LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fit4FREE

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
TucTac
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2007 17:08

Fit4FREE

Ongelezen bericht door TucTac »

Ik wil iedereen die overweegt om bij fit4free te gaan sporten waarschuwen.

Mijn contract is tot eind aug. 2007. Ik sport er sinds april niet meer. Ik ben ook op de hoogte van het opzegtermijn. Een vriendin van mij - die altijd met mij meeging - wilde ook haar lidmaatschap opzeggen. Ze dacht dat ze te laat was, maar stuurde alsnog de brief in april (1 week eerder dan ik de mijne). 2 weken later belt ze op omdat ze nog geen ontvangstbevestiging had gekregen en bleek dat haar brief zoek was. Ze hadden als excuus dat maar 1 persoon deze zaken regelt en het nogal eens chaotisch kon zijn. Uiteindelijk hebben ze haar brief gevonden.Gelukkig was ze te vroeg want er geldt een regel van 2 maanden van te voren op zeggen. Ik stuurde mijn brief 1 week na die van haar medio april (ook ruim op tijd dus). Ik had van te voren nog telefonisch contact gehad met hen en ze zeiden dat ik de brief niet aangetekend hoefde te versturen. Prima. Dus ik deed dat niet. STOM!!!!
ALTIJD WEL DOEN!!! Wel een kopie gemaakt.
Mijn opzegtermijn was ca 31 mei aangebroken. Ik belde 1,5 week a 2 weken erna om te vragen waar mijn ontvangstbevestiging bleef.
Zeggen ze dat ze de brief niet hadden ontvangen. Jeh Right! Nota bene een postbus nummer.
Nu zeggen ze dus dat ik te laat op heb gezegd en dus automatisch nog een jaar lidmaatschap moet betalen. Ze zeggen: ja iedereen zegt dat. Ja, hallo zo lust ik er nog wel een.

Ik heb over en weer gemaild daarover, maar ze bleven volhouden dat ik dus nog een jaar moet betalen voor sporten bij hun wat ik al sinds april niet meer doe.

Hoe dan ook,... met enkel een briefkopie schiet je weinig op. Ik ben best boos hierover want ik weet wel 1000% zeker dat ik hem gepost heb. Los daarvan laat ik het er natuurlijk niet bij zitten.
Nou schijnt er een nieuwe wetsregel te zijn over het stilzwijgend verlengen van een jaarcontract dat dat niet meer mag. Dat ga ik uiteraard allemaal uitzoeken.

Maar hier wil ik iedereen waarschuwen: Ga nooit in op het advies van hun, zorg altijd dat het aangetekend verstuurd wordt ook al kost dat gemiddeld 7 euro en kan dat voor sommige mensen een rip uit het lijf zijn. Zeg het liefst 4 maanden van te voren op want als de post kwijt raakt ????? dan heb je nog ruim de tijd om nog een brief te sturen.
Fit4free is met hun contract niet goedkoop, maar uiteindelijk duurkoop... want ze zullen altijd alle fouten terugleggen bij de klant...

Zij hebben hun zaakjes duidelijk niet helemaal op een rijtje (administratie) en het is makkelijk dit af te schuiven op de klant. Klantvriendelijkheid is dan ook ver te zoeken.

mvankooy
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2007 12:41

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door mvankooy »

Mij is nu exact hetzelfde overkomen. Ik had op 4 juni 2007 schriftelijk opgezegd. Ook helaas niet aangetekend. Nu is per 1-10 mijn contract weer verlengd met een jaar. Heb ook gebeld naar de financiële administratie van Fit4FREE, tel. 070-3066910 en daar vertelden ze mij ook dat ze mijn opzeggingsbrief 'niet' hadden ontvangen. Het is administratief een rommeltje daar.

Weet iemand al iets of het stilzwijgend verlengen van jaarcontracten nog geldig is?

TucTac
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2007 17:08

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door TucTac »

er is wel iets veranderd, maar volgens mij geldt die nieuwe regeling alleen voor boek en plaat, ECI enzo.

