LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
luth
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2008 16:11

Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Ongelezen bericht door luth »

Ik vertrek volgende week naar buitenland om daar te gaan werken. Via Vodafone had ik geinformeerd over beeindiging abonnement. Vandaag kreeg ik bevestiging dat abo word beeinding en dat ik akkoord ga met de afkoopsom(?). Nu mijn kritiek...

Als eerste is mij niks verteld over een afkoopsom. Mag vodafone dit zomaar doen? Het gaat om een afkoopsom van bijna 700euro.

De voorwaarden van een abonnement met vodafone nederland is toch dat je in Nederland moet wonen? Mag vodafone dus mij zoveel in rekening gaan brengen? Ik dacht zelf dat abonnement kan worden beeindigd omdat ik niet meer in nederland woon.

Wie kan mij helpen? Ik ben echt niet van plan om zoveel geld te gaan betalen voor beeindigen abonnement.

nicolaasbeets
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 apr 2007 18:55

Re: Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Ongelezen bericht door nicolaasbeets »

Geachte heer Luth,

Welcome in the world of Vodafone! Ja dit mag blijkbaar want Vodafone Libertel houdt zich NOOIT aan de Nederlandse wet behalve als het ze zelf goed uitkomt.

Je hebt een opzegtermijn van 3 maanden als je naar het buitenland gaat. Blijkbaar heb je een heel duur of heel langdurig abonnement (2jarig abonnement met veel beltegoed?) Vodafone claimt in hun algemene voorwaarden dat ze die kosten in rekening mogen brengen.

Op hun website staat het volgende:
Als je je contract opzegt, omdat je naar het buitenland gaat, sturen we je een formulier waarmee je je abonnement kunt beëindigen. Via het formulier geef je ook je nieuwe adresgegevens door, zodat we je altijd kunnen informeren over de beëindiging van je abonnement.

Het is ook mogelijk om je contract tijdelijk stop te zetten als je minimaal 3 en maximaal 9 maanden in het buitenland verblijft. Na de onderbreking kun je weer gebruik maken van je abonnement. Aan deze contractonderbreking zijn kosten verbonden.


1. Heb je een formulier gekregen?
2. Hebben ze telefonisch iets gezegd over die 700 euro?

Zo nee, dan mogen ze niet zomaar dat bedrag in rekening brengen.

Je kunt er hoogstens niet mee akkoord gaan en het uitspelen tot de geschillencommissie Telecom of je contract over laten zetten op iemands anders naam.

Een opzegbedrag mag, maar moet wel redelijk en billik zijn. Als je pas kort wist dat je ging verhuizen, mag Vodafone niet zo'n hoog bedrag eisen. Als je iets schriftelijk met Vodafone bent overeengekomen dan moeten ze dat ook respecteren. Maar ja Vodafone kennende houden ze zich niet aan hun eigen regels.

Vodafone kennende doen ze alles om geld te verdienen dus deze 700 euro truc zou ik op zijn minst laten uitzoeken door het Juridisch Loket of gewoon dreigen met rechtzaken of de geschillencommisie. Of incasso stopzetten en tot de rechter laten komen.

In alle gevallen telt. Als ze je handtekening of een mondelinge bevestiging niet hebben dan kunnen ze niets maken. Alleen vragen naar hoe het moet is niet automatisch dat zij iets mogen doen.
Laat hun maar uitleggen waarom je 700 euro moet betalen.

luth
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2008 16:11

Re: Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Ongelezen bericht door luth »

Ik had ze hierover gebeld en ze vertelden mij "ja hoor dat is mogelijk daar kunnen wij u een formulier voor over toezenden". Dit formulier heb ik ontvangen en ingevuld teruggestuurd. Ze hebben niks verteld dat ik abonnement moet afkopen tegen zon'n belachelijk hoog bedrag.

Zal morgen ook eens gaan bellen met een consumentenorganisatie. Wie weet dat zij nog meer info hebben.

VFWEBRELATIONSBC
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 aug 2007 12:21

Re: Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Ongelezen bericht door VFWEBRELATIONSBC »

@ Luth

inmiddels hebben we emailcontact over deze kwestie.
Ter info:
Het afkoopbedrag is niet uit de lucht gegrepen, maar bestaat uit de resterende abonnementskosten tot einde contract. Het bedrag wordt zonder toestemming uiteraard niet geïncasseerd.

groet,
Bas
Vodafone Web Relations

Kenju
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 apr 2008 10:37

Re: Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Ongelezen bericht door Kenju »

Die afkoopsom is natuurlijk erg logisch. Het werkt natuurlijk niet zo dat je doodleuk een contract stopzet, terwijl je wel de voordelen van dat contract had gekregen (bijv. korting op je abonnement, nieuw toestel, etc.). Verder wordt die afkoomsom ook vermeld in de voorwaarden.

