LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Iedere verzekeraar moet voor 1 april een overzicht sturen naar de cliënten waarin staat hoeveel kosten er zijn ingehouden op de polis. Omdat ik deze nog niet ontvangen had, heb ik maar eens contact met Nationale-Nederlanden opgenomen. De medewerker die ik aan de lijn kreeg wist nergens van maar nadat hij een collega had geraadpleegt zou hij een kostenoverzicht opsturen.
Mijn vraag is de volgende:
Hebben meer mensen met een beleggingsverzekering hun overzicht nog niet ontvangen ?
Mijn vraag is de volgende:
Hebben meer mensen met een beleggingsverzekering hun overzicht nog niet ontvangen ?
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Kan kloppen dat je nog niets hebt ontvangen: NN stuurt pas op de polisverjaardag een opgave:
Anders dan het Verbond van Verzekeraars wil, stuurt Nationale-Nederlanden houders van een beleggingsverzekering pas op de polisverjaardag de informatie voorgeschreven door model 3 van de commissie-De Ruiter. Volgens NN is het logischer om deze informatie te verstrekken op hetzelfde moment dat de klant het jaarlijkse waardeoverzicht van zijn polis ontvangt. "De consument de informatie makkelijker tot zich kan nemen als wij de informatie volgens klantinformatiemodel 3 van De Ruiter en het waardeoverzicht samenbrengen", aldus woordvoerder René de Sevaux in VVP 9 (het themanummer Hypotheken) dat vandaag verschijnt. Met haar lijn wijkt NN af van de wens van het Verbond van Verzekeraars, dat wil dat alle houders van een beleggingspolis in het eerste kwartaal klantinformatiemodel 3 toegestuurd krijgen.
Anders dan het Verbond van Verzekeraars wil, stuurt Nationale-Nederlanden houders van een beleggingsverzekering pas op de polisverjaardag de informatie voorgeschreven door model 3 van de commissie-De Ruiter. Volgens NN is het logischer om deze informatie te verstrekken op hetzelfde moment dat de klant het jaarlijkse waardeoverzicht van zijn polis ontvangt. "De consument de informatie makkelijker tot zich kan nemen als wij de informatie volgens klantinformatiemodel 3 van De Ruiter en het waardeoverzicht samenbrengen", aldus woordvoerder René de Sevaux in VVP 9 (het themanummer Hypotheken) dat vandaag verschijnt. Met haar lijn wijkt NN af van de wens van het Verbond van Verzekeraars, dat wil dat alle houders van een beleggingspolis in het eerste kwartaal klantinformatiemodel 3 toegestuurd krijgen.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 31 mar 2008 10:00
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Ook ik heb een beleggingspolis van NN, aangeschaft via ING bank, voor de gedeeltelijke aflossing van de hypotheek. Bij beide bedrijven heb ik veel en lang geinformeerd over de waarde en waardeontwikkeling van mijn polis totdat bleek dat er torenhoge kosten in rekening gebracht werden, 35 % van de inleg in de eerste 10 jaar. Daarna ca 12% van de inleg over de volgende 20 jaar. Aanvankelijk begon mijn informatiezoektocht met het uitspreken van mijn zorgen over de waardeontwikkeling maar ik weet nu precies hoe het zit. Ondanks positief "geïndexeerd rendement op intrinsiek waarde" (niemand legt mij uit wat dat is, ondanks herhaaldelijke vragen hierover) is de waarde van de polis minimaal. In de offerte zijn mij deze kosten nooit duidelijk geworden/gemaakt. Ik heb nu een afspraak bij het ING filiaal dat mij destijds de polis verkocht heeft. Volgende week D-day.
Ik doe veel navraag en stop pas als ik volledige tekst en uitleg heb en heb inmiddels een aardig dossier opgebouwd met doorverwijzingen.