Groet

Gerard02
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2007 13:50

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Gerard02 »

Bij mij wordt het ook wederom automatisch verlengd voor een jaar. Ze gooien de prijs ook nog eens omhoog: van 50 euro naar 70 euro per maand...
En ook heb ik een ongeval gehad waardoor ik de oefeningen die ik voorheen deed neit meer goed kan doen. Hier gaat de fitness school niet mee akkoord. Een medische verklaring krijg ik niet mee van de arts (doen zij ook weer niet aan), en ik krijg alleen een verslag van een eerste behandeling mee. Ik ben ten einde raad,
Die fitnessschool wordt nou met zn 6000 leden toch ook weer niet armer of rijker van die 7 tientjes meer of minder? Moet ik prive gevoelige informatie aanleveren over mijn medische toestand, het is toch het politie bureau niet?

TucTac
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2007 17:08

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door TucTac »

Ik was het natuurlijk niet eens met de gang van zaken en vond ze onmenselijk, want ik wist en weet zeker dat ik de brief op heb gestuurd. Toch was het me niet waard om voor de onkosten op te draaien die eruit voort zouden vloeien als ik de betaling zou stagneren.

Ik heb het contract goed doorgelezen en bedacht me: als jullie oneerlijk zijn, heb ik geen behoefte om normaal te corresponderen. Ik bedacht iets creatiefs: ik betaalde eerst 1 euro per dag (nergens in het contract stond dat dat niet mag), stagneerde de automatische betalingen, maar betaalde hierdoor dus meer per maand, maar goed hoe eerder ik er vanaf was). Toen kreeg ik een brief dat ik achterstond met betalingen en dat ik een boete van 9 euro ontving. Mooi niet, dus ik schreef een brief en voegde kopies bij van mijn betalingen per dag. Ik bedacht me dat 1 euro eigenlijkj wel een heel makkelijk bedrag was voor ze en besloot om er 1,42 van te maken.Waarom zou ik het ze makkelijk maken als ze dat voor mij ook niet doen?
Na 2 maanden (1 maand 1 euro pd en 1 maand 1,42 pd) keek ik op mijn postbank of mijn dag betaling gedaan was en tot mijn grote verbazing zag ik dat FitforFree al het geld had opgeteld en teruggestort met als onderschrijving: sorry voor het ongemak, en u bent uitgeschreven.

In principe deed ik de betaling op deze manier niet om dit te bereiken, maar het is natuurlijk een geweldig effect. Let wel, lees het contract goed door, want mogelijk is deze inmiddels aangepast.

Dus tiptiptip.... wees creatief wat binnen de regels van het contract past en binnen de wet! Wie weet heeft het succes.

stuujuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2007 16:20

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door stuujuh »

Onze zoon (20 jr.) heeft getekend bij fit for free (28-11-2006) maar heeft ons bankrekening ingevuld en dus klopt de machtiging niet! Hij wil stoppen maar was natuurlijk te laat nu ga ik dus de machtiging stop zetten omdat deze niet klopt. Maar heeft iemand hier ervaring mee? Hoe moeilijk doet fit4free! want aan de telefoon zijn ze niet vriendelijk ze hakken behoorlijk met een botte bijl!
Fit for free is echt niet aan te raden!
Laatst gewijzigd door stuujuh op 12 dec 2007 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

TucTac
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2007 17:08

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door TucTac »

Fit for free doet altijd moeilijk ongeacht in welk deel van Nederland :(

Het stopzetten van de machtiging betekent dat uw zoon een aanmaning krijgt met 9 euro boete. Hij kan wel zijn goede rekeningnr doorgeven.

Probeer het eens met betaling van 1 euro per dag.... en als ze dan een aanmaning sturen dan zegt u dat u wel betaalt hebt.... bij mij werkte het zo dat ze hier geen zin in hadden en mijn lidmaatschap alsnog stop hebben gezet. Let wel op dat dit regeltje over per dag betaling niet in uw contract mag staan. Betaling per dag kost hun namelijk meer tijd en dus ook meer geld om te verwerken.

