LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bellen,mailen geen succes

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
isaha
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2008 15:58

bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door isaha »

Ik als erfgemame probeer a weken aan essent uit te leggen dat ik de rekening niet kan voldoen om dat de lopende van mijn ouders rekening tijdelijk is geblokeerd, heb nog 1 jaar na moeders overlijden de rekening netjes door betaald maar nu is dat niet meer mogelijk.Ik zit in een geschil met de andere erfgename daardoor is er na 1 jaar nog niets geregeld en is nu uiteindelijk via de rechter de rekening geblokeerd. Ik krijg nu de ene na de andere aanmaning met boeten op de deurmat. Heb uren aan de telefoon gehangen, heb gemaild maar zonder resultaat. Om moedeloos van te worden. Bij Essent begrijpen ze zeker niet hoe ingrijpend een overlijden is. De rekeningen + boetes blijven komen zei ze zolang er niet betaald word.De enige optie is afsluiting maar dat komt dan ook voor mijn rekening,trouwens maanden terug heb ik van hun advies gekregen om dat niet te doen want een woning is dan moeilijker verkoopbaar zei ze. Weet iemand of ze zomaar boetens kunnen opleggen omdat de rekening wegens overlijden is geblokeerd.
De woning staat overigens al 5 jaar leeg dus word er niets verbruikt.
Help! Help! ik weet het niet meer

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door Shine »

Een super vervelende kwestie.
Zwart op wit staat Essent in haar recht, echter....... zouden ze een beetje fatsoen in hun pens hebben dan hebben ze begrip en plaatsen ze een tijdelijke blokkade op de herinneringen.
Dit betekent dat uw wel gewoon de maandelijkse termijnrekening krijgt, maar voorlopig (zolang als dat die blokkade is ingesteld) even geen herinneringen en dus allerlei opvolgende onaangename aanmaningen krijgt.
Dit betekent natuurlijk niet dat u de termijnen niet moet voldoen. Zoiets moet u zien als een tijdelijk tegemoetkomende tussenoplossing.
Aan u is de taak om Essent wel te blijven informeren over de verder verloop van de erfgename kwestie en de mogelijkheid tot wel/niet betalen. Zo'n blokkade is van een bepaalde duur (in overleg met u). Overschrijdt u die termijn zult u weer contact met Essent moeten opnemen.

Tips: geef anders in het gesprek te kennen dat u een KLACHT hebt en de klachtenpersoon wilt spreken.
Essent kan prima deze tussenoplossing regelen, maar dan moeten ze wel willen.
Maar nogmaals, zwart/wit gezien,..ja ze mogen u herinneringen e.d. sturen. Immers de termijnen worden niet voldaan.

Succes en sterkte!

isaha
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2008 15:58

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door isaha »

gelukkig kan ik meedelen dat het probleem is opgelost.kreeg vanmorgen om 9 uur telefoon van essent. Ze schaamde zich diep zei ze dat de telefonisten zo bot hadden gereageerd. en dat voor 25 euro per maand. heb nu voorlopig 2 maanden vrijstelling tot betaling totdat er duidelijkheid bestaat wanneer de rekening weer vrij komt.
Heb nu het telefoon nr van diegene die belde dus kom ik niet meer in een wirwar van telefoonistes die niets begrijpen

coramora
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door coramora »

Isaha,

Zeker heel vervelend.

Als eerste moet duidelijk zijn of jij jezelf als erfgename hebt opgegeven bij Essent. Als dat zo is, is Essent gerechtigd de rekeningen en kosten bij jou in rekening te brengen. Jij hebt per slot aangegeven verantwoordelijk te zijn!

Je zegt dat het huis al 5 jaar leeg staat en er geen verbruik meer is. Heeft Essent gebruik gemaakt van de werkelijke meterstanden. Zo ja kan het maandbedrag niet hoog zijn. Zo niet, noteer de meterstanden dan en vraag om een reeële afrekening!

Daarnaast kan je ook nog overwegen om een geschil in te dienen bij de geschillencommissie in Den Haag. Als je een geschil hebt ingediend mogen er geen kosten meer in rekening worden gebracht tot de klacht is opgelost of duidelijk is.

