LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeraar die medicijnen vergoed die arts voorschrijft

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Alfina
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 dec 2007 18:08

Zorgverzekeraar die medicijnen vergoed die arts voorschrijft

Ongelezen bericht door Alfina »

Beste mensen,

Als hart- en diabetespatient ben ik grootverbruiker van medicijnen.
Nu hoor ik dat mijn verzekeraar ook aan preferentiebeleid gaat doen, dwz dat ik een ander en goedkoper middel krijg voor merkmedicijnen. Aangezien ik zo ontzettend veel slik, en gauw last van maagproblemen heb ben ik hier niet blij mee. Daarom zoek ik een betrouwbare verzekeraar waarbij ik zeker weet dat ik krijg wat de arts mij voorgeschreven heeft.

Mijn vraag is dus: Welke zorgverzekeraar doet niet moeilijk en laat de keuze van de medicijnen aan de arts over?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zorgverzekeraar die medicijnen vergoed die arts voorschrijft

Ongelezen bericht door G7 »

Ik zit met precies hetzelfde probleem als jou. Heb daar nu al hele slechte ervaringen mee, maar was bijgesteld.

Heb hierover vorige week weer kontakt met mijn verzekeraar over gehad (Menzis) en ze verzekerden mij, dat als je (huis) arts de opgegeven medicijnen voorschrijft, zij dat ook verzekeren en ik me geen zorgen hoefde maken.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Zorgverzekeraar die medicijnen vergoed die arts voorschrijft

Ongelezen bericht door antonh »

CZ Groep betaald ook gewoon wat de huisarts voorschrijft.
De apotheker had een poster ophangen van de verzekeringen die gewoon alles betaalde.
Die er niet opstonden zouden ook niet betalen volgens de apotheker.
CZ betaald dus gewoon.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekeraar die medicijnen vergoed die arts voorschrijft

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Je moet achterhalen of de verzekeraar het "Preferentie Beleid" voert. Indien dit het geval is, kunnen ze medicijnen aanwijzen, waarvan maar een soort vergoed wordt. Als je een ander merk wil, met dezelfde stofnaam, dus hetzelfde generieke medicijn , krijg je helemaal niets vergoed. Dit geldt dus voor Simvastatine, dat vanaf 1-1-2008 alleen vergoed wordt als het door een bepaalde Indiase leverancier afkomstig is.

Je moet wel snel zijn met opzeggen! Dat kan alleen a.s. maandag nog.

Ik dacht zelf dat Menzis ook meedoet aan het preferentiebeleid. In principe krijg je met dat Preferentie Beleid ook wat je dokter voorschrijft. Maar het nadeel is, dat de zorgverzekeraar vaak kan beslissen dat een andere leverancier de voorkeur heeft. En als die "de voorkeur" heeft, dan krijg je niets anders meer vergoed, dus ook niet met bijbetaling.

sisjuh
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2008 23:53

Re: Zorgverzekeraar die medicijnen vergoed die arts voorschrijft

Ongelezen bericht door sisjuh »

Ze geven idd een vookeur aan meestal ook om de kosten te drukken.

Maar als je niet goed reageerd op het alternatief kan je gewoon een nieuw recept halen waarop aangegeven wordt door je arts dat het medisch noodzakelijk is dat je dat bepaalde medicijn krijgt omdat je andere medicijnen met dezelfde werkzame stof niet kan verdragen en dan wordt het alsnog vergoed.
Is even omslachtig maar helaas.

En zoals altijd bel je verzekeraar op om te vragen welke voorwaarden zij hiervoor hebben.Voorkomt een hoop ellende.

Gesloten