Succes.

hermanm95
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2007 11:50

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door hermanm95 »

Een advies : aangetekend schriftelijk opzeggen. Melden bij de balie van de sportschool waar je ook lid bent geworden heeft geen zin, je krijgt een kaartje met een opzegadres. Overkwam ook mij. Opzegging tijdig verzonden, geen reactie gekregen. Telefonisch zijn ze niet te pakken te krijgen. Zit er dus weer een jaar aan vast. Hebben zichzelf nu een dienst bewezen, Dit jaar zeggen er zeven personen aangetekend en tijdig op.Wanneer je als bedrijf zo met je klanten omgaat voorspel ik je een grote toekomst. :evil:

Sietske1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2007 12:41

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Sietske1978 »

Ook ik heb mijn abonnement tijdig opgezegd, helaas niet aangetekend, en kreeg bericht dat mijn opzegging te laat binnen is gekomen, dus dat ik er nog een jaar aan vast zit.
Er valt niet normaal met hen te corresponderen, ze reageren niet op je argumenten (want feitelijk ben ik gewoon niet te laat); ze negeren ze compleet en melden slechts dat ik er gewoon een jaar langer aan vast zit. Punt uit.
Je gaat uit van goed vertrouwen in fit4free, ik had niet verwacht dat het nodig zou zijn om aangetekend te schrijven. Je gaat toch uit van een betrouwbaar bedrijf?
Een ander vreemd iets is dat dit fitness-bedrijf zo groot is en breed verspreid door heel Nederland, maar dat ze niet normaal te bereiken zijn via een klantenservice of een gewoon telefoonnummer. Ook het centrum waar ik fitness kan me niet verder helpen. Eigenaardig.
Ik wordt door iedereen doorgestuurd naar een onbereikbaar punt.

Ik raad iedereen aan om te aangetekend op te zeggen, anders maken ze gewoon keihard misbruik van je goede vertrouwen.

Verder ben ik hier nog niet klaar mee, ik vind dit gewoon onrechtvaardig en ga hier zeker werk van maken. Ik hoop dat jullie dit ook doen, want als er niets gebeurd gaan ze gewoon door.

Sippie13
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jan 2008 15:54

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Sippie13 »

Ook hier worden veel probs ondervonden om fit4free aan de lijn te krijgen.Zelfs met Kpn(=uitgifte 1900 nrs. )en @home(=telefoonaansluiting) gebeld en zelfs zij zeggen dat dit telefoonnummer niet klopt(wettelijk mag maar max 10 cijfers in totaal en dit zijn er 14).
Wel gebeld met hierboven vermeldde 070 nummer,maar men neemt maar niet op.Ook het filiaal in Hengelo geeft je een standaard kaartje met de gegevens die we al hebben en dus niets aan hebben.
Wil toch heel graag voor mijn man het abbo opzeggen en aangetekend inc handtekening retour,dus mijn grote vraag is:

Zou iemand mij misschien via een ractie op dit forum onderwerp of via email een ander adres dan het postbusadres kunnen geven daar volgens de tnt aangetekende stukken niet aan een postbusnummer kunnen worden overhandigd.

Alvast hartelijk dank hiervoor.

Alcestis
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2008 10:19

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Alcestis »

Bij mij wordt het ook wederom automatisch verlengd voor een jaar. Ze gooien de prijs ook nog eens omhoog: van 50 euro naar 70 euro per maand...
Ik zie dat de post uit november is, dus je hebt er niet veel meer aan (helaas). Maar een verhoging van de tarieven is een wijziging van het contract en daarom een reden om het contract te kunnen ontbinden. Ik weet niet of dat ook voor inflatiecorrectie geldt, maar 20 euro is ieg zeker geen inflatiecorrectie.

Ook als de openingstijden gewijzigd worden: wijziging van contract. Maakt niet uit of je ooit op die momenten kwam sporten: je hebt een contract getekend voor bepaalde openingstijden, en als ze daaraan morrelen, heb je een reden het contract te ontbinden.