Verder zou ik naar de rechtswinkel gaan om te kijken wat je nog meer kunt doen. Zo heen en weer schrijven en bellen lost duidelijk niets op.

Sterkte
Cora

coramora
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door coramora »

Fijn te horen dat het er voorlopig geen rare dingen gaan gebeuren. Het lijkt me wel belangrijk dat je de nodige stappen gaat ondernemen. Dit is namelijk een uitstel en geen afstel.

cora

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door zjwaemke »

Als het huis al 5 jaar leegstaat betaal je waarschijnlijk alleen netwerkkosten. Deze worden in rekening gebracht voor het gebruik/huur van de meter/leidingen etc etc.

Ik weet natuurlijk niet precies wat er allemaal aan de hand is.
Als je het huis wilt verkopen kun je er misschien ook voorkiezen gas en electra af te melden. Dit houdt in dat er een "slot" op de meter gezet wordt. Dan betaal je ook geen vastrechtkosten meer.

Als je van plan bent om er zelf te gaan wonen en/of op korte termijn te verkopen kun je het leegstandsvoorschot gewoon laten staan. Ik meen me te herinneren dat dit bij Essent tot een bedrag van 6 euro per aansluiting verlaagd kan worden. Als je Gas en Electra hebt zou je het bedrag van voorschot kunnen verlagen naar 12 euro per maand.


Let wel op dat je nu slechts uitstel van betaling hebt. Als je deze voorschotkosten niet kunt betalen gewoon contact opnemen met Essent en de situatie uitleggen. Je kunt vast een regeling met hun treffen mits je iets laat weten. Als je wacht tot er weer herinneringen komen en aanmaankosten komen er problemen en dat wil je natuurlijk niet.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door Shine »

Als je het huis wilt verkopen kun je er misschien ook voorkiezen gas en electra af te melden. Dit houdt in dat er een "slot" op de meter gezet wordt. Dan betaal je ook geen vastrechtkosten meer.
Onverstandig. Dit is namelijk gewoon de standaard afsluiting. Als je weer wilt heraansluiten kost je dat aanzienlijk wat euri's. Gewoon je termijnen aanhouden.
Gezien het feit dat de woning al vijf jaar ongebruikt is, zal het termijnbedrag/netbeheer al op haar laagst zijn. Immers, tbv de jaarafrekening geef je meterstanden door. Dan volgt een nieuw termijnbedrag gebaseerd op voorgaand jaarverbruik enz. enz.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door zjwaemke »

als je je afmeldt onder de huidige naam tzt weer aanmeldt onder de naam van je partner is er niks aan de hand en betaal je geen kosten :)

coramora
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door coramora »

zjwaemke,

ik geloof dat je niet helemaal op de hoogte bent! Shine heeft helemaal gelijk door de zeggen dat het opnieuw aansluiten geld kost!! Ook als je het onder een andere naam doet!

cora

anoukje
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2007 21:31

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door anoukje »

hoi ik betaal iederemaand via de acceptgirokaart(of overschryvings fomulier) mijn gas leverancier(essent) maar afgelopen maand hadde ze inplaats van 171 euro ,111 euro afgeschreven verkeerd gezien 2 weken erna een aanmaning gekregen van 60 euro plu binnen5 dagen betalen ,anders 15 euro boete er op dit was op donderdag heb meteen gebeld naar essent ze was ook nog een beetje brutaal tegen mij . maarja zo gaan ze tegenwoordig met de mensen om of het niets is en gewoon

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door zjwaemke »

zjwaemke,

ik geloof dat je niet helemaal op de hoogte bent! Shine heeft helemaal gelijk door de zeggen dat het opnieuw aansluiten geld kost!! Ook als je het onder een andere naam doet!

cora
dan weten jullie er dus weinig vanaf.

