LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DigiD ellende
Re: DigiD ellende
DigiD is niet alleen geldig bij de overheid
ook bij de gemeente kan men er mee terecht.
Heb al diverse papieren opgestuurd gekregen
via de DigiD waarbij ik anders naar het stadhuis
had gemoeten en in de rij had moeten staan.
Vind het wel makkelijk hoor.
ook bij de gemeente kan men er mee terecht.
Heb al diverse papieren opgestuurd gekregen
via de DigiD waarbij ik anders naar het stadhuis
had gemoeten en in de rij had moeten staan.
Vind het wel makkelijk hoor.
Dat klopt wat bot321 zegt. Ik had een formulier van de gemeente nodig voor miijn werk i.v.m. dat de opdrachtgever van mijn werkgever ineens van iedereen een bewijs van goed gedrag eist. Even naar Digi-D gegaan en kon daar de papieren downloaden en moet ze thuis invullen. Doorgeven aan je werkgever, die ze dan ook weer in moet vullen en daarna krijg je het als het goed is, weer terug gestuurd en moet je alsnog wel zelf even naar de gemeente voor toestemming en betaling.
Dus helemaal thuis alles doen is er ook nog niet bij, maar wel dat je al een keer minder voor een formulier naar het stadskantoor hoeft.
Bij mij werkte de code nog prima, na ook een tijdje niet meer op de site te zijn geweest.
Dus helemaal thuis alles doen is er ook nog niet bij, maar wel dat je al een keer minder voor een formulier naar het stadskantoor hoeft.
Bij mij werkte de code nog prima, na ook een tijdje niet meer op de site te zijn geweest.
Nou G7 moet je maar in Amstelveen komen wonen.
Wordt thuisgestuurd met een giro erbij.
Met internetbankieren betaald dus heb alles zittend
op mijn luie achterwerk kunnen regelen.
Wordt thuisgestuurd met een giro erbij.
Met internetbankieren betaald dus heb alles zittend
op mijn luie achterwerk kunnen regelen.
1 keer per 1,5 jaar inloggen op http://www.digid.nl is voldoende.Persoonlijk snap ik niet waarom die DigiD na 1,5 jaar niet meer werkt, wat is het probleem om dat ding gewoon in stand te houden? Er zijn situaties genoeg te bedenken waarom mensen dat ding 1,5 jaar niet gebruiken (ben zelf een voorbeeld). Errug handig die DigiD als je dan wel eens iets nodig hebt, kun je die aanvraag weer opnieuw gaan doen.
De digid is bedoeld voor mensen die zelf hun zaken elektronisch regelen, niet voor mensen die het vrijwel nooit gebruiken. Als u ieder jaar aangifte inkomstenbelasting doet, is er geen enkel probleem.
Op deze manier kunnen ze heel simpel zonder onderhoud het (klanten)bestand schoon houden.Ik bel voortaan wel en vraag de papieren op, mijn telefoonnummer blijft tenminste gewoon geldig als ik deze niet gebruik.
Logisch dat uw telefoonnummer niet vervalt, dat telefoonnummer is niet gratis. Als u echter een "gratis" prepaid telefoonnummer niet gebruikt, vervalt deze ook.
Laatst gewijzigd door Mendoza op 23 feb 2008 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mendoza schrijft "De digid is bedoeld voor mensen die hun zaken elektronisch regelen, niet voor mensen die het vrijwel nooit gebruiken." Het probleem is dat het digid wordt gebruikt voor die zaken die veel mensen bijna nooit hoeven aan te passen. Dus die je uit de aard van de zaak al bijna nooit gebruikt.
Digid is bij uitstek een systeem dat je maar zeer zelden gebruikt. Dan is het raar dat de bruikbaarheid van een digid account maar anderhalf jaar is. De meeste mensen zullen er wel eens per jaar gebruik van maken, voor de belastingaangifte, maar als je geen aangifte hoeft te doen, dan zal het vaak voorkomen dat je je digid niet steeds binnen anderhalf jaar gebruikt.
Hoe vaak moet je een nieuwe paspoort, rijbewijs of verklaring omtrent het gedrag hebben? Dat is meestal niet binnen anderhalf jaar. Dus als je dat 'gemakkelijk' zou willen doen, dan moet je dus elke keer eerst opnieuw een digid account aanmaken. Erg makkelijk hoor... En als je niet elk jaar aangifte doet, dan zou je dus ook steeds een nieuwe digid account moeten aanmaken.
Digid is bij uitstek een systeem dat je maar zeer zelden gebruikt. Dan is het raar dat de bruikbaarheid van een digid account maar anderhalf jaar is. De meeste mensen zullen er wel eens per jaar gebruik van maken, voor de belastingaangifte, maar als je geen aangifte hoeft te doen, dan zal het vaak voorkomen dat je je digid niet steeds binnen anderhalf jaar gebruikt.
