LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reclame New York Pizza

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Wat vind je van de reclame New York Pizza

Moet kunnen, ongeacht het tijdstip
3
25%
Moet kunnen, pas het tijdstip aan
5
42%
Gaat te ver, ongeacht tijdstip/zender
4
33%

Totaal aantal stemmen: 12

Goudappeltje

Reclame New York Pizza

Ongelezen bericht door Goudappeltje »

Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van die reclame van New York Pizza waarin zgn Italiaanse Maffia behoorlijk vaak het woordje 'fu**ing' gebruiken.

Ikzelf stoor mij er enorm aan. Ik heb zelf geen kinderen maar ik vind het wél écht belachelijk dat het te pas en te onpas wordt getoond.

Zojuist om 16.30 uur op RTL 4 tijdens de reclame van een programma over make-overs. Ik vind dat de tijden van deze reclame ongepast en de zenders...dáár verbaas ik me erg over. Men zou daar toch wel rekening moeten houden mét... Of gaat het toch om het geld?!

Hoe dan ook, ik vind het smakeloos.

DaPowerrr

Re: Reclame New York Pizza

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Ik ben het wel met je eens, ook ik zat de eerste keer met grote ogen te kijken... :shock:

Maar ondanks de reclame denk ik dat "de jeugd van tegenwoordig" toch wel aan zijn taalvorming komt. Als ik af en toe hoor hoe het taalgebruik hier op het plein is, :oops: Daar zou ik thuis weer een theelepel groene zeep voor in mijn mond krijgen hoor!

anita1971

Ongelezen bericht door anita1971 »

Dan mogen de ouders van "jongere" kinderen ook niet meer naar Italië...... de f*cking dit en de f*cking dat zijn daar aan de orde van de dag. Zie het als de Hagenees die zegt krijg de k*nker, de Amsterdammers die zeggen krijg de t*ring etc., etc.

Goudappeltje

Ik ging een paar jaar geleden gewoon naar grote feesten en werkte een tijdje in een discotheek. Tóch spreek ik mensen er op aan als ik vind dat hun taalgebruik niet door de beugel kan.
Dat F-words en sh*t op dat soort avonden gezegd wordt zal mij een worst zijn...Maar waar ik ze dan wél op aan spreek is dan weer het scheldwoordje 'kanker' of enige vervorming daarvan. Dat vind ik, hoe dan ook, ongepast.

Van mij mogen ze in NL wel vaker hun mond open trekken als het gaat om fatsoensnormen.

In dit geval, met die reclame...het is met name het tijdstip waar het op wordt getoond. Ongeacht hoe de jeugd is... Het wordt in een dusdanige setting gepresenteerd alsof het 'moet kunnen' en alsof het 'normaal' is en zelfs 'grappig'. Dat is niet het beeld wat je moet willen geven hiermee.

Ik pleit zelfs voor bliepen van bepaalde woorden als het voor 21.00 uur wordt getoond. Vorig seizoen van de Slimste brugklasser (of hoe dat programma ook heet). Zsa Zsa (?) zegt er af en toe wat van als iemand sh*t zegt maar niet consequent. Bovendien is het niet live en dan vind ik het ook erg ongepast om het zo te laten. Laat het die kids maar punten kosten per keer als ze het zeggen.

ditvindenwijervan.nl

Ongelezen bericht door ditvindenwijervan.nl »

Ik vind het in het film fragment wel kunnen maar niet de voiceover, dat gaat te ver.

Opvoeding, tja dat is ieder voor zich, zo stoor ik me ook mateloos aan:

He ouwe ja man ik sweer utje man, als die van ons zo praat heeft hij er al een te pakken.

Ook daar weer ieder voor zich, zoals ze al zeggen, ze komen toch wel aan de woorden.

Goudappeltje

"Ieder voor zich" en "het moet allemaal wel kunnen"

Typisch Nederlandse instelling en erg walgelijk als ik zo vrij mag zijn. Mensen hebben volgens allerlei onderzoeken zooooveeeel ergernissen. En waar het dan op uitkomt is dat het erom gaat dat je tegenwoordig niemand meer op fatsoen mag aanspreken.

Ook typisch Nederlands is het 'klagen'. Ik vind echt dat het niet zo is dat het ieder voor zich is, omdat je vaak, hoe dan ook, anderen erbij vertrekt. Je buurman die geluidsoverlast maakt...is niet ieder voor zich...dat moet niet allemaal maar kunnen.

Met zo'n mentaliteit gaat het in NL denk ik snel bergafwaarts.

Van mij hoeft het niet allemaal haleluja-kant op te gaan, maar een beetje meer fatsoen in NL is denk ik wel gewenst.

