Hallo,
Ik weet niet of dit de plek is om de vraag te stellen, maar ik kan niet echt een duidelijke categorie vinden. Zit ik verkeerd mijn excuses alvast!
Dan de vraag: als iemand komt te overlijden worden de bankrekeningen bevroren, zodat hier geen geld en dergelijke meer van kan worden opgenomen. Wordt er echter nog wel rente opgebouwd? En dient bij de verdeling van de nalatenschap en de aangifte van de succierechten hiermee rekening te worden gehouden?
Alvast bedankt voor de antwoorden !
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rente op bankrekeningen na overlijden
Re: Rente op bankrekeningen na overlijden
Je kunt er alleen geen geld meer vanaf halen. De overige eigenschappen van de rekeningen, zoals renteopbouw, blijven gelijk.
Voor de successierechten geldt de waarde op het moment van overlijden. Dus bij beleggingen bijvoorbeeld geldt ook dat de waarde nog flink kan veranderen tussen moment van overlijden en moment van afhandeling van de erfenis. Ik denk dat je voor de successierechten bij een spaarrekening ook de tot het moment van overlijden al opgebouwde rente mee zou moeten rekenen, maar dit weet ik niet zeker.
Voor de successierechten geldt de waarde op het moment van overlijden. Dus bij beleggingen bijvoorbeeld geldt ook dat de waarde nog flink kan veranderen tussen moment van overlijden en moment van afhandeling van de erfenis. Ik denk dat je voor de successierechten bij een spaarrekening ook de tot het moment van overlijden al opgebouwde rente mee zou moeten rekenen, maar dit weet ik niet zeker.