Hoe vaak moet je een nieuwe paspoort, rijbewijs of verklaring omtrent het gedrag hebben? Dat is meestal niet binnen anderhalf jaar. Dus als je dat 'gemakkelijk' zou willen doen, dan moet je dus elke keer eerst opnieuw een digid account aanmaken. Erg makkelijk hoor... En als je niet elk jaar aangifte doet, dan zou je dus ook steeds een nieuwe digid account moeten aanmaken.
De meeste mensen zullen er wel eens per jaar gebruik van maken, voor de belastingaangifte, maar als je geen aangifte hoeft te doen, dan zal het vaak voorkomen dat je je digid niet steeds binnen anderhalf jaar gebruikt.
Ik ben een ondernemer en ik laat alle financiële zaken door mijn account doen. Dus ik maar er nooit gebruik van.
Ik heb ook nog nooit zo'n Digid aangevraagd.
Het gaat niet alleen om dingen aanvragen, je kunt ook bij steeds meer overheidsinstanties steeds meer dingen raadplegen; denk aan jaaropgaven bij uitkerende instanties, studieschulden bij ibg. enz. enz.Mendoza schrijft "De digid is bedoeld voor mensen die hun zaken elektronisch regelen, niet voor mensen die het vrijwel nooit gebruiken." Het probleem is dat het digid wordt gebruikt voor die zaken die veel mensen bijna nooit hoeven aan te passen. Dus die je uit de aard van de zaak al bijna nooit gebruikt.
Die mensen hebben dan toch ook geen digid nodig, als je niet elektronisch je aangifte doet, dan zul je de rest ook niet elektronisch doen(denk aan oudere mensen).Digid is bij uitstek een systeem dat je maar zeer zelden gebruikt. Dan is het raar dat de bruikbaarheid van een digid account maar anderhalf jaar is. De meeste mensen zullen er wel eens per jaar gebruik van maken, voor de belastingaangifte, maar als je geen aangifte hoeft te doen, dan zal het vaak voorkomen dat je je digid niet steeds binnen anderhalf jaar gebruikt.
Een nieuwe digid aanvragen, en dan binnen 5 dagen via de post een activeringscode thuis krijgen zodat je dan zaken bij de gemeente kunt vernieuwen en wijzigen vind ik nog steeds gemakkelijker als het wachten op het gemeentekantoor. Ik weet niet hoe het bij u zit, hier is het vrijwel altijd een lange wachtrij.Hoe vaak moet je een nieuwe paspoort, rijbewijs of verklaring omtrent het gedrag hebben? Dat is meestal niet binnen anderhalf jaar. Dus als je dat 'gemakkelijk' zou willen doen, dan moet je dus elke keer eerst opnieuw een digid account aanmaken. Erg makkelijk hoor... En als je niet elk jaar aangifte doet, dan zou je dus ook steeds een nieuwe digid account moeten aanmaken.
Als u geen zaken heeft die u elektronisch wilt regelen dan is voor u de digid dan ook niet bedoelt.Ik ben een ondernemer en ik laat alle financiële zaken door mijn account doen. Dus ik maar er nooit gebruik van.
Ik heb ook nog nooit zo'n Digid aangevraagd.
Het gekke is dat steeds maar weer wordt verwezen naar die jaarlijkse elektronische aangifte. Maar zoals al eerder opgemerkt kunnen ondernemers (zoals ik en met mij inmiddels bijna een miljoen anderen) dit niet met hun digid doen.
Ik blijf het onzin vinden dat dat ding na 1,5 jaar verwijderd wordt en snap er gewoon de zin niet van. Dat bestand wordt er echt niet schoner op als je iedere keer een nieuwe moet aanvragen.
Ach ik maak me er verder niet druk om, digid is voor mij diginee.
Ik blijf het onzin vinden dat dat ding na 1,5 jaar verwijderd wordt en snap er gewoon de zin niet van. Dat bestand wordt er echt niet schoner op als je iedere keer een nieuwe moet aanvragen.
Ach ik maak me er verder niet druk om, digid is voor mij diginee.
Mendoza, ik doelde niet op mensen die geen aangifte hoeven te doen, omdat ze geen bijzondere aftrekposten of bijtellingen hebben, en niet op mensen die de aangifte op papier doen.
Als je dus in een 'standaard' situatie zit en een gewone standaard baan hebt, zonder studieschuld (zoals heel veel mensen), dan heb je weinig met de overheid van doen. Als je dan voor die enkele keer dat je de overheid wél nodig hebt steeds een nieuw account moet aanmaken, dan is dat nou niet echt heel handig.