Voor mij begint het dan ook bij de kleine dingen als: F-words, en sh*t tijdens programma's waar kinderen naar kunnen kijken (Brugklassers programma met Zsa Zsa<?>) en in reclames.

Volgens mij kan er best in het film fragment gebliept worden zonder de maffiaase hardheid te ontkrachten. Tóch blijf ik van mening dat gebliep of niet, (want iedereen weet heus wel wat er weggebliept wordt), zo'n reclame later op de avond getoond moet worden.

remisc

Ongelezen bericht door remisc »

ja maak je druk over het F woord....

Die vent ligt met zijn hoofd in een plas bloed; DAT is lekker!
is geweld al zo gewoon?

Moonlight

Ongelezen bericht door Moonlight »

Inderdaad, ik heb die reclame voor de helft gezien en het verbaaste me juist het geweld wat te zien was. De tekst heb ik niet eens gehoord.
Ik snap dus niet dat geweld wel mag maar een Fword niet.

Als ik hoor dat kinderen van 2 a 3 jaar al vloekend over straat lopen en ouders dat negeren, dan vraag ik me af in wat voor wereld ik leef.

Goudappeltje

Geachte ...

Wij hebben uw klacht omtrent onze TV-commercial ontvangen en vinden het vervelend dat u zich hieraan stoort.

Wij hebben om de attentiewaarde van onze commercials te verhogen gekozen voor de stijlfiguur van de persiflage op de bekende televisie serie de Sopranos die wordt uitgezonden door de publieke omroep. Deze serie speelt zich af in New York, heeft sterk Italiaanse kenmerken, en het draait om de maffia en veelvuldig om lekker eten. Dit past goed bij onze merkstrategie, waarbij het in de kern gaat om de superieure smaak van onze pizza’s te onderstrepen.

Daarbij is niet alleen onze naam, maar ook ons produkt de Italiaanse New York style pizza.

Aan het gebezigde taalgebruik kunt u twisten. De woorden “f*ck”, “f*cking”en “sh*t” zijn echter doorgedrongen in het normale taalgebruik van de Nederlandse bevolking en als zodanig opgenomen in het Van Dale woordenboek. In uitspraken van de Reclame Code Commissie is geoordeeld dat het gebruik van het woord f*ck in een commercial niet de grens van het toelaatbare overschrijdt.

Wat wij wel opmerken is dat wij ook ongelukkig zijn met het tijdstip van uitzending. De exploitant had veel vrijheid bij het indelen van de commercials.

Wij hebben ons, als relatief nieuwe adverteerder, niet beseft dat deze ook 's middags zouden worden uitgezonden. Wij zeggen dan ook hierbij toe dat wij bij het vervolg later dit jaar van de campagne de commercials op een ander tijdstip gaan uitzenden, opdat kinderen ze niet meer rondom kinderprogramma's te zien krijgen.

Op het internet zijn onze commercials ruim 80.000 keer gedownload, en meer dan 100 reacties achtergelaten bij de commercials, en de stemming van de meer dan 100 reacties op de commercials is overwegend positief, en geven bij ons de indruk dat de kijkers ze ervaren als persiflage op de Sopranos, met een flinke dosis humor. Precies zoals wij de commercials bedoeld hebben.

Wij danken u dat u de moeite heeft genomen u ongenoegen bij ons bekend te maken en bieden u onze oprechte excuses aan als u zich aan onze commercials stoort, wij hopen met bovenstaande toelichting u voldoende te hebben overtuigd dat dit verre van onze bedoeling is.

Met vriendelijke groet,
NEW YORK PIZZA

Philippe Vorst
Directeur

masm2

Ongelezen bericht door masm2 »

De heer Vorst heeft een leuk verhaal. Maar het zet mij toch aan het denken. Hoewel er een heleboel woorden in de Van Dale voorkomen, waaronder zeker vele bargoense, wil dat nog niet zeggen dat zij ten allen tijden gebruikt dienen te worden. Voor schijt, stront en poep (excuseer het gebruik van deze woorden) gebruik ik nog het woord ontlasting en soms zelfs faeces. En ik heb zo het idee dat de heer Vorst dit ook doet gezien zijn gebruik van de sterretjes in de schuttingwoorden.

De vermelding van woorden in de Van Dale betekent niet dat de woorden gebruikt 'moeten' worden. Zij zijn bekend binnen de nederlandse taal en dat is het.

Dat woorden opgenomen zijn in het 'normale' taalgebruik wil ik zeker betwisten. Ze worden gebruikt maar mijn definitie van 'normaal' taalgebruik houdt toch duidelijk op bij schuttingwoorden. Persoonlijk probeer ik deze woorden niet, dan wel niet in het bijzijn van anderen te gebruiken. En dat geldt zeker voor de gevallen dat ik niet tegen anderen praat maar dat er wel een kans bestaat dat anderen meeluisteren. Waar ik vandaan kom noemt men dat namelijk 'fatsoen'.

