LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Viert u pasen uitbundig?

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.

Pakt u dit jaar flink uit met Pasen?

Ja absoluut
2
7%
Nee, dat is geldverspilling
19
70%
Heb ik nog niet besloten, geen mening
6
22%
 
Totaal aantal stemmen: 27

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door Radar »

Vandaag in het nieuws: Nederlanders gaan dit jaar voor Pasen weer meer uitgeven in supermarkten. Dat is althans de verwachting van marktonderzoeksbureau GfK.

Met name ijsdesserts, voorgebakken brood, toastjes, chocolade(eieren), salades, buitenlandse kaas, nootjes en schaal- en schelpdieren zullen vaker dan gebruikelijk in de boodschappenkarren verdwijnen.

Hoe viert u Pasen? Gaat u voor uitbundigheid of kiest u voor de sobere benadering?

TROS Radar internet

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Hoe ik pasen vier?

In ieder geval niet meer eieren beschilderen en ze dan 's avonds verstoppen voor de kinderen.

Enkele keren gedaan, staande met de caravan op een camping.
Ik wist waar die eieren moesten liggen, maar het grootste deel nooit meer teruggevonden!
Waarschijnlijk opgevreten door vossen o.i.d.

Bovendien een groot trauma overgehouden van chocolade-eieren.
Want als oorlogskindje werd ik, om aan te sterken in een vakantiekolonie geplaatst in Soest en kreeg tijdens pasen bezoek van mijn opa en oma die een groot chocolade paasei meenamen.
"Helemaal voor mij alleen??"

Maar toen kwam de juf en sloeg dat grote ei kapot en het bleek helemaal hol!!
Boeoeoehhhhh. Tranen met tuiten.
Trouwens, die juffen waren ook verder niet zo aardig en het eten daar hardstikke vies.

Ik ruik nog die rauwe andijvie met appeltjesgeur!!
En dan ben ik toch bijna 65 !!

Nee, voor mij en mijn zoon al jaren alleen een paasbrood of een duivenkater.
Meer dan genoeg!

Grootvader

omoes
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:51

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door omoes »

Sinds vele jaren vieren wij Pasen met een paasbrunch. Vroeger werden de eieren geverfd, maar wij hebben dat nooit zo leuk en lekker gevonden.
Tegenwoordig komen de kinderen en kleinkinderen op eerste paasdag. Ik heb dan de tafel al gezellig gedekt. De kleinkinderen krijgen ieder jaar een nieuw eierdopje. Deze mogen ze mee naar huis nemen. En uiteraard ontbreekt de chocolade niet, al wordt dit niet overdreven.
Daarbij lekkere, warme, gekookte eieren, krentenbrood MET SPIJS, vers gebakken broodjes, jus dórange.
Maar bovenop dit alles: gezellig met elkaar, 6 volwassenen en vier kinderen in de leeftijd van 2 1/2 tot 8 1/2 jaar. Ieder jaar weer genieten!

glucan
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2008 11:17

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door glucan »

Sinds ik mijn man ken gaan we elk jaar naar mijn schoonouders met Pasen.
Die wonen in het oosten van het land.
Alle kinderen komen dan met aanhang en kleinkinderen.
We hebben dan een heel uitgebreide paastafel met allerlei soorten brood en natuurlijk eieren.
Die eieren mogen we pas eten als de schil stuk is.
Dat gebeurt door het ei tegen het ei van een ander stuk te slaan.
's Avonds gaan we dan met zijn allen naar het Paasvuur.
Dat is een hele grote stapel van oud hout en takken e.d. bij een boer op het weiland.
Die wordt dan door de brandweer in de fik gestoken.

Het is dan een supergezellig samenzijn.

inburger
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:25

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door inburger »

Laten we niet vergeten waar het met Pasen over gaat: de opstanding van Christus.
Op Paaszondag is er een feestelijke kerkdienst met veel (koor)zang, kinder-activiteiten, iedereen een narcis-corsage op, en na afloop koffie/thee/limonade met paasbrood (hetzelfde als kerstbrood haha).
Tweede paasdag hebben we met de hele familie onze uitgebreide ‘paasbrunch’, met alles wat daarbij hoort. Overal vaasjes met narcissen (in Scandinavia heten die Paaslelies..) De rest van de tijd zijn we als familie gezellig bij elkaar, doen spelletjes of gaan een eind wandelen als het mooi weer is. Geen uitspattingen dus, maar een blij feest.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Mag ik erop wijzen dat......................

Het pasen eigenlijk een heidens feest is en omdat zulke feesten moeilijk te verbieden waren heeft de kerk er maar een kerkelijk feest van gemaakt.

Paashazen, eireren, allemaal symbolen van terugkomende vruchtbaarheid.

Graag dus wel bij de les blijven alstublieft.

Grootvader

Hein58
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2006 17:14

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door Hein58 »

Mijn verjaardag valt dit jaar op 1e Paasdag;met familie en vrienden ga ik dit vieren met een Paasbarbecue bij partyboerderij De Vossenberg in Epe.Wat wel een beetje jammer is, is dat mijn oudste zoon hier niet bij aanwezig is. hij is n.l.op dezelfde dag jarig maar is dan naar de wintersport met zijn vriendin.Mijn jongste zoon is er ook niet bij omdat hij verplichtingen heeft bij het Marc Overmars Paastoernooi bij S.V.Epe.
Desondanks maken we er iets leuks van;mijn moeder(90jr) en mijn schoonmoeder(87jr) zijn er ook bij en ze verheugen zich er nu al op.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door Big-V »

Ik vind pasen echt het sufste feest dat er is. Een dooie tak met kuikens erin en een haas met eieren (?)..
Misschien als ons mam een eitje kookt dat ik er eentje meeprik, maar dat is het dan ook wel :wink:..

inburger
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:25

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door inburger »

Graag dus wel bij de les blijven alstublieft.