Ook heb ik onlangs met veel plezier meegedaan aan de woonenquete van ING. "Wij willen graag onze dienstverlening en producten verbeteren". Nou, wie wil dat nu niet?
Ik heb me ook aangesloten bij de stichting verliespolis.
Groet,
Dirk
Ik doe veel navraag en stop pas als ik volledige tekst en uitleg heb en heb inmiddels een aardig dossier opgebouwd met doorverwijzingen.
Ook heb ik onlangs met veel plezier meegedaan aan de woonenquete van ING. "Wij willen graag onze dienstverlening en producten verbeteren". Nou, wie wil dat nu niet?
Ik heb me ook aangesloten bij de stichting verliespolis.
Groet,
Dirk
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Ik begin toch een beetje bang te worden van mijn polis bij Nationale-Nederlanden. Het lijkt erop dat zij het "ergste" jongetje uit de klas zijn !
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 31 mar 2008 22:18
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
ook wij hebben een beleggingsverzekering bij Avero.
als wij 613,00 inleggen betalen we hier kosten ad 274,78 over dat is bijna 50%. SCHANDALIG . vanaf 1.2.1995 hebben wij deze verzekering afgesloten.
als wij 613,00 inleggen betalen we hier kosten ad 274,78 over dat is bijna 50%. SCHANDALIG . vanaf 1.2.1995 hebben wij deze verzekering afgesloten.
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Even over het begrip kosten.
In de woekervoorwaarden staat dat verzekeraar zijn kosten in rekening brengt. Wat verwacht je dan? dat hij precies datgene rekent wat hij feitelijk aan geld voor deze polis heeft uitgegeven. Je verwacht dan niet dat hij winst daarop maakt. Indien hij namelijk winst zou maken, dan zijn het geen kosten die verzekeraar rekent maar dan zijn het prijzen of premies die voor bepaalde diensten betaald moeten worden. Het begrip kosten impliceert, dat verzekeraar op dat onderdeel van het product geen winst beoogt te maken! Je verwacht dan dat verzekeraar zijn winst maakt door het aanbieden van de fondsen of zoals bij een hypotheek, door de rente die wordt gerekent. Doordat verzekeraars echter het begrip kosten gebruiken en toch winst maken op die onderdelen, hebben zij de consumenten misleidt. Ze hadden dat namelijk niet kosten mogen noemen, maar hadden het prijzen of premies moeten noemen. Dan namelijk was de consument namelijk veel beter geinformeert geweest. Maatgevend daarin is dat het winstaandeel een substantieel onderdeel is van het bedrag welk zonder specificatie in rekening is gebracht.
Nu blijkt er een trend te ontstaan, waar mensen accepteren om het kosten te noemen, terwijl het eigenlijk gaat over (woeker)prijzen en premies. Het begrip kosten zoals we dat tot nu toe kenden betekend echter heel iets anders dan prijzen of premies. Wellicht toch iets om bij stil te staan, of materiaal voor juristen? Ik ben benieuwd.
In de woekervoorwaarden staat dat verzekeraar zijn kosten in rekening brengt. Wat verwacht je dan? dat hij precies datgene rekent wat hij feitelijk aan geld voor deze polis heeft uitgegeven. Je verwacht dan niet dat hij winst daarop maakt. Indien hij namelijk winst zou maken, dan zijn het geen kosten die verzekeraar rekent maar dan zijn het prijzen of premies die voor bepaalde diensten betaald moeten worden. Het begrip kosten impliceert, dat verzekeraar op dat onderdeel van het product geen winst beoogt te maken! Je verwacht dan dat verzekeraar zijn winst maakt door het aanbieden van de fondsen of zoals bij een hypotheek, door de rente die wordt gerekent. Doordat verzekeraars echter het begrip kosten gebruiken en toch winst maken op die onderdelen, hebben zij de consumenten misleidt. Ze hadden dat namelijk niet kosten mogen noemen, maar hadden het prijzen of premies moeten noemen. Dan namelijk was de consument namelijk veel beter geinformeert geweest. Maatgevend daarin is dat het winstaandeel een substantieel onderdeel is van het bedrag welk zonder specificatie in rekening is gebracht.
