LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Piet »

Uit het Reformatorisch Dagblad van 8 augustus, maar nog wel actueel.

„Dexia Bank is bezig met bangmakerij”

8 augustus 2003
HJ Haveman

AMSTERDAM - De confrontatie tussen Dexia Bank Nederland en de duizenden boze aandelenleasebeleggers is een nieuwe fase ingegaan. In de komende maanden gaat de bank 150 beleggers die hun contract niet meer nakomen, voor de rechter brengen. „Wij betreuren deze ontwikkeling ten zeerste”, zegt Marnix Geus, woordvoerder van de Stichting Leaseverlies, die namens zo’n 80.000 gedupeerden optreedt.

De fase van onderhandeling is wat de bank betreft voorbij. „Dexia Bank is maanden geleden al begonnen incassobureaus en deurwaarders in te schakelen om weigerachtige beleggers tot betalen te dwingen. Dit ondanks het feit dat minister Zalm van Financiën begin juli een- en andermaal een verzoek heeft gedaan om hiermee te wachten, omdat er nog van alle kanten stappen worden gezet om te proberen tot een goede oplossing te komen”, zegt woordvoerder Geus van Stichting Leaseverlies. „Toch heeft Dexia nu deze stap gezet. Erg jammer.”

„Wat de bank ermee wil bereiken? Ze wil druk op de ketel houden.” Op korte termijn kan Dexia misschien voor elkaar krijgen dat beleggers gedwongen worden te betalen, maar dat staat helemaal los van de bodemprocedure die Leaseverlies bij de rechter heeft aangespannen, zegt Geus. Hij had veel liever gezien dat de bank had gewacht tot minister Zalm na de zomervakantie een arbitragecommissie heeft geïnstalleerd. „Maar wij staan nog steeds open voor gesprek met Dexia.”

Stichting Leaseverlies laat zich evenmin van de wijs brengen doordat een individuele leasebelegger deze week een kort geding tegen Dexia Bank verloor. „Weliswaar is zijn klacht omtrent misleiding en de tekortschietende zorgplicht van de bank afgewezen, maar de rechter heeft ook gezegd dat er nog nader onderzoek nodig is.”

Door de dalende beurskoersen van de laatste jaren hebben de leasebeleggers zware verliezen geleden op hun contracten en houden ze een restschuld over aan het einde van de looptijd. Dexia -de grootste aanbieder van effectenlease- heeft zo’n 86.000 van hen weten over te halen in te gaan op een aanbod van de bank het contract te verlengen of de schuld om te zetten in een lening. Daarbij moesten zij afzien van juridische actie.

De andere gedupeerden -ongeveer 100.000- hebben zich aangesloten bij Stichting Leaseverlies, Stichting Eegalease of Vereniging Payback. Zij willen met een rechtszaak een gehele of gedeeltelijke schadevergoeding afdwingen, omdat ze vinden dat ze destijds zijn misleid bij de sluiting van het contract en dat de bank niet getoetst heeft of hun financiële positie wel voldoende solide was. Het was volgens hen niet duidelijk dat ze belegden met geleend geld en hoe hoog de risico’s waren.

Volgens een woordvoerder van Dexia Bank wil de bank de beleggers nu „eindelijk aan hun overeenkomsten houden. We zijn al twee jaar met dit dossier bezig. We hebben alles zorgvuldig overwogen. De gedupeerden hebben een aanbod gekregen, waartoe Dexia helemaal niet verplicht was. Er is voor de echt schrijnende gevallen een coulanceregeling. Gaan mensen daar allemaal niet op in, dan geldt: Contract is contract.”
.
Voor woordvoerder P. Koremans van de Vereniging Payback is het duidelijk. De bank is bezig met bangmakerij. „En het heeft wel effect. Ik word de hele dag gebeld door mensen met de vraag: Wat moet ik doen? Dat zijn beleggers die echt niet kunnen betalen.”

