LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gerechtelijk bevel

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Pattie

Gerechtelijk bevel

Ongelezen bericht door Pattie »

Er heeft kortstondig iemand bij mij ingeschreven gestaan die door schulden uit zijn huurwoning is gezet: Ik heb zelfs ook een huurwoning.
Er volgden al snel aanmaningen van deurwaarders die ik hopelijk heb weten te pareren. Nu zijn er echter ook 2 gerechtelijke bevelen binnengekomen. In mijn onnozelheid heb ik die niet retour afzender gestuurd maar aan de betrokken persoon gegeven. Nu blijkt dat de persoon veel euro's moet betalen en ook nog eens moet voorkomen bij de rechtbank. De persoon is intussen al weer bij mij uitgeschreven maar is het zo dat ik nu verantwoordelijk wordt gesteld voor dat bedrag. Ik vrees als antwoord echt het ergste en voel me enorm beetgenomen.
Ik hoefde immers daarvoor absoluut niet te vrezen.

Cesar

Re: Gerechtelijk bevel

Ongelezen bericht door Cesar »

Even een vraagje vooraf: hadden jullie een getekende samenlevingsovereenkomst of waren jullie getrouwd, of heb jij meegetekend voor de schulden?
Zo nee, stonden de brieven op die ander zijn naam?
Zo ja, heb jij niets te vrezen.

Je kunt een behulpzaam iemand toch niet op laten draaien voor andermans problemen.

Pattie

Beste Cesar,

Bedankt voor uw reactie.

Ik ben blij dat ik alleen op "zo ja," positief heb kunnen reageren.
Het gaat gewoon om een (voor mij te) groot geldbedrag...
Ik vind het prettig dat ik op zo'n prangende vraag als niet-jurist zo snel antwoord heb kunnen krijgen.

Prettig weekend allemaal!

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Weet u wel zeker dat die persoon op uw adres is uitgeschreven?

Voor alle zekerheid moet u een brief aan de Gemeente sturen met de mededeling dat deze persoon niet meer bij u woont. Als het kan moet u het nieuwe adres van die persoon doorgeven.

De gemeente is verplicht om een onderzoek in te stellen naar de huidige woon/verblijfplaats van die persoon en moet in de Gemeentelijke Bsis Administratie aangeven dat er een onderzoek loopt naar de huidige woon/verblijfplaats. Deze aantekening is te zien voor alle die toegang hebben tot de GBA. Dus deurwaarders etc. Incassobureaus hebben geen inzage in de GBA.

Vladja

Pattie

Hallo Vladja,

Bedankt voor uw reactie. Ik weet eigenlijk nog niet zeker of de persoon ook daawerkelijk bij mij is uitgeschreven nu. Wel heeft de persoon een officieel, zeer recent formulier van de gemeente laten gezien. Hierop staat het nieuwe adres van diegene vermeld. De persoon gaf aan dat het formulier van uitschrijving bij mij nu snel aan mij zal worden toegezonden. Je kunt immers niet op twee plekken tegelijk staan ingeschreven. Ik kijk nu heel vaak mijn brievenbus na om te zien of de brief er al is.

Ziet U echter wel problemen in deze voor mij als de persoon niet is uitgeschreven?

Met vriendelijke groet,

Een bezorgd mens

Pattie

Hallo Cesar,

Voor de volledigheid: De gerechtelijke bevelen zijn wel gericht aan die persoon maar op mijn adres geadresseerd, ontvangen en geopend.
Ik weet dus niet in hoeverre dat meetelt, de post terugsturen zou een betere actie zijn geweest?

Cesar

Net wat Vladja al aangaf, controleer eerst of de persoon in questie is uitgeschreven of regel dit alsnog. Hij is dan verder zonder vaste woon- of verblijfplaats.
Geef aan bij het GBA waarom je deze informatie wil. Wees eerlijk en duidelijk. Neem eventueel de brieven mee die je hebt ontvangen.
Geef aan dat je niet op wil draaien voor andermans ellende. Stuur post retour afzender, ook al heb je die geopend. Laat weten dat meneer X niet op uw adres verblijft. Zelfs ik kan wel zeggen dat ik bij jou woon.

vladja

Pattie,

Dat formulier wil niet zeggen dat die persoon zich daadwerkelijk heeft laten uitschrijven. Dus een aangetekende brief aan de gemeente of een brief afgeven bij de gemeente en een ontvangstbewijs laten tekenen, waarin je stelt dat jij de rechtmatige huurder/eigenaar bent en deze persoon niet meer bij je woont. Dat je die persoon tijdelijk onderdak hebt verleend daar deze uit huis was gezet op zijn vorige adres. Voeg een kopie van de eigendomsakte of huurcontract bij waaruit eigendom/rechtmatige bewoning blijkt. Eventueel het nieuwe adres vermelden en omgaande uitschrijving eisen. Bel na 2 dagen op om te checken of die persoon inderdaad met een aantekening nog op jouw adres staat (aantekening voor onderzoek naar de werkelijke woon/verblijfplaats) of dat die persoon daadwerkelijk is uitgeschreven. Personen, die achtervolgt worden door deurwaarders zijn er namelijk niet happig op om hun juiste adres bekend te maken bij de gemeente, omdat ze dan achterhaald kunnen worden. Die blijven liever op een fictief adres ingeschreven staan.

