LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbankrekening voorwaarden na overlijden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
emwaterman
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2008 10:56

Postbankrekening voorwaarden na overlijden

Ongelezen bericht door emwaterman »

:twisted:
Na het overlijden van mijn moeder in september 2007 ( 96 jaar )heb ik dit de postbank( Giro) laten weten. Er stond geen geld meer op haar rekening aangezien ik aan alle instanties kon aantonen dat ik al jaren gevolmachtigd was ( aangezien zij visueel was gehandicapd) en ook nog de enige erfgenaam. Verrekeningen ,begrafeniskosten enz kon ik dus via mijn eigen rekening nummer regelen. Dit gebeurde via internet waarbij tevens ook de rekening van mijn moeder op mijn adres al enige jaren geleden was bijgeschreven. Helaas storte de ziektekostenverzekeraar per maart 2008 nog een bedrag van 200 Euro op haar rekening . Hoewel alles staat geblokkeerd kunnen derden dus wel geld overmaken maar eraf krijgen kan uitsluitend via een akte van erfrecht beweert de Postbank.
Aangezien deze akte mij via de notaris ruim 400 Euro kost is dit natuurlijk onzin. Ik heb de Postbank aan kunnen tonen dat ik de enige gevolmachtichte erfggenaam ben alle papieren ingestuurd incl een copie uit het testamentenregister (Den Haag ) en nogmaals een copie uit haar trouwboekje ,maar ook dit accepteert de Postbank niet. Ik vond nog een blanco acceptgiro wel destijds door mijn moeder ondertekend voor het geval dat en heb deze dan ingestuurd. Niets meer van vernomen. Wel alle papieren terug dat ik ook contact kan opnemen met een aangewezen notaris via de Postbank. Ik ervaar bovengenoemde als puur diefstal aangezien het onzin is voor dergelijke kleine bedragen een akte van erfrecht te moeten overleggen. Hier heeft recent al een artikel over in de telegraaf gestaan dat andere banken hier ook wat anders over denken . Maar de Postbank dus niet. Ik schat in dat hier jaarlijks veel nabestaanden problemen mee ondervinden en de postbank profiteert van andermans verdriet.
Wellicht weet iemand hoe ik hier uit kan komen.Hoe kan ik verder deze rekening naar behoren afsluiten?

BasO
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2008 17:49

Re: Postbankrekening voorwaarden na overlijden

Ongelezen bericht door BasO »

Beste emwaterman ik hoop dat U hiermee verder kunt:


Link

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=59306

Essebes71
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2008 21:12

Re: Postbankrekening voorwaarden na overlijden

Ongelezen bericht door Essebes71 »

De Postbank had in mei 2005 als (interne!!) stelregel dat als de saldo's van alle producten bij elkaar meer bedroeg dan € 5000,- dat dan een Verklaring vn Erfrecht nodig is.

Inmiddels weet ik dat ze intern die grens bijgesteld hebben, maar die grens is er nog steeds (dus er zijn situaties waarbij ze afzien van die verklaring). Blijf bellen met de nabestaandendesk en houd vol! Blijf doorvragen.

Succes

Gesloten