LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent: nieuwe bewoner op je adres, resultaat: AFSLUITING

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jokiedokie

Essent: nieuwe bewoner op je adres, resultaat: AFSLUITING

Ongelezen bericht door jokiedokie »

Tja, ik wil niet beginnen met teveel gefoeter, maar wat ons nu is overkomen is echt wel het toppunt!

Wij zijn eind 2006 in ons nieuwe huis getrokken. Verhuisformulieren ingevuld en verstuurd en álles leek goed geregeld. We gingen wel ineens het dubbele voorschot betalen aan Essent, maar dat komt doordat de jaarafrekening in dit huis in maart was en wij er in november in kwamen en de oude bewoners een andere energie-leverancier hadden, blablabla... afin.. dat hebben we maar geaccepteerd, lekker spaarpotje dachten we toen nog.

Dus de jaarafrekening kwam in maart en we kregen keurig ons geld terug.

Ineens (en dit is tevens een tip voor mensen die bijvoorbeeld hun buren absoluut niet mogen!!!! let wel, dit is een tip en gebruik het a.u.b. alleen als je iemand écht niet mag, want een ander móet je dit besparen als je kunt).

Wij kregen in oktober een brief dat er nieuwe bewoners waren gemeld op ons adres en of wij ons nieuwe adres wilden doorgeven voor de eindafrekening... en het gas werd afgesloten.. ik in alle snelheid bellen om dit tegen te houden, want wat blijkt, het ging om de oude bewoner (die dus niet de energie van Essent afnam en het nu wilde overzetten naar een andere leverancier). Toen werd me verteld, alles komt in orde, de electriciteit word geregeld, het gas gaat via een omweg maar komt in orde, je kunt nog wat post verwachten maar dan is alles afgerond! 4 weken later kregen wij een brief dat inderdaad alles was geregeld én nog een brief of we de meterstanden i.v.m. verhuizing wilden doorgeven! Achteraan gebeld en dit hoefde niet. In november kregen wij een eindafrekening!!!!! we kregen 500 nog wat euro terug! Dus weer bellen, werd ons verteld dat we dit geld maar opzij moesten zetten, omdat, wanneer de definitieve (goede) eindafrekening kwam, wij waarschijnlijk dit geld moesten terugbetalen... oké, na veel slikken ook dit maar gedaan! Uiteindelijk is er 200 euro overgeschreven, want de rest is er maar meteen mee verrekend.

In maart kregen we de uiteindelijke eindafrekening met de fijne mededeling dat we 573 euro konden terugbetalen én dat ons voorschot werd verhoogd van 147 naar 281 euro!!!!! op basis van het geschatte jaarverbruik :shock: :shock: :shock: . Dus maar wéér in de pen geklommen dat dit niet klopt en hoe dit allemaal mogelijk is....... geen reactie........ inmiddels dat bedrag wél afgeschreven (want ja, geef toe dáár zijn ze wél snel en accuraat in!!!!)..... wéér een brief (AANGETEKEND) verzonden met vragen om uitleg!!!!!!!

Uiteindelijk een brief gekregen met jahaaa daarin een excuus!! excuus!!! ja, je leest het goed, een EXCUUS van ESSENT!!! het is misgegaan door de eindafrekening blablabla én het nieuwe voorschot word 145 euro! en toen het volgende: hierdoor wordt in april niets in voorschot berekend (omdat we dat al lang en breed hebben betaald) en vanaf mei wordt het nieuwe voorschot in rekening gebracht..... dus wél die 573 euro van mijn rekening af, maar deze maand geen rekening ........ alsof hun kunnen beslissen over mijn geld!

'k heb inmiddels al wat berekeningen laten uitvoeren en ik kan bij de 1e keus na Essent terecht voor 500 euro minder dan mijn huidige jaarafrekening én administratief is alles dan wel beter (zeggen ze in ieder geval)....

Dus.... als je iemand wilt pesten die je écht niet mag (en alleen als je diegene écht niet mag) moet je bovenstaande doen, anders veroorzaakt het alleen maar verschrikkelijk veel koppijn en ellende!