Inmiddels is de procedure nu wat gestroomlijnd/verbeterd, maar lees mijn verhaal over zo’n zaak. Zie:
http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y ... &qid=35135

Voordat er beslag gelegd kan worden door een deurwaarder, is deze verplicht de GBA te raadplegen om te controleren van de betreffende persoon daar nog woont. Soms vergeten ze dit. Dus bij elk volgend contact/brief voor die persoon deze retourneren met de mededeling: woont hier niet meer, raadpleeg de Gemeentelijke Basis Administratie. Alleen een (gerechtelijke) deurwaarder kan beslag leggen (dus geen incassocowboy) en de deurwaarder heeft inzage in de GBA. Incassocowboys kunnen alleen dreigen, maar verder hebben ze niet meer bevoegdheden dan je buurman.

Stuur een kopie van de brief naar de desbetreffende deurwaarder met een begeleidende brief, waarin duidelijk wordt aangegeven om welke zaak het draait, want ik verwacht niet dat je het dossiernummer nog weet.

Dat die persoon de brief via jouw adres gekregen heeft en gelezen heeft, heeft dan verder geen invloed meer. Het was zijn tijdelijke adres. De persoon zelf blijft echter volledig verantwoordelijk voor zijn schulden.

Trek enveloppen zonder retouradres op de envelop open. Sommige incassobureaus vermelden geen retouradres op de envelop. Retourneer ze dan aan de verzender met de bekende mededeling en vermeld dat ook op de te retourneren brief zelf + de mededeling dat je zonder retouradres op de buitenkant je wel gedwongen wordt de brief te openen.

Vladja

Cesar

Niks meer aan toe te voegen.

Pattie

Mag ik eenieder heel hartelijk bedanken voor zijn/haar inbreng.
Ik zal deze week zeker weer contact opnemen met de gemeente om de garantie te hebben dat deze persoon echt is/wordt uitgeschreven.
Uw bijdragen zorgen ervoor dat ik morgen gerustgestelder op mijn werk kan verschijnen. Afgelopen vrijdag was ik echt ten einde raad.
Wat fijn dat er zo'n forum bestaat waar niet-juristen met zo'n niet-alledaags probleem terecht kunnen!

bert incasso

Ongelezen bericht door bert incasso »

In zo'n geval is het altijd raadzaam om je direct tot de deurwaarder te wenden. Het ambtenaren apparaat werkt niet altijd accuraat.

In dit geval is het altijd verstandig om de post retour te zenden met de vermelding verhuisd. Of VOW (lees: vertrokken onbekend waarheen). Tevens een begeleidend schrijven waarin je verzoekt om de deurwaarder het adres in onderzoek te laten zetten.

Daarnaast geef je de periode aan welke betrokkene bij je is verbleven en de situatie (dus huwelelijk, samenwonend, of gewoon dat betrokkene alleen inwonend was).

Er zijn altijd 2 mogelijkheden om iemand in te schrijven. Normaal, dus als bewoner/verblijfadres of als briefadres. Voortaan zou het dan raadszaam zijn om iemand in te laten schrijven enkel als briefadres.

Maar ik lees dat je vraag al is beantwoord. Misschien dat je er toch nog iets aan hebt.

vladja

Bert Incasso,

De klok horen luiden? Wat moet een deurwaarder met een verzoek om een adres in onderzoek te zetten? De gemeente moet dat doen. Zolang de gemeente dat niet doet blijft die persoon op jouw adres staan met alle risico's, die daaraan kleven. "In onderzoek zetten" is dat ambtelijke incasso(cowboy)taal?

Je moet helemaal geen brief schrijven en daar allerlei privé gegevens in vermelden, zoals hoe lang iemand ingeschreven heeft gestaan en in wat voor verhouding je met die persoon geleefd hebt. Of wil je dat ze gelijk ook even hun banknummer opgeven met een éénmalige machtiging?

