LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is dit een woekerpolis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
susan19

is dit een woekerpolis

Ongelezen bericht door susan19 »

Swiss Life Beleg Spaarplan

betaal 1606 premie
waarvan 581 verzekeringsdekkingen
143 kosten
-----
blijf over 841 om te beleggen

1 jan 2007 waarde 8759
1 jan 2008 waarde 9705

dat schiet niet erg op zo lijkt mij? er zit wel een overlijdingsrisico in op 2 personen voor 77000 euro.

de polis loopt vanaf 1997 en ik heb het idee dat de kosten en verzekerings dekkingen steeds hoger worden terwijl mij verteld was dat je in het begin juist veel betaald en dat de kosten later minder worden en dat je daarom zo'n polis ook lang moet laten lopen

ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen want ik kom er niet uit
groetjes susan

AngeliquevanRijn

Re: is dit een woekerpolis

Ongelezen bericht door AngeliquevanRijn »

Betaal je vanaf 1997 al 1606 euro per jaar?

Je hebt dan al 16060 euro erin gestoken en dus maar 9705 over. Lijkt me ook niet echt opschieten.

Heb je ze al gebeld hoe dat zit?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Die 581 is alleen overlijdensrisicodekking? Dat klinkt wel redelijk hoog, maar die premie is sterk afhankelijk van hoe oud je bent. En aangezien de polis al meer dan 10 jaar loopt, heb ik het vermoeden dat je ouder bent dan veel andere mensen die in dit forum hebben gereageerd. Dus zou het best kunnen zijn dat die premie wel normaal is (zal je niet naar je leeftijd vragen of die van je partner...).

De premie voor de overlijdensrisicodekking neemt in het begin toe en daalt na een tijdje weer. Deze premie is nl. afhankelijk van het te dekken bedrag (dus de uitkering bij overlijden minus de opgebouwde poliswaarde) en van jullie leeftijden. In het begin neemt het extra risico door jullie elk jaar stijgende leeftijd sneller toe dan dat het te dekken bedrag afneemt. Dan stijgt de premie dus. Later neemt het te dekken bedrag sneller af en daalt de premie. (Ter indicatie: het overlijdensrisico verdubbelt elke 7 à 8 jaar.)

De kosten van de polis vind ik verder niet extreem hoog. 143 euro is natuurlijk veel geld, maar kijk je naar de poliswaarde, dan is he tzo'n 1½ %, en dat is niet extreem hoog.

susan19

Ongelezen bericht door susan19 »

ik heb een mail gestuurd naar de tussenpersoon en om uitleg gevraagd, ja als ik dat bedrag al die jaren had gespaard had ik dus meer gehad, en deze polis was nog wel bedoeld om een groot gedeelte van het huis af te losssen (toen nu niet meer) maargoed dit is idd ook een verzekering voor overlijden. En ja hoor we zijn al heel oud! ik nu 38 en partner 52 dus speelt ook zeker een rol.

bedankt voor het antwoorden in ieder geval.

ik had gekeken wat we kwijt zijn voor een zelfde bedrag alleen een levensverzekering af te sluiten en dan zijn we ook zo'n 60 euro per maand kwijt dus.

danseres

Ongelezen bericht door danseres »

Hallo Susan,
Wij hebben ook een swiss life belegplan. Hebben met onze nieuwe hypotheek in 2000 het advies gekregen deze overlijdensverzekering door te laten lopen. Hebben toen gelijk 6262 euro gestort ( van de oude spaarhypotheek)en betalen maandelijks 90 euro. Onze polis zou 45.000 euro op moeten brengen en is nu na 8 jaar nog 3569,00 waard. De kosten voor de overlijdensdekking stijgen ieder jaar met een paar honder euro. Daardoor zal de polis binnen 1 à 3 jaar negatief worden. Dit hebben we gisteren vernomen. dit komt volgens de tussenpersoon omdat wij al wat ouder zijn. Een nieuwe verzekering kunnen wij ons daarom niet permiteren.

Onze belegpolis staat ook niet als zodanig vermeld bij Kifid. Begrijp er zelf ook allemaal niets meer van. Is het nu verstandig de polis door te laten gaan totdat het negatief wordt of nu al laten ophouden? Er is dan geen dekking meer bij overlijden.

Bovendien wordt de polis dit jaar opgeheven schrijft Zwitserleven. Dat zal ook niet in ons voordeel zijn en kunnen dan misschien nog meer verdoezelen.

Janny

Ongelezen bericht door Janny »

Is het geen optie om de polis. op te delen.
in een overlijdens risico verzekering die doorloopt, en de polis belegplan premie vrij te maken. Zo behoud je een stukje zekerheid voor overlijden. en hoef je geen nieuwe te sluiten. Wanneer je het belegplan premievrij maakt kan het niet meer zakken.
Janny

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Janny, volgens mij beschrijf je nu precies de situatie die Susan heeft. Als je een beleggingsplan premievrij maakt, dan kan de waarde namelijk heus nog wel zakken. Premievrij maken betekent alleen dat je geen premie meer inlegt. En juist als je een polis premievrij is en de verzekeringsdekkingen nog doorlopen, wordt er nog steeds elke maand of elk jaar een verzekeringspremie uit het depot gehaald (en natuurlijk kosten...), totdat er niets meer in het depot zit.

Volgens mij is er bij Susan nu dus eigenlijk vooral sprake van een grote spaarpot waaruit een overlijdensrisicoverzekering wordt betaald, die 45.000 uitkeert bij overlijden. En die doorloopt tot de pot leeg is.

Gesloten