LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Blitwi
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2008 16:05

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Blitwi »

Beste Rob,

Het is nu inmiddels zondag 2 maart en ik had afgelopen vrijdag de huisarts gebeld en die zei dat het volkomen normaal is dat ik alsnog last heb van ontwenningsverschijnselen.Dat heeft te maken met de neurotransmitters in je hooofd die het nu op eigen kracht moeten doen.
Ik moet zeggen dat het al iets beter gaat, bij vlagen geirriteerd en duizelig.
Het kan zo een 2 weken duren.

Wat jou betreft;ik ben ook een keer abrupt gestopt en dat was zeker geen succes!
Je kunt het beste zo goed mogelijk afbouwen om de minste klachten te hebben, want de klachten die ik nu heb zijn niks vergeleken bij toen ik abrupt stopte.
Maar goed dat kan weer per persoon verschillen.

Sterkte in ieder geval als je gaat stoppen.

ingrid nelis
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2008 12:19

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door ingrid nelis »

Gebruik nu sinds begin januari lexapro na een behoorlijke burn out. de eerste twee weken heel misselijk geweest en totaal geen eetlust, maar dat had ik daarvoor ook al niet. Inmiddels is de eetlust terug en voel ik me een stuk beter. Zo goed zelfs dat ik dacht te kunnen stoppen. Dus vorige week de heel week niet geslikt. De eerste dagen geen last maar zaterdag werd ik niet lekker en merkte ik dat ik weer terugviel. Dus ben nu toch maar weer begonnen. Met als gevolg dat ik weer misselijk wordt. Maar goed dat is mijn eigen schuld. Heb als bijverschijnsel nog wel steeds, en dat vanaf het begin een soort spiersamentrekkingen als ik ontspannen ben, zoals in bed of rustig op de bank.Soms wat meer, ben benieuwd ofdat over gaat. Ik slik overigens maar een halve tablet per dag, dus 5 mg.Maar als ik het allmeaal lees moet ik de dosis waarschijnlijk eerder opvoeren dan afbouwen.

Blitwi
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2008 16:05

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Blitwi »

Ik slikte de laatste 2 weken van het afbouwen om de dag een halve en dat ging prima, dus ik denk niet dat de hoeveelheid er iets mee te maken heeft, (tenzij je de juiste dosis inneemt natuurlijk),eerder hoe consequent je het slikt. Hoe langer en consequenter je het slikt hoe minder bijwerkingen is mijn ervaring.

brietjuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2008 13:18

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door brietjuh »

Hallo iedereen,

Ook ik ben bekend met het medicijn Lexapro.
Ik ben in november 2006 begonnen met 10 mg elke dag.
De bijverschijnselen had ik opzich niet zo heel erg last van alleen elke ochtend dat ik wakker werd rilde ik als een soort junk maar dat heeft maar iets van 1,5 week ofzo geduurd.
Ik ben door de lexapro ook 10 kg aangekomen!!!!!!

Begin dit jaar vond ik dat het tijd was om te gaan stoppen en heb dit in overleg met mijn huisarts gedaan.
Ik moest de eerste maand 5 mg slikken elke dag en dan terugkomen voor controle.
2De maand om de dag 2,5 mg.
De afkickverschijnselen die ik had was telkens hoofdpijn,zweten,duizelig.
Dit duurde 1 week ongeveer.
En viel overigens reuze mee.

Maar nu ben ik dus zover dat ik vanaf woensdag 5 maart mijn laatste lexapro heb geslikt:D
Alleen of ik daar nu echt zo blij mee ben weet ik niet.
Alles ging goed tot aan zaterdag dat ik een paniekaanval kreeg in de winkel.
Ik dacht er eindelijk vanaf te zijn en dat dit nu niet meer zou voorkomen maar toch wel.
Ik heb getwijfeld of ik dan toch weer verder moest gaan met lexapro maar heb het niet gedaan.
Zondag gewerkt en kreeg weer verschrikkelijke afkickverschijnselen hoofdpijn,zweten,duizelig,soms van die onwerkelijke gevoelens.
Ik weet dat dit erbij hoort en dat ik gewoon door moet bijten effe.
Maar het is moeilijk en lees gelukkig ook van anderen dat ze dit meemaken en dat het dus gewoon echt 'normaal' is.