Vladja

bert incasso

Je kan wel naar de gemeente gaan, maar zij staan helemaal los van het gerechtelijk bevel. Indien je aangeeft hoe de situatie is snappen zij ook wel dat ze niet aan het adres iets kunnen doen, althans dat ze moeten uitkijken. Het gaat hier volgens mij niet om partners, maar om samenwonende. Er is geen sprake van echtgenote, maar eerder een gemeenschappelijke huishouding. Dat is nog al een groot verschil. In dit geval heb je er dus een belang bij om aan te geven dat je geen relatie hebt met de persoon en dat hij enkel stond ingeschreven om een adres te hebben. Indien je aangeeft dat de persoon maar een paar maanden woonachtig was dan snapt de deurwaarder ook eerder dat het geen partners zijn.

Het grote verschil is dat je waarschijnlijk 2 dagen de tijd krijgt om aan het bevel te voldoen en de gemeente eerder 1 maand nodig heeft om het onderzoek te doen.

Een deurwaader moet het adres controleren voordat zij tot aktie overgaan. Indien je aangeeft dat de persoon is kwestie niet woonachtig is dan stuurt de deurwaarder een brief naar de gemeente. Hij vraagt dan om het adres in onderzoek te nemen. Dus dat de gemeente een onderzoek gaat starten naar de juiste adres gegevens. De gemeente zal dan langs het adres gaan, een brief sturen of bellen. Je kan dan aan de gemeente verklaren dat de persoon is vertrokken. De gemeente zal dan betrokkene ambtshalve uit laten schrijven. Of ze achterhalen een nieuw adres en anders noteren ze VOW.

Het is veel makkelijker dus om de deurwaarder een adres in onderzoek te laten zetten, dan dat je dat zelf als particulier doet. De gemeente ziet je al aankomen zeg als je aangeeft dat je graag iemand anders van je adres laat uitschrijven. Volgens mij kan alleen de persoon zich zelf laten uitschrijven. Zou anders wel erg krom zijn als je iedereen maar zomaar kan laten uitschrijven.

Dus het is altijd erg raadzaam om direct te corresponderen met degene die het bevel te uitvoer wil leggen. Ten uitvoer wil zeggen dat ze overgaan tot beslag.

Een beetje een onlogische redenering van je Vladje. In onderzoek laten zetten is toch duidelijke taal of niet? Zo noemen ze dat bij de gemeente. De gemeente staat los van het gerechtelijk bevel. Indien je de brief retour stuurt met de vermelding is verhuisd is ook al voldoende. De deurwaarder zal dan het adres bij GBA controleren en indien het actueel is, de gemeente verzoeken om een onderzoek te starten. Indien je duidelijk en open bent naar een deurwaarder toe dan zullen ze je eerder geloven. Je moet eens weten hoevaak de post wel niet retour wordt verzonden terwijl de persoon er gewoon nog woont.

Dus nogmaals ben eerlijk en open. Een begeleidend schrijven geeft meer duidelijkheid dan alleen maar de post retour sturen. Kleine moeite toch.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Humor 8) :lol:

Als ik pattie was zou ik de raad van vladja opvolgen.

Pattie

Nou lieve mensen, ik heb vandaag de gemeente gebeld en te horen gekregen dat de persoon echt bij mij is uitgeschreven. Of de persoon dat zelf heeft gedaan of de gemeente weet ik nog niet maar ik ben wel ineens weer 3 jaar jonger geworden vandaag...
Ik hoop dat de persoon met de enorme problemen dit zelf heeft gedaan. Het idee dat degene het probleem toch niet op mij wil afwentelen geeft mij een heel warm gevoel. Een kat in het nauw kan rare sprongen maken. Ook ben ik het eens met de uitspraak van bisschop Muskens dat een arm persoon met honger "het recht" heeft een brood te stelen. Ik ben dan ook niet boos over het verzwijgen en ontkennen van de schulden e.d. Het zit niet in mijn aard maar ik ben daartegen ook nog nooit zelf op deze wijze op de proef gesteld. Hoe zou ik zelf in zo'n situatie hebben gereageerd?

Morgenochtend ga ik direct langs bij de gemeente om een bewijs van uitschrijving in handen te krijgen. Pas dan kan ik weer met volledige energie en wilskracht proberen het leven van deze persoon weer op de rails te krijgen.

Wat mij betreft is het onderwerp bij deze afgesloten en wil ik eenieder enorm bedanken voor zijn/haar visie op dit probleem!

Pattie

Helaas moet ik tegen mijn verwachting in toch weer een vraag bij U neerleggen in deze zaak.

Ik ben vandaag bij de gemeente langsgeweest om te vragen om een bewijs van uitschrijving van de persoon op mijn adres. De gemeente gaf aan iets dergelijks niet te kunnen afgeven omdat het de privegegevens betreft van de ander. Ik heb de persoon gebeld en dit gemeld.