Het argument dat je zo het (klanten)bestand schoon kunt houden vind ik niet echt van toepassing. Je hebt immers sowieso maximaal 1 account per bsn, zodat je (in tegenstelling tot veel andere databases) al met een zeer schoon databestand werkt.
Als je dus in een 'standaard' situatie zit en een gewone standaard baan hebt, zonder studieschuld (zoals heel veel mensen), dan heb je weinig met de overheid van doen. Als je dan voor die enkele keer dat je de overheid wél nodig hebt steeds een nieuw account moet aanmaken, dan is dat nou niet echt heel handig.
Het argument dat je zo het (klanten)bestand schoon kunt houden vind ik niet echt van toepassing. Je hebt immers sowieso maximaal 1 account per bsn, zodat je (in tegenstelling tot veel andere databases) al met een zeer schoon databestand werkt.
enkele keer en steeds.....beetje rare combinatieAls je dan voor die enkele keer dat je de overheid wél nodig hebt steeds een nieuw account moet aanmaken, dan is dat nou niet echt heel handig.
Als je niet vaak met de overheid te maken hebt, is het dan werkelijk zo'n probleem om dat ding aan te vragen?? Ik bedoel, het kost nog geen 5 minuten werk en je krijgt 'em netjes thuis gestuurd. De wachtrijen bij de belastingdienst (telefonisch) zijn vaak langer...
De optie, voor de mensen die dit wel veel moeite vinden of het gewoon schriftelijk/telefonisch willen doen of bij een overheidkantoor langs willen gaan, blijft gewoon bestaan...
Waar hebben we het dan eigenlijk over??
Volgens mij wordt er weer eens van een mug een olifant gemaakt!!!
Natuurlijk is het weinig moeite, maar het idee van zo'n account is toch dat je het leven makkelijker en veiliger wil maken. Maar als je (bij wijze van spreken) bij elk contact een nieuwe account moet aanmaken, dan lijkt het mij dat dat niet veel makkelijker of veiliger is dan als je die gegevens gewoon in je aangifteprogramma invult...
Ook vraag ik mij af of het niet goedkoper is om alle accounts een veel langere tijd te laten bestaan in plaats van dat je als belastingdienst steeds weer een nieuwe brief zou moeten versturen.
Het lijkt mij dat je bij het ontwerp van een informatiesysteem de geldigheid van een account minstens zo maakt dat die een x-aantal keer (bv. 5 of 10 keer) langer is dan hoe vaak je zo'n account normaal gebruikt. Dus als een normale gebruiker zo'n account eens per jaar gebruikt, laat het dan 5 of 10 jaar meegaan. Maar een 'houdbaarheid' die in de zelfde orde van grootte ligt als de gebruiksfrekwentie vind ik niet goed doordacht.
Ook vraag ik mij af of het niet goedkoper is om alle accounts een veel langere tijd te laten bestaan in plaats van dat je als belastingdienst steeds weer een nieuwe brief zou moeten versturen.
Het lijkt mij dat je bij het ontwerp van een informatiesysteem de geldigheid van een account minstens zo maakt dat die een x-aantal keer (bv. 5 of 10 keer) langer is dan hoe vaak je zo'n account normaal gebruikt. Dus als een normale gebruiker zo'n account eens per jaar gebruikt, laat het dan 5 of 10 jaar meegaan. Maar een 'houdbaarheid' die in de zelfde orde van grootte ligt als de gebruiksfrekwentie vind ik niet goed doordacht.
Ik gebruik dat account 1x per jaar, alleen voor belastingaangifte. En het werkt gewoon. Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen hun inlognaam/paswoord niet meer weten na een jaar, maar dat lijkt me dan aan de gebruiker te liggen.
het is wel de bedoeling dat je je DigiD na ontvangen van de brief activeerd, want anders verloopt ie naar een aantal maanden.
Ik maak al gebruik van deze digitale ondertekening zolang het bestaat en heb nimmer een probleem.
Je krijgt een probleem wanneer je de eigen gegevens zoals inlognaam en wachtwoord vergeet op te schrijven. Jammer dan voor deze mensen die geen benul hebben van zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens.
