LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek advies gevraagd

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
adel
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2006 12:43

hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door adel »

Graag zou ik jullie mening willen horen over het volgende:

We zijn bij vier verschillende banken geweest om ons voor te laten lichten en om een berekening te laten maken voor de kosten van onze eerte hyotheek.

We twijfelen nu nog tussen de rabo en bank of scotland.

Wij zouden graag de voor en nadelen van deze twee banken willen weten.


Heeft er iemand ervaring met bank of scotland?

Alvast bedankt

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik ken de offertes niet, maar waarschijnlijk is de Bank of Scotland goedkoper met z'n rentetarieven, en vraagt die geen afsluitprovisie.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door Xpert »

Wat is je situatie.

Wat is de koopprijs? Is het k.k./V.O.N.

Wil je een hypotheek met of zonder NHG.

Neem je nog eigen geld mee?

Hoelang zet je de rente vast?

Hoe is de hypotheek opgebouwd qua aflossingsvormen?

Geen afsluitprovissie bij BOS is alleen via internet en niet via een adviseur. Rabo werkt in een beperkt aantal plaatsen met een tussenpersoon maar in de meeste plaatsen niet en rekenen toch afsluitprovisie. Als je voor de Rabo wilt kiezen dan moet je de afsluitprovisie uitonderhandelen.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door Laurent »

De beste is uiteraard RABOBANK, er zijn geen nadelen te noemen.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

De beste is uiteraard RABOBANK, er zijn geen nadelen te noemen.
Ik weet er wel eentje: Als je je hypotheekbedrag volledig aflossingsvrij wilt, doet de Rabo moeilijk.

Ik heb mijn hypotheek een tijdje terug daarom afgesloten bij de Postbank, die ging tot 110% van de v.o.n. koop-/aanneemsom (nieuwbouw dus).

Zo houd ik m'n netto maandlast superlaag en bepaal zelf helemaal zelf wat ik wil aflossen in die 30 jaar (kan jaarlijks boetevrij tot 20% van het hypotheekbedrag).

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door Xpert »

Laurent,

Wel eens gehoord van regionale verschillen per Rabobank vestiging???

adel
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2006 12:43

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door adel »

Bedankt voor jullie serieuze reacties.

Ik heb op dit moment een aantal huizen op het oog waaronder 1 nieuwbouw.

Ik wil graag een hypotheek met NHG zodat ik kan profiteren van een relatief lage rente.

Hypotheek vorm :
Spaarhypotheek , na 30 jaar 100% aflossen

Ik wil mijn rente vast zetten voor 10 jaar.

Ik wil wel eigen geld meenemen zodat ik onder NHG kan vallen.

Het gaat om een koopprijs van rond 180.000 euro.

Bruto jaarsalaris = 36.000 euro.

kan iemand mij vertellen wat de maximale bedrag die ik mag lenen om onder de NHG te vallen ?

Bij bank of scotland is de percentage = 4,2% vanaf 2 october
Bij Rabobank is het 4,4 % , met een marge van 0.1%.

Heeft iemand al ervaring met bank of scotland ?is het verstadig om een offerte te sluiten via internet ?

alvast bedankt,

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door Jan1 »

Zelf zou ik bij voorkeur naar de Rabobank gaan, alleen al om het feit dat de Royal Bank of Scotland, en Comfort Card tot hetzelfde concern horen. In het recente verleden kwam Comfort Card nogal eens negatief in het nieuws.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door particulier »

De Royal Bank of Scotland is een prima bank. Het feit dat ze via allerlei kanalen (zoals Kruitvat en Comfort Card) financieringen bieden, wil niet zeggen dat de geldgever zelf niet bonafide is.

De meest belangrijke voorwaarde is dat je je hypotheek mee kunt nemen als je gaat verhuizen. Vraag hiernaar bij de RBS en de Rabobank. Anders krijg je bij verhuizen met extra kosten te maken.