Nieuwe bewoners betalen GEEN aansluitkosten bij het betrekken van een pand/woning.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door Shine »

zjwaemke:

U haalt zelf twee zaken door elkaar,
Je spreekt namelijk van:
Dit houdt in dat er een "slot" op de meter gezet wordt. Dan betaal je ook geen vastrechtkosten meer.
Als de bestaande eigenaar de aansluiting vrijwillig wil laten afsluiten, zoals u hierboven aangeeft, dan betaalt deze wel degelijk afsluitkosten.
Zie o.a.: http://www.essentnetwerk.nl/netwerk/net ... osten.html
(kassa..... 271,51)
Daarnaast mag je er stellig van uitgaan dat als een woning in de verkoop komt, het verstandiger is te zorgen dat E+G het wél doen. Dus aangesloten zijn.
Nieuwe bewoners opzadelen met de vervelende procedure in de realisatie van een heraansluiting is nou niet bepaald verkoop tactisch.
En zoals u kunt zien zijn de kosten voor een heraansluiting ook niet mis. (zie eveneens bovenstaande link)
Nieuwe bewoners betalen GEEN aansluitkosten bij het betrekken van een pand/woning
Beter is het om de juiste term te gebruiken namelijk: HERaansluiting.
Wat betreft de heraansluitkosten: Dat is afhankelijk van de betreffende netbeheerder. Om per definitie te stellen dat nieuwe bewoners géén heraansluitkosten betalen is dus onterecht.
Wederom verwijs ik u naar bovenstaande link.


Verder gaat u hier ook de 'mist' in:
als je je afmeldt onder de huidige naam tzt weer aanmeldt onder de naam van je partner is er niks aan de hand en betaal je geen kosten
Voor de realisatie van een heraansluiting, moeten bewijzen worden overhandigd dat de nieuwe bewoner ook de nieuwe eigenaar/huurder is.
M.a.w. een huurcontract, of een notariele (ver)koopacte vergezeld van een geldig ID-bewijs.
Simpelweg een nieuwe aanmelding realiseren onder de tenaamstelling van je partner, om heraansluitkosten te ontduiken gaat dus niet op.
Zie wederom bovenstaande link.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door zjwaemke »

sjees is het zo moeilijk?

Als je je contract beëindigd om welke reden dan ook en je zoekt geen nieuwe leverancier dan sluit de netbeheerder je af omdat er geen leveringscontract is. Voor deze afsluiting hoef je geen kosten te betalen. Je bent namelijk niet verplicht stroom/gas af te nemen als je dit niet wilt. Lijkt me heel erg duidelijk.

De situatie die ik schetste was de volgende.

Je zegt je contract op (bijvoorbeeld omdat een pand nog jaren leeg zal staan en omdat je geen vastrecht wilt betalen. Deze reden gaat een energieleverancier trouwens niks aan, die kun je best voor jezelf houden). Gevolg hiervan is dat de energielevering wordt beëindigd en netwerk uiteindelijk zelf de afsluiting zal doen. Hieraan zitten geen kosten verbonden, je bent namelijk niet verplicht tot afname.

In de tussentijd kun je niks verbruiken en hoef je dus ook niks te betalen. Als je je zou aanmelden (laten we zeggen een jaar later) onder de naam van je partner als nieuwe bewoner, dan zal daar in principe niemand achterkomen. Alleen als er verdenkingen zijn van de netbeheerder/leverancier gaan ze extra eisen stellen aan de aanmelding. Je ID doorgeven kan worden gevraagd, mede als een huur/koop overeenkomst etc.


Het zou namelijk van de zotte zijn dat nieuwe bewoners kosten moeten betalen voor levering als er een slot op de meters zit.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door Shine »

Het zou namelijk van de zotte zijn dat nieuwe bewoners kosten moeten betalen voor levering als er een slot op de meters zit.
Dit kunt u 'te zot' vinden, maar helaas,........ de nieuwe bewoner draait toch echt op voor de kosten van de heraansluiting.
Het vermeende truukje dat u hier aandraagt gaat gewoon niet op.

1). U adviseert een afsluiting door geen leveringscontracten meer te hebben (ze te stoppen).
Er volgen dan talloze brieven afkomstig van de netbeheerder dat er levering moet plaatsvinden (immers er hangen meters!) met allerlei zinnen in termen: "als u geen ...... dan.....".
Er zal zelfs iemand aan de deur komen.
Het klopt, uiteindelijk zal er een afsluiting plaatsvinden. Aan deze afsluiting zijn inderdaad geen kosten verbonden.
Vervolgens.........
2). De nieuwe bewoner meldt zich bij de leverancier want hij wil heraangesloten worden. Deze procedure neemt 2 weken tijd in beslag.
De kosten voor deze heraansluiting:
(Continuon: Buitenshuis: 220,=, Binnenshuis: 150,=)
En tja,.....deze draait écht voor deze heraansluiting op. Dat is dan pech voor de nieuwe bewoner. En als ik die nieuwe bewoner/eigenaar zou zijn, dan ging ik die berhalen op de verhuurder/verkoper.