@ nicolaasbeets
Je spreekt jezelf tegen. Je stelt dat Vodafone de betreffende kosten niet in rekening mag brengen indien hier over de telefoon niets gezegd is en het niet op het formulier staat. Ten eerste is dit flauwekul. Ze mogen dit wel degelijk zolang zij niet hebben gezegd dat het niet zo is. Contract is contract, en afwijkende zaken moeten dan ook afwijkend geregeld worden. Maar ook in de voorwaarden valt dit gewoon te vinden. Wel zou het netjes zijn om het even te zeggen. Ten tweede heb je het zelf over redelijkheid en billijkheid. Welnu, de overgebleven abonnementskosten waar Vodafone van verzekerd was door het tweejarige contract, lijkt me wel zo redelijk.

Maar goed, daar heeft de topicopener verder niets aan. Ik hoop ook dat hij/zij deze reactie nog leest. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, met precies hetzelfde verhaal (Vodafone, vertrekken naar het buitenland). Wat wel een goede tip is, is om te kijken of je je abonnement naar beneden kunt zetten. Wanneer je contract al zes maanden loopt, kun je een stap naar beneden (zes maanden zonder kortingen oid). En daarna kun je weer en stap naar beneden en daarna weer (elke keer na zes maanden). Wat ik gedaan heb, is gewoon het contract laten doorlopen, en niet gebruiken (afkopen win je toch niets bij, behalve dat je het niet meer in de gaten hoeft te houden. Welnu, dat heb ik opgelost door gewoon een opzegbrief te sturen) en elke keer verlagen, en vervolgens de laatste zes maanden afgekocht. Per ratio dus het laagste bedrag mogelijk betaald volgens mij.

Rosa11
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mei 2008 21:20

Re: Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Ongelezen bericht door Rosa11 »

Bij vodafone zijn er verschillende manieren om een abonnement te beeindigen, tijdelijk stop zetten (dus daarna weer verder met je contract) kan ook als je naar het buitenland gaat tussen de 3 en 9 maanden. Beeindigen per einde contract of het contract afkopen. Het staat ook zeer duidelijk in de voorwaarden dat het contract niet zomaar beeindigd kan worden tussentijds zonder kosten. Het kan zijn dat deze persoon misschien het verkeerde formulier heeft gekregen, alleen dan is het een kwestie van echt lezen wat erop staat. Ook zijn opgestuurde documenten nog altijd op te vragen als dit echt nodig is bij onduidelijkheden. Er zal vast wel een oplossing voor dit probleem zijn.

sharky2
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2008 20:18

Re: Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Ongelezen bericht door sharky2 »

Nu wil ik naar het buitenland en daar hebben ze ook Vodafone, ik wil mijn abonnement naar dat landoverzetten; ik krijg dezelfde belachelijke toestand als hiervoor beschreven.
Let op ik wil gewoon mijn contract uitdienen bij Vodafone en dit wordt keihard geweigerd, er is ook echt niets verkeerd begrepen, ze willen dat ik opzeg en de contractkosten in 1 keer voldoe; in hun algemene voorwaarden staat daar niets over. Eerlijk gezegd: Van zo'n bedrijf zou ik zijn minst meer coulantie en klantgerichtheid mogen verwachten.

luth
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2008 16:11

Re: Beeindiging abonnement Vodafone n.a.v emigratie

Ongelezen bericht door luth »

Tjah ik weet er alles van. Ik zit nu al meer als drie maanden in het buitenland, maar gebruik het eigenlijk helemaal niet meer. Vodafone ontvangt wel mooi hun abonnementsgeld en je belminuten zijn maar 2 maanden geldig.

Hun algemene voorwaarden gelden alleen als het hun uitkomt. Normaliter zou je verwachten wanneer je emigreert je niet meer aan de voorwaarden voldoet. Logischerwijs zou je dus verwachten dat in de voorwaarden staat dat een van de eisen van een abonnement is dat je in Nederland woont.

Gesloten