LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2e hypotheek zelfde geregistreerd als de eerste?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
belindavdpol
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2008 22:22

2e hypotheek zelfde geregistreerd als de eerste?

Ongelezen bericht door belindavdpol »

Hoi mensen ik ben momenteel bezig met het oversluiten van mijn hypotheek en daarbij het inlossen van een aantal leningen.Nu gebeurd dit door de eerste over te sluiten en daarbij ook een tweede te nemen. Nu vroeg ik mij af of een tweede hetzelfde gezien wordt als een eerste,deze staat niet bij BKR geregistreerd tenzij er een betalingsachterstand komt.Is dit ook zo bij een tweede hypotheek?

Ik nam namelijk aan dat er dan verder niks aan kredieten bij bkr meer zal staan,is dit zo??

groetjes linnepin

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: 2e hypotheek zelfde geregistreerd als de eerste?

Ongelezen bericht door Jack747 »

@belindavdpol

De tweede hypotheek is eigenlijk een extra lening op hetzelfde onderpand. Meestal ben je vrij in de keuze van de hypotheekvorm en de rentesoort van deze extra hypotheek. Je hoeft de tweede hypotheek niet bij dezelfde hypotheekverstrekker af te sluiten, maar vaak zal het daar wel op neerkomen. Veel hypotheekverstrekkers sluiten niet graag een tweede hypotheek af, als de eerste hypotheek bij een andere maatschappij loopt. Bij eventuele betalingsproblemen heeft de verstrekker van de eerste hypotheek namelijk voorrang en dat zou kunnen betekenen dat de tweede hypotheekhouder "achter het net vist". Dat extra risico dat de bank in zo'n geval loopt wordt meestal vertaald in een iets hogere rente.

De registratie BKR is volgens mij exact gelijk aan een eerste hypotheek. De registraties van de met de tweede hypotheek ingeloste kredieten blijven 5 jaar zichtbaar in het BKR.
Alleen als er op de hypotheek betalingsachterstanden zijn wordt er een achterstandscodering in je BKR registratie vermeld. Tot op heden waren geldvertsrekkers daar niet even consequent in. Formeel moet er bij 3 maanden achterstand een melding bij het BKR gedaan worden.
Dat werd vaak niet gedaan. De reden is denk ik dat men in zo'n geval de klant te kennen geeft dat men de hypotheek wil beeindigen. Met een achterstandscodering is het lastig een nieuwe verstrekker te vinden. Omdat de betreffende hypotheekverstrekker een dergelijke klant graag aan een ander gunt werd er vaak geen melding BKR gedaan.

In het licht van de kredietcrisis schijnt het zo te zijn dat men aan de termijnen van melding strenger de hand gaat houden.

Waarom is eigenlijk gekozen voor een 1e en een tweede hypotheek? Nu je toch aan het oversluiten bent, kun je ook alles in een hypotheek opnemen en het consumptieve deel all apart leningdeel opnemen. Daardoor komt je renteaftrek over het niet consumptieve deel niet in gevaar.

Succes!

Jack

s8a
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 mei 2007 00:28

Re: 2e hypotheek zelfde geregistreerd als de eerste?

Ongelezen bericht door s8a »

het zal hier gaan om tweede hypotheek boven op de 125%excw
van bijv dsb of finata.
deze staat gewoon op het bkr als doorlopend krediet en op de offerte als doorlopend krediet het hypothecaire zekerheid.

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: 2e hypotheek zelfde geregistreerd als de eerste?

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

In dat geval kun je beter niets overlsuiten.

Een hypotheek is een recht om je huis te verkopen als je je schuld niet betaald. Een zekerheid boven de 125% van de executiewaarden is een cosmetische zekerheid. Omdat het een hypotheek klinkt het goedkoper, maar is het niet.
De lagere instaprente wordt stapgewijze verhoogt. Er komen gegarandeert verzekeringpolissen (meervoed!) bij waar je niet meer vanaf kunt. Mogelijk zie je de kosten daarvan nu nog niet, maar pas zodra je geen nee meer kunt zeggen.

Je kunt voor ALLE stukken opvragen en met deze stukken naar de eerste de beste notaris of goede bekende gaan die kan rekenen. Een laat jezelf goed adviseren.

Oversluiten heeft geen zin. Zeg neen tegen het voorstel

s8a
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 mei 2007 00:28

Re: 2e hypotheek zelfde geregistreerd als de eerste?

Ongelezen bericht door s8a »

een tweede hypotheek kan toch voordeliger zijn dan een doorlopend krediet
bij een tweede hyp is de rente lager , maar bouw er wel een aflossing in zoals bij het doorlopende krediet.

geen dsb nemen deze stijgen na een half jaar

Gesloten