Grootvader
Geheugenopfrissertje voor Grootvader :-)
Pasen (Pesach, Pascha) is oorspronkelijk een Joods feest waarbij de uittocht (Exodus) uit Egypte herdacht wordt. Tijdens dat feest vond destijds het sterven en de opstanding van Christus plaats. Daarom hebben de Christenen deze betekenis aan Pasen gegeven. De datum is vastgesteld op de zondag na de eerste volle maan in de lente, zodat het ook nog eens voor velen de betekenis van Lentefeest heeft. Met eieren, kuikentjes, narcissen, nieuw groen, bloesem.
Inderdaad: vruchtbaarheid en Nieuw Leven. Past toch prachtig bij elkaar!

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door Frans75 »

Over de precieze oorsprong en viering is men het niet volledig eens. Er bestaan verschillende lentefeesten uit diverse culturen die sterk op elkaar gelijken en waaraan ook het christendom symbolen heeft ontleend. Daarom stellen sommigen dat Pasen eigenlijk een vrij recente feestdag is waarin al dan niet bewust oude (heidense) symbolieken van de lentefeesten zijn opgenomen. Maar er zijn ook die zeggen dat de oorsprong meer algemeen is; als in een feest van de lente, waarbij het ontwaken van de natuur na de winter werd gevierd.

Zo'n lentefeest is in veel culturen en religies vaak ook ter ere van een godin van het leven en de vruchtbaarheid, die de natuur heeft doen ontwaken en vruchtbaar heeft gemaakt. Voor Noord-Europa menen sommigen dat het de godin Ostara betreft. Het is echter twijfelachtig of deze godin ooit bestaan heeft, c.q. aanbeden is. Zowel de naam Ostara (Oudengels: Eostre) als de Duitse en Engelse benaming voor pasen, "Ostern" en "Easter"', zijn te herleiden tot het Oergermaanse woord voor het oosten.

Een ander heidens gebruik zijn de paasvuren. De bedoeling van de vuren is het verjagen van de demonen van de winter. In aantal gebieden zoals het oosten van Nederland en het aangrenzende westen van Duitsland is dit gebruik nog altijd een levendig onderdeel van Pasen.
Paaseieren


De paashaas en paaseieren illustreren goed hoe voorchristelijke, heidense elementen opduiken in de christelijke riten. Zo worden in Praag paaseieren opgehangen in de bomen, hetgeen een overblijfsel is van de heilige-boom cultus uit de Germaanse traditie. Deze symbolen ziet men ook in andere lentefeesten zoals Beltane en feesten van regeneratie die aanmerkelijk ouder zijn dan de christelijke versie, maar waar deze laatste wel op steunt. Zo is er ook de oude symboliek van de mythe van Adonis, de jaarlijks stervende en herrijzende god, of zoon-gemaal van de moedergodin.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik "vier" Pasen niet. Eet soms wel een extra gekookt eitje.

liefhebber
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2006 14:36

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door liefhebber »

Het is een heerlijk lang weekend....... niet anders dan andere week-ends.....dan eet ik ook weleens iets lekkers maar echt extra geld uitgeven eraan nee dat is niet aan mij besteed.

dia
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 dec 2007 10:06

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door dia »

Wij gaan met pasen gezellig met de familie brunchen in de mooiste en beste zaak uit onze streek, verheug mij er ontzettend op samen met de familie lekker tafelen bij vandersmissen van 11 uur tot 3 uur.En wees maar zeker dat het daar lekker is weet ik uit ervaring.

dutchya
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2005 11:04

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door dutchya »

Nee vier het niet uitbundig. Kan eigenlijk niks meer vieren. Hoe ouder hoe armer je word en meer problemen om nog rond te komen

harryann
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 06:28

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door harryann »

:roll:
zoals bij alles tegenwoordig in nederland laat men de kop gek maken
je moet veel met pasen
je moet veel met kerst
we moeten ineens halowienen
en valentijnen
nou doe maar gewoon dan doen we al gek genoeg
allen de middenstand vaart er wel bij
wij zoals altijd niet :twisted:

mcmodd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2005 15:03

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door mcmodd »

Natuurlijk vieren wij Pasen sober. Het is het feest van het offer van Christus. Bovendien: met eten heeft dit allemaal niets te maken. Zolang we nog medemensen hebben die, vaak net als wij, maar mondjesmaat kunnen rondkomen, moeten we gewoon omgaan met wat we hebben. Als het kan ook nog "geven van onze rijkdom en delen van onze armoede"

harryann
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 06:28

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door harryann »

ik heb niets met onze lieve heer, ik vier pasen als begin van de lente alhoewel als ik naar buiten kijk brrr

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Viert u pasen uitbundig?

Ongelezen bericht door MLF »

Pasen en kerst wordt vooral gevierd door veel eten en vreten en volproppen, maar dat is geen feest, niet het echte feest.
Dit wordt gewoon als smoes gebruikt om te vreten.
Jammer.....

Gesloten