Nu blijkt er een trend te ontstaan, waar mensen accepteren om het kosten te noemen, terwijl het eigenlijk gaat over (woeker)prijzen en premies. Het begrip kosten zoals we dat tot nu toe kenden betekend echter heel iets anders dan prijzen of premies. Wellicht toch iets om bij stil te staan, of materiaal voor juristen? Ik ben benieuwd.
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Beste mensen ,
Tot mijn verbazing gaat de Vereniging eigen Huis en Tros Radar er van uit dat de verzekeringsmaatschappijen brave jongetjes in de klas zijn en per 1 april 2008 keurig aan elke polishouder een transparant overzicht zenden van de ingehouden kosten op hun beleggingsverzekering.
Ook ik heb van mijn twee polissen bij AXA geen overzicht ontvangen.
Inmiddels heb ik aan TROS Radar verzocht om een voorbeeldbrief op de site te plaatsen om een dergelijk overzicht aan te vragen.
Kennelijk zien de maatschappijen de noodzaak van een dergelijke kostenopgave niet in en verwijzen naar hun standaard "jaaroverzicht ".
Tot mijn verbazing gaat de Vereniging eigen Huis en Tros Radar er van uit dat de verzekeringsmaatschappijen brave jongetjes in de klas zijn en per 1 april 2008 keurig aan elke polishouder een transparant overzicht zenden van de ingehouden kosten op hun beleggingsverzekering.
Ook ik heb van mijn twee polissen bij AXA geen overzicht ontvangen.
Inmiddels heb ik aan TROS Radar verzocht om een voorbeeldbrief op de site te plaatsen om een dergelijk overzicht aan te vragen.
Kennelijk zien de maatschappijen de noodzaak van een dergelijke kostenopgave niet in en verwijzen naar hun standaard "jaaroverzicht ".
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Ook wij hebben een woekerpolis bij NN en je raadt het al... geen kostenoverzicht.
Ik dacht al dat het aan ons lag, kwijt geraakt ofzo... Je wil toch ook het liefst 1 en ander verdringen tot je weer zo kwaad bent om de boel op te pakken.
Is het overzicht nu een verplichting of is het een advies aan de verzekeraar? M.a.w. heb ik een poot om op te staan als ik zo'n overzicht nu eis en niet pas in januari als mijn polis 'verjaardag' heeft?
Je zou toch denken dat ze nu eens hun trucjes op z'n minst wat verborgen zouden houden....
Ik zag er trouwens ook niets over op woekerpolisclaim.nl, niet goed gekeken?
Ik dacht al dat het aan ons lag, kwijt geraakt ofzo... Je wil toch ook het liefst 1 en ander verdringen tot je weer zo kwaad bent om de boel op te pakken.
Is het overzicht nu een verplichting of is het een advies aan de verzekeraar? M.a.w. heb ik een poot om op te staan als ik zo'n overzicht nu eis en niet pas in januari als mijn polis 'verjaardag' heeft?
Je zou toch denken dat ze nu eens hun trucjes op z'n minst wat verborgen zouden houden....
Ik zag er trouwens ook niets over op woekerpolisclaim.nl, niet goed gekeken?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 31 mar 2008 10:00
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Nou ashie, ik heb na lang zeuren eenb rief van NN met uitleg over de kosten (ik begreep gewoon niet waarom de waarde van mijn polis zo laag was) maar zelfs daar is men onzorgvuldig. De brief was wel getekend maar er stond geen naam onder. Vooral geen aanspreekpunten aan de klant geven! Ik heb gebeld naar het nummer wat er vermeld stond. Daar kon men mij niet helpen. Ik kon een nieuwe brief sturen, ze blijven maar bezig, werkelijk onvoorstelbaar! Uiteindelijk kreeg ik na aandringen een naam.