Ook Koremans vindt de stap van Dexia Bank een „heel slechte zaak.” De bank heeft volgens hem niet de meest schrijnende gevallen gedagvaard, maar mensen die waarschijnlijk net niet failliet zullen gaan bij een veroordeling. „Voor het zover komt, zullen ze wel bij de schuldsanering moeten aankloppen.”
In ieder geval wil de vereniging proberen de gedagvaarden zo goed mogelijk ter zijde te staan, advocaten voor hen te regelen en zo veel mogelijk publiciteit aan de zaak te geven. „Dexia Bank is nog niet van ons af.”

Copyright Reformatorisch Dagblad

Luc 1
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 aug 2003 13:33

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Luc 1 »

Ja en zo veel mogelijk publiciteit voor die noodlijdende club van Piet.

Thomas

Anke
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2003 19:43

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Anke »

Thomas, jij bekijkt ook alles erg negatief zeg. Heel vervelend. Lees de tekst eens goed van dit artikel, dit is toch negatieve publiciteit voor Dexia. Maar nee hoor, Thomas jij moet even Pb flink de grond intrappen. Jammer hoor dat je zo negatief bent ingesteld en dat je dat ook nog hier op het forum plaatst.

Luc 1
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 aug 2003 13:33

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Luc 1 »

Is het dan niet negatief van Pay-back om hun ex-voorzitter op het Internet zwart te maken en te beschuldigen :?: :?: Zo lang het tegendeel niet bewezen is :!: :!:

Is dat gemeen om Jürgen-Weber voor van alles te beschuldigen :!: :!: Denk eens na voordat je wat schrijft. :roll: :roll: Ze maken hem persoonlijk af is dat fair :?: :?: :?:

Betaal maar lekker hoor. Dag Ankie , keep on dreaming.

Anke
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2003 19:43

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Anke »

Kijk nu weer eens hoe je reageert met een temperatuur van boven de 40 graden lijkt mij. Maar dat doet er niet toe.

Het artikel is toch heel positief en daar ging het mij om. Is er een positieve actie dan reageer jij er op die manier op. Dat er perikelen zijn in het bestuur is duidelijk maar zij doen hun best om alles op te lossen, maar om dan met zo'n tekst gelijk te reageren op iets positiefs wat zij bereikt hebben, vind ik niet netjes. Je kunt niet altijd oude koeien uit de sloot halen vind ik. Over drie dagen staat er weer een positief stuk in de krant en dan kom jij reageren met een negatief bericht. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en daar leert men van. Pb heeft ook geleerd om niet meer vanuit emotie te handelen door het bericht op het forum te zetten. Ik denk dat je er gewoon een punt achter moet zetten en moet vooruitkijken.

Inge
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 aug 2003 11:57

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Inge »

Sluit je oogjes maar en snaveltjes toe. En ............. slaap goed.

De fabeltjeskrant. :shock: :x

jan2
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jul 2003 14:23

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door jan2 »

Bijna elk onderwerp wat hier aangekaart wordt verandert na een paar reacties al in het uitvechten van uiteenlopende meningen betreffende andere zaken.

Gevolg: serieuze mensen mijden het forum steeds meer en meer.

gevolg hiervan: Dexia denkt dat de rust in Nederland is weergekeerd
en dat ze doorkunnen gaan met ons onder druk te
zetten.
Is dat wat we willen ?

Daarom, de mensen die met een reactie komen die NIET over het betreffende onderwerp gaat, gewoon negeren, gaan ze vanzelf wel weg.

Ted de Bruin
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 jul 2003 15:12

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Ted de Bruin »

We zijn nu bezig de pijlen op elkaar te richten in plaats van tegen Dexia.

Wat erbij Pb gebeurd is, is een interne zaak van de Vereniging en inmiddels verleden tijd.

Ook daar werken mensen en waar mensen werken, worden gelukkig fouten gemaakt.

Ik wens ze wijsheid toe en ze komen er wel uit. Dus stop verder de berichtgeving. Want als twee honden vechten om een been speelt dit Dexia alleen maar in de kaart.

Gezichten allemaal dezelfde kant op en doorgaan met de strijd.

Ted

xxx
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 aug 2003 17:10

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door xxx »

Zo zo Ted, waar haal jij dit soort leuzen vandaan?!
Daar zit een communistisch luchtje aan, kameraad!