Advies: Bel de netbeheerder maar die zal u anders informeren als dat u hier maar steeds weer pretendeert.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Zoals vaker Shine heb je volkomen gelijk en staat op de site die je aangeeft alles over afsluiten en heraansluiten bij Essent.
Ik denk dat Zjwaemke de praktijk niet (goed) kent. :?
Er staat niet duidelijk op de site dat bij fraudeleuze handelingen zonder pardon afgesloten wordt. Diegene die daarna, als hij/zij een leveringscontract heeft, zich meldt bij het Netwerkbedrijf draait voor de kosten op, overigens nadat de kosten van de diefstal van de gestolen energie (grotendeels) zijn betaald aan het Netwerkbedrijf.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door zjwaemke »

Dan verschilt het per netbeheerder (bij continuon is het dus anders) en zijn hier dus verschillen in :D

Ik heb dit namelijk bij mijn collega's nagevraagd nav van bovenstaand verhaal en als nieuwe bewoner hoef je toch echt niet op te draaien hiervoor.

Jij bent als nieuwe bewoner namelijk niet verantwoordelijk voor de problemen die een oude bewoner veroorzaakt heeft.

Maar van tevoren informeren bij je netbeheerder kan nooit kwaad. Dit truckje werkt dus zeker wel!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door Shine »

Essent en continuon hanteren het in rekening brengen van heraansluitkosten als de afsluiting door de vorige bewoner/eigenaar is aangevraagd.

Ik ben nu wel erg benieuwd geworden welke netbeheerder dit dan niet doet volgens de info die u verkregen hebt van uw collega's.
En, nog belangrijker, hoe was de exacte vraag die u hebt voorgelegd aan uw collega's?
Maar van tevoren informeren bij je netbeheerder kan nooit kwaad
Met deze redenering schiet de nieuwe eigenaar/bewoner/huurder natuurlijk niets mee op. Hij/zij wil/moet gewoon heraangesloten worden en zal die kosten dan toch echt moeten betalen.
Mij ontgaat in deze dus 'het truukje'.

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door zjwaemke »

als je een heraansluiting als nieuwe bewoner (onder een andere naam) doet hoef je GEEN kosten te betalen. Nieuwe klanten hoeven nooit hiervoor te betalen als buiten hun schuld om "sloten" op de meters zitten.

Mits de netbeheerde geen huurovereenkomst (dit doen ze alleen maar bij verdenkingen) vraagt zul je hierop nooit betrapt worden. Je wordt dan "gratis" opnieuw aangesloten.

Het voordeel is dat je geen netwerkkosten betaald hebt.

coramora
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:02

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door coramora »

Toevallig heb ik een vriendin die zich niet had aangemeld bij een energiebedrijf. Ze ontving brieven van de netbeheerder die wilde weten wie er eigenaar of huurder van de woning was. Als niemand zich zou aanmelden zouden ze de meters weghalen! Ik denk dat je dus nog steeds niet helemaal weet hoe het in elkaar zit!

En buiten dat, het is al moeilijk om je huis in deze tijd te verkopen maar weet je hoe moeilijk het is als je geen stroom en gas hebt?

Ik zou daarom voorzichtig zijn met je advies!

groetjes,

Cora

RayWhisperer
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2008 21:42

Re: bellen,mailen geen succes

Ongelezen bericht door RayWhisperer »

Hallo zjwaemke,

Ga ervan uit dat jij ons met alle goede bedoelingen probeert te informeren echter klopt er niets van jouw verhaal zoals o.a. "Shine" en overige bezoekers van dit forum reeds hebben aangeven.

Graag verwijs ik je naar het contactformulier op www.consuwijzer.nl hier kan je terecht met al je vragen:

http://www.consuwijzer.nl/vraag.jsp

Succes.

Groeten,
RayWhisperer

Gesloten