Heb inmiddels ook diverse gesprekken met specialisten gehad. Zelf die zeggen dat beleggen riskant is en kosten met zich mee brengt. Dat weet ik beter dan zij. Uiteraard wist ik dat maar dat kost geen 35% van de premie en deze 35% van de premie heeft werkelijk niets met het beleggingsrisico te maken, het wordt gewoon afgepakt. Werkelijk, de hele poppenkast wordt opengetrokken.
Ben overigens prima te woord gestaan door een medewerkster van de ING bank en het zou mij vreselijk tegenvalllen als mijn sterke argumenten niet tot een bevredigend resultaat leiden. Ik heb gewoon een afspraak gemaakt op het filiaal waar ik de polis gesloten heb.
In het kort:
De offerte is niet in overeenstemming met het product.
Het toenmalige advies was zeer ongunstig voor mij als consument.
De offerte van niet minder dan 9 pagina's had met gemak 3 regels kunnen bevatten met de informatie over de werkelijke kosten.
De feiten zijn helder. Ik ben slecht geadviseerd en heb daardoor veel schade!
Uiteraard ook vermeld dat ik een goede oplossing vewacht.
Helder en duidelijk, hier durf ik iedereen mee aan.
groeten,
Dirk
Heb inmiddels ook diverse gesprekken met specialisten gehad. Zelf die zeggen dat beleggen riskant is en kosten met zich mee brengt. Dat weet ik beter dan zij. Uiteraard wist ik dat maar dat kost geen 35% van de premie en deze 35% van de premie heeft werkelijk niets met het beleggingsrisico te maken, het wordt gewoon afgepakt. Werkelijk, de hele poppenkast wordt opengetrokken.
Ben overigens prima te woord gestaan door een medewerkster van de ING bank en het zou mij vreselijk tegenvalllen als mijn sterke argumenten niet tot een bevredigend resultaat leiden. Ik heb gewoon een afspraak gemaakt op het filiaal waar ik de polis gesloten heb.
In het kort:
De offerte is niet in overeenstemming met het product.
Het toenmalige advies was zeer ongunstig voor mij als consument.
De offerte van niet minder dan 9 pagina's had met gemak 3 regels kunnen bevatten met de informatie over de werkelijke kosten.
De feiten zijn helder. Ik ben slecht geadviseerd en heb daardoor veel schade!
Uiteraard ook vermeld dat ik een goede oplossing vewacht.
Helder en duidelijk, hier durf ik iedereen mee aan.
groeten,
Dirk
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Ook ik heb geen kostenoverzicht van NN ontvangen.
Ik denk dat ze dat bewust niet doen.
Door de betreffende kostenoverzichten te versturen gooien ze namelijk flink wat olie op het vuur, consumenten worden steeds bozer. En er zijn mometeel nog talloze mensen die zich er nog niet mee bezig houden. Als die grote groep door een kostenoverzicht geactiveerd wordt, wordt de situatie voor hen alleen benarder.
Uiteraard zou ik graag hebben dat die grote groep door dat bewuste kostenoverzciht ook in actie kwam.
Ik denk dat ze dat bewust niet doen.
Door de betreffende kostenoverzichten te versturen gooien ze namelijk flink wat olie op het vuur, consumenten worden steeds bozer. En er zijn mometeel nog talloze mensen die zich er nog niet mee bezig houden. Als die grote groep door een kostenoverzicht geactiveerd wordt, wordt de situatie voor hen alleen benarder.
Uiteraard zou ik graag hebben dat die grote groep door dat bewuste kostenoverzciht ook in actie kwam.
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Zojuist maar eens gebeld met NN om te vragen waar het kostenoverzicht blijft.
Zijn antwoord: "U bent in de war, uw belastingaangifte moest voor 1 april binnen zijn."