Zo ben ik ook eens onder een contract bij de fitness uitgekomen, halverwege de looptijd. Maar goed, dan schijn je dus wel een opzegging te moeten kunnen versturen, en dat schijnt hier nou net het probleem te zijn :roll:

Kun je daar ook bij de sportcentra zelf opzeggen?
Dan de brief overhandigen, en erbij zeggen, "vandaag op .... zeg ik mijn abonnement bij jullie op" en iemand anders demonstratief het geheel op video vast laten leggen. Als ze de brief dan "kwijtraken", heb je toch nog op video vastgelegd dat je de brief overhandigde. Beter bewijs is er niet, lijkt me ;)

Patries73
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:44

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Patries73 »

Jeetje ik schrik hiervan zeg.
Ik dacht ik ga eens bellen weer naar ze en dreigen.
Maar als ik dat zo lees hier dan heeft dat weinig nut.
Wel ga ik dus even kijken of de openingstijden zijn aangepast ja of nee.
Ik dacht dit namenlijk laatst te zien.
Het abonnementsgeld is bij ons nog niet verhoogd volgens mij.
Ook maar even nakijken dus.
En anders ga ik die 1,42 per dag betalen ook.
Dat vind ik wel een goeie!

Ik laat het nog wel even weten hier.

Sylvia7
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2008 15:26

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Sylvia7 »

Ik heb eind december mijn brief op de bus gedaan. 2 maanden pzegtermijn en mijn abbonement loopt op 5-3 af, net op tijd dus. Krijg ik zojuist een mailtje dat ik te laat ben met opzeggen, TNT datum is van 6-1-07.
Of ik dus ff me abbonementsgeld wil lappen.

Hoe kan ik dit aanpakken, ik ben netjes op tijd geweest.

Lucia69
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2008 23:27

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Lucia69 »

Half oktober 2007 mijn lidmaatschap schriftelijk (helaas ook niet aangetekend) opgezegd per 09-03-2008.
Dom genoeg geen erg gehad dat ik geen bevestiging heb ontvangen.
Daar kom ik tot mijn schrik 12-01-2008 pas achter.
Gelijk dezelfde dag weer een brief gestuurd. (Volgens Fit4free overigens pas 21-01 ontvangen.) Ik ondertussen ook gaan bellen,...., althans,.... proberen iemand te bereiken,... geen gehoor.... en wanneer ik uiteindelijk iemand te spreken krijg, gaat dat verre van vriendelijk!
Vandaag krijg ik een e-mail: gewoon nog voor een jaar betalen!
Geen woord over mijn eerste brief van oktober.

Loes63
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:50

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Loes63 »

Vandaag ontdekte ik twee incasso-afschrijvingen van Fit for free. Hiervoor had ik nooit van het bedrijf gehoord en ik heb er dus ook nooit een lidmaatschap aangevraagd. Het zit niet eens in de stad waar ik woon.
Hoe ze zomaar geld van mijn rekening kunnen halen is mij een raadsel.
Heb de bank meteen opdracht gegeven de bedragen terug te boeken, maar uiteraard duurt dat een paar dagen.

Uitkijk50
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2008 15:05

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Uitkijk50 »