Ik hoop dat iedereen hier ook wat aan heeft wat ik geschreven heb,het is wel een heel verhaal geworden haha.
Voor de mensen die ook aan het afbouwen/stoppen zijn heel veel succes en laat je niet gek maken door die afkickverschijnselen gewoon doorzetten want teruggaan naar de medicijnen kan altijd nog als het echt niet meer gaat.

Tulpie
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2008 08:28

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Tulpie »

Na mijn laatste bericht, geschreven toen ik me hondsberoerd voelde net nadat ik ben begonnen met Lexapro, even een positief bericht: na 2 weken Lexapro (10 mg) zijn de meeste bijwerkingen verdwenen. Bij de klachten die ik nu heb is het niet helemaal duidelijk of die bij het ziektebeeld horen of inderdaad bijwerkingen van de medicijnen zijn.

Maar voor diegenen die net begonnen zijn en midden in de heftige bijwerkingen zitten: het gaat dus voorbij!

Ik voel nog wel erge spanning in mijn benen, wat spiertrekkingen in mijn gezicht en heb tintelende handen, maar daar is prima mee te leven! Wel erg lastig dat ik sinds het starten met Lexapro nog altijd maar een paar uurtjes per nacht slaap, maar ook daar lijkt langzaamaan wat verbetering in te zitten.

Het is na twee weken te vroeg om te kunnen concluderen of het me ook al echt iets oplevert. Maar toch lijkt het erop dat er af en toe wat meer rust in mijn hoofd is.......

susie25
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2008 16:11

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door susie25 »

Hallo allemaal,

Sinds 3.5 week slik ik Lexapro, 10 mg per dag ivm overspannenheid en bijbehorende angstklachten. Nu vielen de bijwerkingen me erg mee, na 2 weken had ik zelfs sterk het gevoel dat het beter ging. De spanning is een stuk minder! Tot dusver positief zou je zeggen, alleen nu is het zo dat ik sinds 1.5 week nauwelijk slaap. Ik slaap wel in, maar lig de hele nacht te draaien en te dromen. Gevolg is dat ik de hele dag zo duf als een konijn ben en sta te trillen op mijn benen van moeheid. Is dit iets wat iemand herkent? Als het niet over gaat moet ik op een ander medicijn overstappen en dat zou ik erg jammer vinden...

Tulpie
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2008 08:28

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Tulpie »

Hoi Suzie,

Ik heb precies dezelfde ervaring. Ik doe geen oog meer dicht sinds ik Lexapro slik (nu 3 weken). Inslapen was in het begin geen probleem, maar rond een uur of 4 word ik wakker en lig ik de uren af te tellen tot de ochtend. Sinds een aantal dagen lukt inslapen ook niet meer. Hopeloos word ik evan!

Ik heb inmiddels Temazepam voorgeschreven gekregen om toch te slapen, maar zelfs na verdubbeling van deze dosering (20 mg) veranderd er niets. Ik dacht dat ik gewoon even moest doorbijten, maar inmiddels ben ik bekaf.

Ik heb het vandaag voorgelegd aan mijn psychiater en wacht op een voorstel van hem. Hij heeft al laten doorschemeren dat hij me wellicht wil laten overstappen op een ander medicijn, maar dat zou betekenen dat ik al die vreselijke bijwerkingen voor niks heb moeten doorstaan en ik straks opnieuw door die fase heen moet bij een ander medicijn.

Ook ik ben dus erg benieuwd of er iemand is die weet of dit inderdaad bij het opstarten van Lexapro hoort en weer voorbij gaat?