Ted de Bruin
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 jul 2003 15:12

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Ted de Bruin »

Uit de zakagenda van Mao nou lekker en van mij ook drie xxx

Ted.

Charles
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 aug 2003 19:59

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Charles »

Piet,

Laat je niet kisten je doet goed werk. Nog bedankt voor de mail.

Succes,

Charles.

Gast

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Gast »

als ik de printout heb gezien van jurgen zijn financiele gegevens weet ik genoeg,ook al is er nog geen boekencontrole door onafhankelijke instelling! je behoeft geen boekhouder te zijn om te zien wat er allemaal niet klopt
dus wachten we as zaterdag af wat er uit de bus komt
maar sommige op het forum doen net of piet de kas beheerde, DUS NIET!

John H
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 aug 2003 23:50

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door John H »

Piet is de voortrekker van Payback en een werkpaard die zijn meerdere nog niet heeft gezien.
Ik ken niemand die zo verbeten vecht en strijd voor jullie en mijn recht en toch krijgt hij steeds weer de kat.
De vasthoudendheid en energie die deze man aan het licht brengt is onvoorstelbaar en zijn bedoelingen komen vanuit een echte oprechtheid en hij is zwaarder gedupeerd dan menig ander op dit forum.
Ik weet dat ook Piet de plank wel eens mis slaat maar over het algemeen is zijn inzet en werk van grote waarde voor jullie allemaal.
Wat Piet in zijn eentje klaar heeft gespeeld is enorm en ik kan hem niet verbeteren omdat ik niet de tijd heb om zo voor jullie in de weer te zijn.
Wat er is gebeurt binnen PB doet niets af aan de grote resultaten die er voornamelijk door Piet zijn geboekt.
Al PB geen Piet Korenmans had gehad dan waren we nog niet op de helft van waar we nu zijn.
Alle andere Stichtingen varen mee op zijn inzet en druven soms ooknog met zijn veren te pronken.
Je hoeft het niet altijd met hem eens te zijn en het is ook goed dat we crities zijn op elkaar, maar er zijn mensen die op dit forum dingen doen en zeggen over dit soort hardwerkende mede gedupeerde die niet door de beugel kunnen.

Respect voor elkaar is moeilijk op te brengen omdat we allemaal opgejaagt zijn en woest over deze hele zaak, maar blijf met elkaar vechten, niet tegen elkaar.
En Piet, petje af voor jou inzet.

Lulhannes
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2003 19:42

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Lulhannes »

Ach ja, eerst dexia en nu Jurgen en de 40 rovers.....lekker hoor!!

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Hans2 »

Voor de stuurman die het Pay-Backschip op koers hield!!

Velen (en ik dus ook)hebben in goed vertrouwen gedacht, het gedachtengoed en de ideën van de stichting Pay-Back waren en zijn prima!!!.
Ik volg op het forum, hetgeen er allemaal gaande is na terug keer van vakantie.

Helaas bleek de kapitein van het schip Pay-back, toch een ander type mens dan we gedacht hadden.
Hij blijft en is nog steeds een man komende uit de financiële sector,
en probeert weer zijn brood daarin te verdienen. Als je daar een stuk levenvreugde uit kunt halen,tja ....en tje.....daarnaast alleen al het lijstje met declaraties deed mij heel erg schrikken.

Hij had al veel eerder moeten stoppen!!!.
Als kapitein van het "payback schip" was hij blijkbaar toch niet geschikt!
Was het Jurgen overwerkt en wist hij misschien niet meer waar hij mee bezig was, was het hem in in zijn bol geslagen???

Waar wij juist tegen vechten zijn de asociale waarden en normen die binnen de financiële sector zijn gaan gelden, en daar als normaal zijn gaan gelden.


(Dexia een asociale bank, geen grijntje beleefdheid tegenover haar klanten. Enige beleefdheid is even wachten, een pas op de plaats t.a.v. haar nieuw verworven klanten, wachten op een uitspraak van de rechter, dat is beleefdheid!!!)