Mijn reactie: "meneer, denkt u dat ik met een belastingvraag NN zou bellen?"
Zijn reactie: "welk kostenoverzicht bedoeld u dan?"
Toen ik heb fijntjes uitlegde dat het om het kostenoverzicht naar model 3 enz. betrof, bleek hij precies te weten waar ik het over had. (Met dank aan o.a. Gerborgh voor het duidelijk omschrijven van dit overzicht.) Hij had het zelfs op aanvraag van mijn tussenpersoon op 1 april aan die tussenpersoon verstuurd.
Toen ik vroeg naar de reden waarom het overzicht niet tijdig in mijn bezit was(ipv dat van mijn tussenpersoon) zei hij dat ze het erg druk hadden met hun administratie en dat ze het niet konden bijbenen. Ik kon het niet nalaten om te reageren met "jullie romen maandelijks 35 tot 40% van mijn premie af voor allerlei (administratieve) kosten en dan nog kunnen jullie de administratie niet netjes voor elkaar hebben? Jullie hadden dat geld in ieder geval beter hiervoor moeten gebruiken en niet voor mooie kantoor gebouwen!"
Jee, hoe serieus zijn ze van plan hun klanten nu eens te nemen!?!
Maar goed, het overzicht komt eraan.
Ik informeerde gelijk maar even naar mijn klachtenbrief naar model van woekerpolisclaim.nl. Deze is op 24 maart verstuurd en op moment van dit schrijven (4 april) hebben wij niet eens een ontvangstbevestiging gekregen! Hij kon niet zien dat er zo'n soort brief was ontvangen, "niet ontvangen". Krijgt de TNT nog de schuld ook!
Daar stuur ik dan ook maar weer een kopie per aangetekende post van.
*zucht* Ik word er nu onderhand gefrustreerd van, voel me totaal niet serieus genomen en ben heel boos aan het worden!
Zijn antwoord: "U bent in de war, uw belastingaangifte moest voor 1 april binnen zijn."
Mijn reactie: "meneer, denkt u dat ik met een belastingvraag NN zou bellen?"
Zijn reactie: "welk kostenoverzicht bedoeld u dan?"
Toen ik heb fijntjes uitlegde dat het om het kostenoverzicht naar model 3 enz. betrof, bleek hij precies te weten waar ik het over had. (Met dank aan o.a. Gerborgh voor het duidelijk omschrijven van dit overzicht.) Hij had het zelfs op aanvraag van mijn tussenpersoon op 1 april aan die tussenpersoon verstuurd.
Toen ik vroeg naar de reden waarom het overzicht niet tijdig in mijn bezit was(ipv dat van mijn tussenpersoon) zei hij dat ze het erg druk hadden met hun administratie en dat ze het niet konden bijbenen. Ik kon het niet nalaten om te reageren met "jullie romen maandelijks 35 tot 40% van mijn premie af voor allerlei (administratieve) kosten en dan nog kunnen jullie de administratie niet netjes voor elkaar hebben? Jullie hadden dat geld in ieder geval beter hiervoor moeten gebruiken en niet voor mooie kantoor gebouwen!"
Jee, hoe serieus zijn ze van plan hun klanten nu eens te nemen!?!
Maar goed, het overzicht komt eraan.
Ik informeerde gelijk maar even naar mijn klachtenbrief naar model van woekerpolisclaim.nl. Deze is op 24 maart verstuurd en op moment van dit schrijven (4 april) hebben wij niet eens een ontvangstbevestiging gekregen! Hij kon niet zien dat er zo'n soort brief was ontvangen, "niet ontvangen". Krijgt de TNT nog de schuld ook!
Daar stuur ik dan ook maar weer een kopie per aangetekende post van.
*zucht* Ik word er nu onderhand gefrustreerd van, voel me totaal niet serieus genomen en ben heel boos aan het worden!
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 31 mar 2008 10:00
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Ga zo door. Dat de overzichten niet verstuurd worden is inderdaad logisch HAHA!