Shine

Re: Essent: nieuwe bewoner op je adres, resultaat: AFSLUITING

Ongelezen bericht door Shine »

Woont u toevallig op een adres met een toevoeging?

De fout in deze ligt niet bij Essent alswel bij de leverancier waarbij de vorige bewoner aangesloten was.
Het vervelende van switch en verhuizen is dat deze voorvallen vaker gebeuren en in de toekomstnog vaker zullen gaan gebeuren als de splitsing er praktisch gezien helemaal doorheen is.

De vorige bewoner is gaan switchen van zijn bestaande leverancier naar een andere levernacier. Die switch is echter bij de andere leverancier als verhuizing doorgevoerd op het adres waar u nu woont, dus het oude adres van de vorige bewoner.
De fout valt in deze niet Essent aan te rekenen, maar de nieuwe leverancier van de vorige bewoner. Zij hebben de switch fout (als zijnde verhuizing) doorgevoerd op notabene het oude adres van de bewoner.
Dit bericht wordt verstuurd naar de netbeheerder en dies meer (gaat allemaal automatisch) en zo wordt u dien ten gevolge vanzelf afgemeld. Gaat ook automatisch.
Omdat u de post leest en verstandig bent geweest om uw leverancier te bellen, heeft Essent vervolgens een opdracht moeten uitsturen om aan te geven dat die switch/verhuizing op uw adres maar op naamstelling van de vorige bewoner, volledig onterecht is.
Al deze verschillende procedures nemen afzonderlijk ong. 8 weken tijd in beslag met als logisch gevolg dat daarna op betalinggebied ook op beide fronten de nodige correcties uitgevoerd moeten worden.

Deze vervelende voorvallen zie je met name in gebieden waar sprake is van huisnummer toevoegingen. (denk daarbij aan gebieden als Utrecht, Den Haag, Amsterdam) Huisnummertoevoegingen die nog wel eens omgenummerd worden door de gemeente door splitsing of samenvoeging van bestaanden woningen. Deze omnummering wordt veelal niet aan de netbeheerders doorgegeven. Het gevolg laat zich raden.
De tweede oorzaak van deze situaties kan onstaan omdat een leverancier niet een switch doorvoert maar een verhuizing.
De derde oorzaak: er reeds een switch aangevraagd was door de oud bewoner nog voordat hij ging verhuizing. De switch staat dan nog aangevraagd en aangemeld op het oude adres.

jokiedokie

Re: Essent: nieuwe bewoner op je adres, resultaat: AFSLUITING

Ongelezen bericht door jokiedokie »

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee. Ik heb geen toevoeging in het huisnummer en woon nogal noordelijk, dus daar kan het niet aan liggen, maar ik volg wel het verhaal van een "verhuizing" in plaats van een switch bij de nieuwe leverancier.

Het vervelende is echter wel, dat dit bij Essent dan ook vervolgens (na melding hiervan) bij verschillende afdelingen misgaat. De dingen die het afgelopen half jaar zijn gebeurd zijn ook een aaneenschakeling van administratieve missers bij meerdere afdelingen en is ook zeker niet te wijten aan een bepaalde persoon of afdeling. Ik ben allang blij dat ik de naam heb doorgekregen van een "casemanager" en als ik die bel of schrijf met het opvolgende probleem, is hij ook helemaal op de hoogte en kan hij intern de juiste mensen wel vinden en er wat aan doen. Het is alleen heel vervelend dat het initiatief iedere keer van ons moet komen nadat er wéér een staartje n.a.v. de "switch" is. Dáár zou Essent zich wat meer op moeten richten: de héle (lees alle afdelingen die met klanten te maken hebben) administratieve organistatie verhelderen.

Ze doen wel hun best met damage-control, maar niet genoeg preventief.. dat vind ik in mijn geval dus jammer, want juist daardoor heb ik de afgelopen 5 jaar (en het afgelopen half jaar het meest) te maken gehad met de adminstratief slechte kant van Essent.

Gesloten