Sterkte ermee en ik zal nog laten weten wat ik voor een voorstel krijg!

Tulpie

susie25
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2008 16:11

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door susie25 »

Dank voor je reactie! Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, al is het voor jou natuurlijk ook erg vervelend! De slaapmiddeltjes hebben mij ook niet echt geholpen. Hoop dat het misschien nog overgaat....maar jouw psych heeft daar dus ook niet zoveel vertrouwen in, net als mijn huisarts? Hou me op de hoogte!

susie25
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2008 16:11

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door susie25 »

Beste Tulpie,

Hoe gaat het nu met je?
Wilde je even laten weten dat ik nog steeds last heb van slaapproblemen, maar heb vorige week na 4 dagen nauwelijks slapen toch weer 3 nachten doorgeslapen. Nu weer slechte nachten, maar wie weet is het iets dat vanzelf overgaat!

bernard v
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2008 15:37

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door bernard v »

hoi..

ik gebruik nu sinds twee weken lexapro 10 mg..

de eerste week beetje bijverschijnselen. .. duizelig ..vreemd voelen.

nu heb ik meer hoofdpijn en afwezig.. .niet goed concenteren ect.

nu probeer ik wel weer paar uurtjes te werken .. maar heb soms idee dat ik er onrustiger door word. door steeds te denken wat er weer moest gebeuren. .ect...

mijn voor geschiedenis is , dat door meerder gebeurtenissen in mijn leven erg ben afgeknakt in het leven . heb en hele tijd 4 jaar met een rot gevoel rond gelopen op mijn oude werk. hier door heb ik ontslag genomen en daar door in een spiraal naar beneden gekomen..had erg veel last van angsten voor alles en zelfmoord gedachten..

toen heb ik besloten om hulp te zoeken , ik heb een jaar spyhcootherapie gehad om trauma"s uit mijn verleden en plekje te geven. Daar na ben ik met spw opleiding begonnen bij gehadicapten.. hier heb ik 6 maanden stage gelopen.. nu heb ik even een pauze (omdat ik het even niet meer aan kon ) geen stage. . ik ga wel naar school maar wel met moeite.

nu ben ik in behandeling en heb lexapro gekregen 10mg...

ik voel nog geen verschil kwa gevoel. :x . heb wel bij verschijnselen.. hoop dat het snel gaat werken want dit maakt mij alleen maar erger... :roll:

hoe lang kan het duren voor dat je beter gaat voelen ?

grt. b

susie25
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2008 16:11

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door susie25 »

Beste Bernard,

Het is natuurlijk bij iedereen anders, maar ik merkte met 10 mg. in het begin af en toe wat goede dagen (dit was na een week of 2). Nu, na 4 weken, ben ik een stuk minder gespannen en gaat alles me weer wat gemakkelijker af.

De duizeligheid en afwezigheid horen er absoluut bij en als het goed is verdwijnen ze snel.

Sterkte!

paula renes
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2007 14:34

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door paula renes »

ik gebruik sinds november 20mg lexapro en 2 maanden daarna ook lithium erbij. nu heb ik de laatste weken het gevoel dat het niet echt meer helpt. ik ben weer moe en er komt niets uit mijn handen, heb nergens zin is.terwijl er hiervoor wel goede dagen waren. hopelijk ben ik niet terug bij af. heeft iemand ook deze ervaring.

paula

mobach
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 nov 2007 12:02

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door mobach »

Ik gebruik sinds 1,5 week Lexapro en vraag me af hoelang de bijwerkingen duren.
Het vervelende is dat ik op zaterdag begon met Lexapro en op maandag griep kreeg. Dus nu gaat het dubbel op :(

Ik neem 's avonds om een uur of 9 10 mg en ga een uurtje later naar bed. Ik slaap zo maar. 's Morgens slaap ik nu veel langer en ik moet zelfs de wekker zetten om uit bed te komen. Dat is allemaal niet zo erg maar ik kijk ook wat wazig en begin sinds gisteren ook wat hoofdpijn te krijgen.

