LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belastingconsulent maakt grove fout

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
johanna13
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door johanna13 »

In het jaar 2005 hebben wij onze aangifte door een belasting consulent laten doen.
Hij heeft echter de ingehouden loonheffing opgegeven in plaats van de uitkering.
Hierdoor hebben wij nu een flinke aanslag van de belasting gekregen.
Kun je, je belasting consulent hiervoor aansprakelijk stellen?
Wij hebben juist altijd de aangifte zelf gedaan, om zulke grappen te voor komen.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door Byob »

Wat is dan uw schade?

Als hij het wel destijds juist had ingevuld was er toen ook een aanslag gekomen? (ik snap niet helemaal wat er verkeerd is ingevuld??)

Was uw aangifte ook al definitief bevestigd door de belastingdienst?

Ik zou geloof ik wel de kosten die hij mogelijk in rekening heeft gebracht voor het invullen terugvragen...

johanna13
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door johanna13 »

Ja dit is een aanslag, de definitieve.
De belasting conslent heeft gewoon de loonheffing ipv het loon ingevuld.
Dit vind ik toch een grove fout.
En ja die 50 euro wat je voor zo'n man betaald, staat dan niet in verhouding met zo'n aanslag.
Hij was binnen een half uur klaar!
Alles lag voor hem klaar, hij kon zo alles invullen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar wat is nou je schade? Als hij het goed had ingevuld dan had je toch net zoveel moeten betalen?

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door priewjet »

Ik denk dat er, nadat de aangifte is ingestuurd, ook een voorlopige aanslag is opgelegd waarmee op grond van de onjuiste gegevens in de aangifte, een aardig bedrag werd teruggegeven. Heeft dat dan geen belletjes doen rinkelen? Die onterechte teruggaaf wordt nu rechtgetrokken met de definitieve aanslag.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door Mendoza »

De schade zal de heffingsrente zijn, en kan het niet binnen 2 maanden betaald worden dan word er ook invorderingsrente berekent over het openstaande bedrag van de aanslag. Het zal om een paar honderd euro gaan waarschijnlijk.

johanna13
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door johanna13 »

nee het gaat om een paar duizend euro!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat bedoeld wordt is dat je waarschijnlijk, bij een juiste aangifte, al in 2005 die paar duizend euro had moeten betalen. Nu is de belastingdienst er een paar jaar later achter gekomen, en zul je dit bedrag dus nu, in plaats van in 2005, moeten betalen. Maar dat het te betalen bedrag ongeveer gelijk zal zijn. En dat de werkelijke schade (dus het verschil tussen wat je nu moet betalen en wat je bij een juiste aangifte in 2005 had moeten betalen) waarschijnlijk ook niet groot zal zijn.

Of zie ik dit verkeerd?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door SJZ »

nee het gaat om een paar duizend euro!!
Ja, je brult maar wat, maar wat is nou de schade? Als het goed was ingevuld, had je dan niks moeten betalen en nu een paar duizend euro? Nou, dan moet je bezwaar maken en wordt het wel gecorrigeerd. Geen schade dus.

Of moest je dat geld toch wel betalen en betaal je nu dus je correcte belastingschuld? Dan is er ook geen schade.

johanna13
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door johanna13 »

Pardon ik heb het nergens over schade
Hoezo typisch voorbeeld van het hedendaagse korte lontje


Ja dit is een dure les.
In het vervolg vullen we zelf wel weer in.
Wij zijn er vanuit gegaan dat een belasting consulent zijn werk goed doet.
Maar ja tegenwoordig kun je alleen een hond nog vertrouwen.
Bedoel een hond is nog te vertrouwen maar mensen niet!
Je mag toch aannemen, dat als je iemand inhuurt, om werk voor je te doen, dat hij dat goed doet en op een volwassen manier.
Dus dat hij zijn eigen huiswerk kan maken, en geen schooljuf meer nodig heeft.
Maar meneer de belasting konsulent heeft 50 euro verdiend in een half uurjte, niet slecht, ga me omscholen.
En kan dus doen wat hij wil.
Hij is dus niet aansprakelijk en je kunt gewoon betalen.


Bedoel als je een advocaat nodig hebt, neem je toch ook aan dat hij zijn vak kent!!!

vervelend
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 mar 2004 23:14

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door vervelend »

Ik zie het probleem niet.

je hebt het over een paar duizend euro.

Of je hebt teveel netto ontvangen en hebt het geld al gehad of je hebt een negatieve aanslag gehad, die als je dat geld op een rekening had gestort er rente over had ontvangen, of je hebt nu een definitieve aanslag ontvangen en het geld dat je teveel had ontvangen netjes terug moet storten met rente die je al had ontvanngen van de bank.

Het enige wat je kwijt bent is die 50 euri, maar die was je toch al kwijt omdat je die aangifte niet zelf hebt ingevuld en het verschil tussen de rente die je op de bank hebt gekregen en de belastingrente die jou is berekend.

johanna13
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2006 16:21

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door johanna13 »

hoezo ik zie het probleem niet!
Je mag er toch van uitgaan dat een belasting consulent weet waar hij mee bezig is.
Ik als leek weet nog het verschil tussen loonheffing en loon.
Waarvoor laat je anders de boel invullen door zo'n pennenlikker.
Maar meneer mag zijn gang gewoon gaan.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door Mendoza »

Wat wil je op deze persoon gaan verhalen?
Zoals ik al zei is je daadwerkelijke schade alleen de rente die je moet betalen. Die paar duizend euro zul je ergens in 2006 uitbetaald hebben gekregen naar aanleiding van de aangifte. Zie het als een soort lening van de belastingdienst die je nu moet terugbetalen.