Mijn zoon van 13 wilde graag naar fit4free.
We hebben klaarblijkelijk niet voldoende opgelet bij de kleine lettertjes.
Als je jonger dan 16 bent moet er een oudere begeleider mee die ook betalend klant is van Fit4Free. Eén voor de prijs van twee eigenlijk.
Pas bij de tweede keer kreeg mijn zoon op de vestiging in Schiedam te horen dat hij zonder oudere begeleider er niet meer in komt. Daarbij werd trouwens verwezen naar de huisregels en niet naar de AV.
Ik heb daar via email bezwaar tegen gemaakt en geeist dat hij gewoon mee mag doen, waarbij ik de aansprakelijkheid aanvaardt voor eventuele problemen (hij is oud en wijs genoeg) En anders ongedaan maken van het lidmaatschap. Reactie negatief. Zonder begeleider geen deelname en contract is contract.
Inmiddels aangetekend ontbinding van het contract geeist en pasje ook aangetekend terug naar de vestiging. en tot drie keer toe automatische afschrijving gestorneerd. Vandaag een aanmaning ontvangen met een boete dreiging van 35 Euro. Volgens mij hoort een dergelijke uitzonderingsbepaling wettelijk niet thuis in Algemene |Voorwaarden. Die bovendien verstopt zitten in de eindfase van aanmeldingsprocedure. Tenslotte heeft alleen mijn zoon zich via internet aangemeld. Ik ben wel met hem op de vestiging geweest. Dat wodrt nu uitgelegd als medeweten van, en instemming met die bepaling in de Algemene Voorwaarden.
Conclusie: Op zijn minst onzorgvuldig, maar ik zou zeggen opzettelijk misleidende en mogelijk ook wettelijk gezien niet toegestane hantering van AV.
Wordt het geen tijd voor een Fit4Free schandpaal?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Wettige overeenkomsten.

Wanneer uw zoon een overeenkomst is aangegaan met dat bedrijf en daarvoor zelf een handtekening heeft gezet dan zou dit een geldige overeenkomst zijn geweest ware het niet:

1/ Dat hij in feite niet bevoegd zou kunnen zijn zonder de schriftelijke
toestemming van de ouders om zo'n overeenkomst aan te gaan.

Dit geldt te meer nu er kennelijk in de AV staat dat hij alleen onder begeleiding naar de sportschool mag.

Op die basis zou ik dus zeggen dat deze overeenkomst niet voldoet aan de wettige eisen.
Een aangetekende brief met bericht van ontvangst is in dit geval noodzakelijk waarin u deze sportschool wijst op het ontbreken van uw toestemming aan uw zoon/dochter gegeven omdat hun Algemene Voorwaarden het leveren van een dienst aan uw zoon/dochter het naleven van die overeenkomst verhindert.

Grootvader

Uitkijk50
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2008 15:05

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Uitkijk50 »

Dank grootvader voor het advies. Inmiddels wel onder protest betaald. Op mijn aangetekende schrijven geen enkele reactie. Volgens informatie van een jurist is de beperkende bepaling in de Algemene Voorwraden waarschijnlijk ook strijdig met de wettelijke regels die gelden voor Algemene Voorwaarden. De machtspositie van FitforFree is dat zij de klant in de positie brengen dat die moet procederen. Dat ga je dus alleen over een bedrag van 200 Euro niet doen tenzij je een pro deo advocaat kunt krijgen.
Voor Tros/Radar is het thema waarschijnlijk (nog) niet groot genoeg om publiekelijk aandacht aan te besteden?

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Frans75 »

Zou iemand mij misschien via een ractie op dit forum onderwerp of via email een ander adres dan het postbusadres kunnen geven daar volgens de tnt aangetekende stukken niet aan een postbusnummer kunnen worden overhandigd.
Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar aangetekende brieven kun je ook naar postbusadressen sturen.

Normale gegevens Fit 4 Free:


Postbus 24001 2490 AA Den Haag
Haags Kwartier 55 2491 BM Den Haag

Suggestie: Stuur aangetekende brieven MET ontvangstbevestiging, dan krijg je nl. een bericht terug met de datum van aanbieding(die kan wel eens afwijken van de datum van verwerking).
Laatst gewijzigd door Frans75 op 02 sep 2008 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Uitkijk50
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2008 15:05

Re: Fit4FREE

Ongelezen bericht door Uitkijk50 »

Ik stuurde op basis van de KvK gegevens twee aangetekende brieven waarvan 1 naar onderstaand adres
Fit 4 Free 27277283 0000
Kranenburgweg 143, 2583ER 's-Gravenhage

Is wel afgeleverd door TNT, maar van Fit4Free geen enkele reactie. Zoals zovelen

Gesloten