Piet de wijze waarop jij zo,n beetje het roer van het 'Payback-schip"
de laatste maanden hebt overgenomen verdient alleen maar lof!!.
Natuurlijk vecht je net als geen ander ook tegen de onrechtvaardigheid die jouw ook is overkomen.
Maar de wijze waarop je ook kiest voor solidariteit en en steun aan andere mensen, mensen die ook vaak gewoon zeer onwetend en in goed vertrouwen gepakt zijn door mensen uit de financiële sector
en nu vervreemd verder leven , met hoe kan dit allemaal in een land als Nederland anno 2003?
Mijn petje af hoe jij voor deze mensen opkomt.

De laatste maanden was je zoals ik het forum globaal even heb doorgenomen niet allen de stuurman die het schip heeft overgenomen,
maar tegelijk ook loots.

Hopelijk houd je het nog even vol, want er is zeer zwaar weer voor Payback opkomst.

Piet ondanks de storm die er aankomt bedankt.... voor het feit dat je
deze rol wil blijven volhouden.

vr gr
Hans2

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste Hans2,

Zowel Piet als de andere bestuursleden gaan onder voorbehoud door en stellen zich herkiesbaar mitsdien er versterking bij komt.

We zijn een vereniging waar de leden uiteindelijk de te varen koers bepalen. Daar dient het bestuur zich aan te houden en natuurlijk ook aan haar statuten en bestuursbesluiten.

We gaan door als jullie het willen. Samen staan we sterk. Alle leden, aspirant leden en begunstigers zijn welkom op de leden vergadering as zaterdag.

Wat betreft de topic.

Ik blijf me verbazen dat o.a. Dexia zich constant verschuilt achter de beurscrash. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de financiële malversatie en misleiding. Scoren en weg wezen was de mentaliteit. en dat laat o.a Dexia nog steeds zien met de dagvaardingen van makelijke slachtoffers waar hopelijk een precedent werking vanuit gaat ten gunste van Dexia.
Het is en blijft nog steeds een rode draad in de financiële sector; Hoe snel krijg ik het geld wat in de consument zijn zak zit in mijn eigen zak. :x Waarbij het lijkt dat elk middel op de grens van het wettelijke(niet) toelaatbare balanceert. :shock:

Mvg Pieter
Laatst gewijzigd door Pieter op 21 aug 2003 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door SJZ »

Tuurlijk verschuilt Dexia zich achter de beurscrash.

Stel dat de beurskoersen de afgelopen jaren enorm gestegen waren, dan hadden al de Legiolease klanten nu dus een bak geld gekregen.

"Alstublieft, uw beleggen met geleend heeft u eur 10.000 opgeleverd."

"Wat zegt u? Geleend geld? Dat wilde ik helemaal niet. Houd het geld maar, ik ben misleid".

ja ja, geloof je zoiets?

Kortom: zonder dalende beurskoersen geen klachten over misleiding.

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste SJZ,

Het zal je vreemd in de oren klinken.

Ook bij stijgende koersen zijn aandelen lease constructies per definitie een walging om winst te maken. Het AFM heeft hier al een rapport over gemaakt. Maar ja het AFM is een beurswaakhond zonder tanden. Wijst alleen voorzichtig met haar vingertje; Mag je niet doen hoor want anders doe ik...... eeehhuuuuuu :?
tja wat kan het AFM eigenlijk uit richten?

SJZ, weet jij wat in de geheime passages staat van het AFM onderzoek?

Mvg Pieter

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Karin »

En zonder die beurscrash zou de misleiding niet boven tafel gekomen zijn, althans niet in de mate die nu het geval is.
Helaas, die crash heeft zich wel voltrokken. Dexia (Labouchere) had dat noodscenario ook in z'n agenda moeten hebben staan.

Anke
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2003 19:43

Re: Dexia Bank is bezig met bangmakerij

Ongelezen bericht door Anke »

Dag Karin, daar ben ik het ook mee eens. Elk bedrijf heeft een rampenplan omdat zij vooruit kunnen zien. Bij aandelen moet je immers ook vooruit kunnen zien. Dexia had de klanten kunnen waarschuwen. Blijkbaar hadden ze geen rampenplan vandaar ook dat waardeloos Dexia-aanbod. Op het laatste moment ingepland.

Gesloten