LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
BaZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2007 11:19

Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door BaZ »

Hallo,

Onlangs was ik een paar dagen in Duitsland waar ik last kreeg van allergie. Ik ben ter plaatse naar de huisarts gegaan die voor mij een recept uitschreef voor dezelfde medicijnen als die ik in Nederland heb. De rekening voor het consult en de medicijnen heb ik bij mijn zorgverzekeraar ingediend (VPZ-VGZ). Tot mijn verbazing kreeg ik een van de medicijnen niet vergoed tewijl het betreffende in Nederland wel vergoed wordt.

Het probleem blijkt te liggen in het feit dat het medicijn "Xyzal" in Duitsland een andere naam heeft: "Xuzal", dus 1 afwijkende letter. Ik heb meerdere keren gebeld met de verzekeraar en uitgelegd dat het medicijn in Duitsland een andere naam heeft maar verder identiek is: Dezelfde doos, dezelfde werkzame stof, hetzelfde type opdruk, etc. Alleen de naam is 1 letter anders gespeld. Ik heb zelfs op verzoek van VPZ de Nederlandse en Duitse verpakking en bijsluiters opgestuurd, maar VPZ weigert de medicijnen te vergoeden en beroept zich op de voorwaarden dat het medicijn niet bekend is en dus niet voor vergoeding in aanmerking komt.

Wat kan ik nog meer doen? Dit medicijn zal zeker niet het enige zijn dat in het buitenland een afwijkende naam heeft. Zijn er meer die tegen dezelfde problemen aanlopen?

Met vriendelijk groet,

Bas.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vraag me af of de reden die gegeven wordt voor het niet vergoeden wel klopt.

Het is natuurlijk onzinnig als medicijnen niet worden vergoed omdat ze niet op een "hollandse lijst" staan. Dat zou betekenen dat er bijna nooit iets vergoed wordt als medicijnen in het buitenland worden voorgeschreven. Daar heet BaZ volkomen gelijk in.

Ik heb het vermoeden dat er een andere reden is voor het niet vergoeden. Op basis van de verzekering zijn er namelijk 2 mogelijkheden voor vergoeding: op basis van de Ziekenfondsregeling van het andere land OF op basis van de Nederlandse regeling. Dit kan wisselend voordelig of onvoordelig zijn, aangezien andere Europese landen ook regelingen kennen met eigen bijdrages of misschien helemaal geen vergoedingen.

Ik raad Baz aan om dit verder uit te zoeken. Een ingang hiervoor is misschien het College Zorgverzekeringen (CVZ). Een andere mogelijkheid is om inlichtingen te vragen bij het SKGZ (dit bureau verstrekt namelijk ook inlichtingen over de zorgverzekering, en is tevens de plek waar klachten kunnen worden gedeponeerd).


P.S. nog een opmerking: een verzekeraar die zulke domme antwoorden geeft als VGZ moet in ieder geval door alle consumenten geboycot worden.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door anita1971 »

Zou het zo kunnen zijn dat Baz zijn medicijnen niet had meegenomen naar Duitsland (GEEN verwijt aan het adres van Baz hoor!!) en dat de verzekering niet wil vergoeden omdat hij/zij nog pillen zat heeft???
Mijn huisarts waarschuwd mij altijd als ik een paar dagen weg ga om toch zeker mijn medicijnen mee te nemen voor het geval ik last krijg.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door NAK »

Ik denk dat anita1971 de spijker op de kop slaat.

Met de zin "Ik ben ter plaatse naar de huisarts gegaan die voor mij een recept uitschreef voor dezelfde medicijnen als die ik in Nederland heb." geeft topic schrijver in feite aan dit medicijn regelamtig, zo niet dagelijks, te gebruiken.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door anita1971 »

Ik denk dat ik de spijker op z'n kop het geslagen want de beste man/vrouw heeft helemaal niet meer gereageerd!!!!!

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door NAK »

BAZ zal wel goed ziek zijn van de afwijzing VPZ-VGZ :wink:

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door anita1971 »

:roll:

sisjuh
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2008 23:53

Re: Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door sisjuh »

Sorry hoor maar ik kan het helaas niet laten maar op mathilde wil ik toch even reageren.

Ik heb het mss over het hoofd gezien maar Mathilde waar ben jij verzekerd?

Ik kan me zo indenken dat je een ex VGZ klant bent of mss zelfs een klant die ze hebben geweigerd? :roll:

Als jij netzoals je hier op het forum reageerd als jij een klantenmedewerker van een verzekeringsmaatschappij aan de lijn hebt nou het spijt me maar ik zou je al gelijk afwijzen.Ik hoor je alleen maar afgeven op VGZ.Domme antwoorden van VGZ niet uitbetalen VGZ geld pikkerij en weet ik het allemaal nog meer.

Wat is jou idiale maatschappij?
0 euro premie 100% verg van alles als jij aan de telefoon bent opnemen met uwe hoogheid mathilde wat mag ik voor u doen?

Mss een idee om jou op dit forum te boycotten?

Met vriendelijke groeten een heel tevreden VGZ klant

(p.s volgens mij maakt het niet uit bij welke maatschappij je zit er zijn altijd wel een VGZ CZ OHRA MENSIZ DE FRIESLANDER ACHMEA noem maar op.Ze werken met mensen en met pc systemen en dit gaat helaas nooit foutloos)

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Vergoeding medicijnen in heb buitenland

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind dat ik volledig het recht heb om mij negatief over de VGZ te uiten. Ze hebben volgens het verhaal van de eerste inzender toch systematisch onnozel gehandeld? Dit was niet een misser van 1 medewerker, maar dit lijkt me structureel.

Dit is een consumenten-site en een logische maatregel van een slechte service is te zorgen dat je een andere leverancier neemt. Mensen die wel blij zijn met VGZ kunnen dat op deze site of als reactie op mijn bijdrage ook gerust melden!

Gesloten