LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Abnamro spaardesposito

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Ik ben in februari naar de abnamro bank gegaan om een rekening met BEM clausule te openen voor een neefje van me.
We hebben samen met de medewerker gekeken wat de beste rekening zou zijn met de hoogste rente.
We zijn overeengekomen dat het een depositorekening zou worden met daarop 4 % rente.
Twee jaar vast.
Half februari was alles geregeld en heb ik het contract getekend en de rekening geopend.
Rente 4 % en voor zover ik wist was dat dus de afgesproken rente voor die twee jaar.
Aangezien het om een erfenis gaat die daarop gestort ging worden kon ik de medewerker niet precies vertellen wanneer het geld gestort zou worden.
27 maart is er een leuk bedrag gestort en kreeg ik het bankafschrift thuis gestuurd , dit omdat ik bewindvoerder ben voor het minderjarige neefje.
Groot was mn verbazing toen ik zag dat de rente ineens verlaagd was naar 3.7 %.
Terug gegaan naar de bank waar ik dus te horen kreeg dat de rente pas ingaat op de dag waarop het geld gestort is en tjsa tegen de dan geldende rente.
Je krijgt dan heel wat verkoopverhalen over het openen en de rente en bla bla.
Ik heb hem gevraagd wat het inhoud als je dus met hun een vaste rente afspreekt als ze dat dus niet nakomen.
Dan gelden de voorwaarden , die ik dus wel ondertekend heb in het volste vertrouwen dat 4 % de afspraak was.
Aangezien er nog een behoorlijk bedrag gestort gaat worden , merkte hij op dat de rente op het moment weer hoger ligt dan de 4 % en dat dan die rente zou gelden.
Maar als de rente op die dag toevallig weer lager zou zijn dat ik dan de lagere rente ga krijgen.

Ik ben hier eigenlijk best boos over en heb hem gezegd dat ik geen geld meer stort op die rekening en na 2 jaar als de periode waarin het geld vast moet blijven staan afgelopen is dat ik het geld daar weg haal en naar een andere bank ga.

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen en wat hebben jullie eraan gedaan ???

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door Gerborgh »

klinkt vervelend maar eh...wat ik altijd doe is goed de voorwaarden lezen.

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Helemaal met je eens en daar ben ik dus de fout mee ingegaan !!
Omdat de man herhaalde malen ons zei dat de rente dus 4 % zou zijn ben ik daar met open ogen ingetrapt

rjdrent
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 dec 2005 19:59

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door rjdrent »

Er zijn ook deposito's die tussen de 4,5 en 5,4 procent rente geven voor die periode.
Ik noem bijvoorbeeld een Credit Europe Bank en AT Bank.

Verder zou je ook ASN Bank kunnen proberen met 4,0% rente.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door rvkeuken »

verder hebben alle deposito's over het algemeen de regel: de geldende rente op het moment van storten.
Meestal staat dit er ook redelijk duidelijk bij.

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Juist en dat had die man dus moeten vertellen.
Niet blijven hameren op het feit dat we 4 % zouden krijgen maar duidelijk zeggen dat de rente geld op de dag van storting.
En dat hij dan lager of hoger kan zijn.
Al met al dus een onduidelijke uitleg

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door Byob »

Verwacht u dan ook al dat het geld rendeert vanaf het moment dat u de afspraak heeft gehad bij de bank, of vanaf het moment van storten?

Wat als de rente nu hoger was geweest dan op de dag van de afspraak had u dan ook gezegd dat dat niet juist is?

En verwacht u als u 2 maanden later stort, u dan geen 24 maanden het geld vast hebt staan, maar 22 maanden?

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar het is denk ik anders begrepen is dan bedoeld is.

En er zijn inderdaad op dit moment alternatieven te bedenken zoals al is aangedragen, die ook nog meer rendement opleveren.

faas1
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2007 17:42

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door faas1 »

Beste RIA1953,

Banken hanteren vaak bepaalde actietarieven voor wat betreft rentes op jaardeposito's. Hiermee proberen ze uiteraard klanten te lokken. Deze, vaak hoger dan normale, rente heeft een soort actieperiode. Iedereen krijgt ... % op zijn spaardeposito als ze voor een bepaalde rekening dit deposito openen en er geld op storten.