Jarenlang is iedereen flink getild en nu doen ze of hun neus bloed. Geldyt overigens naar mijn idee voor een groot deel van de verzekeringsbranche. Laat de consument maar betalen. Het hele zaakje stinkt een uur in de wind, en laat ze aub niet zeggen dat het de schuld van een ander is.
Goed advies mag geld kosten, ben ik het mee eens maar helaas kost slecht advies iedereen extreem veel geld. De branche vult gewoon lekker zijn zakken en laat iedereen stikken, de goede daargelaten. Die nodig ik ook zeker uit hun weerwoord te doen.
Jarenlang is iedereen flink getild en nu doen ze of hun neus bloed. Geldyt overigens naar mijn idee voor een groot deel van de verzekeringsbranche. Laat de consument maar betalen. Het hele zaakje stinkt een uur in de wind, en laat ze aub niet zeggen dat het de schuld van een ander is.
Goed advies mag geld kosten, ben ik het mee eens maar helaas kost slecht advies iedereen extreem veel geld. De branche vult gewoon lekker zijn zakken en laat iedereen stikken, de goede daargelaten. Die nodig ik ook zeker uit hun weerwoord te doen.
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
NN staat erom bekend dat ze heel erg achterlopen met hun administratie. Het gaat dus niet (alleen) om een smoesje.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 31 mar 2008 10:00
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Zal wel komen omdat ze de admin moeten doen met beperkt budget, hebben het zoooooooo slecht
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Ik heb een klacht ingediend via hun site. Ik heb verzoch om het kostenoverzicht welke ze al hadden moeten versturen. Ze geven aan binnen 2 weken te reageren. Ben benieuwd. Had al niet meer veel vertrouwen in het product en nu eigenlijk ook niet meer in Nationale-Nederlanden.
"Wat er ook gebeurt"....
"Wat er ook gebeurt"....
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Nadat ik geen enkele reaktie van NN en mijn tussenpersoon had gekregen op mijn eerste stuitingsbrief (verstuurd per gewone post), heb ik beide een nieuwe stuitingsbrief per aangetekende post met handtekening retour gestuurd. Beide brieven zijn in ontvangst genomen gezien het handtekening retourkaartje. Maar nog steeds radiostilte. Men heeft niet eens het fatsoen om een ontvangstbevestiging te sturen!
Na telefonische informeren bij NN m.b.t. klantinformatiemodel 3 volgens cie. de Ruiter, kreeg ik te horen dat de brief wel is ontvangen maar dat de directie heeft besloten geen enkele reactie te geven op stuitingsbrieven. Hoe gek kan het worden?!?!
Ik kreeg een mondelinge toezegging dat iemand zijn best gaat doen om mij volgende week inzicht te geven in m.n. de variabele kosten (beheerskosten en overlijdensrisicodekking) die mijn sinds het begin van de looptijd in rekening zijn gebracht. Maar geen garantie dat het lukt! ... mijn schoenen vallen ervan uit...
Na telefonische informeren bij NN m.b.t. klantinformatiemodel 3 volgens cie. de Ruiter, kreeg ik te horen dat de brief wel is ontvangen maar dat de directie heeft besloten geen enkele reactie te geven op stuitingsbrieven. Hoe gek kan het worden?!?!
Ik kreeg een mondelinge toezegging dat iemand zijn best gaat doen om mij volgende week inzicht te geven in m.n. de variabele kosten (beheerskosten en overlijdensrisicodekking) die mijn sinds het begin van de looptijd in rekening zijn gebracht. Maar geen garantie dat het lukt! ... mijn schoenen vallen ervan uit...
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Beste allemaal,
Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met de volgende lijfrente producten van NN:
- 40-R FLEX
- Flexiplan
- Euroverzekering
Om ervaringen uit te wisselen over de kostenstructuur, premievrijmaking, etc.
