uiteraard niet mijn stageverloop laten beinvloeden want die verliep meer dan uitstekend. Toch heb ik nog vaak aangedrongen bij de postverzorger om de post te halen en door te geven wat er gezegd is mbt de bezwaarbrief. Geen respons.
Bij terugkomst bleek uiteindelijk dat mij voor nog eens 2 maanden 136 euro in rekening is gebracht. Een totaal van 408 euro moest maar even heel spoedig betaald worden. En dit voor het in het bezit hebben van een plastic kaart waar ik nul komma nul voordelen uit gehaald heb. Dit kon ook niet want ik zat nota bene 9000 kilometer verderop. Men vind bij de IBG echter dat dit geen geldig argument is. Nee, logisch, veeg alle scenario's die de onredelijkheid van boetes enigszins aantonen maar meteen van tafel, anders kom je nooit aan je geld, toch? Zo lijkt het wel te werken bij dit soort instellingen in dit wonderlijke land waar de grootste verdoezelaars en fraudeurs er goedkoop van af kunnen komen maar eerlijke ambitieuze hardwerkende en studerende studenten de dupe worden van een regelstelsel die je meer doet denken aan een eng regime ergens in een ver Aziatisch land.
U zult misschien zeggen, ja je had gewoon moeten weten dat die kaart ingeleverd moest zijn voor Oktober. En je had de kaart door iemand anders moeten laten inleveren. De IBG hoeft ook misschien wel geen rekening te houden met alle persoonlijke ingewikkelde situaties. En daar valt misschien ergens ook wel wat voor te zeggen. Maar vind u nu ook niet dat als men hier al vanuit gaat, dat meer dan 400 euro voor het in bezit hebben van een simpele ov kaart wel erg overdreven is. Bovendien valt aan te tonen dat er op geen enkele manier gebruik van is gemaakt. En dan nog eens iets, als ik de kaart als gestolen had opgegeven was er niets aan de hand geweest. Maar dan was de situatie geenszins veranderd, ik had dan alleen geen belachelijke boete aan mijn broek zitten. En waar moet dat van betaald worden, geen studiefinanciering, geen baan (opgezegd ivm stage). Tsjah, dat is mijn probleem he!? Misschien moet ik maar een scooter stelen en verkopen zoals die eilandbewoners die zichzelf Nederlander mogen noemen. Die varen er wel bij, maar goed ik zal daar wel geen geluk mee hebben, zo werkt dat vaak bij mensen die het rechte pad bewandelen.
Hoogachtend,
Een bijna afgestudeerde student