's Avonds gaf de betrokken persoon aan contact te hebben gezocht met de gemeente om een dergelijk bewijs op te vragen. De gemeente gaf toen aan dat een dergelijk bewijs niet bestaat. Kan het idd zo zijn dat in mijn gemeente een dergelijk bewijs niet bestaat?

Als tip gaf de gemeente aan om evt contact te zoeken met de afd (Gemeentelijke) belastingen, hetgeen ik heb gedaan. Het schijnt zo te zijn dat ik alleen gemeentelijke belasting voor een 2e persoon moet betalen over de periode dat die daawerkelijk bij mij woonde. De persoon moet vanaf het moment van inschrijving zelf gemeentelijke belastingen gaan betalen op het nieuwe adres. Dit is een secundair bewijs dat de persoon echt niet meer bij mij woont. Denkt U dat dit voldoende is om gerechtelijke deurwaarders buiten de deur te houden?

Ook heeft de persoon mij aangeboden kopiën te geven van het bewijs van inschrijving op het nieuwe adres en de huurovereenkomst op de nieuwe locatie. Zijn ook dit rechtsgeldige documenten om de gerechtelijke deurwaarders buiten de deur te houden?

Ik moet er niet aan denken hoor maar stel dat de gemeente dwars ligt omdat ze mij niet meer in de huurwoning willen (Ik heb immers een redelijke baan en een goedkope huurwoning). Helpt het dan om te verhuizen om zodoende van het probleem van de persoon volledig te zijn verlost?

Bvd!

Cesar

Volgens mij zie je achter iedere boom een beer.
Indien er een deurwaarder bij je langs komt gaat het om een ander persoon welke niet op jouw adres woonachtig is.
Stuur de deurwaarder gewoon heen mete de mededeling dat je dit al hebt gemeld en dat je de post van die persoon al hebt teruggestuurd daar hij niet woonachtig is op dit adres.
Ik zou hier verder geen negatieve energie in stoppen.
Je kunt het altijd aansturen op een rechtzaak. Knappe deurwaarder die kan bewijzen dat meneer X daar woont. Je moet wel doen wat wij al eerder hebben aangegeven. Stuur brieven gewoon terug met de mededeling dat meneer daar niet woont, eventueel indien je het nieuwe adres kent, gewoon opgeven.
Jij mag opkomen voor andermans belangen, maar niet voor deze soort.

Pattie

Wederom dank beste Cesar,

Ik ben (ook in mijn ogen) aan het doordraven, Ik ben echter absoluut geen jurist of crimineel en derhalve totaal niet thuis in deze materie. Wel heb ik in mijn onnozelheid/goedgelovigheid idd onderdak gegeven aan een verkeerde. In het gesprek dat ik vandaag met de gemeente had is expliciet aangegeven dat ik moet stoppen met het geven van hulp aan deze persoon omdat ik anders zelf in de problemen ga komen. Dit zal ik vanaf nu zeker gaan doen.

bert incasso

De gemeente staat hier helemaal los van. Je moet bij de deurwaarder zijn en het uitleggen. Anders staat hij dadelijk echt aan de deur. Indien je niet reageerd, heeft de deurwaarder er ook weinig vertrouwen in. Nogmaals ben open en eerlijk en stuur een brief of bel gewoon.

Er is geen bewijs van uitschrijving. Je zou eventueel een bewijs kunnen opvragen van alle bewoners die staan ingeschreven aan je adres. Ik neem aan dat er dan maar 1 naam naar voren komt. Daarnaast kan betrokkene alleen zijn eigen gegevens opvragen ivm wet op de privacy.

Als hij is uitgeschreven dan is er niks aan de hand. Bel de deurwaarder op desnoods en geef aan dat hij is vertrokken. Geef tevens de nieuwe adresgegevens door.

De kortste weg is altijd post retour sturen, vermelden is verhuisd, eventueel brief erbij en de situatie uitleggen. Blijf niet afwachten op de gemeente, want die werken niet echt snel. Een deurwaarder is een openbaar ambtenaar en onderworpen aan tuchrechtspraak. Zij kijken wel uit dan.

Cesar

Bertje Incasso, jij praat als een deskundige maar dan op de manier van slachtoffer. Zelf al een in de problemen geweest?

Je moet stoppen met een ander gek te maken.

@Pattie, maak je geen zorgen. Jij hebt niks misdaan en men kan jou niks doen.Volg het ruimschoots omschreven advies van Vladja en mij maar op en laat Bertje zijn eigen problemen maar oplossen.

Gesloten