Verder transpireer ik ook heel erg. Voornamelijk 's morgens als ik net wakker ben.

Verder merk ik nog niet echt dat het iets doet. Dat maakt het ook zo moeilijk om er dan mee door te gaan.
Ik heb het gekregen omdat ik al jaren spanningen heb en daardoor ben gaan hyperventileren.

Groetjes, Mobach

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door james86 »

Hey mobach,

Die verschijnsellen die je opnoemt horen er allemaal helemaal bij. Dit zijn de algemene standaart dingetjes. Die griepverschijnsellen zouden er ook nog eens bij kunnen horen, en eveneens dat je angstklachten verergeren. Als je op de juiste dosis zit duurt het ongeveer 6-8 weken voordat de dosis optimaal werkt. Dus niet gelijk bij de begindosis denken van ik reken er 7 weken bij en dan kan het goed gaan. Maar natuurlijk kan het ook zo zijn dat de startdosis al voldoende is om jou een oppepper te geven. Geef niet snel op en probeer de doemverhalen op forums zo snel mogenlijk uit je hoofd te zetten. Je maakt er alleen jezelf gek mee, geloof me. Probeer gewoon lekker nuchter na te denken en de bijwerkingen verdwijnen echt wel. Het enige wat misschien wel bij kan blijven is het moeite hebben met klaarkomen, alleen dat hoeft niet persee een nadeel te zijn. Heel veel succes en sterkte ermee.

groetjes

Milana
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2008 15:25

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Milana »

Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik ben 23 en lijd al meer dan 5 jaar aan een ernstige paniekstoornis. Ik heb hiervoor al allerlei therapieen gevolgd en ik gebruik al jaren 40 mg. seroxat per dag. En lorazepam en atenolol. Alleen lorazepam helpt me om rustig te worden, maar dat is natuurlijk logisch met dat middel. Ik wil daar graag vanaf, want een verslaving daaraan lijkt me geen pretje. Het is nu wel al zo dat ik niet naar mijn stage durf te gaan zonder lorazepam in te nemen, omdat ik dan te bang ben voor een paniekaanval.

Nu heeft mijn psychiater me vandaag lexapro voorgeschreven om erbij te nemen. Ik zal dan 10 mg. per dag moeten nemen de komende tijd en dan kijken hoe het gaat.

Zijn er hier ook mensen die dit gebruiken bij een paniek/angststoornis of alleen mensen met een depressie?
Ik ben benieuwd naar ervaringen met dit middel bij paniekstoornissen.
Alvast bedankt.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door james86 »

Hoi Milana,

Ikzelf slik ook lexapro tegen een paniekstoornis. Wel is het zo dat een paniekstoornis en depressie in 1 lijn met elkaar staan. 9 van de 10 keer hangen deze gewoon samen. Maargoed, de lexapro doet goed werk bij mij. Een halfjaar geleden durfde ik mn huis niet uit en zat ik in de ziektewet. Nu werk ik weer, ga 5 keer per week naar de sportschool, ga weer uit, en ik ga zelfs volgende week op mezelf wonen.

groetjes

Milana
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2008 15:25

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Milana »

Zo James, dat klinkt goed!
Heb je hiervoor ook andere medicatie gebruikt?

Wat je zegt over een depressie, dat die in één lijn ligt met een paniekstoornis, daar ben ik het niet mee eens. Ik geloof wel dat veel mensen die lijden aan een paniekstoornis, uiteindelijk depressief daarvan worden. Of is dat wat je bedoelde?

Ik ben zelf totaal geen depressief type van nature. Ik ben nu ook nog steeds niet depressief, wel heb ik hele depressieve buien door de uitzichtloosheid van het hebben van een paniekstoornis.

Beheerst op dit moment de paniekstoornis jouw leven nog?