Hartelijke groet,
Gergovia
Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met de volgende lijfrente producten van NN:
- 40-R FLEX
- Flexiplan
- Euroverzekering
Om ervaringen uit te wisselen over de kostenstructuur, premievrijmaking, etc.
Hartelijke groet,
Gergovia
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 jul 2009 20:41
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Geachte forum lezer, 1 jaar bezig om bij NN definitief te stoppen met mijn levensverzekering, pensioen, beleggingspolis (ze noemen het steeds door elkaar) vandaag weer een brief ontvangen met de bedragen, na 8 jaar heb ik iedere maand betaald ca 450,= nu totaal € 44651,88: NN schrijft het volgende:de afkoopwaarde van uw verzekering bedraagt € 26234,= ----
De bijtelling is gelijk aan een bedrag van € 44651,88-----
afkoopwaarde 26234------
52% over betaald som € 23218 ( deze moet nn afdragen ???)------
revisierente? 20 %van de afkoopwaarde € 5246,86-------
Voor uitkering beschikbaar (moet ik betalen extra) -2231,54
JA U LEEST HET GOED IK MOET NA 44 MILE BETAALD TE HEBBEN NOG 2 MILE BETALEN.
Kortom ik heb 8 jaar voor de kat z'n viool betaald.
Erger nog al mijn geld is gewoonweg weg, helemaal weg. Schande
Maar ze zijn nog niet klaar me. Want er staat ook zo netjes nog niet eens een naam onder de brief, alleen een handtekening die op arabisch schrift lijkt.
Als iemand me zonder kosten kan helpen graag. IK weet het nu even niet meer.Want de afkoop van mijn vrouw komt er ook nog eens aan.
[email protected]
De bijtelling is gelijk aan een bedrag van € 44651,88-----
afkoopwaarde 26234------
52% over betaald som € 23218 ( deze moet nn afdragen ???)------
revisierente? 20 %van de afkoopwaarde € 5246,86-------
Voor uitkering beschikbaar (moet ik betalen extra) -2231,54
JA U LEEST HET GOED IK MOET NA 44 MILE BETAALD TE HEBBEN NOG 2 MILE BETALEN.
Kortom ik heb 8 jaar voor de kat z'n viool betaald.
Erger nog al mijn geld is gewoonweg weg, helemaal weg. Schande
Maar ze zijn nog niet klaar me. Want er staat ook zo netjes nog niet eens een naam onder de brief, alleen een handtekening die op arabisch schrift lijkt.
Als iemand me zonder kosten kan helpen graag. IK weet het nu even niet meer.Want de afkoop van mijn vrouw komt er ook nog eens aan.
[email protected]
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Beste Fred,
Je kunt er ook voor kiezen om de polis premievrij te laten maken. Dan betaal je geen revisierente. Die revisierente wordt opgelegd (volgens mij door de belasting) vanwege het belasting voordeel wat je in het verleden van de inleg in de polis hebt gehad. Die betaal je dan bij wijze van spreken weer terug.
Maar dan kun je het premievrije bedrag pas opnemen op de 'polisverjaardag'. De datum daarvan staat in je polis.
Nationale Nederlanden heeft inderdaad de gewoonte om geen naam onder zijn brieven te zetten, maar een onleesbare handtekening. Bij voorkeur noemen ze de brief een informatiebrief en het bedrag een voorbeeldberekening. Misschien hoopt men op die manier later niet meer op die brief aangesproken te worden.
Wat is trouwens de naam van jouw polis?
Hartelijke groet,
Gergofia
Je kunt er ook voor kiezen om de polis premievrij te laten maken. Dan betaal je geen revisierente. Die revisierente wordt opgelegd (volgens mij door de belasting) vanwege het belasting voordeel wat je in het verleden van de inleg in de polis hebt gehad. Die betaal je dan bij wijze van spreken weer terug.
Maar dan kun je het premievrije bedrag pas opnemen op de 'polisverjaardag'. De datum daarvan staat in je polis.
