LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen zorgverzekering door zorgverzekeraar

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
elvandar
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 feb 2008 11:58

Opzeggen zorgverzekering door zorgverzekeraar

Ongelezen bericht door elvandar »

Even een vraag en ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.
Wij hebben een nieuwe zorgverzekering afgesloten bij Ohra sinds 01.01.2008 de verzekering hebben wij afgesloten in december.
Ik had echter nog niets vernomen of ik wel of niet geaccepteerd was. Dus ik heb op 3 januari een e-mail gestuurd om dit te vragen. Ik heb toen op 7 januari een e-mail teug gekregen dat we geaccepteerd waren en dat hun de 'oude' verzekering op hadden gezegd.
Maar op 15 januari ontvang ik van mijn 'oude' verzekering DSW een rekening voor de premie. Ik gelijk weer een e-mail gestuurd naar de Ohra met de bevestiging van acceptatie en opzegging erbij, om te vragen hoe dat nu zat want ben niet van plan om 2 zorgverzekeraars te betalen. Heb ik weer een reactie terug gehad dat ze het uit zouden gaan zoeken en dat we zsm geïnformeerd worden. Tot op heden nog niets vernomen. Heb in de tussentijd wel weer een herinnering ontvangen van DSW voor de maand Januari en een nieuwe rekening voor de maand Februari. Dus heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en toch maar even gebeld met Ohra. De medewerker die ik sprak zou het nagaan vragen bij DSW en zou mij terug bellen. Hij heeft terug gebeld en mijn voicemail ingesproken. Het blijkt dat er nog een openstaand saldo is bij de DSW en dat daarom de verzekering niet opgezegd is/wordt en dat mijn verzekering bij Ohra per direct opgeschort wordt. Wat betreft de verzekering van mijn partner daar zou hij nog op terug komen.

We hebben idd nog een openstaand saldo bij de DSW, maar dit kwam door allerlei misverstanden en wordt nu afgehandeld via een deurwaarder. En voor de rest staat er dus niets meer open bij de DSW op de premies van Januari en Februari na, maar toen was ik dus al verzekerd bij Ohra naar mijn inziens.

Mijn vraag is nu, mag dit mag Ohra mijn verzekering beeindigen terwijl ze me al hadden geaccepteerd, want als ik niet had gebeld had er niets aan de hand geweest.

elvandar
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 feb 2008 11:58

Re: Opzeggen zorgverzekering door zorgverzekeraar

Ongelezen bericht door elvandar »

Toch ben ik het niet helemaal mee eens.
Want als ik zelf niet gebeld had waren ze er ook niet achter gekomen dus dit betekent dat ze niet goed controleren voordat ze nieuwe verzekeraars aannemen.
En ik heb voor de rest geen schuld meer op die van Januari en Februari na want, dat wat via deurwaarder loopt is afbetaald.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Opzeggen zorgverzekering door zorgverzekeraar

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Je moet hieruit voor de volgende keer onthouden: zeg die zorgverzekering zelf op!

Als je zelf DSW zou hebben opgezegd, dan was meteen duidelijk geworden dat er een probleem was en had dit misschien direct opgelost kunnen worden.

Doordat Ohra er nu tussen heeft gezeten is er iets fout gegaan.

Conclusie: laat nooit je zorgverzekering opzeggen door de volgende! Houd het heft in eigen hand. Zeg zo mogelijk gewoon per email of per fax op en sta op ene directe bevestiging. Dat staat overigens in de polisvoorwaarden (dat de verzekeraar een bevestiging van een opzegging moet versturen).

realmontreal
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2008 20:31

Re: Opzeggen zorgverzekering door zorgverzekeraar

Ongelezen bericht door realmontreal »

Die bevestiging die jij hebt ontvangen klopt niet. Want je reageert op 3 januari(NA contractsvervaldatum) en ontvangt op 7 januari een bevestiging dat deze opgezegd is. na 1 januari is het niet mogelijk deze op te zeggen, en dus was u in feite te laat om hem op te zeggen, of het via hen of direct door uzelf opgezegd zou worden. .

realmontreal
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2008 20:31

Re: Opzeggen zorgverzekering door zorgverzekeraar

Ongelezen bericht door realmontreal »

En oja, zorgverzekeraars kunnen wel degelijk controleren of men elders een verzekering heeft lopen, namelijk via de digitale weg waar zorgverzekeraars de bevoegdheid voor hebben.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Opzeggen zorgverzekering door zorgverzekeraar

Ongelezen bericht door Ron58 »

En ik heb voor de rest geen schuld meer op die van Januari en Februari na want, dat wat via deurwaarder loopt is afbetaald.
Die van januari en februari had je toch moeten betalen, je verzekering bij Ohra is immers opgeschort, dus ben je nog verzekerd via DSW. (anders zou je zonder verzekering zitten)
Is alles geregeld en stap je echt over, dan crediteert DSW de eerste maanden en Ohra berekent deze achteraf aan je.
Althans, dat was de gang van zaken toen wij overstapten twee jaar geleden.
Spijt als haren op ons hoofd overigens, dat we van DSW naar Ohra zijn gegaan, Ohra is een zootje, volgend jaar gaan we terug.
Die bevestiging die jij hebt ontvangen klopt niet. Want je reageert op 3 januari(NA contractsvervaldatum) en ontvangt op 7 januari een bevestiging dat deze opgezegd is. na 1 januari is het niet mogelijk deze op te zeggen, en dus was u in feite te laat om hem op te zeggen, of het via hen of direct door uzelf opgezegd zou worden. .
@realmontreal: in het eerste bericht schrijft elvandar dat de verzekering bij Ohra al in december afgesloten was en per 1 januari in zou gaan, de mail van 7 januari is een antwoord op de vraag of alles al geregeld was, dat was zo, maar dat kan natuurlijk best voor 1 januari al gebeurd zijn.
Anders had DSW ze wel vastgehouden wegens te laat opzeggen en niet wegens openstaande posten.

Gesloten