Nu kun je de rekening uiteraard eerder openen maar dan staat er nog geen geld vast voor een bepaalde periode. De rente die jij dus krijgt is de rente die geld op het moment dat het geld wordt gestort. Hoe lullig dit ook is.

Ik sluit me ook een beetje aan bij Byob, je hebt natuurlijk op een bepaalde datum de rekening geopend en die heeft een bepaalde einddatum. Je kunt dus niet besluiten om het geld bij wijze van spreke pas 1 dag voor de vervaldatum er op te zetten en er toch de afgesproken 4% over ontvangen.

Natuurlijk kun je nu kijken naar banken die een hoger rentepercentage geven, maar als je nu het geld weer weghaalt ben je verplicht het gehele bedrag op te nemen en heb je grote kans dat je ook nog eens een boeterente moet betalen.

Het jaardeposito heeft grote voordelen maar ook nadelen, zo kunnen klanten die na jou een jaardeposito openen ook een hogere rente krijgen dan jij krijgt. Dit hoort er allemaal bij.

Dit is niet lullig bedoeld hoor maar ik heb zelf ook een jaardeposito lopen en ja der zitten voor en nadelen aan....

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Ik ging er van uit dat we 4 % rente zouden krijgen.
En 4 % zou dan ook dat blijven ook als zou blijken dat de rente hoger zou worden....zoals nu het geval is.
Ik zou daar geen punt van gemaakt hebben, dit omdat een afspraak van beide kanten geld .
Nogmaals er is niet gesproken over een dag van storting.
het ging om een groot bedrag wat door de werkgever van mn (0verleden)broer gestort werd.
Dan kan ik niet bepalen op welke dag dat is, dat heb ik ook aangegeven.
Dit omdat er wel enkele keren gevraagd werd of ik enig idee had wanneer het geld gestort zou worden.
Afgesproken is verder dat tegen de tijd dat de rekening vrij zou komen , de bank kontakt zou opnemen over het vervolg.
Het zou dan weer vastgezet worden, tegen de dan geldende rente en weer voor een bepaalde tijd.
Info genoeg gehad maar niet waar het om ging........de rente !!
Ik verwacht van de bank dat ik een rente van 4 % krijg vanaf dat het geld op de rekening staat. Dat verwacht ik dus.
Ik kon het ook niet verkeerd begrijpen omdat er simpel weg niet over gesproken is.
De meneer van de bank heeft meermaals gezegd dat het 4 % is en daar vertrouw je op,ik tenminste wel.
Waarschijnlijk heeft meneer last van wat afstomping , en zou het tijd worden voor een opfriscursus.

Ria1953
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2007 14:54

Re: Abnamro spaardesposito

Ongelezen bericht door Ria1953 »

Beste Faas1
Omdat het een BEM rekening is moest ik die openen en de gegevens naar het bedrijf sturen waar mn broer gewerkt heeft tijdens zijn leven.
De rekening is 11 februari geopend en eind maart is er geld gestort.
Ik verwacht natuurlijk geen 4 % vanaf de dag dat de rekening geopend is .
Waar geen geld staat kan ook geen rente gegeven worden.
Ik verwachtte dat die 4 % gegeven zou worden vanaf dat het geld gestort word tot de tijd dat het vrij komt

Ik weet dat ik het geld nu niet op kan nemen en laat het dan ook de volle 2 jaar staan.

Maar er komt nog een som geld vrij als ik als executeur de erfenis heb afgehandeld.
Tjsa en dat geld dat gaat dus naar een andere bank toe.

Het mag duidelijk zijn dat ik dan vanuit een ietwat andere positie dit kan gaan regelen.
In ieder geval zal ik zorgen dat ik dan hetgeen beloofd is duidelijk op papier zal krijgen

Gesloten