Het taalgebruik in uw commercial geeft aan dat uw product thuishoort in de bevolkingsgroep die deze woorden dagelijks, nodig of niet, in de mond neemt. In 'normaal' taalgebruik worden dit 'a-socialen' genoemd. Daar val ik niet onder en daar wens ik ook niet onder te vallen. En in de afgelopen 50 jaar heb ik maar weinig mensen ontmoet die daar anders over denken.

Ik ben van mening dat de commercial aan kracht wint wanneer u de schuttingwoorden weglaat, zeker bij een persiflage van de Sopranos.
Ik lust wel een pizza op zijn tijd, maar het zal er dan wel een zijn van een fabrikant die niet zijn fatsoensnormen overboord zet om populair te doen want bij taalgebruik gaat bij mij de knop om.

Goudappeltje

@masm2,

In je eerste alinea heb je het over de heer Vorst die sterretjes gebruikt in de schuttingwoorden. Dit is niet het geval. Hij heeft dit in de e-mail voluit geschreven welk ik zo had overgenomen. Alleen bij werkelijke plaatsing viel het gehele woord weg in sterretjes. Dit is zo ingesteld door Radar. Daarom heb ik slechts 1 letter vervangen door een sterretje zodat men in deze discussie weet welke woorden ik bedoel.

Ik ben het helemaal met je eens over het zgn 'normaal' taalgebruik. Precies ook mijn irritatie van de laatste tijd dat 'alles maar moet kunnen'. Vind ik niet.

Fatsoen mag weer terugkomen. En aangezien we veel jongerenzenders hebben, lijkt me dat eerder de doelgroep, en moeten ze voortaan desnoods dáár maar dit soort reclames. Al ga ik nog een stapje verder en hoop dat dit soort dingen juist niet 'normaal' worden in taalgebruik.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

als dergelijke zaken worden toegestaan door de reclame code commissie
moet daar dan niet juist tegen geklaagd worden?

Goudappeltje

Het één doen en het ander niet laten...

Ik vind dit soort fora ook nuttig...weet je of je er alleen voor staat of niet. en soms helpt het om het van een andere kant te bekijken...

remisc

Quote: Op het internet zijn onze commercials ruim 80.000 keer gedownload, en meer dan 100 reacties achtergelaten bij de commercials, en de stemming van de meer dan 100 reacties op de commercials is overwegend positief, en geven bij ons de indruk dat de kijkers ze ervaren als persiflage op de Sopranos, met een flinke dosis humor. Precies zoals wij de commercials bedoeld hebben.

Dus de "domheid" van de massa praat alles goed? Als heel veel mensen er geen aanstoot aan nemen is het goed? Geweld mag, want de massa vindt het leuk.
Er zijn al eens eerder dingen fout gegaan in de wereldgeschiedenis met grote massa's die ergens geen bezwaar tegen hadden...
Nou zijn die pizza's niet te vreten (ja, ik heb banden met Italie), maar internet reacties kan je zelf maken. Polls op internet zeggen ook zo goed als niets, te kleine groep die reageerd en niet representatief. Net als posten op fora trouwens...

remisc

Quote: Op het internet zijn onze commercials ruim 80.000 keer gedownload, en meer dan 100 reacties achtergelaten bij de commercials, en de stemming van de meer dan 100 reacties op de commercials is overwegend positief, en geven bij ons de indruk dat de kijkers ze ervaren als persiflage op de Sopranos, met een flinke dosis humor. Precies zoals wij de commercials bedoeld hebben.

Dus de "domheid" van de massa praat alles goed? Als heel veel mensen er geen aanstoot aan nemen is het goed? Geweld mag, want de massa vindt het leuk.
Er zijn al eens eerder dingen fout gegaan in de wereldgeschiedenis met grote massa's die ergens geen bezwaar tegen hadden...
Nou zijn die pizza's niet te vreten (ja, ik heb banden met Italie), maar internet reacties kan je zelf maken. Polls op internet zeggen ook zo goed als niets, te kleine groep die reageerd en niet representatief. Net als posten op fora trouwens...

Goudappeltje

Fora zijn soms ook handig om je 'ei' kwijt te kunnen en het idee te hebben gehoord te worden over je ergernissen.

Ik denk niet dat men het doel heeft de wereldvrede aan te pakken via een forum. Dus maak je daar nou niet zo druk over.

Het is overigens ook niet zo dat met deze poll de mening van NL wordt gespiegeld. Ook niet de bedoeling geweest. Slechts peilen.

Gesloten