Je krijgt een probleem wanneer je de eigen gegevens zoals inlognaam en wachtwoord vergeet op te schrijven. Jammer dan voor deze mensen die geen benul hebben van zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens.
typisch zo'n opmerking van iemand die het geluk aan zijn zijde heeftJe krijgt een probleem wanneer je de eigen gegevens zoals inlognaam en wachtwoord vergeet op te schrijven. Jammer dan voor deze mensen die geen benul hebben van zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens
ook ik maak al geruime tijd gebruik van de functie, en maak keurige registraties in een password-pakket. mijn account heb ik reeds tweemaal moeten heractiveren, terwijl het account van mijn partner keurig geactiveerd blijft. beide accounts zijn op zelfde dag aangevraagd en geactiveerd. ben ik nu semi-onbenullig? of ligt het misschien toch aan wat anders...
reactie op Hans_ict. Waarschijnlijk hoor je dan bij de pechvogels, dat kan n.l. ook
-
Ik vul elk jaar voor mijn geestelijk gehandicapte zus het aangiftebiljet in en verstuur dit elektronisch met haar digiD. Dit jaar kreeg ik echter elke keer bij het invoeren van de gebruikersnaam een foutmelding. Uiteindelijk maar geprobeerd een nieuwe DigiD aan te vragen. Kreeg toen de melding dat de gegevens niet klopten. Belastingdienst gebeld, deze vertelde mij dat het vaker voorkwam dat de digiD het niet meer deed en verwees mij naar digiD.nl. Ook daar lukte het niet een nieuwe digiD aan te vragen. Daarna digiD gebeld. Deze weigerden mij te helpen omdat het over de digiD van mijn zus ging. Uitgelegd dat ze dat zelf niet kan omdat ze geestelijk gehandicapt is. toen werd mij verteld dat ze "toch zeker wel een paar cijfertjes kon oplezen"? Maar dat kan ze dus nou net niet, ze kan niet lezen, schrijven en nauwelijks verstaanbaar praten. Ze heeft het verstand van een kind van 3! Maar men bleef erbij dat alleen mijn zus een nieuwe digiD kon aanvragen, ondanks dat de vorige digiD ook door mij voor haar was aangevraagd. Anders moest het maar schriftelijk en dan moest ze dit formulier zelf ondertekenen! Terwijl ze niet kan schrijven! Ik had de neiging degene die aan de andere kant van de telefoon was erdoorheen te trekken. Uiteindelijk de aangifte maar onder mijn eigen digiD verzonden. Hoe het volgend jaar moet, geen idee! Ik weet zeker dat de door mij gebruikte digiD klopte en ook de door mij ingevoerde gegevens zijn correct. En toch lukt het niet. Rarara...
Ook ik moest een nieuwe digidcode aanvragen, vorig jaar samen met mijn man de belastingformulieren ingevuld en ondertekend met digid en dit jaar zou dat dus weer moeten kunnen maar nee hoor die van mijn man werkte wel en die van mij niet meer. makkelijker kunnen ze het niet maken.
-
Ik heb een Digide nr aan gevraagd en wat nu.
Moet je op een site aan melden met die letters en nummers.
Ik dat nr ingevuld en wat gebeurt er niets.
Heb op allerlei manieren geprobeert hooft letters dat hooft letters kan wezen noem maar op.
Maar niets hoor het ging gewoon niet.
Dus houden ze die rotsooi maar.
En dan nog iets ze betalen er niets voor dat ik mijn comp. gebruikt voor hun dus TABE dan voor die belasting klerezooi.
Makkelijker kunnen ze het niet maken wel moeilijker.
Maar waarom lieten ze het niet zo dat iedereen gewoon zijn eigen spul kan aan maken.
Ze laten zelf alles op straat liggen.
En waarom mag iemand niet zelf zijn eigen wachtwoord uitmaken in plaats van die stomme je moet er minimaal 8 hebben en nummers er tussen.
Mijn gegevens heb toch niemand wat aan die zijn niets waard.
Verdien niet al te veel.
En waarom niet gewoon die oude sofinummers gebruiken waarom iets nieuws dat ook niet werkt en veel geld kost.
Allemaal van onze belasting centjes of moet ik zeggen Eurocentjes.
Moet je op een site aan melden met die letters en nummers.
Ik dat nr ingevuld en wat gebeurt er niets.
Heb op allerlei manieren geprobeert hooft letters dat hooft letters kan wezen noem maar op.
Maar niets hoor het ging gewoon niet.
Dus houden ze die rotsooi maar.
En dan nog iets ze betalen er niets voor dat ik mijn comp. gebruikt voor hun dus TABE dan voor die belasting klerezooi.
Makkelijker kunnen ze het niet maken wel moeilijker.
Maar waarom lieten ze het niet zo dat iedereen gewoon zijn eigen spul kan aan maken.
Ze laten zelf alles op straat liggen.
En waarom mag iemand niet zelf zijn eigen wachtwoord uitmaken in plaats van die stomme je moet er minimaal 8 hebben en nummers er tussen.
Mijn gegevens heb toch niemand wat aan die zijn niets waard.
Verdien niet al te veel.
En waarom niet gewoon die oude sofinummers gebruiken waarom iets nieuws dat ook niet werkt en veel geld kost.
Allemaal van onze belasting centjes of moet ik zeggen Eurocentjes.