LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schenkingen onder huwelijkse voorwaarden......!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Edward H

Schenkingen onder huwelijkse voorwaarden......!

Ongelezen bericht door Edward H »

Ikzelf zit midden in een scheiding, nu vordert ex-schoonvader van mij dat hij een deel van de geschonken bedragen aan mijn ex-patner van mij terug wilt.

We zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd, met daarin een koude uitsluiting. De jaarlijkse geschonken bedragen zijn altijd op de rekening van mijn ex-partner gestort. Zij heeft hier altijd de voledige controle over gehad, nu blijkt dat de geschoken bedragen op zijn en wil schoonvader de helft bij mij terugvorderen????

De schenkingen zijn wel altijd op papier gezet met daarin een clausule dat ze voledig voor dochter waren, dus zij is hier in mijn ogen dan ook voledig verantwoorlijk voor geweest.
Ik heb uiteindelijk nooit wat gekregen, dus als schoonvader iets van zijn geld terug wilt moet hij bij zijn dochter zijn ( on mijn ogen).

Heeft iemand op dit forum ook zoiets bij de hand gehad?
Graag een reactie op deze kwestie,
Mvg,

marcel75

Re: Schenkingen onder huwelijkse voorwaarden......!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Uw ex-schoonvader kan dat wel doen, als de tekst waarin staat de schenking privé zouden blijven niet al te best op papier gezet is. Als daarin niet is vermeld dat de schenking ook niet zal worden meegenomen in enig verrekenbeding, dan bent u het haasje.

Overigens vraag ik mij af of het gaat om schenking van geld of een schuldigerkenning op papier.

Een verrekenbeding zal in de huwelijkse voorwaarden opgenomen kunnen zijn. Dat kan zijn een jaarlijks/periodiek verrekenbeding. Op grond daarvan moeten jaarlijks de zogenaamde overgespaarde inkomens (oftewel dat wat onder de streep overbleef) verrekend worden. Hebt u zich niet aan deze verrekening gehouden, dan wordt u volgens vaste rechtspraak geacht in gemeenschap van goederen gehuwd geweest te zijn en moet u ook als zodanig onderling afrekenen. In dat geval moet de schenking dus verrekend worden.

Ook kan er een finaal verrekenbeding opgenomen zijn. Gebruikelijk is dat daarin staat dat bij overlijden er afgerekend moet worden alsware er een gemeenschap van goederen; het kan ook zijn dat daarbij ook staat dat in geval van echtscheiding dezelfde afrekening verricht moet worden.

Het staat en valt dus met de letterlijke tekst die in de akte van schenking en de huwelijkse voorwaarden staat.

Edward H

Marcel bedankt voor je reactie,

Maar hoe is het mogelijk dat als iemand de volledige controle over haar eigen vermogen heeft, bij mij dit alsnog willen terug verhalen?

Het kan wel zo zijn dat zij dit geld ergens anders heeft ondergebracht en nu ook van mij de helft wilt hebben, het is altijd op haar rekening terecht gekomen en ik heb daar sinds heden geen weet van gehad.

marcel75

Het gaat er niet om wie de controle had over het geld, het gaat er om of jullie de huwelijkse voorwaarden hebben nageleefd en om de exacte omschrijving van de zogenaamde privé-clausule in de schenking.

En als je in de huwelijkse voorwaarden een periodiek verrekenbeding overeenkomst en je daar niet aanhoudt, dan moet je alsnog achteraf alle gespaarde inkomsten gaan verrekenen (dat is logisch omdat je dan alsnog moet verrekenen) en dus de facto moet je dan maar verrekenen net alsof je in gemeenschap van goederen gehuwd was.

Als je geen huwelijkse voorwaarden opgesteld had, had deze vordering zeker bij je terecht kunnen komen.

Maar ik zit nog steeds met de vraag wat er nou precies in de huwelijkse voorwaarden en de schenking is vermeld. Ik zou als ik u was dit aan de advocaat/de notaris voorleggen. Die kan aan de hand van die teksten beter aangeven of de vordering van uw ex-schoonvader kans van slagen heeft of niet.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij dat de ex-schoonvader het geld niet van jou kan terugeisen omdat hij het geld heeft geschonken aan zijn dochter. En als hij het geschonken heeft, dan kan hij daar in mijn ogen geen aanspraak meer op doen. Of zie ik dat verkeerd?

Anders weet ik nog wel een leuke. Laat je vader jou elk jaar een paar 1000 euro schenken. Ga er zelf lekker van op vakantie en winkelen, en als je gaat scheiden, dan moet je ex ineens de helft van al dat geld aan je vader betalen. Lijkt mij een beetje een kromme situatie.

Wordt nog leuker als je voor een scheiding staat: laat je vader jou een ton schenken onder die zelfde voorwaarden. Vervolgens schenk jij het geld weer aan je broer. Als de scheiding geregeld moet worden, vordert je vader de helft van het geld van je ex, omdat jij het geld niet meer hebt.

marcel75

Kweenie,
Als het om een herroepelijke schenking gaat (die bestaan) en juridisch wordt je geacht in gemeenschap van goederen te zijn gehuwd, althans op die manier moet gaan afrekenen, dan heeft schoonvader gelijk. Hetzelfde gaat ook op als er leningen in de vorm van schenkingen zijn verstrekt. Dan had je maar je huwelijkse voorwaarden moeten naleven.

Je "oplossing" om vlak voor de scheiding hetzelfde trucje toe te passen gaat niet lukken. Zodra een echtscheiding aanhangig is vervalt de verrekeningverplicht vanaf dat moment. Alles daarvoor moet dus wel verrekent worden.

Edward H

Nou het duurde even, maar ik ben eruit.

Ik heb inmiddels een aantal advocaten gesproken ( voornamelijk op het gebied van persoon en familierecht) en stuk voor stuk zeggen ze dat dit niet mogelijk is.

Mits er aantoonbaar bewijs is voor welk doeleinde de schenkingen gebruikt zijn bijv. inverstering in het huis of gemeentschappelijke doeleinden. Weer een opstekker, nu nog een goede advocaat.

Philip Scheepers

Ongelezen bericht door Philip Scheepers »

Hallo Edward,

Mijn zwager zit in een scheiding. Zijn ex wil nu de schenking van haar vader terugvragen. Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en het geld is in de algemene pot gegaan en opgemaakt. Kun je me laten weten wat jij te weten bent gekomen of en zo ja in welke gevallen de schenking terug te vorderen is door de ex? Hoor graag je reactie.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

Philip Scheepers schreef:Hallo Edward,
Hoor graag je reactie.
Denk niet dat een antwoord erin zit. Edwards laatste reactie was van 01 apr 2008 20:02 uur

Edward H

Hallo Philip,

Ik kan je inmiddels melden na een dik 2 jaar procuderen dat het schenking verhaal door de rechter van tafel is geveegd! Dus gewonnen!!

Maar ik was onder huwelijkse voorwaarden getrouwd en mijn ex. kon niet aantonen dat alle uitgaven vanuit de schenkingen in de gemeendschap van goederen terecht is gekomen. Als zij de schenkingen had terug willen vorderen dan had zij alle aankoopbonnen ect. van alles wat met het schenkingsgeld betaald was moeten bewaren incl. bankafschriften, maar dit kon zij niet.

Maar in het geval van gemeendschap van goederen is het elk 50/50, kijk ook eens op rechtspraak.nl/schenkingen, succes !!

Gr.
Edward

Gesloten