Ik heb even uitgerekend hoeveel je kunt krijgen met NHG. Ik ben uitgegaan van iemand die 30 jaar oud is met de genoemde rentepercentages van 4,4 % resp. 4,2 %

Rabobank: 174.334
RBS: 178.521

Om uit te rekenen hoeveel je dan moet bijbetalen, ga ik uit van de volgende kosten:

Koopsom: 180.000
Overdracht 6 %: 10.800
Taxatiekosten: 270 (1 promille van de waarde)
Kosten bankgarantie: 180 (1 % van de waarborgsom)

Het totaalbedrag wordt 191.250. Verder moeten er een aantal kosten betaald worden die afhangen van de hoogte van het hypotheekbedrag, namelijk 1 % afsluitprovisie (niet bij RBS), 1 % notariskosten en 0,28 % kosten NHG. Deze bedragen zijn:

Rabobank: 3975
RBS: 2285

Er blijft dan een deel van de hypotheek over voor de financiering van de woning:
Rabobank: 170.359
RBS: 176.236

Het verschil tussen 191.250 is het bedrag wat je zelf moet bijdragen. Dat worden respectievelijk:
Rabobank: 21.378
RBS: 15.014

Door geen bankgarantie af te geven maar gewoon een waarborgsom te storten, kun je ca. 180 euro besparen. Anderzijds kunnen er nog makelaarskosten bijkomen.

Zoals je ziet, geen afsluitprovisie en een klein verschil in rente kan tot een behoorlijk verschil leiden tussen de bedragen die je moet bijbetalen.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Ik heb op dit moment een aantal huizen op het oog waaronder 1 nieuwbouw.
Ik wil graag een hypotheek met NHG zodat ik kan profiteren van een relatief lage rente.
Staar je niet blind op NHG: bij nieuwbouw is de korting op de rente bij NHG vrij laag.
Spaarhypotheek , na 30 jaar 100% aflossen
Een spaarhypotheek is vrij ongunstig bij een lage rentestand. Je zou ook kunnen kiezen voor een mengvorm, bijv. een deel aflossingsvrij om je netto maandlast te verlagen (je inkomen is niet zo hoog zie ik). En een hypotheek kun je later nog altijd "updaten" naar de huidige situatie ...
Ik wil mijn rente vast zetten voor 10 jaar.
Kijk ook even naar de verschillen tussen 10 jaar en 20 jaar, vaak zijn deze erg klein. Ik kon bijv. laatst 20 jaar rentevast voor 4,3% krijgen, 10 jaar rentevast was 4,2%.
Ik wil wel eigen geld meenemen zodat ik onder NHG kan vallen.
Zonde om er eigen geld in te stoppen. Ik zou zoveel mogelijk financieren, ook zolang je nog kunt genieten van hypotheekrenteaftrek. Zeker als je jong bent en je maakt carrière, dan lach je over 5 jaar om die hypotheek van 200.000 euro.
Het gaat om een koopprijs van rond 180.000 euro.
kan iemand mij vertellen wat de maximale bedrag die ik mag lenen om onder de NHG te vallen ?
Ik dacht dat dat 100% was van de v.o.n. prijs van max. 220.000, maar dat weet ik niet zeker. Bij een koop-/aanneemsom van 180.000 kun je dus in ieder geval 180.000 lenen onder NHG, de rest daarboven niet.
Bij bank of scotland is de percentage = 4,2% vanaf 2 october
Bij Rabobank is het 4,4 % , met een marge van 0.1%.
Over het rentepercentage valt meestal ook te onderhandelen. 0,1% korting op de rente levert op de lange termijn al meer op dan een korting op de afsluitprovisie.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door particulier »

Zeker als je jong bent en je maakt carrière, dan lach je over 5 jaar om die hypotheek van 200.000 euro.
Nou, dat is misschien iets te overdreven. Kijk vooral naar de persoonlijke situatie. Ben je nu tweeverdienener en nog geen kinderen, maar die denk je wel te hebben, dan komen er toch flink wat extra kosten bij. Ondanks dat het salaris dan gestegen is, dan is de woonlast nog steeds een grote hap uit het gezinsinkomen.
Over het rentepercentage valt meestal ook te onderhandelen. 0,1% korting op de rente levert op de lange termijn al meer op dan een korting op de afsluitprovisie.
Hierover is altijd te onderhandelen. Ik zou in beginsel onderhandelen met 3 partijen en ook 3 offertes opvragen. Naast Rabobank en de RBS zou ik kiezen voor Argenta, die heel goed uit de bus komt.
Zonde om er eigen geld in te stoppen. Ik zou zoveel mogelijk financieren, ook zolang je nog kunt genieten van hypotheekrenteaftrek.
Mee eens. De meeste aanbieders gaat tot 5,5 maal het vaste jaarinkomen, dus een hypotheek van ca. 198.000. Omdat je niet in aanmerking komt voor NHG, betaal je als vuistregel een rente van 0,2 tot 0,6 % meer. Je maandlast is dan een stuk hoger. Op zich hoeft dat geen bezwaar te zijn, maar dan moet je goed kunnen inschatten wat je inkomsten en uitgaven in de toekomst zullen zijn. Eventueel zul je je uitgavenpatroon moeten aanpassen, i.e. minder dure auto, minder op vakantie, etc.