Het neemt natuurlijk niet weg dat het zeer vervelend is.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door SJZ »

Zoals ik al zei is je daadwerkelijke schade alleen de rente die je moet betalen.
MINUS de rente die je ontvangen hebt op dat geld!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Pardon ik heb het nergens over schade
Nou, je spreekt van "aansprakelijk stellen". Zonder schade lijkt me dat erg lastig. Wil je eisen dat je consulent zijn excuses aanbiedt?
Hierdoor hebben wij nu een flinke aanslag van de belasting gekregen.
Kun je, je belasting consulent hiervoor aansprakelijk stellen?
Je schade lijkt me inderdaad de heffingsrente minus de ontvangen rente... plus die 50 pop. Misschien kan je je geld terugvragen? Overigens moet je voor 50 piek niet te veel verwachten, 100-500 ligt meer in de lijn der verwschtingen. Je zou het dan net zo goed voor een tientje in de belastingwinkel kunnen laten afhandelen...

Sippy
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2008 13:08

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door Sippy »

binnen 6 weken na dagtekening van de definitieve aanslag kun je in bezwaar gaan. Daarna word het niet meer als bezwaar behandelt, maar als verzoekschrift. Het grote verschil tussen bezwaar en verzoek is dat je na de uitspraak van het verzoekschrift niet meer in beroep kunt gaan tegen de uitspraak.

Als ik het goed begrijp heeft u in eerste instantie bij de voorlopige aanslag een fors bedrag terug gekregen (dit omdat het bedrag aan loonheffing veel lager is dan dat het loon is). En moet u bij de definietve het bedrag terug betalen dat u destijds ontvangen heeft. Als dit inderdaad het geval is, had u in eerste instantie de voorlopige aanslag beter moeten controleren (oa. op verzamelinkomen e.d.) en direct actie moeten ondernemen.

Indien dit niet het geval is geweest kan ik mij voorstellen dat wanneer u een fors bedrag moet betalen, hiervoor geen voorlopige aanslag heeft gehad, maar enkel een definitieve aanslag waarbij u moet betalen, dat u in bezwaar wilt gaan. Als dit het geval is had de belastingdienst uw definitieve aanslag moeten controleren op wat er in de aangifte is ingevuld en aan de hand van de loongegevens die de belastingdienst binnenkrijgt via werkgevers en uitkeringsinstanties. De belastingdienst ontvangt namelijk van iedere werkgever/uitkeringsinstantie de jaarloongegevens om hiermee de aangifte te controleren alvorens een definitieve aanslag op te leggen.

Indien u een eigen kopie van de jaaropgave heeft, een kopie van de betreffende aanslag heeft en een motivatie voor bezwaar. Zou ik zeker in bezwaar gaan. Iedereen kan fouten maken ook belastingconsulenten (niet dat ik de hand boven zijn hoofd wil houden, want ze maken nogal eens fouten,).

Zelf ben ik werkzaam bij de belastingtelefoon, dus mijn advies bij deze... heeft u al eens contact opgenomen met de belastingtelefoon???

Succes en ik hoop op een juiste afloop!

fritsdegraaff
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:40

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door fritsdegraaff »

Hallo, lezers

Ik ben net nieuw hier ( half uur) en stuitte op dit bericht.

Misschien denk ik erg simpel, te simpel, maar het is toch nog geen 5 jaar geleden gebeurd, toch?

Kun je die 50 euro, niet proberen te vergeten en een T formulier aanvragen bij 0800-0543.

Dan kan je met eventueel een begeleidend kort maar krachtig briefje erbij, verzoeken om herberekening van je inkomstenbelasting.

Wel natuurlijk even de goede bedragen er in zetten.

Groeten Frits.

ps Ik zit nl zelf tot mijn oren in de T formulieren, op dit moment, en merk dat er een heleboel mogelijk is.

Niet leuker, wel makkelijker?
I.eg. behulpzame helpdesk

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door mar42 »

wat je zou kunnen doen als dit nog mogelijk is een bezwaar schrift indienen en daarin uitleggen wat verkeerd is gegaan en dat je wilt dat er opnieuw een aangifte die wel juist ingediend wilt hebben, helaas ligt de verantwoording bij jezelf en kun je dit niet af schuiven op de belasting consulent :cry:
Wat je wel zou kunnen proberen is diegene zelf aansprakelijk te stellen voor de fouten die diegene heeft gemaakt en daardoor nu ineens veel moet betalen terwijl je normaal gesproken altijd terug krijgt en hier dus niet blij mee bent. :wink: :wink:

En dat kan je ook weer duidelijk maken aan de belastingdienst en zij kunnen dat eigenlijk ook zien omdat er loonheffing en dergelijke afgedragen word, maar ja waarom zouden hun werk verrichten als je bij je kunnen halen ook al klopt dit niet.

hoop dat je hier meer aan hebt :wink: :wink: succes mocht je nog meer willen weten dan kan ik kijken of ik daar een passend antwoord voor je op heb :wink: :wink:

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: belastingconsulent maakt grove fout

Ongelezen bericht door mar42 »

het heeft er niks mee te maken of je 50 euro of tussen de 100 en 500 euro betaald aan een consulent ook dan kan het goed fout gaan ik heb zelf voor 3 aangifte jaren bijna 11.000 euro betaald maar zit daardoor wel al bijna 4 jaar in de **** daardoor :twisted: :twisted: :twisted:

dus hoeveel je betaald geeft geen garanties :twisted: :twisted:

Gesloten