LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FORTIS ASR Hybride Hypotheek

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
alm

FORTIS ASR Hybride Hypotheek

Ongelezen bericht door alm »

In 2006 heb ik een Hybride Hypotheek afgesloten bij Fortis.
Ik ben in het beleggingsdeel uitgegaan van een defensieve belegging.

Tot mijn verbazing werd binnen het jaar de verwachting van het eindkapitaal 24% (op basis van historie) lager weergegeven ten opzichte van de offerte en polis. Hier zit dus nog geen enkele invloed in van de ontwikkelingen op de beurs eind 2007!
De bijstellingen was naar zeggen Fortis op basis van andere regelgeving van de AFM bij het gebruik van nieuwe fondsen.

Op basis van de huidige gegevens zou ik na afloop van de hypotheek enkele tienduizenden euro's te kort komen ten opzichte van een eerdere opgave.
Ik heb geen flauw idee welke inschatting nu het meest bij de werkelijkheid komt, de initiële inschatting van Fortis of die volgens de regels van het AFM.
Ik voel mij (in combinatie met de recente wetenschap over de hoge kosten, die het fonds doorberekent) toch behoorlijk misleid.
Hebben meer mensen ervaringen met het op deze wijze 'bijstellen' van de verwachte eindkapitalen?

hpb

Re: FORTIS ASR Hybride Hypotheek

Ongelezen bericht door hpb »

het klopt dat er regels zijn opgesteld om fondsen en rendementen beter met elkaar te kunnen vergelijken. Met name bij jonge fondsen is er bv. nog te weinig historie om een historisch rendement te kunnen presenteren over meerdere jaren. In zo'n geval wordt om het historisch rendement te bepalen gebruik gemaakt van vergelijkbare fondsen. Volgens mij zijn die regels al van voor 2006. Ik zou toch eens contact zoeken met de adviseur hoe dit nu zit.

Elias

Ongelezen bericht door Elias »

alm,
van belang lijkt mij ook om te achterhalen wanneer AFM die aanbeveling deed. Als dat voor 2006 al was ( en dat is volgens mij zo ) dan hebben ze u in ieder geval onder valse voorlichting/voorstelling van zaken "binnengehaald".

Groet
Elias

alm

Ongelezen bericht door alm »

Bedankt voor de tips.
Het zou inderdaad helemaal vreemd zijn als die regels van het AFM al langer bestaan. Ik ga dat uitzoeken!

Gerborgh

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Om je een beetje op weg te helpen:

De NRgfo is op 1 januari 2007 ingegaan en is de opvolger van de Nadere Regeling financiële dienstverlening (NRfd) die op 1 oktober 2006 van kracht is geworden. Voor die tijd was de Nadere Regeling financiële bijsluiter van kracht (NRfb).

Met name in de NRfd zijn de regels over de rendementen voor fondsen die nog niet lang genoeg bestaan om zelf een "historisch rendement" te hebben.

Het ‘Historisch rendement’ in de Financiële Bijsluiter is een algemene weergave van het gemiddelde rendement van een fonds over de laatste 20 jaar. Indien een fonds nog geen 20 jaar historie heeft, dan moet de historie worden aangevuld met voorgeschreven wettelijke rendementspercentages.

Persoonlijk vindt ik de 20 jaar die genomen wordt een te korte periode om echt iets te zeggen over het rendement, zeker als je realiseerd dat de meeste verzekeringen (voor de aflossing van een hypotheek bijvoorbeeld) 30 jaar lopen,

Succes met je uitzoekklusje verder...

Gesloten