Een deel aflossingsvrij kan je maandlasten (tijdelijk) inderdaad verlagen, bijvoorbeeld 60 % spaar en 40 % aflossingsvrij. Beleggen kan ook gezien de lage rentestand, maar als je daar niks voor voelt moet je het ook echt niet doen. Wat wel heel belangrijk is, is de executiewaarde van de woning die je koopt. Deze is namelijk bepalend voor de hoogte van het totale hypotheekbedrag en hoeveel je aflossingsvrij kunt lenen. Koop je de woning iets te duur, dan zul je vaak toch nog een paar duizend euro moet bijbetalen. Zoiets is te voorkomen om voor de aankoop een taxatie te laten uitvoeren, met het risico dat je ca. 270 euro kwijt bent en toch besluit om het huis niet te kopen.

Bovendien, hou er ook rekening mee dat er in de toekomst getornd kan worden aan de hypotheekrente-aftrek. Niemand kan in de toekomst kijken, maar hij kan afgetopt worden tot bijv. maximaal 42 %. Een andere mogelijkheid is dat de woning in een nieuwe Box verdwijnt. Maar niemand kan hier nog iets over zeggen.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Vergeet bij nieuwbouw ook niet dat de post meerwerk (badkamer, keuken, dakkapellen, etc.) flink wat extra kan gaan kosten, naar gelang je wensen. Je kunt makkelijk 10.000-15.000 bij het hypotheekbedrag tellen als je het mooi wilt doen. En spaargeld zou ik bewaren voor de inrichting van je huis, da's ook al duur genoeg.

Wat betreft de onzekerheid m.b.t. de hypotheekrenteaftrek: Als je de discipline hebt om zelf te sparen, dan kun je ook ervoor kiezen om een groot deel aflossingsvrij te houden. Mochten we een keer een linkse coalitie krijgen (premier Bos, walg walg walg ...), dan kun je dat spaargeld desnoods inzetten om vervroegd af te lossen (per jaar tot 20% van de hypotheeksom boetevrij).

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door Laurent »

Menneke Bos en de Pvda willen inderdaad de hypotheek aftrek op de helling zetten, daarbij ook nog de ouderen op laten draaien voor hun eigen Aow, ondanks alles ben je bij de Rabobank op het juiste adres.

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door Pientjelien »

De beste is uiteraard RABOBANK, er zijn geen nadelen te noemen
Bij de Rabo wordt in 9 van de 10 gevallen een OpMaat Hypotheek geadviseerd(lees:verkocht).
Misschien dat die Opmaat voor maatwerk staat, maar ik vind dat juist een groot nadeel van de Rabo. Het is een verrassing als er geen OpMaat wordt geoffreerd.

shahen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2006 00:21

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door shahen »

Het beste wat je kunt doen is een onafhankelijke adviseur laten komen, of zelf natuurlijk langsgaan. Niemand en ook niemand kan op dit moment een zinnig antwoord aan je geven. Dat kan alleen iemand die er dagelijks mee bezig is en welke persoonlijk de zaken met je doorneemt. Je hypotheek is niet alleen de rente en aflossing die je betaald maar een onderdeel van je financiele huishouding.

Staar je aub niet blind op de rabobank, ikzelf geef al 8 jaar hypotheekadvies en de rabobank is lang niet altijd concurrerend genoeg met de rest van de markt. Ga voor een zolang mogelijke rentevaste periode, lage rente ---> inflatie ---> je lacht je rot over een aantal jaar. bijv 30 jaar vast is nu momenteel met NHG 4,5% er zonder NHG 4,9% dus 30 jaar lang 4,5% of 4,95% rente betalen. Gemiddelde rente wat iemand betaald in 30 jaar tijd aan hyptheekrente ligt boven de 6% dus tel uit je winst. Bovendien woon je gemiddeld maar een 7 tal jaren in je woning en zo'n hypotheek kan je mee laten verhuizen naar je volgende woning de rest wat je tekort komt financieer je gewoon bij middels een 2e hypotheek of je maakt gebruik van je hogere inschrijving.