Nationale Nederlanden heeft inderdaad de gewoonte om geen naam onder zijn brieven te zetten, maar een onleesbare handtekening. Bij voorkeur noemen ze de brief een informatiebrief en het bedrag een voorbeeldberekening. Misschien hoopt men op die manier later niet meer op die brief aangesproken te worden.
Wat is trouwens de naam van jouw polis?
Hartelijke groet,
Gergofia
Re: Overzicht beleggingsverzekering ( Nationale-Nederlanden )
Fred, het heeft vooral met de fiscale regels te maken, minder met NN.
Bij het storten in de polissen heb je de inleg blijkbaar kunnen aftrekken. Daardoor heb je in totaal blijkbaar 44651,88 van de belasting kunnen aftrekken, waardoor je waarschijnlijk, bij 40% belastingtarief, netto zo'n 18.000 belastingen hebt bespaard. Die aftrek mag, mits je aan de fiscale eisen blijft voldoen.
Voortijdig afkopen mag volgens die regels niet, zodat alle afgetrokken bedragen in een keer bij het inkomen worden opgeteld. Onafhankelijk van de huidige waarde. Daarom moet je die 44651,88 nu bij het inkomen optellen en valt dat (waarschijnlijk) voor een groot deel in het hoge belastingtarief.
Bovendien krijg je van de belastingdienst een boete (revisierente), omdat je niet aan de voorwarden hebt voldaan. Dit is o.a. om oneigenlijk gebruik tegen te gaan (ontlopen vermogensrendementsheffing, uitstellen van een (eenmalig) hoog inkomen naar een jaar waarin je minder verdient etc.).
Dit zijn allemaal dus bedragen waar NN niets aan kan doen, maar wat door de fiscus is opgelegd. Wat je kunt doen is ervoor zorgen dat je aan de fiscale eisen blijft voldoen. Misschien dat je de waarde naar een ander pensioenproduct en/of een andere maatschappij kunt overhevelen. Je kunt het misschien in een vastrendend product stoppen. Eventueel een bankspaarproduct, met ofwel vaste rente, ofwel variabele rente, naar keuze. Moet je even nagaan of het überhaupt kan en bij welke maatschappijen je terecht kunt.
Bij het storten in de polissen heb je de inleg blijkbaar kunnen aftrekken. Daardoor heb je in totaal blijkbaar 44651,88 van de belasting kunnen aftrekken, waardoor je waarschijnlijk, bij 40% belastingtarief, netto zo'n 18.000 belastingen hebt bespaard. Die aftrek mag, mits je aan de fiscale eisen blijft voldoen.
Voortijdig afkopen mag volgens die regels niet, zodat alle afgetrokken bedragen in een keer bij het inkomen worden opgeteld. Onafhankelijk van de huidige waarde. Daarom moet je die 44651,88 nu bij het inkomen optellen en valt dat (waarschijnlijk) voor een groot deel in het hoge belastingtarief.
Bovendien krijg je van de belastingdienst een boete (revisierente), omdat je niet aan de voorwarden hebt voldaan. Dit is o.a. om oneigenlijk gebruik tegen te gaan (ontlopen vermogensrendementsheffing, uitstellen van een (eenmalig) hoog inkomen naar een jaar waarin je minder verdient etc.).
Dit zijn allemaal dus bedragen waar NN niets aan kan doen, maar wat door de fiscus is opgelegd. Wat je kunt doen is ervoor zorgen dat je aan de fiscale eisen blijft voldoen. Misschien dat je de waarde naar een ander pensioenproduct en/of een andere maatschappij kunt overhevelen. Je kunt het misschien in een vastrendend product stoppen. Eventueel een bankspaarproduct, met ofwel vaste rente, ofwel variabele rente, naar keuze. Moet je even nagaan of het überhaupt kan en bij welke maatschappijen je terecht kunt.