Marcos69
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2008 00:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Marcos69 »

Hallo, ik ben Marcos, 39 jaar en wil graag mijn ervaringen met Lexapro vertellen. Voordat ik ruim twee weken geleden ermee begon, had ik o.a. op dit forum al heel veel gelezen van jullie ervaringen. Vind het wel zo netjes om de mijne met jullie te delen.
Eigenlijk was ik er heel op tegen, hou gewoon niet van medicijnen.
Vanaf m'n geboorte ben ik al vaak depressief geweest, moeilijk sociale contacten te leggen, bij verjaardagen zit ik altijd in een hoekje en op straat moeilijk om contacten te leggen. Ook heb ik vaak last van zenuw -en angstaanvallen, bang voor de kachel, dat de magnetron ontploft en dat soort dingen.
Van Lexapro zeggen ze dat het ook helpt tegen pleinvrees en angstoornissen.
Zag er heel erg tegenop na al die verhalen gelezen te hebben van de bijwerkingen.
In het begin heb ik me rot gezweten, maar dat was ook al de dag voordat ik er mee begon.
De depressies zijn wel veel erger geworden, ben zelfs opgenomen geweest in het ziekenhuis, maar voortijdig weggelopen omdat ik het daar niet meer trok.
Depressies zijn nog erger geworden, dat ik niet meer wist waar ik woonde en afgelopen nacht was ik het zo zat dat ik op rails ben gaan liggen en mensen mij voor de trein vandaan hebben getrokken.. Politie moest me twee weken geleden ook al thuis brengen omdat ik flauw was gevallen op een rotonde, dat was de dag voordat ik begon met Lexapro. (Woon net nieuw in deze stad). Het zou kunnen dat het de bijwerkingen zijn, daar is voor gewaarschuwd, ik weet het niet zeker door dit laatste.
Men zegt dat het een beginnende psychose is.
Verder heb ik regelmatig last van “strakke kaken” Tanden op elkaar, kramp in de kaken. Ken het een beetje van vroeger uit de house tijd, maar dan zonder het lekkere gevoel...
In slaap vallen lukt niet zonder Themazepam of alcohol. Meestal wordt ik daarna om drie uur wakker.
Ik hoop dat de bijwerkingen snel minder worden, en dit middel zijn werk gaat doen.
Eind mei heb ik een afspraak met de psyg, dan wordt er bekeken of ik een hogere dosering mag.
Wil je aan mij iets kwijt, of dingen vragen, doe het gerust!

Groetjes,

Marcos

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Marcos,

Die dingen die je noemt zijn echt de standaart bijwerkingen die bijna iedereen krijgt van antidepressiva. Ik slik zelf ook lexapro en ik heb precies dezelfde dingen gehad. Ook staat antidepressiva er bekend om dat je klachten zoals depressie en angst de eerste tijd 10 keer erger worden, dus ook kan gevoel voor zelfdoding ineens de kop opzetten. Je zegt dat je het 2 weken slikt???? Nou reken maar gewoon dat het pas op ongeveer 8 weken werkt en zelfs dan kan het nog zijn dat je een dosis omhoog moet. Bij mij persoonlijk gingen die bijwerkingen zoals klapperkaken, diaree, hoofdpijn, slecht slapen en de verergering van depressie en angst pas na 6-10 weken over. Dus geef niet te snel op. Dit zijn normale bijwerkingen bij het medicijn. Wat betreft beginnende psychose....tsjah, daar kan ik echt niet over oordelen. Wie vertelde je dat? een psychose is naar mijn weten dat je het verschil tussen fantasie en realiteit niet meer kan onderscheiden. Die dingen die jij noemde lijken gewoon de bijwerkingen van het medicijn hoor.

in elk geval veel succes ermee

Marcos69
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2008 00:27

Re: Lexapro (escitalopram) graag ervaringen van gebruikers.

Ongelezen bericht door Marcos69 »

Dank je wel James, dat geeft mij weer moed. Ik wens jou ook het allerbeste toe!

Gesloten