Nog 1 opmerking: je hoeft geen afsluitprovisie te betalen bij de bank of scotland, maar vergis je niet in het werk wat je op je hals haalt.

Succes

adel
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 sep 2006 12:43

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door adel »

shahen,

wat bedoel je met de volgende opmerking ?

Nog 1 opmerking: je hoeft geen afsluitprovisie te betalen bij de bank of scotland, maar vergis je niet in het werk wat je op je hals haalt.


Wat kan nog onder het gras liggen ? heb je ervaring met BOS ?

kabouter2508
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 apr 2008 21:19

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door kabouter2508 »

Ik zie hier met regelmaat bos voorkomen maar dat is niet de juiste afkorting volgens mij dit moet zijn the Royal Bank of Scotland dus zoals er op hun brief papier staat RBS

met vriendelijke groet

Kabouter

astonmartijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:45

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door astonmartijn »

ik heb afgelopen jaar zelf ook een huis gekocht en gemerkt hoe moeilijk die hypotheek wereld in elkaar zit... zeg maar gerust zo zwart als de nacht.

mijn advies?! ga naar een onafhankelijk adviseur, laat hem voor je werken en doe het vooral niet zelf! er zitten bij een gemiddeld hypotheek meer addertjes onder het gras dan in de gemiddelde slangenkuil en ik heb gemerkt dat meerendeel van de adviseurs alleen maar aan zijn eigen portomonnee denkt. ik ben na enige omzwervingen bij Wico Christiaans van Van Bruggen advies in alkmaar terecht gekomen en dat bleek tot nu toe de allerbeste oplossing. mijn situatie was helemaal bizar omdat ik na een zeer zwaar ongeval 100% afgekeurd was maar wel financiele compensatie voor verlies van arbeid krijg.. de meeste banken en hypotheekboeren trekken dan al meteen wit weg en willen je niet meer helpen. Wico daarentegen heeft de aanval geopend en voor mij een goede deal gesloten met zeer veel veiligheid er in... zoals ik perse wilde.

Qua hypotheek... als het even kan een spaarhypotheek met een aflossingsvrij deel van bv 100.000 euro. dat bedrag omdat ik denk dat zelfs bij de grootste ****-ups van de banken en de overheid een gemiddled huis dat toch wel als waarde behoudt en je dus in princiepe aan het einde van de rit in de ergste vorm er alsnog schuldenvrij uitkomt!

ook zou ik kijken of je binne nu en twee weken de rente kan vastleggen voor een langere tijd...... er wordt momenteel zo veel gedonderd dat het een beetje onstabiel aan het worden is... de rente is nu nog redelijk laag maar ik weet dat mijn ouders ooit in begin 80 13% rente ofzo betaalden.

resume... zoek een goede tussenpersoon... bv die van mij?! (wat niet zegt dat ze allemaal goed zijn bij van bruggen?!) bouw een berg veiligheid in bij je hypotheek en probeer weg te blijven bij beleggingshypotheken (denk inderdaad over wat er fout kan gaan en wees daar ff negaties in... kan het alleen maar beter worden!!) hou een aflossingsvrij deel in je hypotheek en laat je niet gek maken door allerlei wilde beloften van tig X je jaarsalaris kunnen lenen. zoals iemand op dit forum al eens eerder zei... de banken willen alleen maar winst maken en als het niet uit de breedte komt dan wel uit de lengte.. hoe dan ook ben je als consument gewoon het spreekwoordelijke zaadje!

suc6

astonmartijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:45

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door astonmartijn »

oh ja.. ik ben uiteindelijk bij SNS terecht gekomen..... nadat rabo, abn en zelfs DSB z'n vingers niet vies wilden maken.. (DSB ben ik gezien de voorgaande probleme etc wel blij mee dat ze het niet zijn geworden! :D )

WS
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:49

Re: hypotheek advies gevraagd

Ongelezen bericht door WS »

@kabouter2508

Er zijn 2 Banks of Scotland: Royal Bank of Scotland (RBS) en Halifax Bank of Scotland (HBOS).
RBS heeft een deel van ABN Amro overgenomen.
HBOS is de grootste hypotheekverstrekker van het Verenigd Koninkrijk en is ook actief op de Nederlandse hypotheekmarkt.

Gesloten