http://www.infinance.nl/2514/default.as ... 1205839982
Het zal je bank of jaaropgave maar wezen...Klantgegevens Argenta korte tijd op straat
Via assurantiekantoor Van der Eijk uit Amstelveen ontving InFinanceDaily het bericht dat klanten die vanochtend via de beveiligde inlogpagina van Argenta Spaarbank hun jaaropgave bekeken, ook de jaaropgaven van andere klanten konden inzien. Klanten konden complete kopieën van verzonden jaaroverzichten bekijken, inclusief sofinummers, de saldo's op 1 januari 2007 en 2008 en de verkregen rente. Argenta meldde het assurantiekantoor, dat deze maximale transparantie wat vreemd vond, ‘de zaak te zullen oplossen, maar het direct afsluiten van de website eerst nog even intern te willen bespreken.'
Het assurantiekantoor noemt het ‘bij de wilde beesten af' dat het tijdelijk afsluiten van de privacy-gevoelige informatie niet direct geregeld kan worden. Marc de Moor van Argenta begrijpt de boosheid, maar wil de zaak graag nuanceren. 'De melding was meteen reden voor groot alarm, maar eerst moet worden vastgesteld wat er precies aan de hand is. Daarom is de website niet ogenblikkelijk uit de lucht gehaald. Uit onderzoek is gebleken dat niet de gegevens van alle 76.000 klanten op straat lagen, maar dat van slechts een heel beperkt aantal klanten de jaaropgave kon worden ingezien. Dat is door ons zeer snel opgelost.'
Volgens Edmond van Es, directeur van Argenta, heeft de storing vanaf het moment van melding 24 minuten geduurd. 'De storing had te maken met de rechten die verbonden zijn aan een abonnement.' Van Es erkent dat de website na de melding van het assurantiekantoor niet direct is afgesloten, 'maar we zijn ervan geschrokken en er zijn onmiddellijk maatregelen getroffen om de storing zo snel mogelijk op te heffen, wat ons dus na 24 minuten is gelukt.' Een ICT-team is bezig het systeem te verbeteren om het probleem voor de toekomst uit te kunnen sluiten.
Argenta heeft naar aanleiding van het gebeurde naderhand uitgebreid contact gezocht met het assurantiekantoor.
Succes!
Jack